Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-24, 11:25   #1
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Ett gym som har en sådan här?

Hej! Jag tänkte bara höra om någon här på brädan är medveten om något gym i Västra Götaland som har en sådan här typ av hack squat?
Jag har länge gått i tankarna att köpa hem en från staterna då jag har en kass rygg som kraftigt begränsar min benträning (vanliga benpressar går ej), men då det skulle kosta mig runt 12 000 att köpa Powertechs variant så vill jag prova en först.

Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 13:12   #2
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Har du testat bältböj? Lite krångligt att ordna setup,en om det inte är en maskin men har du kat super för mig när ryggen krånglathttps://youtu.be/Rhjc-mUezyA
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 15:38   #3
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av jego Visa inlägg
Har du testat bältböj? Lite krångligt att ordna setup,en om det inte är en maskin men har du kat super för mig när ryggen krånglathttps://youtu.be/Rhjc-mUezyA
Yes, alla varianter av den, och den irriterar min disk vid L5-S1 rejält då den axiella belastningen hamnar precis vid den.
Så mitt enda hopp för bilateral träning är en sådan typ av hack-squat.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 15:39   #4
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Synd, inte sett din variant på hacksquat nånstans.
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 16:29   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hur kommer det sig att benpress inte fungerar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 16:59   #6
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hur kommer det sig att benpress inte fungerar?
För att ländryggen tvingas in i flektion när man sitter i en benpress.
Jag har inga belägg för detta, men jag är övertygad om att benpressande ligger bakom väldigt många diskskador i gymmet, jag vill även ha för mig att Mcgill har sagt något om att bilateralt benpressande är något man bör undvika.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 17:36   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Hur är det med hack-squat då? Dvs hålla i stången bakom ryggen och typ göra ett slags upprätt marklyft.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 20:02   #8
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hur är det med hack-squat då? Dvs hålla i stången bakom ryggen och typ göra ett slags upprätt marklyft.
Jag kan inte göra något som belastar ryggen något nämnvärt, det tyngsta som jag utsätter den för i dagsläget är 10 kg i en viktväst, och även det irriterar den lite.
Buktningen vid L5-S1 klarar utan tvekan mer, det som begränsar mig något djävulskt är ett diskbråck vid C6-C7.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 20:23   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
För att ländryggen tvingas in i flektion när man sitter i en benpress.
Jag har inga belägg för detta, men jag är övertygad om att benpressande ligger bakom väldigt många diskskador i gymmet, jag vill även ha för mig att Mcgill har sagt något om att bilateralt benpressande är något man bör undvika.
Orsaken till de flesta ryggproblem är att folk tränar marklyft i allt för stor utsträckning och använder dragremmar så att de fokusera på lyftet. Den utlösande faktorn är ofta något helt annat. Ofta uppkommer traumat när någon sträcker sig efter något lite tyngre.

Min opinion i frågan är att Dio och Svenne gör rätt iakttagelse att både Hack och rätt utformad benpress bör vara lika bra om inte bättre än ditt förslag.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-03-24 klockan 20:26.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 20:40   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Orsaken till de flesta ryggproblem är att folk tränar marklyft i allt för stor utsträckning och använder dragremmar så att de fokusera på lyftet. Den utlösande faktorn är ofta något helt annat. Ofta uppkommer traumat när någon sträcker sig efter något lite tyngre.

Min opinion i frågan är att Dio och Svenne gör rätt iakttagelse att både Hack och rätt utformad benpress bör vara lika bra om inte bättre än ditt förslag.
Osäker på vad du menar nu. Ifall han nu redan har en skada som hindrar honom från att göra hack-squat för att han får ont i ryggen av det så måste han ju hitta på nåt annat.

Kanske nån variant av stepups/split-squat i kombination med benspark kan funka för quads. För rumpan borde det kunna finnas många lösningar så man inte behöver göra böj-liknande övningar.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 21:12   #11
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Min opinion i frågan är att Dio och Svenne gör rätt iakttagelse att både Hack och rätt utformad benpress bör vara lika bra om inte bättre än ditt förslag.
För mig så funkar inte dessa, benpressen irriterar ländryggen och min C6-C7 tål knappt någon axiell belastning.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kanske nån variant av stepups/split-squat i kombination med benspark kan funka för quads. För rumpan borde det kunna finnas många lösningar så man inte behöver göra böj-liknande övningar.
Just nu så kör jag övningen nedan fast där jag med den ena handen håller i böjracket för att ta balansen ur ekvation, efter det så kör jag bulgariska splitböj där den främre foten är eleverad för en högre ROM, problemet är att jag är för stark för dessa och att jag inte kan belasta med mer än kroppsvikten +10-15 kg i viktvästen.

Så mitt hopp är att en sån där "bensläde" ska fungera bra, men jag måste testa en innan jag pungar ut över 12 000 kr.

Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 21:47   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Osäker på vad du menar nu. Ifall han nu redan har en skada som hindrar honom från att göra hack-squat för att han får ont i ryggen av det så måste han ju hitta på nåt annat.

Kanske nån variant av stepups/split-squat i kombination med benspark kan funka för quads. För rumpan borde det kunna finnas många lösningar så man inte behöver göra böj-liknande övningar.
En hack-press med ryggbräda som den nedan bör kunna fungera:

Får anpassa vikten till acceptabel nivå.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 22:09   #13
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
En hack-press med ryggbräda som den nedan bör kunna fungera
Tyvärr inte, då vikten ligger på axlarna
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 19:16   #14
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
En sådan har jag också försökt att hitta ett gym som har, det, en GHR och en maskin som man kan köra bältböj i, men det verkar vara ont av detta i Sverige.

Senast redigerad av Kev88 den 2019-03-25 klockan 19:19.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 20:03   #15
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
En sådan har jag också försökt att hitta ett gym som har, det, en GHR och en maskin som man kan köra bältböj i, men det verkar vara ont av detta i Sverige.
glute-ham brukar ju vara poppis i crossfitkretsar. Fast de gör väl främst situps i dem.

Kolla in cf-gym så tror jag du kan hitta en sådan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)