Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-04, 21:30   #1
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Nackdel att äta protein för ofta?

Läste detta på Nordic wellnes sida av Sierra De Goldsmith:
"För att aktivera*proteinsyntesen med hjälp av proteinintaget verkar det vara nödvändigt att nivåerna hunnit sjunka i blodet innan du tillför mer aminosyror.*Ät därför inte protein allt för ofta, det är exempelvis onödigt att smuttra på en proteinshake/BCAA under själva träningspasset.*Låt det gå minst 3 timmar mellan dina proteinmål, mer om det var en stor måltid. *"

Jag har alltid trott att man ska sprida ut proteinet över dagen. Vad är det som gäller?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 21:33   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det som gäller är det du säger och det hon skriver. Ni säger ju samma sak.

Jag har skrivit allt du behöver veta här:

https://www.styrkelabbet.se/hur-myck...-ur-en-maltid/

Citat:
Om man kan använda 30 gram protein per tillfälle till muskeluppbyggnad, skulle man inte kunna bygga väldiga mängder muskler om man åt den mängden protein varje timme? En lockande tanke, men tyvärr inte. Muskeln kan nämligen bli mättad om man ger den för mycket protein, för ofta.

Om man tillför mera protein när muskeln redan är mättad, fortsätter inte muskeluppbyggnaden att vara förhöjd. I stället faller den tillbaka till basnivåer, ett fenomen som kallas ”muscle full”. Det visades först vid intravenös tillförsel av aminosyror.

Stora och plötsliga tillflöden av aminosyror i blodet ger en kraftig stimulans av proteinsyntesen, men fortsätter man med aminosyratillförseln och håller aminosyranivåerna höga, reagerar muskelproteinsyntesen med att gå ner till normala nivåer i stället för att stimuleras ytterligare eller ens bibehållas. Senare har man visat att detta fenomen inte bara gäller vid intravenös tillförsel av aminosyror, utan även vid oralt intag.

När man ätit eller druckit något proteinrikt och stimulerat proteinsyntesen, måste aminosyranivåerna i blodet sjunka innan man kan upprepa den stimulansen. Den gamla klassiska rekommendationen att äta eller dricka något proteinrikt var tredje till var fjärde timme är alltså inte så förlegad, trots allt. Då har aminosyranivåerna i blodet sjunkit så man kan stimulera muskeluppbyggnaden igen.

Ovanstående betyder också att det är en direkt dålig idé att gå och smutta på aminosyradrinkar. Dels får man inte tillräckligt förhöjda aminosyranivåer i blodet på en gång för en ordentlig stimulans av muskeluppbyggnaden. Dels kanske den förhöjningen av nivåerna som man trots allt åstadkommer ändå är tillräckligt hög för att man inte ska kunna utnyttja proteinet i en påföljande måltid fullt ut till att stimulera proteinsyntesen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 21:34   #3
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Det som gäller är att för att aktivera proteinsyntesen med hjälp av proteinintaget verkar det vara nödvändigt att nivåerna hunnit sjunka i blodet innan du tillför mer aminosyror. Ät därför inte protein allt för ofta, det är exempelvis onödigt att smuttra på en proteinshake/BCAA under själva träningspasset.*Låt det gå minst 3 timmar mellan dina proteinmål, mer om det var en stor måltid
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 11:49   #4
wessmen
It's on now!
 
wessmens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 271
Det här med minst 3h låter ju väldigt svårt om man som jag har svårt att äta mycket mat.

På arbetsplatsen är det 2.5h mellan avslutad frukost tills lunchen börjar och efter-träningsmålet ligger cirka 2h innan sista måltiden på dagen. Opti-ångesten tar mig.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 12:38   #5
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
En grej jag undrar över, om man nu bara kan använda X antal gram protein per måltid till muskeluppbyggnad (om resten resulterar i ökad aminosyraoxidation och ureabildning) och man måste ha ett visst antal timmar mellan varje måltid, borde det då inte finna ett matematiskt tak på hur mycket protein man kan på ett så effektivt sätt som möjligt få i sig?

Räknar man på 30 g var tredje timme så blir det ju 180 g på 18 timmar vilket lämnar 6 timmar till sömn, väger du 100 kg och ska få i dig 200 g protein så blir det ju tufft.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-04-05 klockan 12:40.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 19:53   #6
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
En grej jag undrar över, om man nu bara kan använda X antal gram protein per måltid till muskeluppbyggnad (om resten resulterar i ökad aminosyraoxidation och ureabildning) och man måste ha ett visst antal timmar mellan varje måltid, borde det då inte finna ett matematiskt tak på hur mycket protein man kan på ett så effektivt sätt som möjligt få i sig?

Räknar man på 30 g var tredje timme så blir det ju 180 g på 18 timmar vilket lämnar 6 timmar till sömn, väger du 100 kg och ska få i dig 200 g protein så blir det ju tufft.
"30 gram protein per tillfälle till muskeluppbyggnad"
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 23:50   #7
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Jag brukar inta 20-30 gram protein efter träning samt ytterligare 60-90min senare en riktig måltid. Jag tänker att det är bra med mycket protein timmarna efteråt. Eller eldar jag för kråkorna? Eller ska jag bara fokusera på dagens totala proteinbehov?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 08:49   #8
wessmen
It's on now!
 
wessmens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 271
Läste denna på sida 2.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237986

Känns ju lite som att minst 30-40g protein per intag, ha några timmar mellan för att kunna stimulera proteinsyntesen och vid några måltider ösa på lite extra protein för att få en positiv proteinbalans.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 16:37   #9
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
"30 gram protein per tillfälle till muskeluppbyggnad"
Precis så min fråga kvarstår ju då, om det är upp till 30-40 g protein och man helst ska sprida ut detta över ett antal måltider med ett antal timmar mellan varje måltid; borde man inte kunna få en gräns för hur mycket man hinner med på ett dygn?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 17:01   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Du kan inte äta dig till hur stor muskeluppbyggnad som helst.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 17:29   #11
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du kan inte äta dig till hur stor muskeluppbyggnad som helst.
Precis så folk som äter 360 g protein fördelat över 6 måltider dvs 60 g per måltid äter alltså 30 g "bortkastat" protein?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 18:27   #12
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
King Grub har en mer avancerad text om proteinintag och muskeltillväxt.
https://www.styrkelabbet.se/protein-...ottom-20-23536

En av referenserna säger där att mer protein inte ger mer muskeltillväxt.
https://jandonline.org/article/S0002...769-X/fulltext
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 18:54   #13
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Som jag förstått det finns det väl väldigt lite underlag för att mer än 2g protein per kilo kroppsvikt skulle göra någon skillnad?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 22:59   #14
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Precis så min fråga kvarstår ju då, om det är upp till 30-40 g protein och man helst ska sprida ut detta över ett antal måltider med ett antal timmar mellan varje måltid; borde man inte kunna få en gräns för hur mycket man hinner med på ett dygn?
När man säger att man ska få i sig 200 gram protein om dagen så menar man ju inte "200 gram som används till muskelproteinsyntes om dagen".
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 23:32   #15
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
När man säger att man ska få i sig 200 gram protein om dagen så menar man ju inte "200 gram som används till muskelproteinsyntes om dagen".
Så vad blir då syftet? Jag förstår att protein inte är bortkastat och att man inte pissar/skiter ut det-whatever, men vad har protein för andra fördelar utöver muskelbygge? Vore det inte bättre då att lägga in 3 måltider med 30-40 g protein i varje var 3e timme, utspritt över 9 timmar totalt och sen fylla resten med typ lösgodis eller något annat roligt och fortfarande bygga lika mycket muskler (potentiellt sätt) som någon som ligger på 100g protein på 3 måltider var 3e timme utspritt över 9 timmar totalt? Kyckling/Kött/lax är ju det dyraste på tallriken också om du ska äta ek och bra odlat/uppfött.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-04-06 klockan 23:36.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)