Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-01, 01:51   #19666
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack! Säg att en gräns går vid 102 cm runt bröstet och jag mäter mitt bröst till 102 eller 103 cm. Skulle du då välja storleken mindre? Alltså så här:

L: 90-101 cm
XL: 102-110 cm

Mitt mått: 102 eller 103 cm

Påhittade siffror.

Anledningen till frågan är för att jag ska beställa online.
Min väldigt begränsade erfarenhet säger att det är miserabelt om västen känns lite trång. Så jag skulle absoult inte välja den varianten som är mindre.

Jag tycker också det känns som ett stort lotteri att köpa på nätet. Om jag skulle göra det så skulle jag först försöka hitta någon som gjort en recension på youtube eller någon blogg och skrivit ut sina exakta kroppsmått och visar hur tajt västen sitter utifrån detta.

Alternativt vara 100% beredd att skicka tillbaka västen om det inte sitter som en smäck.

Jag har ju köpt min löpryggsäck på nätet, och jag gillar inte passformen alls. Så jag använder den extremt sällan (typ aldrig). Nu var ju den rätt billig, så det gör inte jättemycket. Vore den dyrare skulle jag vara riktigt less...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 02:00   #19667
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Om man foamrollar utsida lår, från höft till knä, och det gör ont: är det ett tecken på något eller gör det alltid ont?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Håller med om att det oftast brukar göra ont på utsidan av låret.

Dessutom är det väl tveksamt om det är just denna del man bör rulla. Det är väl snarare quads och TFL som behöver rullas. ITB är ju mer av bindväv och fascia, så jag tror det är svårt att få någon effekt på själva IT bandet. Däremot de musklerna som drar i ITB kan man ju lättare komma åt.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Bra. Följdfråga: om ens ömhet i knät sitter på insidan av knät, har man något att vinna på denna "massage"?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Ont på insidan av knät låter inte som löparknä (ITBS). Om inte jag minns fel hade du tidigare ont på utsidan och under knät.

Ifall smärtan har flyttat sig så kanske det är nåt nytt problem (och då är det inte säkert att det är korta höftböjare som är problemet längre), eller så gör det bara ont på ett nytt ställe fast problemet är exakt detsamma, vilket tydligen är rätt vanligt - och har ett särskilt namn som jag just nu inte kan komma på - (och isåfall kan kanske samma behandling vara befogad).

Men det är väl öht lite tveksamt om foamrolling av utsidan av låret ger så mycket.

Jag har också gjort detta en hel del, men kan inte minnas att det skulle ha haft nåt särskild effekt. Å andra sidan tror jag inte det är skadligt heller. Om du inte rullar en golfboll rakt mot höftkulan eller nåt...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 05:13   #19668
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
@svenbanan @MackeJuve @sjövärdig

Ty för all tips! Har laddat ner båda apps nu och kommer börja lugnt och sedan höja hastigheten för varje vecka. Tack som fan!

Köpte Inov-8 ALL TRAIN 215 skor(bra reviews) och en Adidas träningsjacka som jag borde få nån gång nästa vecka men ska dra ut senare idag och "checka" läget i skogen.
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 07:34   #19669
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
@svenbanan @MackeJuve @sjövärdig

Ty för all tips! Har laddat ner båda apps nu och kommer börja lugnt och sedan höja hastigheten för varje vecka. Tack som fan!

Köpte Inov-8 ALL TRAIN 215 skor(bra reviews) och en Adidas träningsjacka som jag borde få nån gång nästa vecka men ska dra ut senare idag och "checka" läget i skogen.

Öka hellre distansen du springer än öka på hastigheten.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 08:18   #19670
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Min väldigt begränsade erfarenhet säger att det är miserabelt om västen känns lite trång. Så jag skulle absoult inte välja den varianten som är mindre.

Jag tycker också det känns som ett stort lotteri att köpa på nätet. Om jag skulle göra det så skulle jag först försöka hitta någon som gjort en recension på youtube eller någon blogg och skrivit ut sina exakta kroppsmått och visar hur tajt västen sitter utifrån detta.

Alternativt vara 100% beredd att skicka tillbaka västen om det inte sitter som en smäck.
Jag har inget val, västen finns ingenstans i närheten. Så istället för att snacka om att åka en längre bit för att testa den innan jag köper så tänker jag att jag beställer hem den så att det blir gjort någon gång. Pratat om den där jävla västen i snart ett år känns det som.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Om inte jag minns fel hade du tidigare ont på utsidan och under knät.

Nej, det är jag som har missuppfattat vad "utsidan" betyder. Gick upp för mig igår. Har hela tiden haft ömheten på insidan av knät.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 08:31   #19671
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nej, det är jag som har missuppfattat vad "utsidan" betyder. Gick upp för mig igår. Har hela tiden haft ömheten på insidan av knät.
Om det är ont på insidan (dvs medialt) av knät så känns det ju iaf inte troligt att senstråket som fäster på utsidan av knät har irriterat bursan på utsidan. Så det är bara att glömma löparknä (ITBS).

PFPS kan det kanske fortfarande handla om. Dvs nåt som har med knäskålssenan att göra. Och det verkar ju som om mycket av rehaben är rätt snarlik om jag minns rätt. Så du har kanske inte rehabat helt fel ändå.

Men jag tror det kan vara en massa andra grejer som är knas också ifall man har ont på insidan av knät. Meniskproblem och annat elände.

Men hade inte du varit till sjukgymnast som sade att du hade ITBS-löparknä? Det låter ju helsjukt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 08:33   #19672
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Men hade inte du varit till sjukgymnast som sade att du hade ITBS-löparknä? Det låter ju helsjukt.
Nja, minns inte vad hon sa. Tror hon mer konstaterade att det var en överansträngning och jag fick en väldigt allmän rehab. Sen har jag trott att det är ett löparknä.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 08:38   #19673
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nja, minns inte vad hon sa. Tror hon mer konstaterade att det var en överansträngning och jag fick en väldigt allmän rehab. Sen har jag trott att det är ett löparknä.
Det kan ju kanske ändå vara löparknä. Fast "den andra sortens"... Tror man kan få refererad smärta medialt om knät ifall man har PFPS.

Men hon uteslöt alltså menisk eller broskproblem eller annat inuti själva knät alltså? Hon gjorde en massa "ruckande" på knät i sidled etc, men hittade inget ställe där det var "för mycket glapp"?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 09:17   #19674
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det kan ju kanske ändå vara löparknä. Fast "den andra sortens"... Tror man kan få refererad smärta medialt om knät ifall man har PFPS.

Men hon uteslöt alltså menisk eller broskproblem eller annat inuti själva knät alltså? Hon gjorde en massa "ruckande" på knät i sidled etc, men hittade inget ställe där det var "för mycket glapp"?
Hon ruckade lite på knät men hittade inget. "Överansträngning" är det närmaste ett svar vi kommer Stärka musklerna runt knät, röven och jobba med balansövningar, bålstabilitet och vader. D.v.s. allt. Knät är dock mitt minsta problem nu, har någon diffus ömhet i ljumsktrakten som jag börjar bli riktigt orolig för. Men det besväret hör nog inte hemma i löpartråden, det kan lika gärna vara något som beror på något helt annat.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 10:36   #19675
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hon ruckade lite på knät men hittade inget. "Överansträngning" är det närmaste ett svar vi kommer Stärka musklerna runt knät, röven och jobba med balansövningar, bålstabilitet och vader. D.v.s. allt. Knät är dock mitt minsta problem nu, har någon diffus ömhet i ljumsktrakten som jag börjar bli riktigt orolig för. Men det besväret hör nog inte hemma i löpartråden, det kan lika gärna vara något som beror på något helt annat.
Dock går ju sartoriusmuskeln från framsidan/utsidan av höften och tvärs över benet och ner på insidan. Den fäster längst upp på insidan av tibia (underbenet) strax under knät.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sartorius_muscle

Ifall du står upp och lyfter benet framför dig och utåtroterar låret för att titta under fotsulan om du trampat i tuggummi eller hundskit så är det sartorius som gör den rörelsen. Eller i alla fall hjälper sartorius till. Det är väl många muskler som delar på det jobbet.

Hur som helst så kan man få inflammation på bursan där sartorius fäster ("gåsfoten") lika väl som man kan få ITBS på utsidan av knät.

Citat:
Pes anserine bursitis can be treated with a variety of physical therapy treatments, steroids to reduce inflammation, or surgery if necessary. Physical therapy treatments include therapeutic ultrasound, electrical stimulation (E-stim), rehabilitative exercises, and ice.[1] Therapeutic ultrasound and E-stim deliver medication deep to the bursa to reduce inflammation. The rehabilitative exercises are done with the intention of stretching and strengthening the hip abductors, quadriceps, and hamstrings.[1] These stretches have the potential to significantly reduce the tension over the pes anserine bursa.[citation needed]
https://en.wikipedia.org/wiki/Pes_anserine_bursitis

Ifall du har haft issues med utåt/inåtrotation i lårben (och/eller underben) så är det nog rätt möjligt att sartorius varit inblandad på nåt sätt. Det är ju en rätt tunn och klen muskel, och ifall den för jobba för mycket så kan den nog bli irriterad rätt enkelt.

EDIT: Dessutom fäster två av adduktorerna (Gracilis och Semitendinosus) via samma sena som sartorius på "gåsfoten". Så ont i ljumsken och ont på insidan av knät kan ju också hänga ihop via dessa, det behöver ju inte nödvändigtvis vara sartorius.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-03-01 klockan 10:40.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 13:36   #19676
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Tack svenbanan - stretchat ut han rejält nu känns bättre!
__________________
Lyft och var glad! Tjolahopp, tjolahej - tjolahoppsansa!

:
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 15:44   #19677
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Öka hellre distansen du springer än öka på hastigheten.

Ah okej! Ty!

Hittade såna här skor hemma. Funkar de att använda i skogen? Dem kändes sköna men osäker om jag borde använda dem här eller dem nya jag beställde.

https://runrepeat.com/nike-air-huarache
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 01:29   #19678
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av srenix Visa inlägg
Tack svenbanan - stretchat ut han rejält nu känns bättre!


Var det peroneus alltså?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 01:56   #19679
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Lionel Sanders är ju förjävla underhållande.



Det där han sade om att vara konstant rädd för sina motståndare fick mig att tänka på Hicham El Guerrouj som ranlade och missade guldet på 1500m i Atlanta OS 1996, som han var storfavorit att ta hem.

Han hade efter detta ett foto på när han stöp på väggen hemma så han kunde se det varje dag och påminna sig om hur miserabelt det kändes så han kunde få motivation att träna ännu hårdare.

Inför OS i Sidney 2000 var han återigen storfavorit att sopa hem 1500m, men blev nedspurtad alldeles innan mållinjen.

Jag vet inte om han hade ett liknande foto efter detta. Men han satsade iaf vidare och tog till slut sitt OS guld på 1500m i Aten.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 09:24   #19680
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Jahapp, med Nattvasan avklarad så är nästa anhalt Stockholm marathon och jag skulle behöva lite input. Efter en vinter av småskador som starkt begränsat min löpning ligger jag nu på ca 30-35 km i veckodos. Längsta passet i år är 13 km... så uppladdningen blir långt ifrån så optimal som jag önskat. Nu vill jag göra det bästa av situationen men klurar på hur mkt jag vågar öka långpasset per vecka. Jag räknar med att det längsta passet innan maran kommer bli 30-32 km någonting och gå av stapeln tre veckor innan maran. Frågan är om jag vågar öka på långpasset med 2 km per vecka så här i början? Mot slutet lär jag behöva öka på lite mer. Övriga pass lär bli 1-2 distanspass och 1-2 intervallpass. Så 3-5 pass/vecka och räknar väl med typ 35-60 km i veckomängd. Hur hade ni gjort med rådande förutsättningar? Prio är att undvika att bli skadad. Jag kommer även köra minst två styrketräningspass/vecka med fokus på prehab och bålträning (samt chins pga fåfänga ). Konditionen är bra av vinterns skidåkning, så det är främst hållfasthet för löpning jag behöver jobba upp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2019-03-03 klockan 09:26.
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)