Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-22, 16:34   #1
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Hjälp mig dra ner på träningen.

Förra hösten tog träningen över mitt liv. Träning, främst rodd, var allt jag tänkte på. Min familj, mitt sociala liv och min skolgång tog mycket stryk. Att jag dessutom mådde psykiskt dåligt från all träningsstress och prestationskrav gjorde det inte bättre.

Jag ska ta ett break, på obestämd tid, från tävlingssatsning inom rodd och bara försöka träna för nöjes skull. En träning om dagen, antingen lågintensiv rodd eller styrketräning.

Problemet är att jag vet hur jag kommer reagera. Det känns redan nu som jag förlorat matchen mot mig själv. Att mina tidigare siffror på roddmaskin kommer rasa, jag kommer känna mig långsam och värdelös. Men efter mycket samtal med familj och vänner, är det bäst för mig att dra ner kraftigt på mina krav på mig själv inom rodd. Det är inte mitt jobb och jag vill inte att det ska ta över mitt liv längre.

Alla tips på hur jag kan tänka och hantera kommande tid uppskattas. Det som kommer minska avsevärt är träningsintensiteten, jag kommer fortfarande träna dagligen då jag verkligen njuter av att bara få zonea ut på roddmaskinen och få njuta av rörelsen.

Senast redigerad av Sheikah den 2019-03-22 klockan 16:36.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 16:39   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Om världens bästa lyftare Ilya Ilyin kan ta 1+ år off från träning för att sedan komma tillbaka och äga igen, kan du också göra det.
Bara lite träning kommer få dig att dels må bättre, dels låta dig behålla majoriteten av dina gains du redan har. Det krävs inte så mycket för att hålla en relativt hög lägstanivå.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 16:42   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Gör ett schema och följ det strikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 16:52   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Lurigt. Jag har själv haft perioder då jag tränat massor och i princip allt jag tänkt på var träning mellan passen. Jag vet inte vad bästa approachen ur det är dock ifall man känner att man behöver dra ner på det.

Jag är kanske lite tveksam till att det där med schema funkar. Lätt hänt att det schemat blir ditt altare.

Att tänka att du kan komma tillbaka om ett år och vara elit igen känns också som att det kan bita dig i röven. Jag tror du kanske hellre skulle släppa alla tankar på att öht vara elit.

Jag tror att det bästa kanske vore att hitta nån typ av samtalsterapi eller nåt. Rimligen är denna typ av problem på nåt sätt besläktad med andra typer av beroende. Typ spelberoende eller nåt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 17:29   #5
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
http://kroppsnytt.se/har-du-hort-talas-om-ortorexi/

http://www.annalissjanis.se/2017/12/...du-blir-frisk/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 19:37   #6
Analbumcover
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 30
Äh, jag tog en paus på 3 år och kom tillbaka på någon månad och är redan förbi där jag slutade. Jag tränade ingenting alls under den perioden.

Det ska nog gå bra, jag tror på dig!
Analbumcover är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 19:46   #7
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Analbumcover Visa inlägg
Äh, jag tog en paus på 3 år och kom tillbaka på någon månad och är redan förbi där jag slutade. Jag tränade ingenting alls under den perioden.

Det ska nog gå bra, jag tror på dig!
Du tränade inget under 3 år, och är nu efter 1 månad bättre än när du slutade? Får man fråga vilken nivå du låg på innan uppehållet? Ålder?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 19:50   #8
Benjjamin
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 16
Är det tävling på roddmaskin concept 2 som du ägnar dig åt? Eller kör du i en riktig roddbåt på sommaren?
Benjjamin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 20:05   #9
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Gör ett schema och följ det strikt.
Har funderat på det. Risken är att spontaniteten, som var ett överhängande problem tidigare, inte får utlopp igen. Jag måste lära mig att ändra om planering när livet kallar in. Behöver helt enkelt inse att träningen inte är så viktig som jag målat upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Benjjamin Visa inlägg
Är det tävling på roddmaskin concept 2 som du ägnar dig åt? Eller kör du i en riktig roddbåt på sommaren?
Har tävlat i riktig rodd. Har successivt minskat träningen med klubben och tränar sen ett år tillbaka tränar jag helt på egen hand på roddmaskin. Så har inga externa krav att fortsätta ro.

Senast redigerad av Sheikah den 2019-03-22 klockan 20:08.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 20:31   #10
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Ett sätt är ju att helt bryta från rodden, under en period. En månad, eller tre? Köp en cykel eller en ryggsäck och ett par kängor. Gör saker där du inte har någon referens.

När du sen börjar ro igen så gör det utan klocka, typ. Ge dig ut och ro "en sväng", kör en timme eller två men utan tider förutom att du just ska köra en timme, eller sjön runt eller vad det nu kan vara.

Prata om hur det har gått men utan att prata prestation. Berätta för någon hur det kändes, vad du såg eller vad det var för väder.

Skit i roddmaskinen alltså, skaffa en båt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark

Senast redigerad av Gnusram den 2019-03-22 klockan 20:32.
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 20:33   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vad sägs om att börja i klubb igen och sen bara ro på klubbträningarna, och skita i att ro på egen hand? Då borde all rodd bli lustfylld.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 20:55   #12
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Vill man bli bäst så får man offra något.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 20:58   #13
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
Ett sätt är ju att helt bryta från rodden, under en period. En månad, eller tre? Köp en cykel eller en ryggsäck och ett par kängor. Gör saker där du inte har någon referens.

När du sen börjar ro igen så gör det utan klocka, typ. Ge dig ut och ro "en sväng", kör en timme eller två men utan tider förutom att du just ska köra en timme, eller sjön runt eller vad det nu kan vara.

Prata om hur det har gått men utan att prata prestation. Berätta för någon hur det kändes, vad du såg eller vad det var för väder.

Skit i roddmaskinen alltså, skaffa en båt.
Det är inte just rodden jag tycker har blivit för mycket, det är prestationen och intensiteten. Att banka 10-12km lågintensiv roddmaskin tycker jag fortfarande är fantastiskt skönt. Det konsekventa lidandet med mycket tröskelträning och intervaller är det som jag inte längre mäktar med. Jag bygger upp passen som livsavgörande, och om jag misslyckas med att nå önskade siffror, kan jag vara nedstämd i flera dagar. Känner mig värdelös och bortkastad.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad sägs om att börja i klubb igen och sen bara ro på klubbträningarna, och skita i att ro på egen hand? Då borde all rodd bli lustfylld.
Tvärtom. Rodd är en av de idrotter där kulturen är väldigt amerikansk och australiensisk. Det är go hard or go home. Enorm volym, enorm intensitet. En av de anledningar som gjorde att jag slutade i klubb. Tränaren producerade tre bra killar. Resterande tolv fick från och till allvarliga symptom på överträning och, fler än hälften, skador för livet. Vanliga människor eller lagidrottare för den delen förstår inte hur hårt roddare tränar.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 21:00   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Vill man bli bäst så får man offra något.
Som jag fattat det så vill han ju inte det eftersom han inte vill offra så mycket som det krävs.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 21:52   #15
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Som jag fattat det så vill han ju inte det eftersom han inte vill offra så mycket som det krävs.
Då är valet egentligen inte så svårt i min värld i alla fall. Antingen satsar man eller inte och lever där efter och så får man tona ner eller upp förväntningar. Ett val måste göras i själen.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)