Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-11, 15:08   #19786
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det låter i alla fall helt orimligt att dina problem skulle bero på kaloribrist. Man behöver inte käka mycket mat för att klara av att springa i lugnt tempo i runt en timme.

Järnbrist har jag noll koll på. Men det eller vätskebrist verkar vara hyfsat rimliga kandidater tycker jag.

Annars finns ju alltid möjligheten att det är någon form av överträningssymptom också. Det kan kännas som att man springer i sirap även ifall man bara ska ut och jogga lugnt ifall man kört åt skogen för hårt under en längre period. Som jag fattar det så har det att göra med att enzymnivåerna energiproduktion ballar ur och man tappar all uthållighet. Då jag råkat ut för detta har jag typ kört MAF-träning (superlugnt tempo och med superlåg puls) i ett gäng veckor för att "reseta" kroppen. Dock låter det inte som att det skulle vara detta problem om du inte märker av det förrän 17km in i ett långpass.
Intressant. Jag tror dock även att vi kan utesluta överträning. Det hade kunnat vara en faktor om jag hade sprungit 100 km i veckan flera veckor i sträck. Oftast har dock dessa utmattningar sammanfallit med veckor med normala volymer, 40-50K på sin höjd. Då har jag nästan inte kört några utmattande pass ö.h.t.

Men i.o.m. att jag låg så jävla mycket under RDI för järn så ska jag nog börja med tabletter vare sig det är den primära orsaken till utmattningen eller inte. Blev nästan lite rädd när jag läste RDI och sen gjorde ett snabbt överslag på hur mycket jag får i mig en vanlig dag Är inte ens i närheten av 9-11 mg.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 15:41   #19787
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ifall man är intresserad av hur man kan gå tillväga för att lägga upp ett träningsschema så kanske detta kan vara intressant (från 3min in ungefär).

Han visar hur han lägger upp den specifika träningen de sista åtta veckorna inför ett maratonlopp (då han innan detta ägnat sig mestadels åt basträning).

Dvs lite hintar om tapering och formtoppning etc.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 15:43   #19788
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Intressant. Jag tror dock även att vi kan utesluta överträning. Det hade kunnat vara en faktor om jag hade sprungit 100 km i veckan flera veckor i sträck. Oftast har dock dessa utmattningar sammanfallit med veckor med normala volymer, 40-50K på sin höjd. Då har jag nästan inte kört några utmattande pass ö.h.t.

Men i.o.m. att jag låg så jävla mycket under RDI för järn så ska jag nog börja med tabletter vare sig det är den primära orsaken till utmattningen eller inte. Blev nästan lite rädd när jag läste RDI och sen gjorde ett snabbt överslag på hur mycket jag får i mig en vanlig dag Är inte ens i närheten av 9-11 mg.
Nej, jag håller med om att överträning låter långsökt. Men det kanske bör finnas med på listan över "teoretiskt möjliga orsaker" iaf.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 15:49   #19789
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall man är intresserad av hur man kan gå tillväga för att lägga upp ett träningsschema så kanske detta kan vara intressant (från 3min in ungefär).

Han visar hur han lägger upp den specifika träningen de sista åtta veckorna inför ett maratonlopp (då han innan detta ägnat sig mestadels åt basträning).

Dvs lite hintar om tapering och formtoppning etc.
Nice, det är nog tillräckligt praktiskt för att intressera mig

På tal om marathon så ska jag så fort som jag persar på 4x4-intervallerna(förhoppningsvis redan ikväll) ge mig i kast med Kipchoge-utmaningen, d.v.s. hur långt man orkar springa i hans 2:53-tempo(som han höll i medel när han sprang vr) med 1,5 % lutning på löpband. Har snackat om det sedan i höstas men har inte blivit av. Vill vara i bra slag när jag testar så att jag får ett resultat som jag kan stå för, det känner jag att pb på 4x4 kan bidra till. Hoppas bara att bandet går snabbare än 20 km/h

Vore kul om flera testade samma sak!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 16:15   #19790
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nice, det är nog tillräckligt praktiskt för att intressera mig

På tal om marathon så ska jag så fort som jag persar på 4x4-intervallerna(förhoppningsvis redan ikväll) ge mig i kast med Kipchoge-utmaningen, d.v.s. hur långt man orkar springa i hans 2:53-tempo(som han höll i medel när han sprang vr) med 1,5 % lutning på löpband. Har snackat om det sedan i höstas men har inte blivit av. Vill vara i bra slag när jag testar så att jag får ett resultat som jag kan stå för, det känner jag att pb på 4x4 kan bidra till. Hoppas bara att bandet går snabbare än 20 km/h

Vore kul om flera testade samma sak!
Jag gissar att det blir ett rätt kort träningspass.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 16:16   #19791
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag gissar att det blir ett rätt kort träningspass.
Siktar på 500 meter
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 16:36   #19792
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Siktar på 500 meter
Det är typ 70s på 400m om jag huvudräknade rätt. Det känns inte orimligt att du grejar det och skulle kunna hålla i tempot under delar av ytterligare ett varv på en friidrottsbana om du är god för runt 40min på 10k.

Om jag minns rätt så har jag sprungit 400m lite under 60s då jag troligen haft ungefär den kapaciteten. Dock oklart ifall jag då varit mer långdistansuthållig eller mer VO2max-snabb. När jag var ung var jag helt klart mer "snabb" medans jag senare varit mer "seg". Minns inte riktigt hur jag tränade då jag sprang dessa 400m på 55s (har för mig det var nåt sådant men minns inte riktigt).

Ifall du har vVO2max på 3:43 så borde det korrespondera rätt bra mot 10k på 39-40min. Sen kanske du kan greja 4x4min i det tempot även ifall det är ett tempo som är snabbare än vad du "egentligen" borde ha kört. Men så jävla mycket fel borde det inte slå tycker jag.

Sen vet jag inte hur bra detta korresponderar mot löpband. Ifall du grejar din 4x4 i det tempot tror jag du kan greja närmare (men inte riktigt) 800m i 2:55-tempo.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 21:14   #19793
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Nemas problemas! Nog för att hälsenorna gjorde sig påminda, men inte mycket mer än under vanlig promenadstil. Denna gång var det alltså 40 minuter som i och för sig var lite ovana, men nog så svettiga och pulshöjande. Plus för att man kunde distrahera sig med en platta och lite motiverande videor.
Appropå crosstrainer vid skada: http://www.fredrikzillen.se/lopning-utan-dunsar/
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 22:11   #19794
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Appropå crosstrainer vid skada: http://www.fredrikzillen.se/lopning-utan-dunsar/
En annan variant på vattenlöpning är att man har ett gumiband runt midjan/bröstet och knyter fast det i nåt trappräcke eller så, och så springer man på stället i bassängen med vatten upp till bröstkorgen nånstans.

Inget jag gjort själv. Men det verkar mycket smidigare än nåt slags flytbälte och jox. Och löpband i bassängen har ju inte så många som sagt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 16:37   #19795
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Jag kollade upp vad olika världsrekordlopp motsvarar för snittider på 100 m:

- 1K: 13,2 sek
- 1 mile: 13,8 sek
- 5K: 15,1 sek
- 10K: 16 sek
- 21K: 16,6 sek
- 42K: 17,3 sek

Det finns väl ingen som inte tycker att rekorden är imponerande, så mycket som vi har diskuterat t.ex. Kipchoge och hans 2:53/km, men det blir ju på något sätt ännu tydligare när man ser det som en massa 100 meterslopp. Jag menar, vi lär ju vara flera som inte ens kan komma upp i hastigheten som 1K-rekordhållaren höll? Kan man det precis så innebär det att man ska hålla sin absoluta maxhastighet i en kilometer. Det är så stört!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 16:41   #19796
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Nya löpdojor införskaffade. Nike Air Zoom Structure 22. De var jävligt sköna i affären, hoppas de är bra!

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 18:30   #19797
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag kollade upp vad olika världsrekordlopp motsvarar för snittider på 100 m:



- 1K: 13,2 sek

- 1 mile: 13,8 sek

- 5K: 15,1 sek

- 10K: 16 sek

- 21K: 16,6 sek

- 42K: 17,3 sek



Det finns väl ingen som inte tycker att rekorden är imponerande, så mycket som vi har diskuterat t.ex. Kipchoge och hans 2:53/km, men det blir ju på något sätt ännu tydligare när man ser det som en massa 100 meterslopp. Jag menar, vi lär ju vara flera som inte ens kan komma upp i hastigheten som 1K-rekordhållaren höll? Kan man det precis så innebär det att man ska hålla sin absoluta maxhastighet i en kilometer. Det är så stört!
Ja för maraton tiden motsvarar ju 21km/h på löpbandet. Det brukar vara max. Det är svårt att springa så snabbt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 08:32   #19798
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Fan Hade bestämt mig för S/LAB SENSE ULTRA 8 SET och att XL var min storlek. Mätte upp min bröstkorg till 110 cm(då är måttbandet spänt). XL går mellan 108-115 cm. Innan jag skred till verket läste jag dock en review som sa detta: "This was an error as this vest has a lot of stretchiness to it, and I would recommend sizing down a size from what Salomon recommends".

Hur ställer ni er till det? Spänner jag måttbandet maximalt kanske jag kan få ett mätresultat på 109 cm. Spänner jag det normalt så blir det 110. Om jag skulle göra en slarvigare mätning och inte fokusera så mycket på att få måttbandet tight så blir det +110 cm. Large är 101,5-108,5 cm.

Eftersom att jag ändå ligger förhållandevis nära maxgränsen för large så skulle jag ju, om man litar blint på han som recenserade västen, ta just large.

https://www.salomon.com/sv-se/shop-e...html#848=10395

Hjälp mig med detta, vill verkligen beställa idag

EDIT: jag väger ju förresten 91-92 kg idag också. På sommaren, när västen främst ska användas, så väger jag snarare 85-88 kg kanske.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2019-03-14 klockan 08:35.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 08:53   #19799
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Fler med samma åsikt: "Whereas before I had an XS-S, my chest measurement indicated Medium… however, after two runs and a chaffed Jersey, it was evident this was too large."
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 10:10   #19800
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag kollade upp vad olika världsrekordlopp motsvarar för snittider på 100 m:

- 1K: 13,2 sek
- 1 mile: 13,8 sek
- 5K: 15,1 sek
- 10K: 16 sek
- 21K: 16,6 sek
- 42K: 17,3 sek

Det finns väl ingen som inte tycker att rekorden är imponerande, så mycket som vi har diskuterat t.ex. Kipchoge och hans 2:53/km, men det blir ju på något sätt ännu tydligare när man ser det som en massa 100 meterslopp. Jag menar, vi lär ju vara flera som inte ens kan komma upp i hastigheten som 1K-rekordhållaren höll? Kan man det precis så innebär det att man ska hålla sin absoluta maxhastighet i en kilometer. Det är så stört!

Jag tycker det är helt overkligt snabbt! Menar 2:53/km är ju över 23 km/h, det är ju helt makalöst.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)