Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-15, 11:33   #16
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Fem år, eller kortare tid om det finns beaktansvärda skäl.
3 som lägst va?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 12:06   #17
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
3 som lägst va?
Det finns ingen gräns nedåt i lagen. Vet inte om det utarbetats någon praxis dock. Vid en omprövning av skuldsaneringsbeslut kan betalningsplanen som mest förlängas till 7 år.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 14:51   #18
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
"Straff"? Om du har satt dig i en sits, där du har skulder upp över öronen, där du inte ens med indrivning från fogden och utmätning av din lön bedöms ha möjlighet att i någon som helst rimlig tid lösa dina skulder. Erbjuds av samhället att betala allt du tjänar över existensminimum i 5 år och sedan bli fri resten av skulderna.

Vad är ditt förslag, skulderna skrivs av utan krav på motprestation?
Eller kanske att man sitter 5 år på kåken och får komma ut skuldfri i stället?

Jag tycker det är ett generöst system, i stället för att hålla någon på existensminimum livet ut så ger man någon chansen att återkomma till ett normalt liv efter 5 år av avbetalning.
Personligen så tycker jag att man gott kan vara fri efter att de drivit in allt en äger, detta skulle snabbt göra slut på lite blancolåns-bolag dessutom.

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Man har skulder av en anledning. Indrivarna har inte rest riket runt för att meddela dig, livegna träl, om att betala en ny skatt till kungariket. Det här handlar ju om skulder man själv dragit på sig.
En kåk för väldigt rimliga 1 miljon kronor, en rejäl räntehöjning och en sambo som blir sjuk. Pang sitter du där utan hus och med 700 000 i skuld efter att banken tvångssålt det till förlust.

Du är nu, förutsatt att ens skuldsaneringen blir beviljad, dömd till 5 års straffarbete på existensminimum itan att ens ha gjort något brottsligt.

Jag tycker iaf att det är konstigt, efter att de tagit allt man äger får det räcka.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 15:07   #19
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Personligen så tycker jag att man gott kan vara fri efter att de drivit in allt en äger, detta skulle snabbt göra slut på lite blancolåns-bolag dessutom.



En kåk för väldigt rimliga 1 miljon kronor, en rejäl räntehöjning och en sambo som blir sjuk. Pang sitter du där utan hus och med 700 000 i skuld efter att banken tvångssålt det till förlust.

Du är nu, förutsatt att ens skuldsaneringen blir beviljad, dömd till 5 års straffarbete på existensminimum itan att ens ha gjort något brottsligt.

Jag tycker iaf att det är konstigt, efter att de tagit allt man äger får det räcka.
Varför skulle husets säljas? Menar du att två vuxna varav en på sjukpenning inte skulle klara 700 000 i lån?
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 15:38   #20
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av spas Visa inlägg
Varför skulle husets säljas? Menar du att två vuxna varav en på sjukpenning inte skulle klara 700 000 i lån?
Kalla det för 1.7 mille då, meningen med exemplet var att visa på att du under rätt rimliga omständigheter och utan att ha begått något brott i princip kan bli ekonomiskt kastrerad, det finns fortfarande så många som 10-18 000 människor som sitter hos kronofogden pga. Bostadskrisen på 90-talet.

Det rätta(enligt mig) vore ju att de tog kåken(i det här exemplet) sen var det klart.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 15:48   #21
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Kalla det för 1.7 mille då, meningen med exemplet var att visa på att du under rätt rimliga omständigheter och utan att ha begått något brott i princip kan bli ekonomiskt kastrerad, det finns fortfarande så många som 10-18 000 människor som sitter hos kronofogden pga. Bostadskrisen på 90-talet.

Det rätta(enligt mig) vore ju att de tog kåken(i det här exemplet) sen var det klart.
I det här fallet menar du att man lämnar ifrån sig säkerheten för lånet och därmed är skuldfri?
Ja så borde det vara. Eller så får man låna vad man vill utan säkerhet.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 00:46   #22
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Personligen så tycker jag att man gott kan vara fri efter att de drivit in allt en äger, detta skulle snabbt göra slut på lite blancolåns-bolag dessutom.



En kåk för väldigt rimliga 1 miljon kronor, en rejäl räntehöjning och en sambo som blir sjuk. Pang sitter du där utan hus och med 700 000 i skuld efter att banken tvångssålt det till förlust.

Du är nu, förutsatt att ens skuldsaneringen blir beviljad, dömd till 5 års straffarbete på existensminimum itan att ens ha gjort något brottsligt.

Jag tycker iaf att det är konstigt, efter att de tagit allt man äger får det räcka.
Ett annat scenario:
Hyresrätt, billån, möbler köpta på IKEA-kort, mobil, dator och TV på avbetalningar, resor på VING, något maxat kreditkort för löpande utgifter, blanco på 100 % av årsinkomsten för diverse skräp och på det ett CSN-lån på ett par hundratusen som ledde till en USK-utbildning.

Det låter helt otroligt och som om jag hittar på men jag snackade med en sån tant för något år sedan. Jag var bakfull, sluddrade en aning och var lite lågmäld så jag pratade tyst när jag frågade "Vad hade du i buffert, sa du?". Hon svarade "Kicki". Jag frågade henne igen och ganska snabbt framgick det att kärringen inte visste vad buffert var för något.

Sen ska man kanske tillägga det att folk som faktiskt blir beviljade skuldsanering ofta blir jävligt glada över det. Gå in på lånforum.se. Det är ett jävla massa gnäll av folk som tycker sig ha jobbat i uppförs hela livet medan de i själva verket är oaktsamma snorungar som jag nästan tycker förtjänar att vara skuldsatta livet ut.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 01:01   #23
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Ett annat scenario:
Hyresrätt, billån, möbler köpta på IKEA-kort, mobil, dator och TV på avbetalningar, resor på VING, något maxat kreditkort för löpande utgifter, blanco på 100 % av årsinkomsten för diverse skräp och på det ett CSN-lån på ett par hundratusen som ledde till en USK-utbildning.

Det låter helt otroligt och som om jag hittar på men jag snackade med en sån tant för något år sedan. Jag var bakfull, sluddrade en aning och var lite lågmäld så jag pratade tyst när jag frågade "Vad hade du i buffert, sa du?". Hon svarade "Kicki". Jag frågade henne igen och ganska snabbt framgick det att kärringen inte visste vad buffert var för något.

Sen ska man kanske tillägga det att folk som faktiskt blir beviljade skuldsanering ofta blir jävligt glada över det. Gå in på lånforum.se. Det är ett jävla massa gnäll av folk som tycker sig ha jobbat i uppförs hela livet medan de i själva verket är oaktsamma snorungar som jag nästan tycker förtjänar att vara skuldsatta livet ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Personligen så tycker jag att man gott kan vara fri efter att de drivit in allt en äger, detta skulle snabbt göra slut på lite blancolåns-bolag dessutom.



En kåk för väldigt rimliga 1 miljon kronor, en rejäl räntehöjning och en sambo som blir sjuk. Pang sitter du där utan hus och med 700 000 i skuld efter att banken tvångssålt det till förlust.

Du är nu, förutsatt att ens skuldsaneringen blir beviljad, dömd till 5 års straffarbete på existensminimum itan att ens ha gjort något brottsligt.

Jag tycker iaf att det är konstigt, efter att de tagit allt man äger får det räcka.
Ett annat scenario:
Hyresrätt, billån, möbler köpta på IKEA-kort, mobil, dator och TV på avbetalningar, resor på VING, något maxat kreditkort för löpande utgifter, blanco på 100 % av årsinkomsten för diverse skräp och på det ett CSN-lån på ett par hundratusen som ledde till en USK-utbildning.

Det låter helt otroligt och som om jag hittar på men jag snackade med en sån tant för något år sedan. Jag var bakfull, sluddrade en aning och var lite lågmäld så jag pratade tyst när jag frågade "Vad hade du i buffert, sa du?". Hon svarade "Kicki". Jag frågade henne igen och ganska snabbt framgick det att kärringen inte visste vad buffert var för något. Hon gnällde över ockerräntor och att ingen ville hjälpa henne med samlingslån. Vidare försökte jag förklara för henne att en bank inte är ute efter att hjälpa någon och att räntorna står på skuldebrevet när hon står inför valet att ta ett lån eller inte. "Visst, visst" frustade kärringen och sa att det lånet var för att kunna ta med ungarna på en sommarresa, deras klasskompisar skulle ju resa "till värmen". "Snyft, snyft" tänkte jag när vi bläddrade över till nästa lån som finansierade en ny bil och en moped åt ungen. "Fyrtio år gammal och aldrig ägt sin egen bil. Det kändes rätt då och jag ville liksom äga min egen bil" sa hon och blåste ut mentolrök snett uppåt. "Fuck this shit", tänkte jag och orkade inte ens försöka förklara att hon för fan inte ens klarade av att hosta upp handpenningen själv.

Hon sitter inte ens i en unik sits. Sveriges befolkning är belånad åt helvete.

Sen ska man kanske tillägga det att folk som faktiskt blir beviljade skuldsanering ofta blir jävligt glada över det. Gå in på lånforum.se. Det är ett jävla massa gnäll av folk som tycker sig ha jobbat i uppförs hela livet medan de i själva verket är oaktsamma snorungar som jag nästan tycker förtjänar att vara skuldsatta livet ut.

Edit: La till lite mer info om hon jag beskrev ovan. Alltid kan det intressera någon. Jag blir knappt ens förvånad längre när folk berättar om deras ruttna ekonomi.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 06:01   #24
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Pappa sa alltid att låna aldrig mer än du själv har på kontot.

Men han är född lågriskare. Men ändå

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 08:18   #25
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Pappa sa alltid att låna aldrig mer än du själv har på kontot.

Men han är född lågriskare. Men ändå

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Sverige har helt kört i diket vad gäller synen på lånade pengar, min egen inställning som jag ärvt av min far är att man lånar endast till hus / lägenhet då dessa är utgifter som de flesta inte kan spara ihop till på kort tid. Amorteras av på 20 år med rak amortering. Bil och andra potentiellt dyra inköp köper man för egna pengar. Man får nöja sig med en lite skruttigare bil helt enkelt :-)

Senast redigerad av rosto den 2019-01-16 klockan 08:20. Anledning: stavfel
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 08:38   #26
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Ett annat scenario:
Hyresrätt, billån, möbler köpta på IKEA-kort, mobil, dator och TV på avbetalningar, resor på VING, något maxat kreditkort för löpande utgifter, blanco på 100 % av årsinkomsten för diverse skräp och på det ett CSN-lån på ett par hundratusen som ledde till en USK-utbildning.

Det låter helt otroligt och som om jag hittar på men jag snackade med en sån tant för något år sedan. Jag var bakfull, sluddrade en aning och var lite lågmäld så jag pratade tyst när jag frågade "Vad hade du i buffert, sa du?". Hon svarade "Kicki". Jag frågade henne igen och ganska snabbt framgick det att kärringen inte visste vad buffert var för något. Hon gnällde över ockerräntor och att ingen ville hjälpa henne med samlingslån. Vidare försökte jag förklara för henne att en bank inte är ute efter att hjälpa någon och att räntorna står på skuldebrevet när hon står inför valet att ta ett lån eller inte. "Visst, visst" frustade kärringen och sa att det lånet var för att kunna ta med ungarna på en sommarresa, deras klasskompisar skulle ju resa "till värmen". "Snyft, snyft" tänkte jag när vi bläddrade över till nästa lån som finansierade en ny bil och en moped åt ungen. "Fyrtio år gammal och aldrig ägt sin egen bil. Det kändes rätt då och jag ville liksom äga min egen bil" sa hon och blåste ut mentolrök snett uppåt. "Fuck this shit", tänkte jag och orkade inte ens försöka förklara att hon för fan inte ens klarade av att hosta upp handpenningen själv.

Hon sitter inte ens i en unik sits. Sveriges befolkning är belånad åt helvete.

Sen ska man kanske tillägga det att folk som faktiskt blir beviljade skuldsanering ofta blir jävligt glada över det. Gå in på lånforum.se. Det är ett jävla massa gnäll av folk som tycker sig ha jobbat i uppförs hela livet medan de i själva verket är oaktsamma snorungar som jag nästan tycker förtjänar att vara skuldsatta livet ut.

Edit: La till lite mer info om hon jag beskrev ovan. Alltid kan det intressera någon. Jag blir knappt ens förvånad längre när folk berättar om deras ruttna ekonomi.
Sådana känner jag flera stycken. Lån och skulder över öronen och äger bara skräp. "Man måste ju unna sig ibland" hörs ofta.
Måste vara stressande att jämt vara jagad av att ständigt vara jagad, men råd om att faktiskt göra något åt det mötes alltid med en tom blick.

En bekant har skuldsanering, tror faktiskt de medvetet satte sig i en sådan sits när det böjade barka iväg.
Eftersom han står skriven på tvåskift men jobbar femskift och mycket övertid samt har många barn kan de leva rätt gott trots skuldsaneringen och fortsätta unna sig.
Kan personligen tycka att systemet är lite väl generöst och kravlöst ibland, skulle nog vilja se lite mer redovisning och åtaganden. Det är ändå någon annans pengar de brukar eller har brukat.

Tycker dock ändå att det är bra att det finns, bra att det finns en väg ut om man hamnar i skiten.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 08:48   #27
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Kalla det för 1.7 mille då, meningen med exemplet var att visa på att du under rätt rimliga omständigheter och utan att ha begått något brott i princip kan bli ekonomiskt kastrerad, det finns fortfarande så många som 10-18 000 människor som sitter hos kronofogden pga. Bostadskrisen på 90-talet.

Det rätta(enligt mig) vore ju att de tog kåken(i det här exemplet) sen var det klart.
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Personligen så tycker jag att man gott kan vara fri efter att de drivit in allt en äger, detta skulle snabbt göra slut på lite blancolåns-bolag dessutom.



En kåk för väldigt rimliga 1 miljon kronor, en rejäl räntehöjning och en sambo som blir sjuk. Pang sitter du där utan hus och med 700 000 i skuld efter att banken tvångssålt det till förlust.

Du är nu, förutsatt att ens skuldsaneringen blir beviljad, dömd till 5 års straffarbete på existensminimum itan att ens ha gjort något brottsligt.

Jag tycker iaf att det är konstigt, efter att de tagit allt man äger får det räcka.

Att låna pengar och köpa en dyr bostad är att ta en chansning. Inte kriminellt men det kan klart kastrera en ekonomiskt om det går på röven.
Man kan alltid ha en hyreslägenhet eller hyra en villa. Jag har provat båda.

Jag har valt bostadsrätt nu och belånat mig upp över öronen men jag är väl medveten om risken.

Sedan har man flera saker på vägen som man kan göra för att minska sin risk, man kan t.ex binda sin ränta, så man mot en kostnad så klart, sitter betydligt säkrare om det vänder. Det är ingra problem att binda sin låneränta i 10 år om man vill vara säker. Jag kollade på att binda min ränta i 7 år. Listpriset på det är 2,87 %, men swedbank sa att med min ekonomi och belåningsgrad kan de låta mig binda på 2.1%.

Utöver det har jag både en kort och en lång sjukförsäkring som täcker både ränta och amortering om jag blir långtidssjukskriven. Bilen är privatleasad med betalskydd, så vid sjukdom eller arbetslöshet täcker försäkringen leasingkostnaden.

Gällande att nuvarande villkor vid bostadslån är att man står kvar med kvarvarande skuld även efter att bostaden är såld är ju inte okänd när man tecknar lånet. Gillar man inte det villkoret får man ju förhandla med sin bank, eller hitta en annan finansieringsväg om det inte passar.

Att köpa en bostad med någon annans pengar (bankens) är ju en chansning. Går det bra gör jag vinst, går det dåligt går jag på röven.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 08:50   #28
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Sådana känner jag flera stycken. Lån och skulder över öronen och äger bara skräp. "Man måste ju unna sig ibland" hörs ofta.
Måste vara stressande att jämt vara jagad av att ständigt vara jagad, men råd om att faktiskt göra något åt det mötes alltid med en tom blick.

En bekant har skuldsanering, tror faktiskt de medvetet satte sig i en sådan sits när det böjade barka iväg.
Eftersom han står skriven på tvåskift men jobbar femskift och mycket övertid samt har många barn kan de leva rätt gott trots skuldsaneringen och fortsätta unna sig.
Kan personligen tycka att systemet är lite väl generöst och kravlöst ibland, skulle nog vilja se lite mer redovisning och åtaganden. Det är ändå någon annans pengar de brukar eller har brukat.

Tycker dock ändå att det är bra att det finns, bra att det finns en väg ut om man hamnar i skiten.
Sånt där kan få borgenärerna att begära omprövning av skuldsaneringen. Det är liksom inte svårt att kolla föregående års taxeringsuppgifter, och har gäldenären då haft en betydligt högre än inkomst än vad som rapporterats lär borgenärerna ha synpunkter.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 08:54   #29
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Sånt där kan få borgenärerna att begära omprövning av skuldsaneringen. Det är liksom inte svårt att kolla föregående års taxeringsuppgifter, och har gäldenären då haft en betydligt högre än inkomst än vad som rapporterats lär borgenärerna ha synpunkter.
Ja, det normala är väl att man jobbar svart under skuldsaneringen. Annars är det jävligt svårt att mörka.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 08:55   #30
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Men det finns väl ändå massvis med exempel där en individ kan bli skuldsatt utan att denne på något sätt varit vårdslös eller på annat sätt "satt sig i situationen själv"
Det räcker med otur. En större skada i huset, ett förlorat jobb, längre tids sjukdom. Smack så sitter man där i en riktigt knivig sits.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)