Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Vad är en genetiskt möjlig total för 95 % av svenska män?
200 kg 4 2.68%
300 kg 13 8.72%
400 kg 32 21.48%
500 kg 41 27.52%
600 kg 32 21.48%
700 kg 19 12.75%
800 kg 4 2.68%
900 kg 1 0.67%
1000 kg 3 2.01%
Antal röster: 149. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-23, 10:19   #121
LASEGAR
Registered User
 
LASEGARs avatar
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 114
Eg. tycker jag man ska ignorera träningsfrågan också, iom att ens genetiska max är ens
genetiska max oavsett träning.
Skador är dessutom något som uppstår av dålig träning, så även de bör uteslutas.
Jag ser en framtid där den här frågan kan besvaras med ett blodprov ala Gattaca.
LASEGAR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 11:47   #122
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg

Det röda strecket ligger rätt.
Oj, ja du har visst rätt. Jag råkade tänka lite för snabbt och slarvigt.
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 13:38   #123
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av LASEGAR Visa inlägg
Och vad exakt betyder den där grafen?

Hade glömt den här tråden. Svarade 600 tidigare,
men är nästan beredd att höja den siffran.
Haha, du höjer från 600 alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Grafen visar en normalfördelning. Och egentligen är den lite fel, det röda strecket ska till och med vara lite mer till vänster. Så om du sätter en siffra på 600 så menar du att alla, ALLA förutom 5 % av den manliga populationen skulle kunna komma upp till en total på 600 kg med rätt träning och tålamod. Alltså att även de som har extremt dåliga genetiska förutsättningar kommer lyckas göra en serie på typ 200-160-240.
Det är lugnt alla friska non-responders och low-responders kommer klara 600 eller troligen mer bara de tränar bättre och får en bra coach. De kommer även att klara milen på 32 minuter med en bra tränare samt fixa kontrakt med en allsvensk fotbollsklubb iom att det bara är att träna bättre så lyckas man...

Haha, den här tråden fortsätter att leverera...

Senast redigerad av Macroman den 2019-03-25 klockan 13:40.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 13:53   #124
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Svårt att säga, eftersom vid någon percentil därikring så hittar man ju folket som tyvärr typ inte ökar alls. Men säg att de inte är med då så... 400? 140-90-170?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 14:07   #125
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Jag ser två problem. Till att börja med så var det ju hela manliga populationen. Ta två små skolklasser med 10 pojkar i varje klass. Sätt alla på individuella program. Då ska i snitt alla utom en ha möjlighet att klara 600 kg i totalen. Att ignorera skador tycker jag inte man kan göra helt och hållet, visst att man kan dra på sig en skada som totalhavererar karriären, men man kan ju inte säga att dessa individer nu är helt immuna mot skador, för det ligger ju också inbakat i de genetiska förutsättningarna. Någonstans måste man ju anta en normal skadefrekvens.
Om man tränar optimalt utifrån sina egna förutsättningar så är det väl inkluderat att man tränar så optimalt att man inte drar på sig några begränsade skador tänker jag?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 14:21   #126
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Om man tränar optimalt utifrån sina egna förutsättningar så är det väl inkluderat att man tränar så optimalt att man inte drar på sig några begränsade skador tänker jag?
Rimligtvis.

Å andra sidan så behöver man ju nåt slags ökande belastning i sin träning (vikt, volym, frekvens whatever) för att undvika att stagnera på nån platå. Så har man dåliga förutsättningar så kanske man helt enkelt inte klarar att ta sig över en viss nivå eftersom det krävs för mycket träning och de blir skadade då de försöker. Då blir det ju svårt att träna smartare för att hålla sig skadefri.

Dvs för vissa innebär att träna på ett sätt som innebär att man inte drar på sig begränsande skador, att man helt enkelt aldrig kommer över 300kg i totalen (eller nån annan godtycklig siffra).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 14:36   #127
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Rimligtvis.

Å andra sidan så behöver man ju nåt slags ökande belastning i sin träning (vikt, volym, frekvens whatever) för att undvika att stagnera på nån platå. Så har man dåliga förutsättningar så kanske man helt enkelt inte klarar att ta sig över en viss nivå eftersom det krävs för mycket träning och de blir skadade då de försöker. Då blir det ju svårt att träna smartare för att hålla sig skadefri.

Dvs för vissa innebär att träna på ett sätt som innebär att man inte drar på sig begränsande skador, att man helt enkelt aldrig kommer över 300kg i totalen (eller nån annan godtycklig siffra).
Kanske!

Jag svarade 500kg utan att lägga större tid på frågan när pollen kom upp förra gången.

Jag är fortfarande kluven, jag förstår resonemanget med no-responders och andra grupper. Men om man tar en ung kille och tränar honom enligt konstens alla regler, äter och sover för att optimera styrkeprestation. Så vill jag nog ändå tro att 90% kan komma upp till 500kg. 170 120 210 typ. Problemet är ju att jag har så fruktansvärt svårt att se 90% av befolkningen när jag själv har en genetik som tillåter väldigt mycket mer än 500kg..
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 16:54   #128
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Kanske!

Jag svarade 500kg utan att lägga större tid på frågan när pollen kom upp förra gången.

Jag är fortfarande kluven, jag förstår resonemanget med no-responders och andra grupper. Men om man tar en ung kille och tränar honom enligt konstens alla regler, äter och sover för att optimera styrkeprestation. Så vill jag nog ändå tro att 90% kan komma upp till 500kg. 170 120 210 typ. Problemet är ju att jag har så fruktansvärt svårt att se 90% av befolkningen när jag själv har en genetik som tillåter väldigt mycket mer än 500kg..
Tror du samma sak om att klara milen på 32 min dvs att du med samma lätthet skulle klara det som du klarar 500 kg?
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 17:07   #129
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Tror du samma sak om att klara milen på 32 min dvs att du med samma lätthet skulle klara det som du klarar 500 kg?
Jag har ingen aning om hur du fick 500kg=32min på milen? Är det samma prestation?

Och 20 års optiträning skulle jag inte klassa som lätthet.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2019-03-25 klockan 17:10.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 17:09   #130
LASEGAR
Registered User
 
LASEGARs avatar
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 114
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Haha, du höjer från 600 alltså?
Du missade resten av det jag sa eller?
LASEGAR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 17:20   #131
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Varför ens jämföra 32 min på milen med 500 kg i totalen på SL? Löpningen är ju en långt bättre prestation!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 09:44   #132
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Varför ens jämföra 32 min på milen med 500 kg i totalen på SL? Löpningen är ju en långt bättre prestation!
Kanske inte om båda sköts på ett optimalt sätt, men visst krävs en viss fallenhet för en idrott för att bli riktigt bra men sitt genetiska max är det ytterst få som klarar av att leva upp till. Dvs du kan ju inte vara fet om du ska prestera i löpning, lika lite som du kan underäta om du ska lyfta tungt.

Jag kan väl hålla med om att 500 i totalen inte är någon fantastisk prestation om man äter ordentligt och tränar seriöst. Men då har jag lätt för att bygga på mig både vikt och styrka så...
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 11:18   #133
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Min gissning

Bänk 130
Mark 190
Böj 150

Största orsaken varför många stagnerar är att de väger 60-70kg och träningen är kanske inte helt optimal.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 09:53   #134
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Min gissning

Bänk 130
Mark 190
Böj 150

Största orsaken varför många stagnerar är att de väger 60-70kg och träningen är kanske inte helt optimal.
Precis, genetiskt max är så långt ifrån detta!
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 10:02   #135
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Jag har ingen aning om hur du fick 500kg=32min på milen? Är det samma prestation?

Och 20 års optiträning skulle jag inte klassa som lätthet.
Ungefär samma skulle jag säga. 20 års optiträning och du tror du klarar milen på 32 min alltså?
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)