Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-14, 17:53   #1
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Arrow Rotatorkuff, tror jag

Har i över en månads tid (kanske två?) haft ont i vad jag gissar är vänster rotatorkuff. Om jag t ex försöker göra en dubbelbicepspose så kan det göra krampaktigt ont utmed sidan av armen, nästan som att det lika gärna skulle kunna vara triceps. Lyft över huvudet, i alla fall beroende på hur armen är roterad, likaså. Bänkpress (även med skulderbladen maximalt ihop) gör ont, speciellt ju bredare man håller och ju djupare man går.

Utåtrotationer kan jag få lite ont av i vissa delar av rörelsen, inåtrotationer känner jag ingenting av. Om jag gör negativa utåtrotationer (sätter ett gummiband i startläget, kliver ut så bandet spänns, sen håller emot medans armen roterar ut sig) så gör det dels lite ont i delar av rörelsen, men det brukar kännas temporärt bättre efteråt. Typ som att jag kan göra dubbelbicepsposen nämnd ovan, däremot försvinner inte smärtan helt.

Det verkar riktigt långdraget så jag undrar om någon har någon mer input på vad man kan göra.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-14, 22:06   #2
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Det kan ofta va något helt annat problem än man tror. Säkraste kortet är att gå till en fysioterapeut så hittar dom problemet lätt. Landstinget rehabcenter kan man ringa till direkt ,och kostar typ 100 spänn att gå dit.. Jobbar snygga brudar där dessutom.
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 22:15   #3
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av humancentipede Visa inlägg
Det kan ofta va något helt annat problem än man tror. Säkraste kortet är att gå till en fysioterapeut så hittar dom problemet lätt. Landstinget rehabcenter kan man ringa till direkt ,och kostar typ 100 spänn att gå dit.. Jobbar snygga brudar där dessutom.
Förstår hur du menar, det är väl två saker som talar emot: jag upplever att jag har fått värdelösa (som i verkningslösa) råd för min rygg, saker jag lätt skulle kunnat leta upp själv på Google. Samt att i Covid-19-tider känns det som att man vill undvika att jaga upp nån som tafsar på andra hela dagarna.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 21:51   #4
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Som tillägg har jag dramatiskt mycket sämre rörlighet med utåtrotation med vänster arm, än höger arm. Är det ett tecken på något?
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 23:54   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Tror du att du skulle få bättre svar på internet än IRL av en fysioterapeut, tänker du?

Angående rörligheten. Är det dramatiskt mycket sämre rörlighet som i typ att du tappat hälften av rörligheten? Hur funkar det att lyfta hela armen ovanför huvudet? Känns det mer som att det är i slutet av alla rörelser du får ont, och inte så mycket vilka muskler som får jobba?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 00:01   #6
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Köp en triggerpoint boll eller liknande och lägg dig och rulla i 5-10 min. Gör det regelbundet ett tag, brukar snabbt bli bättre. Man känner ofta vart problemet sitter och så går man på där!
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 12:18   #7
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Tror du att du skulle få bättre svar på internet än IRL av en fysioterapeut, tänker du?

Angående rörligheten. Är det dramatiskt mycket sämre rörlighet som i typ att du tappat hälften av rörligheten? Hur funkar det att lyfta hela armen ovanför huvudet? Känns det mer som att det är i slutet av alla rörelser du får ont, och inte så mycket vilka muskler som får jobba?
Baserat på de läkare, sjukgymnaster, naprapater och dylikt jag har träffat kring mina ryggbesvär så är jag tyvärr benägen att svara ja på det. Är dock villig att träffa någon också, men har låga förhoppningar på att få bra hjälp då det inte är alla som har lämplig bakgrund.

Det ser ut att kunna vara nära hälften, kanske lite mindre, vid en utåtrotation ja. Lyfter jag armen ungefär som när man sträcker på sig uppåt så känns det som att det strålar ner längs sidan av armen. Det är nog generellt i slutet av rörelserna, ja, möjligen att det ibland räcker att komma i en knepig vinkel.

Kan tillägga att jag körde bicepscurl nyligen och fick ett skarpt hugg, ungefär som vid ett ryggskott, fast högt upp mellan skulderbladen. Vet inte om det är kopplat.

Senast redigerad av nukz den 2020-07-21 klockan 12:20.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)