Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-18, 10:32   #16
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Vakten Visa inlägg
Finns det inget enklare? Vad sägs om havre, Pålle i stallet har inga ledskador.
Hästar brukar väl ha mycket problem med leder och får därför glukosamintillskott?

https://stud.epsilon.slu.se/997/2/nilsson_l_00420.pdf
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 12:22   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Hemkokt benmärgsbuljong/köttbuljong med leder är nog en bra källa till kollagen? Innehåller en massa andra nyttigheter också.
Citat:
Intake of dietary sources of collagen may support the synthesis of collagen in varying tissues, with the availability of key amino acids being a likely contributor to its effectiveness. This study analyzed commonly consumed preparations of bone broth (BB) to assess the amount and consistency of its amino acid content. Commercial and laboratory prepared samples, made with standardized and variable (non-standardized) protocols were analyzed for key amino acids (glycine, lysine, proline, leucine, hydroxyproline and hydroxylysine). The main finding of the study was that amino acid concentrations in BB made to a standardized recipe were significantly lower for hydroxyproline, glycine, proline; P = 0.003 and hydroxylysine, leucine and lysine; P = 0.004 than those provided by a potentially therapeutic dose (20 g) of reference collagen supplements (P > 0.05). There was large variability in the amino acid content of BB made to non-standardized recipes, with the highest levels of all amino acids found within the café prepared varieties. For standardized preparations, commercial BB were lower in all amino acids than the self-prepared varieties. There were no differences (P > 0.05) in the amino acid content of different batches of BB when prepared according to a standardized recipe. If the intake of collagen precursors is proven to support the synthesis of new collagen in vivo, it’s unlikely that bone broth can provide a consistently reliable source of key amino acids. Focus on the provision of key amino acids from dietary sources should continue to focus on the standard sources currently being researched.
Bone Broth Unlikely to Provide Reliable Concentrations of Collagen Precursors Compared to Supplemental Sources of Collagen Used in Collagen Research. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. https://journals.humankinetics.com/d...snem.2018-0139
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 13:07   #18
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bone Broth Unlikely to Provide Reliable Concentrations of Collagen Precursors Compared to Supplemental Sources of Collagen Used in Collagen Research. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. https://journals.humankinetics.com/d...snem.2018-0139

Intressant! Köttbuljonger och grönsaksbuljonger brukar ju kokas i många timmar, kan det vara så att man kokar sönder aminosyror och vitaminer?
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 04:28   #19
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Intressant, glukosamin/MSM upplever jag hjälper lite för mina trasiga knän men inte är det mycket iaf. Får väl prova detta då istället kanske.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 16:10   #20
Lazius
Registered User
 
Laziuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
Intressant, glukosamin/MSM upplever jag hjälper lite för mina trasiga knän men inte är det mycket iaf. Får väl prova detta då istället kanske.
Samma sits för mig. Jag har lagt till 10-20 gram/dag hydrolyserade kollagenpeptider (från Myprotein) sedan ca. 2 veckor tillbaka och knäna känns faktiskt rätt skapliga för tillfället. Kanske har det nån effekt? Får väl se hur det utvecklar sig....
Lazius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-22, 06:40   #21
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Intressant! Köttbuljonger och grönsaksbuljonger brukar ju kokas i många timmar, kan det vara så att man kokar sönder aminosyror och vitaminer?
Glycin och prolin är tåliga aminosyror. De klarar lätt upphettningen när de sitter bundna i ett protein. Lysin tar säkert mycket stryk men mängden lysin från början är troligen lågt.

King Grubs abstrakt har med hydroxilysin och hydroxiprolin. Jag undrar hur de skulle kunna påverka våra leder ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 10:33   #22
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Småbump. Någon som provat något kollagentillskott över en längre tid och upplever någon effekt?
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 11:03   #23
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Älskar när det är extra kollagen i bars och glukosbaserat godis
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 17:26   #24
Lazius
Registered User
 
Laziuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Småbump. Någon som provat något kollagentillskott över en längre tid och upplever någon effekt?
Jag har tagit 10g Kollagenprotein (100 % hydrolyserade kollagenpeptider) från MyProtein varje morgon i ca. 5 månader nu.

Jag har främst tagit det för mina knän (där jag har broskskador) och sekundärt för armbågarna och andra leder...

Jag skulle väl säga att lederna har känts skapliga under denna tid. Det är alltid svårt att utvärdera effekten av sådana här tillskott, men i det stora hela skulle jag säga att jag upplevt en förbättring. Jag skulle rekommendera att man testar i varje fall...
Lazius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 21:04   #25
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Funkar fläsksvålar?
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 18:52   #26
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Säkert inte.
Läser vi King Grubs länk är det några speciella peptider
Specific collagen peptides are produced for nutritional administration by a special hydrolysis of collagen. On the basis of their organoleptic and hydrological characteristics, collagen peptides can easily be digested in drinks or dietary supplements (Mohammad et al., 2014; Shoulders and Raines, 2009). In general, the high biological availability of the peptides is based on its low molecular weight and its lack of cross links. Preclinical (Oesser and Seifert, 2003; Walrand et al., 2008) and human studies (Iwai et al., 2005; McAlindon et al., 2011) indicate that collagen peptides are almost completely resorbed after oral intake and that a considerable proportion accumulates in tissue structures (Oesser et al., 1999). Approximately 10% of CP is directly transferred in intact form with a size of 1-10 kDa from the gastrointestinal tract into the blood and may stimulate extracellular matrix expression and biosynthesis within the connective tissue (Ohara et al., 2007; Watanabe-Kamiyama et al., 2010).

Det är stora peptider, mellan 10 - 100 aminosyror långa
Läser man absracten till studierna de refererar till så är det det di-peptider och i ett fall tri-peptider som man ser i blodet och som kan häröras från kollagenet.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 20:16   #27
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Det där minns jag knappt att jag skrev. Tror att jag var mest förvånad över att stora peptider kunde komma in i blodet och ge någon positiv effekt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 15:09   #28
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Ja, och det visade ju sig att så inte var fallet (troligtvis). Det enda som är visat är ju att hydroxiprolin tas upp i kroppen och dyker upp i di- eller tripeptider i blodet. Om det är just de här peptiderna (eller de ingående aminosyrorna) som är begränsande för att bilda tex ledbrosk vet jag inte, men det är väl det resonemanget bygger på.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 15:13   #29
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Hitta det här på orthomolecular.org
Citat:
Hydroxyproline
Hydroxyproline is nonessential amino acid, a precursor of proline which is needed for collagen production. Vulnerary.

Hydroxyproline is derived from the amino acid proline and is used almost exclusively in structural proteins including collagen, connective tissue in mammals, and in plant cell walls. An unusual feature of this amino acid is that it is not incorporated into collagen during biosynthesis at the ribosome, but is formed from proline by a post-translational modification by an enzymatic hydroxylation reaction. Non-hydroxylated collagen is commonly termed pro-collagen.

Hydroxyproline is produced by hydroxylation of the amino acid proline. Proline hydroxylation requires ascorbic acid. Most effects of absence of ascorbic acid in man come from the resulting defect in hydroxylation of proline residues of collagen, with reduced stability of the collagen molecule.

It was first isolated in 1902 from gelatin. Excretion of abnormal quantities of hydroxyproline is a symptom of the connective-tissue disease called Marfan's syndrome.
Vilket innebär att det egentligen är prolin och/eller lysin man är ute efter.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 20:16   #30
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Jag tolkar det som om kroppen har svårt att spjälka protein när det sitter hydroxyprolin med i kedjorna. Klipper upp kedjan och lämnar tri-peptider som ett spill, vilket sedan följer med in. Har vi tur så fixar levern det sista jobbet att bryta ned hydroxiprolinet till energi.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)