Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-14, 17:34   #19816
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Yes, uppemot 200 km/vecka som mest. Många hårda pass. Kan vara nyttigt att ta in sådana extremer emellanåt, nu känner man ju inte direkt att man kan gnälla över det enda tempopass jag har varje vecka. Eller över att jag behöver springa en extra dag för att nå 50K, etc.
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Mycket intressant, kikade lite. "Easy effort" verkar ofta vara 10K i 4-tempo. Hans hårda pass verkar utommänskliga. Verkar ofta utföra dom på hög höjd. Såg t.ex. ett par 30K-pass på typ 1:38, d.v.s i vinna-Lidingöloppet-tempo.
Jag tror 4:00 tempo är mer av återhämtningstempo för Kipchoge. Dvs det tempo han kör på extremlugna pass på kvällen då han kanske redan har kört ett tufft tempopass på morgonen.

1h39min på 30k blir dock ett snittempo på 3:16 vilket bara är marginellt snabbare än hans E-tempo (utifrån runsmart kalkylatorn). Man får ju också komma ihåg jämföra tempo mellan olika underlag och kupering är vanskligt.

LL är ju rätt kuperat, och ett pass på 30k i 100min i ett tempo som är betydligt långsammare än tröskeltempo (2:45/km) och även långsammare än maratontempo (2:51/km) är alltså helt enkelt ett längre tröskelpass. Han kan ju alltså springa i tröskelfart i runt 90min. Nu sprang han 10min längre i ett betydligt lugnare tempo vilket betyder att det inte är ett mördarpass för honom.

Du kör ju själv tempopass i betydligt snabbare än tröskelfart. Så snarare att du kör hårdare än honom (relativt förmåga).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 18:36   #19817
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror 4:00 tempo är mer av återhämtningstempo för Kipchoge. Dvs det tempo han kör på extremlugna pass på kvällen då han kanske redan har kört ett tufft tempopass på morgonen.



1h39min på 30k blir dock ett snittempo på 3:16 vilket bara är marginellt snabbare än hans E-tempo (utifrån runsmart kalkylatorn). Man får ju också komma ihåg jämföra tempo mellan olika underlag och kupering är vanskligt.



LL är ju rätt kuperat, och ett pass på 30k i 100min i ett tempo som är betydligt långsammare än tröskeltempo (2:45/km) och även långsammare än maratontempo (2:51/km) är alltså helt enkelt ett längre tröskelpass. Han kan ju alltså springa i tröskelfart i runt 90min. Nu sprang han 10min längre i ett betydligt lugnare tempo vilket betyder att det inte är ett mördarpass för honom.



Du kör ju själv tempopass i betydligt snabbare än tröskelfart. Så snarare att du kör hårdare än honom (relativt förmåga).
Jag syftade på att det var monsterpass, inte hur relativt jobbigt det var för honom. "Bra pass i lördags?" "Jo då, blev ett bra pass. Sprang i Stockholm, var visst något terränglopp. Tror jag vann"

Ska ju skjutas in här att mina tempopass är en tiondel av hans sett till distans också

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 19:04   #19818
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag syftade på att det var monsterpass, inte hur relativt jobbigt det var för honom. "Bra pass i lördags?" "Jo då, blev ett bra pass. Sprang i Stockholm, var visst något terränglopp. Tror jag vann"

Ska ju skjutas in här att mina tempopass är en tiondel av hans sett till distans också

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Ok. Jag tyckte det verkade som att du menade att han körde en större andel träning i hårt tempo, vilket jag inte tyckte jag såg nåt stöd för i den träningsdagboken.

Nog för att han troligen skulle vinna LL om han sprang. Men ifall han skulle ha sprungit LL på 98min skulle det passet nog ha varit en nära max insats även för honom (vilket jag inte tror det där träningspasset ifråga var) pga annan typ av terräng.

En grej man kan bli lurad av då man kollar på elitträning är just distans. Oftast lättare att kolla tid. 20-30min kring T (tröskeltempo) innebär kanske tempopass/tröskelpass på 7,5-11k i 2:45-tempo. Har man tröskeltempo kring 4:00/km blir tempopassen bara 5-7,5k i 4:00-tempo. Men bägge löparna får samma typ av stimuli.

Sen har jag inte järnkoll på exakt hur mycket långsammare man behöver springa för att kunna dubblera sträckan på tröskelpassen (eller 3-4dubbla i det här fallet).
Men maratonlöpare brukar ju köra i alla fall en del av sin tröskelträning på detta sättet. Anledningen till att inte köra tröskelträningen i för högt tempo är att det ger sämre "bang for the buck". Dvs den hårdare intensiteten gör att man behöver mer återhämtning, men man får inte bättre påverkan på tröskeln (dvs bortforslande av laktat).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 19:15   #19819
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Alltså, jag är helt med. Jag avrundar lite för att göra en poäng, LL är 30K och han sprang 30K. Har ingen aning om hur kuperat hans pass var och det har nog ingen annan heller. Det enda jag har argumenterat för är att jag inte tror att 80-90 % av hans pass är "easy". Enda argumentet jag har för det är hans fem veckor inför världsrekordet vilket så klart inte är mycket. Fick bara inte den känslan, framförallt när han jobbar med en gradering till utöver "easy" och "hard/tempo" d.v.s. "moderate".

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 21:04   #19820
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Alltså, jag är helt med. Jag avrundar lite för att göra en poäng, LL är 30K och han sprang 30K. Har ingen aning om hur kuperat hans pass var och det har nog ingen annan heller. Det enda jag har argumenterat för är att jag inte tror att 80-90 % av hans pass är "easy". Enda argumentet jag har för det är hans fem veckor inför världsrekordet vilket så klart inte är mycket. Fick bara inte den känslan, framförallt när han jobbar med en gradering till utöver "easy" och "hard/tempo" d.v.s. "moderate".

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag menade inte att argumentera mot dig egentligen. Tycker bara att just dessa grejer är rätt intressanta att stöta och blöta lite...

Jag vet inte heller hur kuperade hans pass är. Men jag utgår från att ett sådant 30k-pass nog inte är jättekuperat om han håller det tempot och listar det som ett tröskelpass. Han måste ju haft en hel del kvar i tanken om han klarade att köra resten av den veckans träning efter ett sådant pass. Hur som helst är det såklart brutalt imponerande.

Blev tvungen att grotta ner mig i det lite nogrannare...

Första veckan i dagboken springer han c:a 196km:

125km går i E-tempo (3:30 eller långsammare, oftast kring 4:00-tempo), vilket blir c:a 64% av totala distansen den veckan.

Han kör två pass i M-tempo (strax långsammare än tävlingsfart faktiskt eftersom han låg på 2:55-tempo på de korta intervallerna på friidrottsbanan och 3:00-tempo då han körde långa intervaller på landsväg) totalt 18k kring M-tempo i alla fall. Det är c:a 9% av totala mängden.

Han kör två tröskelpass (fast i mkt lägre än T-tempo, typ 3:20-tempo och istället längre än de vanliga 20-30min i 2:45-tempo). Lite oklart hur man ska bokföra detta då det i princip är ett snabbt E-tempo, men den långa tiden han håller det gör att det blir tröskel-effort. Detta är c:a 26% av veckomängden.

Han sprang i princip ingenting i I-tempo (vVO2max) vad jag kunde se, och klämde in beskedliga 1,3k i R-tempo 2:15-tempo under intervallpasset på banan. Det är typ <1%.

Han verkar inte ha fokuserat särskilt mycket på att ha en snabb spurt eller kunna hänga med ifall någon gjorde ett ryck någonstans. Istället lade han allt krut på att hålla jämt hårt tempo hela vägen. Verkar ha funkat rätt bra...


Det som gör det hela lite svårt att tolka är att tröskelpassen ju inte går i tröskeltempo, utan långsammare (och därför blir längre). Ifall han hade hållit T-tempo i 26% av veckovolymen hade det varit galet. Men när han springer i ett lägre tempo så blir påfrestningen på kroppen också troligen lite lägre, och att han därför kommer undan med en såpass hög procentsiffra på detta. Jag skulle ändå gissa att hans känsla i benen mot slutet av ett sådant långt "tröskelpass" är ungefär samma som en vanlig dödlig som springer 10k på 45m och snittar 50k/vecka har mot slutet av ett 18k långpass där sista halvan gått i 5:20-tempo. Dvs man är inte helt mördad i benen men det känns att man tagit i rätt ordentligt. Det är i alla fall min översättning av det passet till nåt jag kan relatera till.

Med det sagt så tränade han ju troligen riktigt jävla tokhårt och på gränsen till vad som ens är möjligt att klara av dessa veckor, så det lär ju inte ha varot en fisvecka. Det går ju rimligen inte att springa ett sådan mara annars. Den ackumulerade träningsmängden gör sig ju också påminnd på olika sätt. Oklart hurpass detta påverar de olika tempona. Kanske därför han körde intervallerna i M-tempo aningens långsammare än vad han ville ha som tävlingsfart. Eller så har det att göra med höjden. Jag antar han var på höghöjd här?

Senast redigerad av svenbanan den 2019-03-14 klockan 21:06.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 21:33   #19821
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag menade inte att argumentera mot dig egentligen. Tycker bara att just dessa grejer är rätt intressanta att stöta och blöta lite...

Jag vet inte heller hur kuperade hans pass är. Men jag utgår från att ett sådant 30k-pass nog inte är jättekuperat om han håller det tempot och listar det som ett tröskelpass. Han måste ju haft en hel del kvar i tanken om han klarade att köra resten av den veckans träning efter ett sådant pass. Hur som helst är det såklart brutalt imponerande.

Blev tvungen att grotta ner mig i det lite nogrannare...

Första veckan i dagboken springer han c:a 196km:

125km går i E-tempo (3:30 eller långsammare, oftast kring 4:00-tempo), vilket blir c:a 64% av totala distansen den veckan.

Han kör två pass i M-tempo (strax långsammare än tävlingsfart faktiskt eftersom han låg på 2:55-tempo på de korta intervallerna på friidrottsbanan och 3:00-tempo då han körde långa intervaller på landsväg) totalt 18k kring M-tempo i alla fall. Det är c:a 9% av totala mängden.

Han kör två tröskelpass (fast i mkt lägre än T-tempo, typ 3:20-tempo och istället längre än de vanliga 20-30min i 2:45-tempo). Lite oklart hur man ska bokföra detta då det i princip är ett snabbt E-tempo, men den långa tiden han håller det gör att det blir tröskel-effort. Detta är c:a 26% av veckomängden.

Han sprang i princip ingenting i I-tempo (vVO2max) vad jag kunde se, och klämde in beskedliga 1,3k i R-tempo 2:15-tempo under intervallpasset på banan. Det är typ <1%.

Han verkar inte ha fokuserat särskilt mycket på att ha en snabb spurt eller kunna hänga med ifall någon gjorde ett ryck någonstans. Istället lade han allt krut på att hålla jämt hårt tempo hela vägen. Verkar ha funkat rätt bra...


Det som gör det hela lite svårt att tolka är att tröskelpassen ju inte går i tröskeltempo, utan långsammare (och därför blir längre). Ifall han hade hållit T-tempo i 26% av veckovolymen hade det varit galet. Men när han springer i ett lägre tempo så blir påfrestningen på kroppen också troligen lite lägre, och att han därför kommer undan med en såpass hög procentsiffra på detta. Jag skulle ändå gissa att hans känsla i benen mot slutet av ett sådant långt "tröskelpass" är ungefär samma som en vanlig dödlig som springer 10k på 45m och snittar 50k/vecka har mot slutet av ett 18k långpass där sista halvan gått i 5:20-tempo. Dvs man är inte helt mördad i benen men det känns att man tagit i rätt ordentligt. Det är i alla fall min översättning av det passet till nåt jag kan relatera till.

Med det sagt så tränade han ju troligen riktigt jävla tokhårt och på gränsen till vad som ens är möjligt att klara av dessa veckor, så det lär ju inte ha varot en fisvecka. Det går ju rimligen inte att springa ett sådan mara annars. Den ackumulerade träningsmängden gör sig ju också påminnd på olika sätt. Oklart hurpass detta påverar de olika tempona. Kanske därför han körde intervallerna i M-tempo aningens långsammare än vad han ville ha som tävlingsfart. Eller så har det att göra med höjden. Jag antar han var på höghöjd här?


Man kan ju även klicka sig vidare där en tränare eller nånting kommenterar upplägget, på vilka sätt de avviker från ett "normalt västerländsk" upplägg exempelvis, vilket var intressant. Det som han tyckte stod ut mest var den obefintliga taperignen inför loppet.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 22:07   #19822
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Ja och han kör det varje vecka.
Varannan vecka 30 km på 1,38 och varannan 40 km på 2,13!
Fy fan. Det var det värsta!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 23:35   #19823
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Man kan ju även klicka sig vidare där en tränare eller nånting kommenterar upplägget, på vilka sätt de avviker från ett "normalt västerländsk" upplägg exempelvis, vilket var intressant. Det som han tyckte stod ut mest var den obefintliga taperignen inför loppet.
Vart klickar du då? Jag hittar inget sådant. Menar du kanske det där utdraget från e-boken?

Appropå sådana superlånga "tröskelpass" på 20-40k i 30s långsammare än tröskeltempo. Brukar du köra sådana du som springer en massa maror, och hur resonerar man kring hur mycket man måste sänka tempot från tröskelfart ifall man kör 60min istället för de 20-30min som brukar vara standardpass i tröskeltempo?


Nu vet inte jag exakt vilket datum loppet var, men veckan som avslutades med söndag 17/9 (tre dagar innan han flög till Berlin, så kanske 5-6 dagar innan racet) sprang han 187km

lång och långsam (LOL) tröskel (3:23-tempo) : 61k c:a 33%

maratontempo (2:50-tempo): 14k c:a 7%

"äkta" tröskeltempo (2:44-tempo): 11,2k c:a 6%

lugnt tempo (3:50-5:00 tempo): 101k c:a 54%

inget i R eller I tempo alls

Hur fan han kan ha absorberat all den träningen, inför loppet är nästan obegripligt. Särskilt det där passet på torsdagen då han höll 3:23-tempo i 40km på en krävande terrängbana, på hög höjd en dryg vecka (?) innan loppet.

Det skulle ju kanske kunna vara så att i det magiska Kipchogelandet, där mjölksyra och överträning inte existerar, att han sprungit ännu mer än 200k per vecka under månaderna innan. Dvs när han börjar närma sig race så trappar han ner från 300k/v till ynka 200k/v och tycker det är så löjligt enkelt att han kan köra rätt stor andel kvalitet.

Det är den enda rimliga förklaringen till att han kunnat köra denna mongovecka alldeles innan loppet.

Eller så kanske den veckan faktiskt var lite för tuff, och hade han tränat lite lugnare så hade han sprungit på 1h55.

Inget är normalt med Kipchoge, så jag vet inte vad jag ska tro.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-03-14 klockan 23:37.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 23:41   #19824
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Att han skulle kunna springa 300k per vecka utan att bryta ner kroppen och tappa uthållighet tycker jag for the record verkar orimligt.

Många elitlöpare har nog sin "sweet spot" en bit under 200k också, och har problem att tillgodogöra sig så mycket löpning på en vecka.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 23:51   #19825
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu hittade jag länken til var Steve Magness analyserar träningen.

Jag känner igen namnet, fast kan inte påstå att jag vet vem det är, mer än att jag också tror han är nåt slags coach...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 08:13   #19826
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Tips på något att käka när man är ute och springer länge?
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 08:43   #19827
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Tips på något att käka när man är ute och springer länge?
Nötcreme! Det enda jag med säkerhet vet funkar för mig på alla långlopp. Har varit min föda på t.ex. Fjällmaraton och Nattvasan.

Jag gillar även Enervits GT-tabletter (heter nåt nytt nu men samma innehåll). Lätta att få i sig, som druvsocker, men innehåller mer vitaminer n'stuff.



__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 09:23   #19828
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Att han skulle kunna springa 300k per vecka utan att bryta ner kroppen och tappa uthållighet tycker jag for the record verkar orimligt.

Många elitlöpare har nog sin "sweet spot" en bit under 200k också, och har problem att tillgodogöra sig så mycket löpning på en vecka.
Vad tror vi om ultralöparna? Är det samma sak för dom, vid 200K går gränsen?

Kilian är förvisso inte ultralöpare men av det som jag har sett så har han en del variation i sin träning. Det handlar mycket mer om att vara igång länge snarare än att springa från A till B. Gör givetvis båda men t.ex. under vintern så blir det mycket skidor från honom. Gå upp till en topp, åka ned etc. I ett klipp på Youtube är han t.ex. igång i 10-12 h. Går/joggar upp till en topp, åker ned, en ny topp etc.

Har även kikat lite på hans Strava-profil, där han tyvärr inte uppdaterar nitiskt. Hittade något pass i fjol som hette "Day running at the lakes". 100K och 8000 m elevation gain, runt 7-tempo i snitt
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 09:36   #19829
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Om en löpare som vunnit UTMB, Western States, Transvulcania, Hardrock etc inte är ultralöpare, vem är då ultralöpare?
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 09:47   #19830
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad tror vi om ultralöparna? Är det samma sak för dom, vid 200K går gränsen?

Kilian är förvisso inte ultralöpare men av det som jag har sett så har han en del variation i sin träning. Det handlar mycket mer om att vara igång länge snarare än att springa från A till B. Gör givetvis båda men t.ex. under vintern så blir det mycket skidor från honom. Gå upp till en topp, åka ned etc. I ett klipp på Youtube är han t.ex. igång i 10-12 h. Går/joggar upp till en topp, åker ned, en ny topp etc.

Har även kikat lite på hans Strava-profil, där han tyvärr inte uppdaterar nitiskt. Hittade något pass i fjol som hette "Day running at the lakes". 100K och 8000 m elevation gain, runt 7-tempo i snitt
Tränar mani väldigt bergig terräng så är ju mycket av träningen mer hike och scrambling än löpning. Samtidigt som man inte kommer lika långt på samma träningstid, så jag har svårt att se att rena terräng/ultralöpare sammanfattar sin träning i distans på samma sätt som ex marathonlöpare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)