Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-05-14, 10:05   #1
Nina L
Honorary Member.
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 266
Smile Inredning, design & stil

Eftersom jag håller på och inreder min lägenhet så vill jag givetvis diskutera inredning. Jag misstänker dock starkt att det inte bara är jag som är intresserad av ämnet, och därför skapar jag (snäll och rar, som vanligt) en allmän tråd där alla kan delta. Det kan vara allt från inköp som man inte vet om man skall behålla, till tips och råd från de som visar sig vara extra stilsäkra.

Själv inleder jag med en fundering. Jag har ett mellanrum i min lägenhet, en slags sovalkov som samtidigt är ett genomgångsrum. Jag har god lust att måla mellanväggen i någon slags cappucino-nyans.


Här syns den till höger i bild, comprende?


Här visar jag mina grymma skillz. Ursäkta sladdfan.

Och om jag nu vill ha den här nyansen. Hur gör jag för att få färgbutiken att förstå vilken det skall vara? Det är en andrahandslägenhet, så jag skall inte göra allt för mycket.
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 10:16   #2
Fed up
Hottie!
 
Fed ups avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 5 604
Bra tråd!

Jag fattar inte riktigt vad du vill, vill du måla den mörkbruna väggen ljusbrun?

Varför två bilder på garderobsdörren?

Iallafall i måarbutiken finns det sna färgkartor, där letar du upp rätt nyans, visar den för dem så blandar de ihop den. Det står en färgkod på den som de trycker in i sin färgmaskin som blandar åt det. Sen öppnar de burken och visar och om du är missnöjd så gör de om. Säg åt dem att ta lite på ett papper och "föna" på så du kan se hur den blir.

(fin signatur du har! )

Senast redigerad av Fed up den 2007-05-14 klockan 10:19.
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 10:25   #3
Nina L
Honorary Member.
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 266
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up Visa inlägg
Bra tråd!

Jag fattar inte riktigt vad du vill, vill du måla den mörkbruna väggen ljusbrun?

Varför två bilder på garderobsdörren?
Ja, visst är det en bra tråd. Synd bara att en blondin skulle vara först att svara.

Om du jämför de två bilderna på garderobshörnan. Kan du då se någon skillnad mellan dem? Tänk "Finn fem fel" fast att det bara är ett och att det förhoppningsvis är rätt. Jag vill göra så att det blir som på understa bilden.

(Tack för färgprovstipsen. Så skall jag så klart göra.)
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 10:31   #4
Fed up
Hottie!
 
Fed ups avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 5 604
Citat:
Ursprungligen postat av Nina L Visa inlägg
Ja, visst är det en bra tråd. Synd bara att en blondin skulle vara först att svara.

Om du jämför de två bilderna på garderobshörnan. Kan du då se någon skillnad mellan dem? Tänk "Finn fem fel" fast att det bara är ett och att det förhoppningsvis är rätt. Jag vill göra så att det blir som på understa bilden.

(Tack för färgprovstipsen. Så skall jag så klart göra.)
Nä, jag ser noll skillnad. Kanske att hela bilden underst är lite ljusare, men väggen ser ju inte latte ut. Ska det bli sådär lite skillnad så är det inte värt mecket att måla om.

Vadå synd med blondin? Blondiner är ju de enda som kan heminredning, vet du väl?
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 10:32   #5
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Bruna väggar är fult.
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 10:34   #6
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!
 
sissas avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: skåne
Inlägg: 4 058
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up Visa inlägg
Nä, jag ser noll skillnad. Kanske att hela bilden underst är lite ljusare, men väggen ser ju inte latte ut. Ska det bli sådär lite skillnad så är det inte värt mecket att måla om.
Kolla ytan precis bredvid gardinen. Jag såg det inte heller först.

Sen fick jag inte ihop det med den första bilden, men nu får jag det. Du skulle haft pilar Nina.

/Ej blond, även om man kan trot
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 10:35   #7
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Är det väggen till vänster i bild på den undre bilden du menar (bildtexten luras lite)? För den till höger ser baske mig likadan ut hur jag än tittar, och så dåliga är inte mina glasögon ännu, hoppas jag.

Men, som Fed Up säger; snacka med färgaffären och förklara vad du är ute efter. Kan de sitt jobb bör de kunna ge dig en färg som funkar (tänk på att färger ser jäkligt annorlunda ut på en provlapp jämfört med på en stor yta).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 10:41   #8
Fed up
Hottie!
 
Fed ups avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 5 604
Citat:
Ursprungligen postat av sissa Visa inlägg
Kolla ytan precis bredvid gardinen. Jag såg det inte heller först.

Sen fick jag inte ihop det med den första bilden, men nu får jag det. Du skulle haft pilar Nina.

/Ej blond, även om man kan trot
JAHA, ja nu ser jag. Jag tycker inte du ska måla den biten i den färgen, men om du vill göra om det mörkbruna till ljusbrunt så kan det nog funka.

Jag får komma och inspektera!
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 10:44   #9
Nina L
Honorary Member.
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 266
Heheh. Jag tar tillbaka alla mina kommentarer om blondiner. Det märks att ni har blivit grofva byggare allesamman, utom sissa.



(Den andra bilden visade bara hur rummet ser ut, och att det finns en vit vägg där till höger, som skulle kunna bli målad.)

Jag vill inte måla om det mörkbruna. Det är gott att sova i ett riktigt mörkt rum och jag gillar brunt.
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 10:44   #10
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!
 
sissas avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: skåne
Inlägg: 4 058
Vad är det för konstiga lister eller vad det är på den ytan? De går ju inte hela vägen liksom.
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 10:45   #11
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!
 
sissas avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: skåne
Inlägg: 4 058
Citat:
Ursprungligen postat av Nina L Visa inlägg
Heheh. Jag tar bort alla mina kommentarer om blondiner. Det märks att ni har blivit grofva byggare allesamman, utom sissa.


jag också vill vara grofv.
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 10:46   #12
Nina L
Honorary Member.
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 266
Citat:
Ursprungligen postat av sissa Visa inlägg
Vad är det för konstiga lister eller vad det är på den ytan? De går ju inte hela vägen liksom.
Det undrar jag också, men jag antar att de är typ vackra detaljer eller nått.
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 10:55   #13
Nina L
Honorary Member.
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 266
Det som stör mig är när jag ligger i sängen (som jag gjorde när jag knäppte den här bilden) så är det inte mörkt nog. Jag gillar inte vitt i sovrummet eftersom jag är en sån som vaknar jag ljus.

Bildbevis. (Gardinen ser inte så bra ut från det där hållet, men det skall fixas.)

Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 11:00   #14
Fed up
Hottie!
 
Fed ups avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 5 604
Nej, nej, man får inte måla i dörrvalv eller fönster-inbuktningar (finns ett ord för det som jag glömt...). Det blir inte fint, stjäler ljus(vilket du väl iof ville här) och gör att det ser bängt ut. Nej, det blir bara inte bra.
häng upp likadana gardiner på andra sidan också då och dra för dem när du ska sova. Eller skaffa sån man har på flyget.

Såna där lister finns alltid på gamla dörrvalv, antar att de ska vara skydd för kanterna när man bär in möbler och sånt, eller nåt. Rätt charmigt iallafall, tycker jag.
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 11:02   #15
Nina L
Honorary Member.
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 266
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up Visa inlägg
Nej, nej, man får inte måla i dörrvalv eller fönster-inbuktningar (finns ett ord för det som jag glömt...).
Tabu?
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)