Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-15, 08:27   #61
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Vem ska vara ärlig? Du missuppfattar, undergiven och kvinnlig är två olika saker. Men du visar bara på hur svensk du är när du tror att sluta vara undergiven innebär att ge upp sin kvinnlighet.
Jag har levt i Sydostasien i 10 år, samt även dejtat kineser, typiskt svensk är jag då inte. Och både du och jag vet att det handlar om otroligt mansdominerade kulturer där män har ett högre människovärde och kvinnor i regel har sämre självförtroende och självkänsla än kvinnor i väst, generellt sett alltså. Men ok du kanske menade något annat. På vilket sätt är kvinnor i asien mer kvinnliga och hur yttrar sig detta? Jag menade inte att det är att ge upp sin kvinnlighet, jag lämnade det öppet. Jag sitter inte inne med den yttersta definitionen på kvinnlighet. Men jag vet med säkerhet vilken dynamik som råder mellan män och kvinnor i Asien, och det vet du med. Din tjej kan mycket väl vara annorlunda, jag påstår inte att det gäller för alla.

Senast redigerad av Kaalle den 2018-07-15 klockan 08:28.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 08:47   #62
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Jag har levt i Sydostasien i 10 år, samt även dejtat kineser, typiskt svensk är jag då inte. Och både du och jag vet att det handlar om otroligt mansdominerade kulturer där män har ett högre människovärde och kvinnor i regel har sämre självförtroende och självkänsla än kvinnor i väst, generellt sett alltså. Men ok du kanske menade något annat. På vilket sätt är kvinnor i asien mer kvinnliga och hur yttrar sig detta? Jag menade inte att det är att ge upp sin kvinnlighet, jag lämnade det öppet. Jag sitter inte inne med den yttersta definitionen på kvinnlighet. Men jag vet med säkerhet vilken dynamik som råder mellan män och kvinnor i Asien, och det vet du med. Din tjej kan mycket väl vara annorlunda, jag påstår inte att det gäller för alla.
Det är ingen som sagt att för genomsnitts-kvinnan i Asien och Sverige, så skulle livet vara bättre i Asien, absolut inte. Det övergripande faktorn som skapar kvinnans beroende till en man är ju pengar. I många samhällen är det mannen som drar in slantarna och på egen hand är kvinnan för fattig för att klara sig. Detta gällde ju även i Sverige för 70+ år sedan. Sen vill jag även påpeka att detta inte är Norden vs Asien, utan Norden vs Världen, vi kan byta ut Asien mot typ Italien lika gärna.

Så när vi ser på skillnader mellan Sverige och andra länder måste ju vi neutralisera penga faktorn. Alltså, vi tittar på kvinnor i Asien som är ekonomiskt lika starka som kvinnor i Sverige och jämför deras beteende med svenska kvinnor. Eftersom du varit 10 år i Asien, så vet du att vältutbildade, högavlönade kvinnor i Asien är väldigt annorlunda än genomsnitts kvinnan i Asien. Men det är dessa som man ska jämföra mot svenska kvinnor.

För ekonomiskt starka kvinnor i Asien så finns en helt annan kvinnlighet. Allt ifrån fysiska attribut där man anstränger sig att se ut som en kvinna. I vardagen i Sverige upplever jag att kvinnor till stor del slutat bry sig om detta. Man sminkar sig knappt, har på sig rätt tråkiga kläder, högklackat är inte ens att tänka på.

När det kommer till subtila saker (som kanske är ännu viktigare), är hur tjejen tyr sig till mannen, håller om armen i en armkrok på en promenad, hur hon leker med sitt hår när man sitter ner och äter. Hon sitter med korslagda ben, istället för bredbent, the list goes on och det är svårt att beskriva i text. Utstrålar helt enkelt kvinnlighet i subtila detaljer, detta har till stor del många kvinnor i Sverige slutat med, givetvis undantag finns i massor, men vi pratar generellt nu.
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2018-07-15 klockan 08:49.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 09:23   #63
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Vilken ålder pratar du om nu? Jag känner inte alls igen mig i att kvinnor i min ålder skulle bete sig och se ut som män utan tvärtom lägger ner mycket omsorg på sitt utseende? Visst när det är nollgradigt och snöslask kanske de flesta inte tar klackarna och klänningen till jobbet, men den här sommaren tex har jag nog inte sett någon gå till jobbet i jeans.

Sen runt 50 håller jag dock med om att det ska klippas landstingsfrilla och tas fram fotriktiga sandaler osv men det gäller ju även för asiater?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 09:32   #64
Krampus
Jag kan en rolig historia.....
 
Krampuss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Kwontario
Inlägg: 10 486
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Vilken ålder pratar du om nu? Jag känner inte alls igen mig i att kvinnor i min ålder skulle bete sig och se ut som män utan tvärtom lägger ner mycket omsorg på sitt utseende? Visst när det är nollgradigt och snöslask kanske de flesta inte tar klackarna och klänningen till jobbet, men den här sommaren tex har jag nog inte sett någon gå till jobbet i jeans.

Sen runt 50 håller jag dock med om att det ska klippas landstingsfrilla och tas fram fotriktiga sandaler osv men det gäller ju även för asiater?
Landstingsfrilla!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Jag gillar Krampus. Kraftfullt, men ändå lite halvbögigt.
Krampus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 09:43   #65
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
Landstingsfrilla!
Gärna med några tofsar i luggen i annan färg än resten av håret om man vill va lite ”fräsig”
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 10:02   #66
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Vilken ålder pratar du om nu? Jag känner inte alls igen mig i att kvinnor i min ålder skulle bete sig och se ut som män utan tvärtom lägger ner mycket omsorg på sitt utseende? Visst när det är nollgradigt och snöslask kanske de flesta inte tar klackarna och klänningen till jobbet, men den här sommaren tex har jag nog inte sett någon gå till jobbet i jeans.

Sen runt 50 håller jag dock med om att det ska klippas landstingsfrilla och tas fram fotriktiga sandaler osv men det gäller ju även för asiater?
Skulle säga detta gäller ifrån 30-60 år. Efter 60 slänger väl många in handduken. När man yngre så anstränger sig ju de flesta betydligt mer.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 10:13   #67
Krampus
Jag kan en rolig historia.....
 
Krampuss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Kwontario
Inlägg: 10 486
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Gärna med några tofsar i luggen i annan färg än resten av håret om man vill va lite ”fräsig”
Eller ”busig”.. Hennaröd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Jag gillar Krampus. Kraftfullt, men ändå lite halvbögigt.
Krampus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 11:09   #68
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Det är ingen som sagt att för genomsnitts-kvinnan i Asien och Sverige, så skulle livet vara bättre i Asien, absolut inte. Det övergripande faktorn som skapar kvinnans beroende till en man är ju pengar. I många samhällen är det mannen som drar in slantarna och på egen hand är kvinnan för fattig för att klara sig. Detta gällde ju även i Sverige för 70+ år sedan. Sen vill jag även påpeka att detta inte är Norden vs Asien, utan Norden vs Världen, vi kan byta ut Asien mot typ Italien lika gärna.

Så när vi ser på skillnader mellan Sverige och andra länder måste ju vi neutralisera penga faktorn. Alltså, vi tittar på kvinnor i Asien som är ekonomiskt lika starka som kvinnor i Sverige och jämför deras beteende med svenska kvinnor. Eftersom du varit 10 år i Asien, så vet du att vältutbildade, högavlönade kvinnor i Asien är väldigt annorlunda än genomsnitts kvinnan i Asien. Men det är dessa som man ska jämföra mot svenska kvinnor.

För ekonomiskt starka kvinnor i Asien så finns en helt annan kvinnlighet. Allt ifrån fysiska attribut där man anstränger sig att se ut som en kvinna. I vardagen i Sverige upplever jag att kvinnor till stor del slutat bry sig om detta. Man sminkar sig knappt, har på sig rätt tråkiga kläder, högklackat är inte ens att tänka på.

När det kommer till subtila saker (som kanske är ännu viktigare), är hur tjejen tyr sig till mannen, håller om armen i en armkrok på en promenad, hur hon leker med sitt hår när man sitter ner och äter. Hon sitter med korslagda ben, istället för bredbent, the list goes on och det är svårt att beskriva i text. Utstrålar helt enkelt kvinnlighet i subtila detaljer, detta har till stor del många kvinnor i Sverige slutat med, givetvis undantag finns i massor, men vi pratar generellt nu.
Nej jag har sannerligen inte sagt det heller, att man känner sig som mindre värd än en man är ju verkligen inte bra.

Den ekonomiska biten är betydelsefull det kan jag inte förneka, även om rollerna ofta är dom omvända i exempelvis Thailand med omnejd. Detta gäller framförallt underklassen, att kvinnan är bread winner dvs. Hong Kong är något helt annat dock det är jag medveten om.

Men att kvinnor i Asien har dessa attribut i beteende och till det yttre, att dom för sig på ett visst sätt och att dom är extra måna om sitt utseende osv. Du tror inte det kan handla om att dom känner att det förväntas av dom? Och hur ska vi se på detta? Även om det givetvis är fullt frivilligt i ren fysisk bemärkelse.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 11:27   #69
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Ang att asiatiska tjejer sminkar sig mer än nordiska så är ju ”asian girls without makeup” ett typ fenomen där man inte ser att det är samma person knappt med eller utan smink. Sen en enorm makeupindustri, k-beauty osv.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 11:33   #70
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Dom med mörkare hy från tropiska länder kan nästan se bättre ut utan smink dock, om jag får vara en smula ytlig och manschauvinistisk.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 11:44   #71
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg

När det kommer till subtila saker (som kanske är ännu viktigare), är hur tjejen tyr sig till mannen, håller om armen i en armkrok på en promenad, hur hon leker med sitt hår när man sitter ner och äter. Hon sitter med korslagda ben, istället för bredbent, the list goes on och det är svårt att beskriva i text. Utstrålar helt enkelt kvinnlighet i subtila detaljer, detta har till stor del många kvinnor i Sverige slutat med, givetvis undantag finns i massor, men vi pratar generellt nu.
Varför skulle ett sådant fjompigt nyligen introducerat kulturellt beteende vara epitetet av kvinnlighet. Ungefär som att säga att höjden av manlighet är vadstrumpor, smink och peruk med hänvisning till överklassmode på 1500 till 1700-tal.

Jag uppskattar att många tjejer inte håller på med sådant tillgjort larv om de nu inte vill göra det (det är per definition tillgjort om de inte vill göra det). Kärlek och intresse visar man genom beteenden som man är bekväm med, resten är fernissa som ändå kommer skavas bort inom en snar framtid från det att, exempelvis, ett förhållande inleds.
Om kvinnor tycker det är bekvämt att sitta bredbent och dricka öl så ska de kunna göra det utan att få underliga epitet slängda på sig. I samma veva så slipper jag och många män med mig låtsas att vi älskar att bygga altaner och se på fotboll.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 12:43   #72
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Mantus, alla uppskattar vi olika saker/beteenden, och tur är väl det!

Finns inget rätt eller fel. Ville bara belysa något jag insett över åren med lite mer distans till Sverige.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 12:47   #73
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
I samma veva så slipper jag och många män med mig låtsas att vi älskar att bygga altaner och se på fotboll.
Så länge du älskar att köra Volvo.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 12:55   #74
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Wink

Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Varför skulle ett sådant fjompigt nyligen introducerat kulturellt beteende vara epitetet av kvinnlighet. Ungefär som att säga att höjden av manlighet är vadstrumpor, smink och peruk med hänvisning till överklassmode på 1500 till 1700-tal.

Jag uppskattar att många tjejer inte håller på med sådant tillgjort larv om de nu inte vill göra det (det är per definition tillgjort om de inte vill göra det). Kärlek och intresse visar man genom beteenden som man är bekväm med, resten är fernissa som ändå kommer skavas bort inom en snar framtid från det att, exempelvis, ett förhållande inleds.
Om kvinnor tycker det är bekvämt att sitta bredbent och dricka öl så ska de kunna göra det utan att få underliga epitet slängda på sig. I samma veva så slipper jag och många män med mig låtsas att vi älskar att bygga altaner och se på fotboll.
Tänk om det är tvärtom, att moderna svenska kvinnor idag känner att det förväntas av dem (och de egentligen inte vill) att sitta bredbent och dricka öl bara för att visa hur minsann progressiva de är?

Varför accepteras alltid premissen att kvinnor som börjar agera mer som "stereotypiska män" faktiskt vill det och att det i sig inte, möjligen, är en ytterligare påklistrad förväntan på dem? (för att visa hur "progressiva" de är)

Tänk om, PK-guden förbjuder, många svenska kvinnor egentligen inte vill "agera som stereotypiska män" men känner sig tvingade just för att kunna påskina sin progressivitet och för att inte bli socialt avvisade av diverse social justice warriors online såväl som offline? Det är ett outforskat perspektiv.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 13:14   #75
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Maxthemarketer, visade flickvännen ditt inlägg och fråga tidigare. Hon sa att det är svårt att sätta med två/tre klockrena exempel. Men hon nämde sådant jag tog upp i mitt tidigare inlägg.

Tex satt vi på en trendig restaurang i NYC nyligen där borden var väldigt tätt. Tydligen har detta ställe nämts på sociala media i Sverige eller något, för de va svenskar överallt runtomkring. Tillslut satt det ett svenskt par brevid oss och på andra sidan ett amerikanst par (också vita). Tjejerna va båda i 30 års åldern. De va så tydligt när min tjej påpeka skillnader i deras kropps-språk.

Den amerikanska tjejen utstrålade verkligen att vara feminin, i alla små detaljer. Den svenska tjejen däremot satt där precis som en man. Det var två människor och inte något genomsnitt av befolkningarna, men har reflekterat över detta ett bra tag och tycker se skillnaderna ju mer jag tänkt på det


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)