Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-02, 18:32   #1
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Jag tror att jag är elitmotionär

eller korpenproffs kanske är ett bättre ordval? Bland de bättre av de sämre kanske?

TL;DR: Längst ner hittar ni mina mål.

Med nya året som har startat så kör jag igång en träningsjournal igen. Det var flera år sen sist men allting går i cykler, så även träningsjournaler.
Jag började styrketräna år 2008, tränar väldigt sporadiskt under sommarhalvåret har det visat sig och jag drar på mig större skador var och varannat år. Jag tävlar i SM i roadracing (och var delaktig i att vinna Svenska Endurancecupen 2018 som där man är 3 förare per team), har testat på en lokal fitness-prestationstävling för 5 år sedan och mitt mål är alltid att vara bättre än andra på allt, och hela tiden överträffa mig själv. Märkligt nog når jag aldrig mitt mål..



Skadebakgrund:


Från våren 2018 till September så satte jag knappt min fot på gymmet alls och någonstans började jag fundera på om jag efter 10 års styrketräning hade fått nog. Efter knäledsoperationen i mitten av september så bestämde jag mig för att komma tillbaka till gymmet och ge allt.

Nu har jag kört bänkpress drygt 3 gånger i veckan, intervaller på SkiErg ungefär var tredje dag och ibland har det blivit intervaller och långpass på en spinningcykeln. Rygg har tränats sporadiskt och benen har fått lite rehabträning. Målet har legat på cardion men jag gillar bänkpress för mycket så det blev högt prioriterat också.
När jag började nu i höstas så klarade jag av 5x80kg i bänken med nöd och näppe. Eller om det var 4x80 pannor, lite oklart faktiskt. På nyårsafton satte jag nytt personbästa: 145kg i bänken med lite rövlyft, och 90kg i militärpress. Dagen efteråt klarade jag äntligen 20x100kg i bänkpress. I höstas gjorde jag ett VO2max-test på SkiErgen vilket visade på 49ml/kg/min.

Den 24:e januari så kommer jag få min sista operation, där de skall förlänga min hälsena som har blivit förkortad och orsakat väldigt mycket svårigheter i allt från roadracingen, till träningen och att ens kunna röra sig normalt, bortsett från att högerfoten hänger ledsamt nedåt.

3/12-2018:


Från 17:e september till julafton så gick jag ned från 89kg till 83,4kg. Efter stora mängder mat under julafton till nyårsafton så ligger jag numera stadigt på 88kg tre dagar i rad. Målet är dock att väga 80kg framåt vårkanten och jag siktar även på Vätternrundan i år, med en tid under 10h trots att jag aldrig har cyklat på en riktig landsvägsracer eller knappt ens suttit på en cykel sedan jag var 15. Men hur omöjligt kan det vara tänker jag?
Jag drömmer om att kunna börja löpträna och det verkar som om jag kan springa 1000 meter utan att få större problem. Vem vem, det kanske blir bättre av operationen och då tänker jag försöka mig på ett hinderbanelopp.



Nytt år, nya möjligheter. Nu kör vi!
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal

Senast redigerad av Fordon den 2019-01-02 klockan 18:36.
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 18:46   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vilken jävla resa, bra kämpat!

Kan du köra böj och mark idag?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 18:52   #3
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vilken jävla resa, bra kämpat!

Kan du köra böj och mark idag?
Knäböj är helt omöjligt, men marklyft kan jag göra utan att tekniken blir jättelidande om jag lägger stången på 2st 20kg-viktskivor och kör med styrkelyftskor med hög klack. Men eftersom jag har ganska ont i ländryggen och det snabbt förvärras om jag gör något tokigt så brukar jag avstå från tyngre lyft. Som tyngst drog jag 3x160kg men jag tror inte att jag har så mycket att vinna på att lyfta tungt, men riskerar säkert desto mer.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 14:35   #4
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196


Ett podcastavsnitt om mig, min skada och min hojkörning, inspelad av roadracing.se under SM-finalen i Anderstorp 2018 efter att ha kört in på en 10:e plats i det tuffaste startfältet på över 10 år. Intressant nog hörs det inte alls att jag led av en för mig svår utmattningsdepression utan jag verkade ju må rätt bra
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 14:50   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
10 h på Vättern är långt ifrån omöjligt om man inte är helt värdelös(jag är helt värdelös). Jag fick mjölksyra typ direkt och är ingen bra person att jämföra med. Övriga i mitt gäng, som hade tränat lika lite som mig(~50 mil) cyklade in på 12, 11 respektive 10,5 h. Då snackar vi alltså alltså någon sorts minimiträning och vältränade, men inte överdrivet vältränade(tänkt 45 min på milen), individer. Vanliga "sportkillar" som sedan några år tillbaka har slutat i sin idrott. Ingen av dessa har någon sorts cykelbakgrund.

En annan kompis cyklade på just 10 h i fjol, då började han cykla samma år. Han gjorde en mer seriös satsning och fick säkert ihop åtminstone 100 mil. Så om du börjar i tid i år, får ihop dina mil och allra helst hittar klungor att haka på så kan du absolut fixa 10 h. Jag fick höra på forumet att jag absolut skulle åka in på 10-12 h eftersom att jag var vältränad men de visste ju inte att jag hade mjölksyretålighet som ett mähä.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 15:06   #6
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
10 h på Vättern är långt ifrån omöjligt om man inte är helt värdelös(jag är helt värdelös). Jag fick mjölksyra typ direkt och är ingen bra person att jämföra med. Övriga i mitt gäng, som hade tränat lika lite som mig(~50 mil) cyklade in på 12, 11 respektive 10,5 h. Då snackar vi alltså alltså någon sorts minimiträning och vältränade, men inte överdrivet vältränade(tänkt 45 min på milen), individer. Vanliga "sportkillar" som sedan några år tillbaka har slutat i sin idrott. Ingen av dessa har någon sorts cykelbakgrund.

En annan kompis cyklade på just 10 h i fjol, då började han cykla samma år. Han gjorde en mer seriös satsning och fick säkert ihop åtminstone 100 mil. Så om du börjar i tid i år, får ihop dina mil och allra helst hittar klungor att haka på så kan du absolut fixa 10 h. Jag fick höra på forumet att jag absolut skulle åka in på 10-12 h eftersom att jag var vältränad men de visste ju inte att jag hade mjölksyretålighet som ett mähä.
Vad intressant! Jag har endast hunnit testa två stycken 2h-distanspass på en spinningcykel (plan mark, 52/17 och ca 170w i snitt) där jag har snittat 30,5km/h och haft en puls på ca 68-72%. Självklart går det inte att likställa resultat från en spinningcykel men det visar iaf på att jag är på rätt väg. Däremot får jag så ohyggligt ont i röven efter dessa cykelpass, trots ett par riktigt schyssta cykelbyxor med de porrigaste silkeslena hängslena.
Jag kan lära mig hur mycket kolhydrater/timme jag tål, och sedan få till ett bra schema för intag så har jag nog vunnit mycket på det. Men jag vet inte riktigt hur tusan jag skall lösa utmaningen med mitt känsliga arsle. Nöta många mil, använda ringblomsalva och bara suck it up typ.. Jag har 2 sadlar att testa ut iaf på riktiga cykeln, en Scott Speedster med shimano 105-kasset/vev/pedal osv. Förutsättningarna bör finnas där tror jag.
Jag ska även ta hjälp av en cykelcoach har jag tänkt. Ju bättre förberedd och tränad jag är, desto behagligare blir dessa 10h.

Det här är spinningcykeln jag har tränat på under tiden.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 15:22   #7
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Du nämner svaret själv: för att kunna sitta på sadeln länge behöver du öva på att sitta på cykeln länge. Sedan hjälper cykelbyxor med vaddering i röven en del. Salva är ett måste.

Jag fick massvis av hjälp av Kurash på forumet. Här är min tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7945271

Även om jag gick in med ett minimalistiskt tänk så behandlar den tråden mycket av grunderna(jag visste ju precis ingenting och frågade hej vilt). Jag fick tipset om att åtminstone testa på ett par riktigt långa pass(10-15 mil) för att känna på hur det känns i kroppen samt vänja den.

Nu är jag ett extremfall så vet inte hur nödvändig denna info är men jag kände under träningspassen på "bara" fyra-fem mil hur jag var tvungen att hoppa av cykeln för att gå bort mjölksyran. Tänkte att detta skulle ge sig när jag lättade på träningen inför loppet. Det gjorde det inte, fem mil in Vätternrundan fick jag likadan syra i benen. Mil fem till tio kanske jag behövde kliva av varje mil, mil 10-20 behövde jag kliva av var femte kilometer. Trots att det tog 14,5 h så kände jag inga extrema besvär i kroppen.

JUST DET! Någon nämnde efter loppet att jag hade styret för högt eller lågt. Tror kontentan av det var att det kan ha orsakat syran(som ingen av mina fem polare upplevde). Så optimal höjd där är eftersträvansvärt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 15:30   #8
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Härliga bilder och bra progress!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 07:41   #9
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Du nämner svaret själv: för att kunna sitta på sadeln länge behöver du öva på att sitta på cykeln länge. Sedan hjälper cykelbyxor med vaddering i röven en del. Salva är ett måste.

Jag fick massvis av hjälp av Kurash på forumet. Här är min tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7945271

Även om jag gick in med ett minimalistiskt tänk så behandlar den tråden mycket av grunderna(jag visste ju precis ingenting och frågade hej vilt). Jag fick tipset om att åtminstone testa på ett par riktigt långa pass(10-15 mil) för att känna på hur det känns i kroppen samt vänja den.

Nu är jag ett extremfall så vet inte hur nödvändig denna info är men jag kände under träningspassen på "bara" fyra-fem mil hur jag var tvungen att hoppa av cykeln för att gå bort mjölksyran. Tänkte att detta skulle ge sig när jag lättade på träningen inför loppet. Det gjorde det inte, fem mil in Vätternrundan fick jag likadan syra i benen. Mil fem till tio kanske jag behövde kliva av varje mil, mil 10-20 behövde jag kliva av var femte kilometer. Trots att det tog 14,5 h så kände jag inga extrema besvär i kroppen.

JUST DET! Någon nämnde efter loppet att jag hade styret för högt eller lågt. Tror kontentan av det var att det kan ha orsakat syran(som ingen av mina fem polare upplevde). Så optimal höjd där är eftersträvansvärt.
Jäklar. Mitt mål är att bara behöva stanna varannan station, dvs var 6:e mil ungefär. Det går ju liksom inte att ta igen förlorad tid. Jag har aldrig testat salva tidigare, men det kanske är värt allt extra kladd för att slippa bekymmer. Som det är nu så måste jag vänta över en vecka efter varje cykelpass typ och det känns kontraproduktivt.
Jag har också fått de där tipsen om att köra åtminstone ett par 4-5h träningspass innan, och sikta på minst 100 mil totalt, gärna 200 mil.

Hur är det tänkt att styret orsakar problem? Att om man sitter alltför upprätt så blir det för mycket belastning på sätet? ju mer framåtlutad man är, desto mer vikt hamnar ju på styret och avlastar baken, Eller är det av annan orsak kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Härliga bilder och bra progress!
Tack Shadowfire!!
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 07:46   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Jäklar. Mitt mål är att bara behöva stanna varannan station, dvs var 6:e mil ungefär. Det går ju liksom inte att ta igen förlorad tid. Jag har aldrig testat salva tidigare, men det kanske är värt allt extra kladd för att slippa bekymmer. Som det är nu så måste jag vänta över en vecka efter varje cykelpass typ och det känns kontraproduktivt.
Jag har också fått de där tipsen om att köra åtminstone ett par 4-5h träningspass innan, och sikta på minst 100 mil totalt, gärna 200 mil.

Hur är det tänkt att styret orsakar problem? Att om man sitter alltför upprätt så blir det för mycket belastning på sätet? ju mer framåtlutad man är, desto mer vikt hamnar ju på styret och avlastar baken, Eller är det av annan orsak kanske?



Tack Shadowfire!!
Låter bra! Att i förväg planera var man ska stanna är nog klokt. Många kör första tio milen i ett sträck, någonstans strax innan kommer de jobbigaste milen rent kuperingsmässigt. Bara kolla banprofilen eller i min tråd, rätt lätt att se.

Hittade en kommentar jag fick:

"Av Instagram-bilden att döma så ser det inte ut som att du hade optimala positioner för att cykla långt? Var du så "upprätt" när du körde? D.v.s hade styret så högt? Många brukar vara mer framåtböjda för att minska luftmotstånd / få bättre vev med hela underkroppen. Sitter man mer upprätt så används främst framsida lår -> mjölksyra direkt. "

Det är verkligen sjukt ironiskt om all mjölksyra hade kunnat undvikits om jag bara hade sänkt styret. Väljer att ignorera den faktan och leva vidare i övertygelsen om att jag inte är skapt för cykling och att cykling suger
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 14:40   #11
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Låter bra! Att i förväg planera var man ska stanna är nog klokt. Många kör första tio milen i ett sträck, någonstans strax innan kommer de jobbigaste milen rent kuperingsmässigt. Bara kolla banprofilen eller i min tråd, rätt lätt att se.

Hittade en kommentar jag fick:

"Av Instagram-bilden att döma så ser det inte ut som att du hade optimala positioner för att cykla långt? Var du så "upprätt" när du körde? D.v.s hade styret så högt? Många brukar vara mer framåtböjda för att minska luftmotstånd / få bättre vev med hela underkroppen. Sitter man mer upprätt så används främst framsida lår -> mjölksyra direkt. "

Det är verkligen sjukt ironiskt om all mjölksyra hade kunnat undvikits om jag bara hade sänkt styret. Väljer att ignorera den faktan och leva vidare i övertygelsen om att jag inte är skapt för cykling och att cykling suger
Haha men vad fan. Du skulle väl upp i sadeln igen och köra vätternrundan eller hur var det? Revansch revansch revansch
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 15:13   #12
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Idag blev det äntligen träning. Jag har inte tränat sedan den 1:a Januari men det känns som en evighet märkligt nog. Det fick bli ett litet plojpass då tid inte riktigt fanns till. Jag hann inte ens med att löpträna 2x500 meter (men bänkpress hann jag tydligen med )

Bänkpress uppvärmning:
10x20kg @ 2 set
5x60kg med stopp @ 3 set
5x80kg med stopp @ 3 set
3x90kg med stopp @ 2 set
3x100kg
140kg utlyft @ 10 sekunder
Har lite osköna känningar i armvecket efter en slitsam vecka på jobbet och all vikt kändes riktigt tung idag. Ingen jättehög motivation men det fick bära eller brista.

Bänkpress:
13x110kg
10x110kg
Aldrig tidigare har jag klarat av 13 reps på den här vikten eller ens varit i närheten av det Jag saknar för övrigt rörligheten att ens vara i närheten av att få i mina hälar i backen och jag försöker att hålla belastningen på skuldrorna och fötterna, och ta bort belastningen på rumpan/höften då ett högre tryck där gör ont.



Militärpress:
10x20kg
10x40kg
10x50kg
10x60kg
Även här kändes det mesta tungt, men det fick bli en kort och snabb genomkörare bara. Det kändes lite oseriöst men tiden bara rann iväg.

Cable flyes:
15x34kg
12x34kg
5x34kg
Utfört med väldigt kort vila, med otrevligt jobbig kontakt och händerna möttes betydligt längre ner än vid ett vanligt utförande. Det tar mer på brösten och mindre på axlarna.

Hantellyft åt sidan:
20x12,5kg @ 2 set
Kördes mest för för att det är roligt att se när axlarna blir så jävla stora jämfört med hur de är annars



Eventuellt kör jag lite cardio ikväll för den goda sakens skull. Antingen försiktig löpträning eller 4x4-intervaller på SkiErg.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 01:02   #13
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Det blev cardio ikväll. Men det blev varken löpning eller SkiErg utan en timmes cykel på ett minst sagt utmanande lopp. En aning omotiverad begav jag mig till kontoret där vi har en enorm skärm och ett par Technogym SkillBikes (och annat smått och gott för både cardio och styrka)



Tråkigt nog bommade jag sub60 med 43 sekunder men det fanns verkligen inte mer att ge . Pulsen är en dålig indikation på hur jobbigt det var, men jag avslutade på 94%, med en liten topp på 95%. Snittet blev ändå 83% av maxpuls när de första 10 minuterna ändå var ren uppvärmning på ca 68% av maxpulsen. Min maxpuls ligger för övrigt på 194 slag per minut.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 22:46   #14
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Det blev ett sent pass kvällspass med trötta svidande ögon. Tanken på att hälla i mig koffein var lockande men det hade helt klart fuckat upp natten ännu värre än vanligt.
Det blev ett plojpass visade det sig. Lite bänkpress med ny stång och ny bänk kändes ovant och det gick inte speciellt bra heller.

Bänkpress:
Uppvärmning
10x60 @ 3 set
5x80 @ 3 set
5x100kg (Kändes skittungt)

10x110kg
7x110kg med fötterna i luften
7x100kg med långt stopp i botten.

Militärpress:
10x40kg
10x60kg @ 3 set

Stående hantelpress (En arm)
10x22kg @ 2 set

50 halvdana dips.
Jag upplever det som att jag sträcker ut fullt men enligt videon så ser det inte alls ut så. Därför vågar jag inte lägga ut en video på dem utan får göra om det. jag som trodde att det var värsta feta personbästa..

Lite toe-to-bar, hängande benlyft samt nån jäkla 70kg-boll som jag enligt youtube skulle lyfta över axeln. Deadball over shoulder @ 3 reps. Kändes jättemärkligt.

https://www.instagram.com/p/BsYyxGkIcP7/
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 23:43   #15
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Det ska in lite ryggträning däremellan också. Jag vet inte hur jag lyckades glömma bort chins och hantelrodd. Men 50 chins fördelat på 5 minuter kändes riktigt kasst så det var inte så svårt att förtränga.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)