Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-10, 00:44   #16
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Så vad blir då syftet? Jag förstår att protein inte är bortkastat och att man inte pissar/skiter ut det-whatever, men vad har protein för andra fördelar utöver muskelbygge? Vore det inte bättre då att lägga in 3 måltider med 30-40 g protein i varje var 3e timme, utspritt över 9 timmar totalt och sen fylla resten med typ lösgodis eller något annat roligt och fortfarande bygga lika mycket muskler (potentiellt sätt) som någon som ligger på 100g protein på 3 måltider var 3e timme utspritt över 9 timmar totalt? Kyckling/Kött/lax är ju det dyraste på tallriken också om du ska äta ek och bra odlat/uppfött.
"Protein är ett nödvändigt näringsämne för att bygga upp, underhålla och reparera varenda cell i kroppen. För idrottaren är protein också avgörande för adekvat återhämtning och för att maximera träningsanpassningarna."

Protein används till proteinsyntes. All proteinsyntes är inte muskelproteinsyntes.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 08:48   #17
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Jag minns inte varför, antagligen något jag läste för många många år sedan, men jag käkar alltid ett ägg (eller motsvarande nötter) en timme före träning, för att det skulle vara bra att ha lite protein i kroppen när passet startar.

Är det bättre att vara helt fastande istället när passet drar igång (ingen mat på 5-6 timmar i mitt fall) ?
Sedan bara sportdryck/kolisar under passet för energi, och så stoooora gainern en kvart efter passet?

Tacksam för svar
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 09:27   #18
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Jag minns inte varför, antagligen något jag läste för många många år sedan, men jag käkar alltid ett ägg (eller motsvarande nötter) en timme före träning, för att det skulle vara bra att ha lite protein i kroppen när passet startar.

Är det bättre att vara helt fastande istället när passet drar igång (ingen mat på 5-6 timmar i mitt fall) ?
Sedan bara sportdryck/kolisar under passet för energi, och så stoooora gainern en kvart efter passet?

Tacksam för svar
Bättre för vad? Det kommer antagligen inte vara någon skillnad långsiktigt. Om jag inte minns helt fel har Grub skrivit om fastande vs inte fastande träning på styrkelabbet.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 10:01   #19
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Gäller detta även kring träning? Tänker om man ätit en måltid någorlunda nära inpå passet och sen intar protein direkt efter träningen och det då inte hunnit gå dom där tre timmarna, får man då "muscle full"-effekten, eller är det andra villkor som gäller just i samband med träning?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 10:20   #20
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Bättre för vad? Det kommer antagligen inte vara någon skillnad långsiktigt. Om jag inte minns helt fel har Grub skrivit om fastande vs inte fastande träning på styrkelabbet.
Tack tack, hittade artikeln
Verkar som det inte har någon större betydelse, fastande träning eller ej...jag kör nog vidare med mitt pwo-ägg

Citat:
Förklarat på ett enklare sätt sänder alltså fastande träning starkare signaler för muskeluppbyggnad när man väl äter efter passet.

Det betyder inte att det kommer att ge större ökningar på sikt att inte äta innan man tränar. Däremot hjälper det till att motverka eller eliminera eventuella negativa effekter av att inte ha tillgång till stora mängder muskeluppbyggande aminosyror i blodet eller musklerna när man tränar.
Citat:
Det relevanta i sammanhanget är att det inte var sämre att träna fastande än att träna efter födointag.
Citat:
Vid längre pass presterar man generellt sett bättre med mat i magen.
https://www.styrkelabbet.se/traning-...ch-prestation/
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 17:31   #21
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Jag minns inte varför, antagligen något jag läste för många många år sedan, men jag käkar alltid ett ägg (eller motsvarande nötter) en timme före träning, för att det skulle vara bra att ha lite protein i kroppen när passet startar.

Är det bättre att vara helt fastande istället när passet drar igång (ingen mat på 5-6 timmar i mitt fall) ?
Sedan bara sportdryck/kolisar under passet för energi, och så stoooora gainern en kvart efter passet?

Tacksam för svar
1 ägg är ju typ 6g protein. Lär varken göra från eller till. Storleken och kompositionen av måltiden innan träning kan påverka hur bråttom det är att få i sig mer protein i samband med träningen.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 20:09   #22
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
En grej jag undrar över, om man nu bara kan använda X antal gram protein per måltid till muskeluppbyggnad (om resten resulterar i ökad aminosyraoxidation och ureabildning) och man måste ha ett visst antal timmar mellan varje måltid, borde det då inte finna ett matematiskt tak på hur mycket protein man kan på ett så effektivt sätt som möjligt få i sig?

Räknar man på 30 g var tredje timme så blir det ju 180 g på 18 timmar vilket lämnar 6 timmar till sömn, väger du 100 kg och ska få i dig 200 g protein så blir det ju tufft.
Förutom det som redan har påpekats så får man också notera att i de studier där man "kommit fram till att 30g är max per gång" så har deltagarna inte vägt några 100kg.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 20:20   #23
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Man har dock sett att mängden protein för maximal stimulans av proteinsyntesen inte varit kopplat till mängden fettfri massa, utan till hur stor del av kroppens muskler som tränats.

Det verkar inte vara någon skillnad beroende på muskelmassa. Muskelproteinsyntesen reagerar på aminosyranivåerna i blodet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 22:27   #24
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man har dock sett att mängden protein för maximal stimulans av proteinsyntesen inte varit kopplat till mängden fettfri massa, utan till hur stor del av kroppens muskler som tränats.

Det verkar inte vara någon skillnad beroende på muskelmassa. Muskelproteinsyntesen reagerar på aminosyranivåerna i blodet.
Nånting måste det väl ändå spela in om nu X*kroppsvikt är en form av "regel", fast det kanske inte är det längre?

För att dra det in absurdum, en biceps på 10kg kommer ju att behöva mer byggmaterial för att fixa till säg de 1% av muskelcellerna som behövs fixas till jämfört med en biceps på 200g som tränats exakt lika intensivt så att även 1% av den behövs fixas till (att sedan båda max kan växa med 0,5g protein är ju en annan fråga). Mängden protein som behövs för att trigga MPS kan ju fortfarande vara samma, dvs beroende av aminosyrenivån i blodet, men själva behovet kan ju vara större?

Senast redigerad av F Ultra den 2019-04-10 klockan 22:31.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 22:33   #25
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Nånting måste det väl ändå spela in om nu X*kroppsvikt är en form av "regel", fast det kanske inte är det längre??
Per dygn, inte akut per intag.

Aminosyrorna som blir muskelprotein kommer främst från nedbrutet muskelprotein som byggs in som nytt som svar på signalerna från aminosyrorna i blodet. Bara 10 % av aminosyrorna från proteinet man äter blir muskelprotein.

Det finns i dag ingenting som indikerar att större enstaka proteinintag än 30 till 40 gram protein per måltid ger större muskeluppbyggnad för någon.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 00:07   #26
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
KG har du själv testat att äta mer/mindre protein? Märkt nån skillnad?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 19:34   #27
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Per dygn, inte akut per intag.

Aminosyrorna som blir muskelprotein kommer främst från nedbrutet muskelprotein som byggs in som nytt som svar på signalerna från aminosyrorna i blodet. Bara 10 % av aminosyrorna från proteinet man äter blir muskelprotein.

Det finns i dag ingenting som indikerar att större enstaka proteinintag än 30 till 40 gram protein per måltid ger större muskeluppbyggnad för någon.
Visst, men problemet är ju att med max 30g per måltid så kommer man inte upp i de där X*kroppsvikten såvida man inte även lägger in måltider var 3:e timme även under natten så jag får inte riktigt ihop hur man inte kan se mer uppbyggnad för någon med mer än 30g per måltid men samtidigt kan se mer uppbyggnad med totalt mer protein per dygn.

Eller pratar vi förbi varandra här nu och du menar 30g snabbt protein som vassle och inte övrigt protein (som t.ex rent kött) som kan ligga en bra stund i magen och utsöndra sitt protein under en längre tid?
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 20:58   #28
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Man har inte sett större muskelbyggnad av större mängder protein från vanlig mat heller. 30 gram protein från kött ger precis lika stor muskeluppbyggnad som 90 gram. 20 gram mycket långsamt äggprotein ger precis lika stor muskeluppbyggnad som 40 gram.

Större mängder protein vid ett tillfälle ger absolut större proteinsyntes... i buken och tarmarna.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-12, 18:30   #29
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man har inte sett större muskelbyggnad av större mängder protein från vanlig mat heller. 30 gram protein från kött ger precis lika stor muskeluppbyggnad som 90 gram. 20 gram mycket långsamt äggprotein ger precis lika stor muskeluppbyggnad som 40 gram.

Större mängder protein vid ett tillfälle ger absolut större proteinsyntes... i buken och tarmarna.
Ok, om jag då får spekulera vidare så kanske det är så enkelt att när man kommit fram till att säg 2g per kg kroppsvikt ger bättre resultat än 1,5g så är det på studier där deltagarna troligen vägt inom ett visst spann där 2*kroppsvikt blir ca 30g protein per gång.

Jorn Trommelen har en artikel på Greg Nuckols "Stonger By Science": https://www.strongerbyscience.com/at...rotein-intake/ där han argumenterar för att det troligen inte finns en X*kroppsvikt för protein utan att det är en fast gräns (som han sätter runt 160g).

Citat:
Summary

* Daily protein intake averaged 1.5 and 1.4g/kg/d in male and female athletes, respectively (likely a bit more due to underreporting). Current recommendations are 1.3-1.8g/kg/d.
* Protein needs do not appear to depend on body weight or amount of lean body mass. Therefore, protein recommendations expressed as g/kg/d may underestimate protein needs for smaller athletes.
* Women tend to eat less protein than men (108 versus 90 g/d), but likely need the same absolute amount.
* Protein intake correlates with energy intake. Make sure your protein intake remains high when dieting.
* Animal-based protein contributed 57% of total protein intake in the athletes we studied, with the remaining 43% originating from plant-based protein.
* Animal-based protein is more anabolic when compared to plant-based protein because of a higher essential amino acid content. This can (largely?) be compensated for by eating more plant-based protein.
* The majority of protein is consumed during the three main meals: breakfast, lunch, and dinner.
* Twenty grams of protein in a meal gives a near-maximal increase in protein MPS. Further increasing protein to 40g gives a relatively small additional 10-20% increase in MPS.
* Protein intake was below the recommended 20g for 58% of athletes at breakfast, 36% at lunch, and 8% at dinner.
* Older adults need more protein than younger adults, and it’s even more important for them to go up to 40g per meal.
* An additional protein meal just before sleep improves total protein intake and protein distribution.
* The plasma leucine peak following protein ingestion is a major determinant of MPS.
* There are no conditions in which branched chain amino acid supplementation appear to be the optimal choice.
* Minimalist recommendation (to get the most results with minimal effort): Eat at least 120g of protein per day.
* Optimal recommendation (almost all results, considerable effort): Four meals of 40g of protein, spaced out evenly throughout the day (breakfast, lunch, dinner, and pre-sleep), with the majority of protein from animal-based protein sources.

* Advanced recommendation (only results matter. Speculative, but there’s some supporting research): In addition to the optimal recommendations, supplement 5g leucine 15-30 minutes before a meal or during a meal.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 09:06   #30
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man har inte sett större muskelbyggnad av större mängder protein från vanlig mat heller. 30 gram protein från kött ger precis lika stor muskeluppbyggnad som 90 gram. 20 gram mycket långsamt äggprotein ger precis lika stor muskeluppbyggnad som 40 gram.

Större mängder protein vid ett tillfälle ger absolut större proteinsyntes... i buken och tarmarna.
Jag kanske har fått det om bakfoten. Men visst är det dagens totala proteinbehov som är viktigast? Jag som väger 80kg och vill få i mig 160 gram protein. Nu får jag i mig 50 gram både vid lunch och 50 gram vid middag och sedan 2 st 30 grams doser. Skulle jag kunna minska mitt intag till 20 gram vid lunch och middag och minska mitt dagliga intag av protein utan att försämra förutsättningarna för muskelbygge? Det låter ju som att det är att elda för kråkorna att äta 50 gram protein till lunch/middag.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)