Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-16, 08:57   #31
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Men det finns väl ändå massvis med exempel där en individ kan bli skuldsatt utan att denne på något sätt varit vårdslös eller på annat sätt "satt sig i situationen själv"
Det räcker med otur. En större skada i huset, ett förlorat jobb, längre tids sjukdom. Smack så sitter man där i en riktigt knivig sits.
Men det är ofta saker man kan förebygga, genom försäkringar, högre räntekostnad osv. Sanningen är ju att man oftast har chansat på att man kommer vara frisk och allt kommer vara helt. Och chansar man fel....

"Äh det löser sig", är en jävligt dålig inställning till ekonomi.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 09:00   #32
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Och har man klappkassa marginaler, kanske ensamstående med barn osv så brukar man inte ha så stora möjligheter att belåna sig. Visst kan man fortfarande lyckas skuldsätta sig, men inte på den nivån att skuldsanering kommer på tal.

Det räcker ju med att kolla på lyxfällan så får man exempel på hur folk ställer till det för sig, men det är otroligt sällan det är "oundvikliga saker"
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 09:08   #33
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Och har man klappkassa marginaler, kanske ensamstående med barn osv så brukar man inte ha så stora möjligheter att belåna sig. Visst kan man fortfarande lyckas skuldsätta sig, men inte på den nivån att skuldsanering kommer på tal.

Det räcker ju med att kolla på lyxfällan så får man exempel på hur folk ställer till det för sig, men det är otroligt sällan det är "oundvikliga saker"

Man får ju göra skillnad på de som lever över sina tillgångar och blir skuldsatta och på de som drabbas på andra sätt genom sjukdom, förlorad inkomst eller stora akuta kostnader. Ofta kan man ju klara en av dessa men två eller 3 är i princip omöjligt att ta höjd för.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 09:13   #34
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Man får ju göra skillnad på de som lever över sina tillgångar och blir skuldsatta och på de som drabbas på andra sätt genom sjukdom, förlorad inkomst eller stora akuta kostnader. Ofta kan man ju klara en av dessa men två eller 3 är i princip omöjligt att ta höjd för.
Hyresrätt och bra försäkringar så står man pall för nästan allt. Väljer man att chansa får man stå sitt kast. För om allt går bra så har man ju mer pengar över och högre levnadsstatus. Man måste förstå att det kostar på andra håll att vara säkrare.

Jag tycker själv det är generöst att bli av med sina skulder efter bara 5 år på skuldsanering. Och att det skall användas sparsamt.

Om person x chansar på att det löser sig och har tur så har person x betydligt mer pengar att röra sig med per månad än någon som ser till att amortera ordentligt, försäkra sig ordentligt, binda sina lån, ha en ordentlig buffert mm. Då ska det straffa sig om chansningen inte går vägen. Så det finns ett incitament att sköta sin ekonomi ordentligt.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 09:57   #35
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Sånt där kan få borgenärerna att begära omprövning av skuldsaneringen. Det är liksom inte svårt att kolla föregående års taxeringsuppgifter, och har gäldenären då haft en betydligt högre än inkomst än vad som rapporterats lär borgenärerna ha synpunkter.
Ja jag antar att det kan skita sig. Men det är nog inget de bryr sig om utan chansar som med allt annat.
Tror de tänker att finns inga pengar så vad ska de göra, vilket han kanske har en poäng i.

Kom att tänka på en kompis kompis som är pundare. Han har kommit på det smarta iden att köpa saker på faktura och och sen direkt sälja för underpriser för att sedan helt sonika skita i fakturan.. Undrar hur den ekonomin kommer te sig om några år.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 13:34   #36
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Ja, det normala är väl att man jobbar svart under skuldsaneringen. Annars är det jävligt svårt att mörka.
Har man barn i en viss ålder kan dom stå som anställd också och ta lönen för förälderns jobb, även ifall de går i skola.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 17:13   #37
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Sådana känner jag flera stycken. Lån och skulder över öronen och äger bara skräp. "Man måste ju unna sig ibland" hörs ofta.
Måste vara stressande att jämt vara jagad av att ständigt vara jagad, men råd om att faktiskt göra något åt det mötes alltid med en tom blick.

En bekant har skuldsanering, tror faktiskt de medvetet satte sig i en sådan sits när det böjade barka iväg.
Eftersom han står skriven på tvåskift men jobbar femskift och mycket övertid samt har många barn kan de leva rätt gott trots skuldsaneringen och fortsätta unna sig.
Kan personligen tycka att systemet är lite väl generöst och kravlöst ibland, skulle nog vilja se lite mer redovisning och åtaganden. Det är ändå någon annans pengar de brukar eller har brukat.

Tycker dock ändå att det är bra att det finns, bra att det finns en väg ut om man hamnar i skiten.
Ja, alltså folk som får skuldsanering gråter ju av lycka. Jag förstår att folk kommer från olika förutsättningar och uppfostran och det är enkelt för mig som har blivit drillad ekonomisk hela min uppväxt att säga att blancolån är något man inte ens överväger. Däremot är allt jävla gnäll om hjälp från vuxna människor rätt tröttsamt.

Sedan har jag även antalet polare och bekanta som har eller har haft det varav en gjorde upp en tvåårig plan för att få ut så mycket som möjligt. Han är ju livsstilskriminell och en av få jag känner som dessutom är bra på det. Han fick ut rejält med pengar på det, något som egentligen var att betrakta som ett sidoprojekt. Det är ett så jävla simpelt system att lura.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 21:40   #38
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Jag fick beviljat på 3 år så Oktober 2021 så har jag inga skulder kvar
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 21:42   #39
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Men det finns väl ändå massvis med exempel där en individ kan bli skuldsatt utan att denne på något sätt varit vårdslös eller på annat sätt "satt sig i situationen själv"
Det räcker med otur. En större skada i huset, ett förlorat jobb, längre tids sjukdom. Smack så sitter man där i en riktigt knivig sits.
Det räcker med att man har full koll på läget och går rakt in i väggen med en stor smäll och det blir separation i förhållandet och sjukskrivning. Pang säger det så har man tappat kontrollen på någon månad
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 21:44   #40
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Det finns ingen gräns nedåt i lagen. Vet inte om det utarbetats någon praxis dock. Vid en omprövning av skuldsaneringsbeslut kan betalningsplanen som mest förlängas till 7 år.
3 år lägst och 5 år max. 3 år nästan enbart om du har barn eller är gammal
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 21:56   #41
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Jackman Visa inlägg
Jag fick beviljat på 3 år så Oktober 2021 så har jag inga skulder kvar
Tre år? Har beslutet överklagats? Vad jag förstått är det lättare att få under fem års skuldsanering nuförtiden men tre år är en rätt kort plan. För några år sedan läste jag ett rättsfall avseende en multisjuk 70 åring med väldigt begränsad tid kvar att leva som fick fyra år (trots att denne yrkade på tre) men redan den förkortningen ledde till ett ramaskri bland dennes borgenärer.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 22:14   #42
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Tre år? Har beslutet överklagats? Vad jag förstått är det lättare att få under fem års skuldsanering nuförtiden men tre år är en rätt kort plan. För några år sedan läste jag ett rättsfall avseende en multisjuk 70 åring med väldigt begränsad tid kvar att leva som fick fyra år (trots att denne yrkade på tre) men redan den förkortningen ledde till ett ramaskri bland dennes borgenärer.
Fallet du tänker på var från innan den nya skuldsaneringslagen. Med den nya lagen har det blivit mycket lättare att få kortare avbetalningsplaner, samt att beviljas skuldsanering fler gånger.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 22:15   #43
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Tre år? Har beslutet överklagats? Vad jag förstått är det lättare att få under fem års skuldsanering nuförtiden men tre år är en rätt kort plan. För några år sedan läste jag ett rättsfall avseende en multisjuk 70 åring med väldigt begränsad tid kvar att leva som fick fyra år (trots att denne yrkade på tre) men redan den förkortningen ledde till ett ramaskri bland dennes borgenärer.
Jag har 3 barn under 10 år. Beslutet överklagades och skickades till jurist som godkände direkt med motiveringen att alla ha rätt att söka rättslig hjälp av advokat oavsett om man har ekonomi för det eller inte samt att skulden till advokaten var en fjutt i havet sett till den sammanlagda skuldbilden. 3 veckor har gått efter det beslutet och ingen har överklagat vidare så det är fastställt
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 22:15   #44
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Fallet du tänker på var från innan den nya skuldsaneringslagen. Med den nya lagen har det blivit mycket lättare att få kortare avbetalningsplaner, samt att beviljas skuldsanering fler gånger.
har du fler än 1 barn blir saneringen oftast på 3 år, speciellt om barnen är mindre
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 22:19   #45
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Jackman Visa inlägg
3 år lägst och 5 år max. 3 år nästan enbart om du har barn eller är gammal
Nej, betalningsplanen är på 5 år om det inte finns beaktansvärda skäl att bestämma en kortare tid. Vid ändringsbeslut kan tiden bestämmas till högst 7 år. (34 & 51 § § Skuldsaneringslagen).
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)