Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Vad är en genetiskt möjlig total för 95 % av svenska män?
200 kg 4 2.68%
300 kg 13 8.72%
400 kg 32 21.48%
500 kg 41 27.52%
600 kg 32 21.48%
700 kg 19 12.75%
800 kg 4 2.68%
900 kg 1 0.67%
1000 kg 3 2.01%
Antal röster: 149. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-19, 11:26   #46
SpjellLuv
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 9
Jag tänker mig att genetik spelar in mer än bara för den rent muskulära utvecklingen. Även "pannben" och förmågan att tåla hög volym av hård träning tror jag i någon mån är genetiskt betingade. Att lägga in brasklapparna "skadefri" och, som jag uppfattar det, en objektiv "optimal träning" framstår för mig som en rätt begränsdad definition av genetiskt max.
SpjellLuv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:27   #47
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Undrar generellt hur folk resonerar kring mentala sidan och kroppsvikt när dom pratar om genetisk max. Är det vad kroppen fysiskt skulle kunna klara av som absolut max frånsett vad gäller den mentala delen där det är stor skillnad mellan personer gällande motivation, pannben osv. Samma sak med kroppsvikt, jag antar de flesta skulle lyfta mera vägandes 130kg vs 100kg. Att folk märkt att senaste 5 kilona kroppsvikt inte gett nån ökning säger väl ändå inte att ännu mera inte kunde hjälpa till en viss gräns. Vad hade skett om de ännu gått upp 25kg, istället för att stanna på 5+?
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:33   #48
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jo... Gör vi inte det?
Nej! Många pratar fortfarande om personer med dåliga gener. Sedan bör man ha väldigt klart för sig att det är en sak att börja träna styrketräning på egen hand och försöka bli stark, i sena tonåren/vuxenlivet och en helt annan ifall man skulle göra en medveten satsning som ungdom, träna i klubb med tränare osv.

Klart en smalfet kille som levt på cola, ostkrokar och pommes hela uppväxten och som börjar träna i 17-18 årsåldern kommer ha sämre förutsättningar att nå sin potential än om han ätit bättre mat och börjat träna 4-5 år tidigare.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:35   #49
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Danomax Visa inlägg
Den här frågan var allt för ospecificerad för att kunna besvaras.

Svenska män är alla mellan 18-110 år från 30 kg till 300 kg med alla typer av funktionshinder och sjukdomar till dom med optimal genetik.

Vilka ska vi sortera bort för att besvara frågan?

Jag tror att genomsnittet hamnar på runt 300 kg om vi räknar med samtliga svenska män.
Du ska tänka att alla män hade möjligheten att träna SL från ungdomen i bästa möjliga miljö med bra kosthållning. Men sålla ut 5% för de med bäst och sämst gener. Dvs behålla alla med normalbra gener.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:37   #50
Chares
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 41
Genetiskt max är en så fruktansvärt diffus formulering. Vi vet idag inte ens var de nivåerna ligger för elitlyftare, vi vet bara att givet de träningsförutsättningar som finns idag så har person a lyft x (även om man kan anta att skillnaden faktiskt utfall / genetiskt max inte kommer ändras dramatiskt för just den gruppen).

Men nivåerna för ett teoretiskt genetiskt max borde vara rätt låga, ett konfidensintervall på 95% sänker den absoluta vikten rätt mycket pga stor variation mellan individer.

Över hälften av alla män, friska utan sjukdom etc, mellan 18-35 borde i ett verkligt scenario kunna komma upp i åtm 400 (friskt höftat här), rent praktiskt. Sedan borde ett genetiskt max ligga en bra bit över det.

Samtidigt så finns det säkerligen män som inte ens om de gör allt rätt når 400 (givet ett verkligt scenario där liv, sömn, stress etc finns med som faktorer).

Det intressanta vore vad ett medianvärde skulle hamna, det tror jag ligger en bit över 600.
Chares är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:39   #51
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Nej! Många pratar fortfarande om personer med dåliga gener.
Vilket är helt riktigt. Frågan är "vad kan ALLA som är över de sämsta 5 procenten ta". Frågan kan också formuleras som "vad kan den allra starkaste personen bland de sämsta 5 procenten ta?"

Att tillhöra de sämsta 5 procenten räknas som att ha dåliga gener, tycker jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:46   #52
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Med dåliga gener så spelar ju allt in, inte bara hur man svarar på träningen. Men också hur bra man återhämtar sig, vad man tål för mat och så vidare, sömn, allt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 12:48   #53
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Du ska tänka att alla män hade möjligheten att träna SL från ungdomen i bästa möjliga miljö med bra kosthållning. Men sålla ut 5% för de med bäst och sämst gener. Dvs behålla alla med normalbra gener.
Jag tror att det är samma som genomsnittet här på forumet, det finns ju en tråd om det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234488

Dvs mellan 300-400 kg.

Senast redigerad av Danomax den 2018-02-19 klockan 12:50.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 12:51   #54
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Nej! Många pratar fortfarande om personer med dåliga gener. Sedan bör man ha väldigt klart för sig att det är en sak att börja träna styrketräning på egen hand och försöka bli stark, i sena tonåren/vuxenlivet och en helt annan ifall man skulle göra en medveten satsning som ungdom, träna i klubb med tränare osv.

Klart en smalfet kille som levt på cola, ostkrokar och pommes hela uppväxten och som börjar träna i 17-18 årsåldern kommer ha sämre förutsättningar att nå sin potential än om han ätit bättre mat och börjat träna 4-5 år tidigare.
Förstainlägget specificerar uttryckligen 90-95 % av befolkningen. Det utesluter bara toppskiktet och bottenskrapet. Det finns gott om plats med "dåliga gener" i det som diskuteras.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 13:04   #55
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Jag tycker inte folk i tråden verkar resonera genetiskt max. Det känns mer som ni tänker "hur mycket skulle 95% ta om dom tränar lite halvdant ett tag". För att nå sitt genetiska max måste man träna hårt i en jävla massa år, utan avbrott. Tror ni verkligen inte att 95% av män kan ta mer än 400kg efter säg 15-20års hård, skadefri, optimal träning?

Jag gissar på 600
Håller med. Tror att ytterst få i Sverige, om ens någon har nått sitt genetiska max för en styrkelyftstotal. Vem skulle det vara isåfall? Det är snarare allt annat som livet innebär, och inte generna, som begränsar folk.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Senast redigerad av Köttis den 2018-02-19 klockan 13:07.
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 13:08   #56
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Jag tror inte dom flesta har tillräckligt starkt psyke för att nå sitt genetiska max, så det är väl det som sätter gränsen då.
Eller ska man räkna bort det också?

Jag har styrketränat i 30 år och många gånger under åren har andra velat följa mig och träna när dom har sett hur vältränad jag har varit.
Den som följde med flest gånger, följde med tre gånger, det blir många bortkastade årskort.

Jag har bara träffat en enda människa i hela mitt liv som tränar lika dedikerat eller mer än mig och han är en av dom bästa i Sverige i sin klass och en av mina bästa vänner.

Jag vill påstå att genetiskt max även inbegriper din psykiska styrka och att det är det som sänker siffrorna dramatiskt.

Säg att man kan dubbla siffrorna då om vi säger att alla har en vilja av stål.

Runt 600 kg i snitt då.

Senast redigerad av Danomax den 2018-02-19 klockan 13:13.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 13:13   #57
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Danomax Visa inlägg
Jag tror inte dom flesta har tillräckligt starkt psyke för att nå sitt genetiska max, så det är väl det som sätter gränsen då.
Eller ska man räkna bort det också?
Jag tänker mig främst i form av att bygga muskler/styrka men det blir svårt att säga var gränsen ska dras. Att man prioriterar att skaffa en partner att föra sina gener vidare med framför att öka sin total är ju i högsta grad också genberoende.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 13:18   #58
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Håller med. Tror att ytterst få i Sverige, om ens någon har nått sitt genetiska max för en styrkelyftstotal. Vem skulle det vara isåfall? Det är snarare allt annat som livet innebär, och inte generna, som begränsar folk.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Jag håller med.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 13:48   #59
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Förstainlägget specificerar uttryckligen 90-95 % av befolkningen. Det utesluter bara toppskiktet och bottenskrapet. Det finns gott om plats med "dåliga gener" i det som diskuteras.
Hur tror du fördelningen ser ut då? Av jättedåliga gener, dåliga gener, normala, bra och superbra.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 14:26   #60
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
För att förtydliga: exakt som Diomedea exulans skrev så är frågan alltså vad är en genetiskt möjlig total för de 95 % som har bäst gener. Om vi då tror att topp 50 % kan nå 700 men topp 95 % endast 300, då är svaret på pollen 300.

Med gener så antar jag endast fysiskt möjligt - att individer kan ha motivationsproblem etc (som naturligtvis också kan argumenteras skall innefattas i "gener") tar frågan inte hänsyn till.

Vad är poängen med pollen? Jo att få en definition på "dåliga gener". Om sen dåliga gener innebär 5,10,20, 50 eller 95 % är en annan fråga.

Senast redigerad av poppen11 den 2018-02-19 klockan 14:29.
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)