Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-07-03, 19:07   #16
Animalistic
Banned
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Göteborg, Hisingen
Inlägg: 2 385
Bilder for the people!!

i övrigt: SJUKT STARK ! keep it up
Animalistic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-03, 19:25   #17
Dogge21
Registered User
 
Dogge21s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 3 604
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Välkommen Dogge!!
Nu får de andra marklyftsfantomerna akta sig! Inte så djäkla många som kan stå upp för ett pers över 300

Få se om man kan bidra med lite ideer då man får lite kläm på hur du bänkar.

Kör hårt
Hej och tack för det Patrik!

Jo i mark behöver man ju inte skämmas när man tävlar men däremot så hoppas jag ju att bänken skall förbättras något så man kan bli stabil på vikter kring 200 kg iaf. Men det är ju så att alla har vi olika förutsättningar i de olika grenarna och mina vinklar i bänken är ju inte bra det är ju bara att erkänna!

Men alla kan bli bättre och det är det man får jobba utifrån. Tycker att jag nu har börjat få lite bättre kontakt i bröstmuskulaturen efter bänkpassen när jag kört med långa stopp och har fått upp bottentrycket betydligt så lite förhoppningsfull känner jag mig i alla fall inför hösten. Vad som jag tycker är märkligt är att jag tycks förbättra styrkan bättre i bänken när jag kör fler rep än de vanliga 2:orna och 3:orna som är mer brukligt. Jag tror att jag ibland kört för lite reps faktiskt och kanske saknat grundhårdheten i bänken.

Så nu ska jag prova med att köra lite mer rep i bänken för att succesivt sänka repsantalet och se vad det kan ge. Däremot går både böj och markträningen på räls känns det som.

Hur går det själv med träningen?
Dogge21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-03, 20:27   #18
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Tror själv stenhårt på precis det du säger. Är man ingen tok-talang så måste man nog periodisera med rejäla perioder med lite fler reps för att sedan successivt skala av till mindre reps. Utan grund finns ju liksom ingenting att bygga på!

När det gäller dina tidigare bänkresultat så är det naturligtvis så att du bör kunna göra stadigt runt 200-210 och därmed plocka viktiga kilon i totalen. En viktig sak, vilket jag tror jag tidigare nämt, är att du bör se över ditt val av tröja i bänken. Du ser onödigt "ihoptryckt" och med den rejält tilltagna lyftväg du har så blir det alltid knöligt i botten. En hyfsat stor F6:a eller RageX som stramas åt lite i ärmarna tror jag kan ge dig lite komfort vid sänkningen till bröstet. Klossträning med låga klossar och voila så sitter 212,5 kg i 3:e lyft på bänk-DM

För egen del så rullar de på bra faktiskt. Kör på med målsättningen att lyckas böja 250 utan dräkt och runt 230 med tröja under året. Helt osannolikt är det inte att det lyckas. Min journal kanske du redan sett:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...t=84216&page=2

Om du ids leta dig bakåt lite så förklarar jag tämligen utförligt hur jag planerar min bänkträning under uppbyggnad. Äääh, föresten jag hittade posten ganska fort:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=780

Kika lite på den
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-03, 20:40   #19
polaren
Registered User
 
polarens avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 3 699
Citat:
Ursprungligen postat av Dogge21 Visa inlägg
Hej Polaren! Roland G antar jag?
Ja, det stämmer
polaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-03, 20:47   #20
Dogge21
Registered User
 
Dogge21s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 3 604
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Tror själv stenhårt på precis det du säger. Är man ingen tok-talang så måste man nog periodisera med rejäla perioder med lite fler reps för att sedan successivt skala av till mindre reps. Utan grund finns ju liksom ingenting att bygga på!

När det gäller dina tidigare bänkresultat så är det naturligtvis så att du bör kunna göra stadigt runt 200-210 och därmed plocka viktiga kilon i totalen. En viktig sak, vilket jag tror jag tidigare nämt, är att du bör se över ditt val av tröja i bänken. Du ser onödigt "ihoptryckt" och med den rejält tilltagna lyftväg du har så blir det alltid knöligt i botten. En hyfsat stor F6:a eller RageX som stramas åt lite i ärmarna tror jag kan ge dig lite komfort vid sänkningen till bröstet. Klossträning med låga klossar och voila så sitter 212,5 kg i 3:e lyft på bänk-DM

För egen del så rullar de på bra faktiskt. Kör på med målsättningen att lyckas böja 250 utan dräkt och runt 230 med tröja under året. Helt osannolikt är det inte att det lyckas. Min journal kanske du redan sett:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...t=84216&page=2

Om du ids leta dig bakåt lite så förklarar jag tämligen utförligt hur jag planerar min bänkträning under uppbyggnad. Äääh, föresten jag hittade posten ganska fort:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=780

Kika lite på den
Jag har kikat lite på din träningsjournal och nu när man kommit igång här så lär det bli fler timmar framför datorn kul och givande att byta träningstankar!

Jag har en ny Katanatröja hemma som jag ska börja köra in om en 4-5 veckor så får jag se vad det kan ge. Jag har trivts rätt bra i Metaltröjan men som du säger känner jag mig så jävla ihoptryckt i den och de flesta lyften blir fula om jag inte träffar helt rätt. Ska prova en F6 om den här Katanan inte funkar för mig.

250 kg i böj med bara bälte? Grejar du det så vill nog mer än jag se dig tävla i SL också

Det vore fint med 212,5 kg hoppas kunna vara med på serie 3 och bänk-DM men eftersom vi väntar tillökning i familjen därikring så tränar jag med sikte på SL-DM i oktober i första hand.

Det är så jävla kul och intressant med olika träningsupplägg och många program man provat köra efter har varit bra, tyvärr har minst lika många varit skit! Men alla fungerar olika och man måste prova sig fram och köra efter de program som funkat bäst för en själv, men viktigt är att man är lyhörd och försöker ta till sig råd även av andra om man kört fast och stagnerat i utvecklingen. Tack för tröjtipset!
Dogge21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 17:18   #21
Dogge21
Registered User
 
Dogge21s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 3 604
Onsdag 4 juli 2007

Plats: Sporthallen

BÄNKPRESS (tävlingsgrepp, fötterna upp i luften och med LÅNGA stopp på alla lyft)

70x3, 90x3, 105x10, 110x8, 115x6, 125x3

Ja mer hann jag inte med eftersom jag jobbar nattskift

Nästa pass jag kör bänk med tävlingsbredd så flyttar jag ned fötterna på golvet så att jag inte kommer bort från den vanliga bänktekniken allt för mycket. Kommer att börja med att träna maxreps på vikter kring 110-120 kg för att bygga en bra muskulär grund att stå på inför de tyngre vikterna.

Skall köra både böj och mark nästa pass som blir på torsdag eller fredag denna vecka.

Skall även börja snickra ihop ett nytt träningsupplägg som jag ska börja köra efter med start vecka 31.
Dogge21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 19:18   #22
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Dogge21 Visa inlägg
Andra personliga rekord.
Stillastående höjdhopp 1,55
Stöt bakom nacken 150 kg
Stående frivändning 145 kg
Stående ryck 105 kg
Biceps (med stång) 110 kg
Har ju glömt kommentera ovanstående bedrifter! Det är just rekord av denna sort som fastsäller att vi har att göra med en riktig hederlig atlet

Och du, lägg för bövelen upp din presentationsbild i dagboken
En av de fetaste markbilderna på hela kolozzeum!
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 19:43   #23
Dogge21
Registered User
 
Dogge21s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 3 604
Tackar

De rekorden är från tiden som friidrottare då jag hivade diskus. I början på 90-talet. Då jag hade en kroppsvikt på ca 105 kg (bara) och en betydligt smalare midja än nu

För att nå den internationella eliten i diskus/kula krävs nästan omänskliga resultat i "explosivitetsövningarna" jag var snäppet under i svensk elit på tiden det begav sig och vi fick besök av en holländare vid namn Erik de Bruin till Kiruna 1990 tror jag det var och han visade prov på saker jag trodde inte var möjliga! Han körde 5 st 10:or i bänkpress på 150 kg (med lite studs) och tränaren tog tid och varje set skulle gå under 10 sekunder i lyfttid! Vi bara stod och gapade! Han hade säkert gjort 20 reps! Samma sak i djupa böj där han körde 10:or på 205 kg med ruskig fart! UNDER 10 sekunder även där!

Sedan avslutade han med lite överstötar BAKOM NACKEN där han gjorde 10:or på 145 kg ruskigt lätta och snabba! Man blev helt knäckt av se det!
Han var dessutom rätt lätt för att vara diskuskastare (runt 105 kg).

Han tog senare även medaljer på både WM och OS innan han naturligtvis åkte dit för dopning. Efter den här upplevelsen så tröttnade jag på friidrotten eftersom jag då visste vad jag var tvungen att klara av för att nå den internationella eliten.

Markbilden är jag rätt nöjd med sista repset på fyran på 260 kg utan bälte.
Undrar när serie 3:an kommer att gå? Är ju rätt viktigt att i god tid få reda på det så man kan lägga upp träningen efter det.
Dogge21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 20:24   #24
Erik__
hehe lol
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 3 930
Du är den långa jäkeln från kiruna?? grymt marklyft!
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 23:07   #25
Dogge21
Registered User
 
Dogge21s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 3 604
Träningsupplägg inför serie 3

Träningsupplägg fram till serieomgång 3 (förhoppningsvis går tävlingen den 8/9)
-------------------------------------------------------------------------
Vecka 31

Pass 1. Knäböj(med bälte och värmeskydd)
Pass 2. Bänkpress (utan tröja)
Pass 3. Knäböj & Marklyft

Tanke:

Pass 1

Uppvärmning = Treor hela vägen. Efter den sista uppvärmningstrean gör jag en bedömning på hur det känns i kroppen. Känns det lite segt stannar jag på en lite lägre vikt och kör 2-3 st treor, känns det dock bra går jag upp och kör 2 tunga set som avslutning (1-3 rep).

Pass 2

Uppvärmning = Treor hela vägen. Sedan gör jag en bedömning på hur trycket i lyften är och vad jag lastar på. Vill inte ha alltför sega lyft detta pass utan vill ha explosiva lyft hela passet.

Pass 3

Kör både böj och mark och någon plan sätter jag inte upp utan lyssnar här på kroppen hur den känns eftersom jag redan har ett böjpass i kroppen den här veckan innan detta pass. Förhoppningen är dock att jag skall kunna lasta på rätt bra med vikter. Eftersom jag kör mark efter böjen räknar jag med att det inte blir alltför höga vikter på stången i marken.
-------------------------------------------------------------------------
Vecka 32

Pass 1. Knäböj(med bälte och värmeskydd)
Pass 2. Bänkpress (utan tröja)
Pass 3. Knäböj & Marklyft

Tanke:

Pass 1

Uppvärmning = Treor hela vägen. Efter den sista uppvärmningstrean gör jag en bedömning på hur det känns i kroppen. Känns det lite segt stannar jag på en lite lägre vikt och kör 2-3 st treor, känns det dock bra går jag upp och kör 2 tunga set som avslutning (1-3 rep).

Pass 2

Uppvärmning = Treor hela vägen. Sedan gör jag en bedömning på hur trycket i lyften är och vad jag lastar på. Vill inte ha alltför sega lyft detta pass utan vill ha explosiva lyft hela passet.

Pass 3

Kör både böj och mark och någon plan sätter jag inte upp utan lyssnar här på kroppen hur den känns eftersom jag redan har ett böjpass i kroppen den här veckan innan detta pass. Förhoppningen är dock att jag skall kunna lasta på rätt bra med vikter. Eftersom jag kör mark efter böjen räknar jag med att det inte blir alltför höga vikter på stången i marken.
-------------------------------------------------------------------------
Vecka 33

Pass 1. Knäböj (med bälte och värmeskydd)
Pass 2. Bänkpress (med tröja)
Pass 3. Knäböj & Marklyft (bälte och värmeskydd i böj medan marken körs helt utan utrustning)

Tanke:

Pass 1

Uppvärmning = Treor hela vägen. Efter den sista uppvärmningstrean gör jag en bedömning på hur det känns i kroppen. Känns det lite segt stannar jag på en lite lägre vikt och kör 2-3 st treor, känns det dock bra går jag upp och kör 2 tunga set som avslutning (1-3 rep).

Pass 2

Uppvärmning = Treor hela vägen. Känns det bra går jag upp och kör 1-2 tunga set innan jag drar på tröjan och kör första tröjpasset inför tävlingen. Blir nog bara till kloss första tröjpasset.

Pass 3

Kör både böj och mark och någon plan sätter jag inte upp utan lyssnar här på kroppen hur den känns eftersom jag redan har ett böjpass i kroppen den här veckan innan detta pass. Förhoppningen är dock att jag skall kunna lasta på rätt bra med vikter. Sista passet med både böj och mark samma pass innan tävlingen.
-------------------------------------------------------------------------
Vecka 34

Pass 1. Knäböj (med full utrustning)
Pass 2. Bänkpress (med tröja)
Pass 3. Marklyft (med full utrustning)

Tanke:

Knäböj

Uppvärmning = Treor hela vägen. Kör sedan upp till en maxtvåa. På med utrustningen och försöker köra 3-4 set (singlar). De två sista seten kommer att ligga på ca 10 kg från absoluta max.

Bänkpress

Uppvärmning = Treor hela vägen. Kör sedan upp till en maxtvåa. På med tröja och klossar några set. Avslutar med två tunga singlar nära max.

Marklyft

Uppvärmning = Treor hela vägen (utan bälte) vikterna blir 120, 160, 180, 200 och 220 kg. På med dräkt + bälte där jag kör en tvåa på 240 och en tvåa på 260 kg, därefter går jag på en maxtvåa eller maxtrea (pers försök) avslutar med ett till tungt set efter det.
-------------------------------------------------------------------------
Vecka 35

Pass 1. Knäböj (med full utrustning)
Pass 2. Bänkpress (med tröja)
Pass 3. Marklyft (med full utrustning)

Tanke:

Knäböj

Uppvärmning = Treor hela vägen. Kör sedan upp till en maxtvåa. På med utrustningen och försöker köra 3-4 set (singlar). De två sista seten kommer att ligga på ca 10 kg från absoluta max.

Bänkpress

Uppvärmning = Treor hela vägen. Kör sedan upp till en maxtvåa. På med tröja och klossar några set. Avslutar med två tunga singlar nära max.

Marklyft

Uppvärmning = Treor hela vägen (utan bälte) vikterna blir 120, 160, 180, 200 och 220 kg. På med dräkt + bälte där jag kör en tvåa på 240 och en tvåa på 260 kg, därefter en förhoppningsvis lätt singel på 300 kg för att sedan avsluta med att gå på 330 kg mest för att få känna på vikten och bli av med respekten för höga vikter inför tävlingen.
-------------------------------------------------------------------------
Vecka 36 - Tävlingsveckan

Pass 1. Knäböj (med full utrustning)
Pass 2. Bänkpress (med tröja)

Tanke:

Knäböj

Uppvärmning = Tvåor hela vägen upp och avslutar med en tvåa med bara bälte nära maxtvåan. På med full utrustning och kör 3 set (singlar) upp till ingångsvikten som förhoppningsvis kommer att bli 285-287,5 kg.

Bänkpress

Uppvärmning = Tvåor hela vägen upp till en nära maxtvåa. Sedan på med tröja och klossar några set innan jag kör sista setet på ingångsvikten som blir kring 190 kg (antar jag). Tröjan avgör också som vanligt vilken ingångsvikten blir.

Marklyft

Tävlingsveckan kör jag aldrig marklyft innan tävlingen eftersom det sliter för mycket på mig.
-------------------------------------------------------------------------
Detta är i alla fall tanken och det återstår att se hur jag kommer att följa planeringen. Det är ju semestertider och dessutom väntas ju tillökning i familjen under augusti så det kan bli svårt att följa planeringen fullt ut av förståeliga skäl.

Till serie 3 hoppas jag på följande ingångsvikter:

Knäböj: 287,5 kg
Bänkpress: 190 kg (minst)
Marklyft: 290 kg
Dogge21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 23:41   #26
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Ska du träna bänkpressen endast en gång / vecka som det ser ut i planeringen ovan, eller har du ett pass till som du inte har skrivit upp?


Om det var jag som tränade bänkpress så skulle jag lägga till minst ett till pass / vecka, eller möjligen 2 pass till. De bänkpassen skulle gå att kombinera med de träningspass du redan tränar så att du inte måste bo i träningslokalen.

Jag är nog av övertygelsen att ett bänkpass / vecka är lite för liten mängd för de allra flesta!
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 23:47   #27
Dogge21
Registered User
 
Dogge21s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 3 604
Just nu kör jag två pass bänk/vecka och det känns jättebra. Just den här tiden kommer jag få problem med att hinna med ett pass till/vecka men om jag har tid över så går jag och kör ytterligare ett pass bröst för det känns som om jag behöver det.

Tror inte att jag kommer att bli svagare under den här perioden med i värsta fall 1 pass bänk/v men garanterat inte starkare heller. Men fram till dess (v 31) så ska jag klämma in två pass/v och förbättra bänkstyrkan

Fast lite bänk efter det ordinarie tredje passet kunde man ju kanske lägga in, det tänkte jag ju inte alls på!
Dogge21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 20:46   #28
Dogge21
Registered User
 
Dogge21s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 3 604
Torsdag 5 juli 2007

Plats: Gymmet

KNÄBÖJ (utan bälte och med stopp på varje lyft i bottenläget)

90,0x3
120,0x3
140,0x3
160,0x3
180,0x3
202,5x4

MARKLYFT (sumostil, utan bälte med stopp på varje lyft i bottenläget)

120,0x3
140,0x3
160,0x3
180,0x3
200,0x3
220,0x3
240,0x3 Tangerat pers rek i sumo på trean

Kommentar:

Tungt att köra efter nattskift men det gick OK ändå. Att jag bara kör ett träningsset i böj och ett i mark är ju dock under all kritik. Men det är sommar och det är skönt med lugn träning

Har inte riktigt samma tryck i benen som jag hade för några veckor sedan men det kommer tillbaka rätt fort tror jag. Nästa böjpass redan på måndag!
Dogge21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-06, 15:54   #29
Dogge21
Registered User
 
Dogge21s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 3 604
Nu har klubben min (Kiruna Atletklubb) börjat lägga in videosnuttar på YouTube från våra träningar.

Här en filmsnutt på min bedrövliga 3:a på 240 kg i sumomark från gårdagen. Tekniskt sett en fulländad katastrof!

http://youtube.com/watch?v=fc71_2JDNjg

Betydligt fler filmsnuttar kommer att läggas in från klubbens medlemmar nävi nu lärt oss detta.
Dogge21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-06, 21:30   #30
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Trevligt med filmer! Stark djäkla norrlänning
(men du tok-rycker igång vikten... ajabaja med din dåliga rygg...)

__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)