Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-27, 13:09   #16
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg


Till våren ska jag ner till Luleå i södra Sverige och springa en halvmara
Allt norr om Hjortkvarn är norra Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverig...iska_mittpunkt
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 13:34   #17
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Okej. Känner inte att jag har en pågående 40-års kris även om jag fyller 40 nästa år
Men har som sagt funderat på detta länge nu, över 10 år och kände att det borde vara dags nu när jag ändå ändrat fokus mot mer konditionsträning.

Bra tips att köra Engelbrektsloppet innan!
Jag kommer köra öppet spår på Vasan då jag sparar en hel del tid där. Kommer nog inte att orka seeda mig innan riktiga Vasaloppet.
Jag har åkt mycket skidor i yngre dagar (skidtokig pappa) så grundtekniken sitter i ryggmärgen. Det är bara att få tillräcklig distans i kroppen innan. 9 mil har jag däremot aldrig varit nära att åka tidigare.

Vätternrundan är nog det som avskräcker mest, men känns ändå väldigt lockande då jag inte har någon erfarenhet alls. Ser fram emot långa distanspass och att träna klungkörning med cykelklubb i alla fall.

Kris eller ej så är klassikern ett jättebra fokus för konditionstränande motionärer tycker jag. Lagom utmanande lopp och så får man välbehovlig variation i träningen där grenarna ändå gynnar varandra (möjligen undantaget simningen).

De flesta är inte ens nära 9 mil skidor på träning. Jag tror att mina längsta pass inför Vasan legat kring 3-4 mil, plus då kanske något lopp som t.ex. Engelbrektsloppet som i fullängd är 6 mil. Det har dugit fint för mig som åkt Vasaloppet fem ggr på mellan 7 och 8 timmar varje gång. Det som skilt bästa tiden från den sämsta är ffa föret som för mig är väldigt avgörande. Att ha bra grundteknik underlättar enormt!

Det bästa sättet att åka en (relativt) snabb Vätternrunda är att haka på en så kallad subgrupp med ett bestämt tidsmål. T.ex via en cykelklubb, eller på typ happyride.se där det ibland bildas tråda för subgrupper med olika måltider. Det är betyyyydligt enklare att ligga i en disciplinerad klunga än att försöka hitta passande klungor under loppets gång.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 13:58   #18
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Fast mindre skaderisk att cykla solo än att cykla klunga med massa folk som har bristande cykelvana.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 15:32   #19
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Kommer definitivt köra Vätternrundan i en klunga, skulle vara en mardröm att hamna i limbo och tvingas cykla hela solo. Cykla i klunga är ju både snabbare och roligare.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 17:27   #20
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Den här tråden skall jag nog följa.
Jag ska köra vätternrundan i år. Än så länge har jag cyklat 0 meter på riktig cykel (mtb var det då) sedan jag var 14. Jag tänkte cykla under 10h.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 17:43   #21
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Kropp Challenge som anordnas av Renata Chlumska kan väl bli en bra svenk klassiker.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 21:41   #22
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Den här tråden skall jag nog följa.
Jag ska köra vätternrundan i år. Än så länge har jag cyklat 0 meter på riktig cykel (mtb var det då) sedan jag var 14. Jag tänkte cykla under 10h.
Spännande. Återkom gärna i tråden och skriv hur träningen går, och en sammanfattning när du genomfört tävlingen om loppet.


Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Kropp Challenge som anordnas av Renata Chlumska kan väl bli en bra svenk klassiker.
Vi kan hålla oss till att diskutera den riktiga Svenska Klassikern i den här tråden
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 14:13   #23
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Håller inte med, definitivt inte värt att åka timmar med bil upp till norra Sverige :p bara för att simma en dryg halvtimme. Som sagt, lägg till Vansbro triathlon så blir det "värt det".
Klarar du 3km på 30 minuter?????
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 14:21   #24
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Hur går det för er?
Jag är bara i början och siktar på 2020.
Jag kan ju avslöja mina kassa resultat, började med kondition typ julafton.
simning, från 150m till 1050m , blandad simning, inga tider utan ca 40 min/milen
Löpning, klarar nog milen på 60 min
cykel har bara gymcyklat 2x 15km på en timme(2x30min)
skidor maxat 15km med ca 10km/h

Jobbar bara med att få upp grundkonditionen och gnuggar teknik.

Det kan bli växjöloppet , 10km i maj,, kanske kanske vansbro i år, men målet är att jag ska fortsätta träna för klassikern, att må bra!
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 18:44   #25
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Klarar du 3km på 30 minuter?????
"en dryg halvtimme" står det.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 19:12   #26
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
3/4 den här säsongen.
Simmade Vansbro i juli, sprang Lidingö i september och nu är det bara ett par veckor kvar till Vasan. Cykeln är jag dock inget sugen på, tar för mycket tid och för farligt trafikerade vägar att träna på härikring.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 19:15   #27
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
3/4 den här säsongen.
Simmade Vansbro i juli, sprang Lidingö i september och nu är det bara ett par veckor kvar till Vasan. Cykeln är jag dock inget sugen på, tar för mycket tid och för farligt trafikerade vägar att träna på härikring.
hur har du lagt upp träningen, körde du simning endast fram till vansbro, sen endast löpning fram till lidingöloppet eller hur?
hur långt hade du simmat sprungit innan?
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 19:16   #28
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
"en dryg halvtimme" står det.
jag simmar inte 1km på 30 min....
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 21:06   #29
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
hur har du lagt upp träningen, körde du simning endast fram till vansbro, sen endast löpning fram till lidingöloppet eller hur?
hur långt hade du simmat sprungit innan?
Jag kör normalt 3 pass gym och 2 pass lätt löpning med hundarna i veckan.
Simmade ca 10-12 pass 1000-1500m innan Vansbro så då fick några andra pass stå tillbaka. Simning var inte riktigt min grej så jag har inte simmat en enda gång efter loppet. Kom in precis under timmen.

Blev något liknande inför Lidingö, dvs. ca 15 pass med mer fokuserad löpning ca 15km. Kom in precis under 2:45.

Vasaloppet är dessvärre ännu sämre förberett, kört 6 pass skidor och bara ett långpass 25km.

Ska man satsa lite mera tror jag man ska köra varierad grenspecifik träning före de 4 delarna hela året och sedan lägga tyngden på den närmast kommande.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 21:14   #30
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Jag kör normalt 3 pass gym och 2 pass lätt löpning med hundarna i veckan.
Simmade ca 10-12 pass 1000-1500m innan Vansbro så då fick några andra pass stå tillbaka. Simning var inte riktigt min grej så jag har inte simmat en enda gång efter loppet. Kom in precis under timmen.

Blev något liknande inför Lidingö, dvs. ca 15 pass med mer fokuserad löpning ca 15km. Kom in precis under 2:45.

Vasaloppet är dessvärre ännu sämre förberett, kört 6 pass skidor och bara ett långpass 25km.

Ska man satsa lite mera tror jag man ska köra varierad grenspecifik träning före de 4 delarna hela året och sedan lägga tyngden på den närmast kommande.
vansbro och lidingö var ju bra tider, det är väl vad jag skulle klara vid absolut maxprestation om ett år, eller nästan iallafall.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)