Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-11, 09:35   #1
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Vad har hänt med kycklingfilén?

Goddag! Är det bara jag som har märkt att kycklingbröstfilé periodvis de senaste ~12 månaderna har ändrat konsistens och smak?
Jag märkte detta först i slutet av sommaren förra året, i konsistensen så har den blivit extremt hård och "gummiaktig", tidigare så har jag lätt kunnat dra isär min kyckling likt pull pork, men när jag får dessa filérna så är det en kamp.
Denna konsistensen kombinerad med den nya konstiga smaken gör att jag knappt kan äta det utan att få kväljningar, det är riktigt vidrigt.

Och nej, jag inbillar mig inte, då min middag de senaste ~8 åren har bestått av kycklingbröstfilé 5-6 dagar i veckan av märket Guldfågeln, Kronfågeln eller Lindströms, och jag har under de senaste 12 månaderna haft oturen att få dessa filér av alla dessa märken.
Mitt förra paket från guldfågeln var som det brukar, men i går så köpte jag ett nytt och då fick dessa vidriga filérna igen.

Hur kan detta komma sig? Fortsätter detta så måste jag skrota kycklingbröstfilé i min diet
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 09:36   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...light=kyckling ?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 10:38   #3
Victuhh
Registered User
 
Victuhhs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 609
Jag har arbetat på GF i några år med köttbesiktning, som Grub skriver kanske du haft oturen att ha fått av typ C. Vi kallar den hårda filéer eller bönderna "träbröst" och brukar kassera dessa. Gränsdragningen är dock inte självklar och några såna kommer därför in till produktion.

Som det också står i grubs länkade post vet vi inte varför det uppkommer mer än att det antagligen har att göra med att kycklingen växer för fort. Jag tycker mig också ha sett en ökning senaste året men kan inte svara på varför. För något år sen fick kycklinen äta upp sig nån dag till, tror dom lever idag typ 31-32 dagar vilket också gav en ökning av dessa filéer..

Jag tror att du hittar finare filéer om du aille köpa dom färska istället för fryst.
__________________
Numera Styrkelyft
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 11:28   #4
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Du är inte ensam, majoriteten av de frysta filér som jag har köpt det senaste har varit så och det är något djävulskt vidrigt.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 12:13   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Jag har slutat äta kycklingfilé helt. Det går inte. Även om man putsar och skär bort bitarna med det vita är det som att hela filén är kontaminerad Det smakar röv.

Kör numera uteslutande på kycklingfärs eller färdig grillad kyckling. Kycklingfärs är troligtvis lika illa eller värre rent innehållsmässigt, men den vedervärdiga smaken är borta.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 12:21   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Provade fryst kyckling för ett tag sen, var tvungen att kasta. Den där vanligtvis äckliga svavellukten man känner innan tillagning satt kvar rejält i köttet, oätligt. Fick inte ens ner en halv filé

Färsk kyckling har jag inte haft något problem med dock.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 14:00   #7
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Nu vet jag inte om detta gör någon skillnad: men jag kokar mina ICA Basic kycklingfiléer i rapsolja och vatten, sedan häller ut och tillsätter krossade tomater och grillkrydda. Kanske förångningen gör någon nytta? Vet ej.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 14:30   #8
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Ah, det förklarar det, tack så mycket för svaren!
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 14:35   #9
wessmen
It's on now!
 
wessmens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 271
Vad ska man äta nu då?
Att trycka i sig rött kött varje dag känns inte super men fisk är dyrare än att poker.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 15:18   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ägg och proteinpulver.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 18:22   #11
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Färsk kyckling har jag inte haft något problem med dock.
Jag gick och köpte mig ett paket färsk kycklingfilé från Guldfågeln för en stund sedan, det var helt klart bättre än den frysta, men det var fortfarande en viss grad "träbröst" som Victuhh kallade det

Detta komplicerade minst sagt min diet, jag får ta det som ett tecken på att det är dags att bli pescetarian.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 21:03   #12
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Usch men nästan lika illa är det att den frysta broccoli som var i särklass godast, nämligen Garants, nu har blivit lika äcklig som i princip all annan fryst broccoli.
Redan när man häller dem ur påsen ser man skillnaden, stora isblock ramlar fram, istället för de tidigare utsökta lätt frostiga buketterna som dansade ur påsen. Och när man sedan värmt upp dem blir det en sunkig överkokt sörja av dem...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 21:16   #13
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Skrev just ett argt brev till Garant/axfood
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 21:26   #14
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Skrev just ett argt brev till Garant/axfood
:Cheers:
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-12, 01:10   #15
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Har inte märkt det angående kycklingfiléerna men som har som Langster säger märkt att min frysta broccoli smakat helt för jävligt det senaste. Ingen aning vad felet är, smakar fan nästan sopor ibland. Och fryst broccoli som vanligtvis alltid varit så satans gott.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)