Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-09, 23:56   #121
shikami
Registered User
 
shikamis avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 114
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
www.proteinkvalitet.se
En bra enkel start iallafall.
Tack! Ska kolla in den där
shikami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 05:23   #122
billmaier
Registered User
 
billmaiers avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Finland
Inlägg: 1 912
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det spelar ingen roll. Man behöver inte komplettera upp icke fullvärdigt protein, om man inte baserar hela sitt proteinintag på icke fullvärdiga källor.

Alla siffror på proteinbehov är baserade på att man äter en blandkost där största delen av proteinet kommer från icke fullvärdiga källor. Skulle man bara äta fullvärdigt blir mängderna mycket mindre. Tar man en normalperson runt 70 kilo som exempel, bör 10-15% av dennes proteinintag komma från EAA. Vilket uppnås med vilken kost som helst. Samme person har ett normalt proteinbehov på runt 55-56 gram protein per dag, totalt och från alla källor inräknade. Den siffran och rekommendationen är baserad på en kost där majoriteten av proteinet kommer från vegetabiliska källor. Är det animaliskt protein det handlar om behöver han bara runt 45 gram protein totalt på dygn.
Kanske det mest intressanta jag har läst på länge
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Relativ styrka är för svaga personer.
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Inte länge sen du såg ut som en blygtandpetare och nu är du snart markkung i SFI!
billmaier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 20:17   #123
Jaeg
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 68
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Förutom sockret så var den en .... bra idé.

Kläm gärna fram fler tankar på alternativa kolhydratskällor.
Min "juicecentrifug" går hela dagarna, äpplen, morötter, broccoli och allt jag kommer över, kläm dit några bananer, rejäl portion med potatis, pasta, lite malto efter träning så går det att hålla proteinet nere.
Jaeg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 20:41   #124
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Jaeg Visa inlägg
Min "juicecentrifug" går hela dagarna, äpplen, morötter, broccoli och allt jag kommer över, kläm dit några bananer, rejäl portion med potatis, pasta, lite malto efter träning så går det att hålla proteinet nere.
Nu har extrapolerat lite för att få till en debatt och det har det varit. Men jag tror att man bör som styrketränande ligga kring 1.2-1.8 gr protein/kg för att kroppen ska kunna förnya muskelmassan och växa till sig. När det gäller kolhydraterna kan det vara svårt att få i sig tillräckligt om man försöker att klara intaget med hjälp av grönsaker. Det blir en knepig uppgift utan en extremt stor matsäck. Ris/potatis och pasta och druvsocker/maltodextrin krävs för att volymen på maten inte ska bli för stor.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 22:18   #125
WilliamPersson1
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 216
En fråga om maltodextrin.... Tar ni den enbart runt träning eller annars också?

Jag är inne på min andra deff vecka och jag klarar mig inte utan malto på mina hårda styrketräningspass... Har jag inte malto så blir jag snurrig när jag kör dom tunga seten.
WilliamPersson1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 22:39   #126
RobinEH
Registered User
 
RobinEHs avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu har extrapolerat lite för att få till en debatt och det har det varit. Men jag tror att man bör som styrketränande ligga kring 1.2-1.8 gr protein/kg för att kroppen ska kunna förnya muskelmassan och växa till sig. När det gäller kolhydraterna kan det vara svårt att få i sig tillräckligt om man försöker att klara intaget med hjälp av grönsaker. Det blir en knepig uppgift utan en extremt stor matsäck. Ris/potatis och pasta och druvsocker/maltodextrin krävs för att volymen på maten inte ska bli för stor.
För att inte tala om en ganska välfylld plånbok. Flera kilo grönsaker lär inte bli billigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Thy Butcher Visa inlägg
...För jag har studerat Kemi och Biokemi i ett par åt nu så jag vet vad det är jag snackar om...
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna?...
RobinEH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 17:35   #127
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Citat:
Ursprungligen postat av RobinEH Visa inlägg
För att inte tala om en ganska välfylld plånbok. Flera kilo grönsaker lär inte bli billigt.
Vitkål kan man få för 3 kr/kg, samma med morötter om man har lite tur.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 18:29   #128
Jaeg
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 68
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu har extrapolerat lite för att få till en debatt och det har det varit. Men jag tror att man bör som styrketränande ligga kring 1.2-1.8 gr protein/kg för att kroppen ska kunna förnya muskelmassan och växa till sig. När det gäller kolhydraterna kan det vara svårt att få i sig tillräckligt om man försöker att klara intaget med hjälp av grönsaker. Det blir en knepig uppgift utan en extremt stor matsäck. Ris/potatis och pasta och druvsocker/maltodextrin krävs för att volymen på maten inte ska bli för stor.
Därför det är perfekt att dricka dem till maten när magen redan är full av annat. Skulle utan tvekan kunna fylla hela mitt dagsbehov enbart av juice om jag ville. Så som komplement är en juicepress superb om man som jag vill hålla proteinet på en normal nivå.

Får utan tvekan i mig dryga 200g kolhydrater om dagen via pressen. En hel del må jag säga eller hur?

Senast redigerad av Jaeg den 2013-03-11 klockan 18:33.
Jaeg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 19:04   #129
shikami
Registered User
 
shikamis avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 114
Citat:
Ursprungligen postat av Jaeg Visa inlägg
Därför det är perfekt att dricka dem till maten när magen redan är full av annat. Skulle utan tvekan kunna fylla hela mitt dagsbehov enbart av juice om jag ville. Så som komplement är en juicepress superb om man som jag vill hålla proteinet på en normal nivå.

Får utan tvekan i mig dryga 200g kolhydrater om dagen via pressen. En hel del må jag säga eller hur?
Problemet blir ju fruktosen i det fallet (när vi pratar mängder)
Samt personligen vill jag inte dricka mina kalorier och framför allt inte juice isåfall mjölk etc.
shikami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 19:09   #130
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Återgå till ämnet och ta sockret i någon annan tråd.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 22:06   #131
RobinEH
Registered User
 
RobinEHs avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Vitkål kan man få för 3 kr/kg, samma med morötter om man har lite tur.
Det har du i och för sig rätt i. De enda grönsakerna jag har i huvudet är broccoli och blomkål.

Vad gäller absorptionstiden av protein (eller vilket näringsämne som helst), är digestionen medräknad då eller?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Thy Butcher Visa inlägg
...För jag har studerat Kemi och Biokemi i ett par åt nu så jag vet vad det är jag snackar om...
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna?...
RobinEH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 22:09   #132
unit731
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 121
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Om man äter 200 gr protein per dag så kissar man ut ca 30 gr kväve per dag vilket motsvarar ca 186 gr protein. Därav kan man tänka sig att ca 14 gr protein används för underhåll av kroppen. Nu när man pratar protein så måste man komma ihåg att kroppen bara kan hantera det protein som man äter genom att väva in det i muskelvävnaden. Omättningen av muskelprotein beror helt på mängden protein man äter. Om man äter 400 gr så blir det 65 gr kväve dvs 386 gr protein som kroppen måste kissa ut. Det här innebär en kraftig belastning på lever och njurar som antagligen förkortar livet väsentligt om det får fortgå under lång tid.
Om du pissar ut kvävet från aminosyrorna så pissar du knappast ut aminosyror, det säger väl sig självt? Antingen pissar du ut något annat utöver med kvävet, eller så tar kroppen upp det som blir kvar utöver kvävet. Förutsatt att det du säger stämmer, att man pissar ut kvävet alltså. Aminosyror som som förlorar sitt kväve är inte aminosyror, aminosyror som förlorar sitt kväve är något helt annat. Rimligtvis någon form av karboxylsyra.

Senast redigerad av unit731 den 2013-03-11 klockan 22:18.
unit731 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 18:51   #133
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Citat:
Ursprungligen postat av unit731 Visa inlägg
Rimligtvis någon form av karboxylsyra.
Alfa-ketosyra. Som i alfa-ketoglutarat.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 23:28   #134
John M
Registered User
 
John Ms avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 086
Läste i en undersökning här att kroppen kan ta upp Casein isolate - 6.1 grams/hour och Whey isolate - 8-10 grams/hour.


Så det optimala att bara satsa på vassle- och kasein- drinkar och få i sig ca 200 gram/protein dygn?




Källorna är rätt gamla i och för sig:

Lambert CP, Frank LL, Evans WJ. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding. Sports Med. 2004;34(5):317-27. Review.
Bilsborough S, Mann N. A review of issues of dietary protein intake in humans. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Apr;16(2):129-52. Review.
John M är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 00:07   #135
Carnes
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 503
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det spelar ingen roll. Man behöver inte komplettera upp icke fullvärdigt protein, om man inte baserar hela sitt proteinintag på icke fullvärdiga källor.

Alla siffror på proteinbehov är baserade på att man äter en blandkost där största delen av proteinet kommer från icke fullvärdiga källor. Skulle man bara äta fullvärdigt blir mängderna mycket mindre. Tar man en normalperson runt 70 kilo som exempel, bör 10-15% av dennes proteinintag komma från EAA. Vilket uppnås med vilken kost som helst. Samme person har ett normalt proteinbehov på runt 55-56 gram protein per dag, totalt och från alla källor inräknade. Den siffran och rekommendationen är baserad på en kost där majoriteten av proteinet kommer från vegetabiliska källor. Är det animaliskt protein det handlar om behöver han bara runt 45 gram protein totalt på dygn.
Snacka om att spräcka bubblan jag satt i, tack! Så.. Jag som väger en ca 85kg kan nöja mig med ca 120-130g protein?
Carnes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)