Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-01, 15:51   #1
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Hur påverkar MCT-fett kroppen?

Jag åt precis min vanliga måltid bestående av 100g fett och 50g protein, men istället för 50g kokosfett och 10g smör hade jag idag i 60g MCT-fett (6-10 långa).

20 minuter efter jag ätit kände jag mig snurrig, ungefär som vore jag full, och alldeles varm i kroppen. Lite lätt illamående.

Vad gör egentligen MCT-fett med kroppen?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 16:09   #2
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Om du nu hade 60 MCT-fett så är det ganska mycket. Tror man kan räkna på att ett intag över 5 g/timme kan ge vissa problem med mage och tarm. Jag tror att det var den relativt stora mängden som gav dessa bieffekter. Exakt vad som hände vet jag inte.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 16:18   #3
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Japp, 60g MCT-fett sade vågen. Gick åt 4 äggulor för att suga upp det.

Undrar om de fem grammen per timme är räknade på någon som är van vid äta mycket fett. Å andra sidan tar MCT andra vägar än vanligt fett, så det kanske inte är relevant.

45 minuter senare är jag fortfarande snurrig och om något ännu varmare, och bara ett mycket svagt illamående kvar (som mer verkar relaterat till snurrigheten). Inga problem med magen. På diverse sidor på nätet verkar det som att kokosfett kan höja ämnesomsättningen ordentligt. Om de korta fettsyrorna står för den effekten kan man tänka sig att den är bra mycket högre med MCT-fett än kokosfett.

Antagligen har det inte gjorts några studier på stora intag MCT-fett, men mekanismen bakom det jag upplever kanske är känd?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 16:38   #4
the Wire
Registered User
 
the Wires avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 70
Citat:
Medium-chain fatty acids (MCFAs) comprise saturated fatty acids with 6–10 carbons. Besides synthetic medium-chain triglyceride (MCT) oils there are natural sources, like coconut oil and dairy fat. Compared with long-chain fatty acids (LCFAs), the chemical and physical properties of MCFAs show substantial metabolic differences. MCFAs do not require binding to proteins such as fatty-acid binding protein, fatty acid transport protein, and/or fatty acid translocase (FAT, homolog to human platelet CD36). MCFAs are a preferred source of energy (β-oxidation). MCFAs are also incorporated into adipose tissue triglycerides, and may influence adipose tissue and other systemic functions more substantially than previously assumed. MCTs reduce fat mass, through down-regulation of adipogenic genes as well as peroxisome proliferator activated receptor-γ. Recent studies confirmed the potential of MCFAs to reduce body weight and particularly body fat. This effect was not transient. MCFAs reduce lipoprotein secretion and attenuate postprandial triglyceride response. It was, however, frequently observed that MCTs increase fasting cholesterol and triglyceride levels. But, given in moderate amounts, in diets with moderate fat supply, MCFAs may actually reduce fasting lipid levels more than oils rich in mono- or polyunsaturated fatty acids. The same is true for glucose levels. MCTs improved several features contributing to enhanced insulin sensitivity. Under certain in vitro conditions, MCTs exert proinflammatory effects, but in vivo MCTs may reduce intestinal injury and protect from hepatotoxicity.
International Dairy Journal
Volume 16, Issue 11, November 2006, Pages 1374-1382

Det är kanske det snabba upptaget som gör att halten fettsyror i blodet går upp snabbare än normalt och den ökade metabolismen ger väl värmen

Var kan man köpa rena MCTs?
the Wire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 16:41   #5
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
60 g MCT är en rejäl dos. Långt över rekommendera dos vid ett tillfälle.


Tänk på att de mellanlånga fettsyrorna är ytaktiva när de är fria och mycket väl kan irritera magsäcken och slemhinnan i tarmen. Ungefär som att äta tvål


Förklaring till att du blev varm har jag inte.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 16:44   #6
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av the Wire Visa inlägg
Det är kanske det snabba upptaget som gör att halten fettsyror i blodet går upp snabbare än normalt och den ökade metabolismen ger väl värmen
Låter vettigt. Tänkte mig att det var något magiskt så att den totala värmen över tid är högre på MCT-fetter. Får väl se om det har en fettförbrännande effekt att äta 60g MCT-fett istället för 50+10 kokos/smör.

Citat:
Ursprungligen postat av the Wire Visa inlägg
Var kan man köpa rena MCTs?
"MCT MAXX" heter ett märke. Sök, finns på Andra Webbshoppar(tm).
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 16:48   #7
the Wire
Registered User
 
the Wires avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
"MCT MAXX" heter ett märke. Sök, finns på Andra Webbshoppar(tm).
Tack!
the Wire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 16:51   #8
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Både bä...

Citat:
MCT innehåller mycket ketoner, som är en ofullständig biprodukt ifettförbränningen. Ketoner är metaboliska syror som produceras i större mängd när kroppen använder fett som bränsle i större utsträckning än normalt. Det kan antingen vara sjukligt, som när det gäller diabetes, eller tämligen ofarligt, som när man går på en lågkolhydratdiet.

Det här tillståndet när man har högre ketonhalt än vanligt i blodet kallas ketos, och kan i vissa fall innebära fördelar. Ketonerna har en antikatabol effekt på musklerna och hämmar också aptiten.

Den antikatabola effekten kommer av att ketonerna i viss mån kan ersätta kolhydrater som energikälla, och det gör också att kroppen sparar på proteinerna. Eftersom hjärnan och nervsystemet dock behöver glukos som energikälla går det alltid åt lite protein till den processen när man går på en lågkolhydratdiet. Det här gäller särskilt om man äter mindre än två gram per kilo kroppsvikt och dag. Faktum är att ett högt proteinintag samarbetar med det ökade antalet ketoner, och man får en synergieffekt som hämmar muskelnedbrytningen under en period med lågt kolhydratintag. MCT kan driva på ketosen genom att utgöra en bränslekälla. MCT-olja ger 8,3 kalorier per gram eller ungefär 115 kalorier per matsked.
... och bu ...

Citat:
Det finns dock nackdelar med användandet av MCT-olja som en energikälla när man går på diet. Visserligen har mängden ketoner i MCT-oljan en effekt som gör att proteinet i kroppen inte används som bränsle, men eftersom MCT är lättare för kroppen att ta upp och absorbera använder den hellre det fettet än LCT när den kan. Detta gör att MCT-oljan stör kroppens naturliga fettförbränningsprocess.
Intressant artikel, i alla fall: http://www.kolozzeum.com/artiklar/mct.htm
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 17:10   #9
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Vilka livsmedel innehåller MCT-fett? Hur fick du i dig så mycket?
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 17:12   #10
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Black Star Abyss Visa inlägg
Vilka livsmedel innehåller MCT-fett?
Inget livsmedel, MCT är en syntetiskt framställd olja (baserat på kokosfett) man köper på flaska. Kokosfett innehåller en del korta fettkedjor, men det här var rent MCT.

Citat:
Ursprungligen postat av Black Star Abyss Visa inlägg
Hur fick du i dig så mycket?
Sög upp det med fyra äggulor.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 17:38   #11
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Citat:
Medium chain fatty acids (MCFA) are readily oxidized in the liver. Animal and human studies have shown that the fast rate of oxidation of MCFA leads to greater energy expenditure (EE). Most animal studies have also demonstrated that the greater EE with MCFA relative to long-chain fatty acids (LCFA) results in less body weight gain and decreased size of fat depots after several months of consumption. Furthermore, both animal and human trials suggest a greater satiating effect of medium-chain triglycerides (MCT) compared with long-chain triglycerides (LCT). The aim of this review is to evaluate existing data describing the effects of MCT on EE and satiety and determine their potential efficacy as agents in the treatment of human obesity. Animal studies are summarized and human trials more systematically evaluated because the primary focus of this article is to examine the effects of MCT on human energy metabolism and satiety. Hormones including cholescytokinin, peptide YY, gastric inhibitory peptide, neurotensin and pancreatic polypeptide have been proposed to be involved in the mechanism by which MCT may induce satiety; however, the exact mechanisms have not been established. From the literature reviewed, we conclude that MCT increase energy expenditure, may result in faster satiety and facilitate weight control when included in the diet as a replacement for fats containing LCT
Physiological Effects of Medium-Chain Triglycerides: Potential Agents in the Prevention of Obesity
The American Society for Nutritional Sciences J. Nutr. 132:329-332, 2002
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 17:48   #12
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Tackar!

Betyder "increased energy expenditure" här att man blir mer aktiv och förbrukar mer energi, eller att kroppens basalförbränning ökar?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 17:55   #13
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Högre TEF
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 18:53   #14
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Tycker att det låter ungefär som dumping.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 18:55   #15
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Problemet kanske blir att äta MCT i de mängder där det gör någon praktisk skillnad. Som mikael själv upplevde så kanske ett så pass stort intag inte är att rekommendera. Blir man liggande "halvfull" på soffan så sjunker kanske PAL i samma utsträckning .

Jo det låter som dumping.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)