Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-04, 12:32   #46
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Gearhead85 Visa inlägg
Kan ju vara eventuellt att de inte räknar den som plast. Lite som backelit som bland annat ratten på min bil är gjord av brukar de ju även särskilja från plast och även för att gå lite off topic de särskiljer kött från fisk och fågel fast i grund och botten är ju alla tre kött. Säger nu varken att den är bättre eller sämre.
Vadå inte räknar det som plast? Det är världens näst mest sålda plast. De säger att det är nytt, PP fiber har tillverkats sedan 50-talet. Har du sett någon annons som säger att fågel är 100% köttfri?
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 12:45   #47
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Vadå inte räknar det som plast? Det är världens näst mest sålda plast. De säger att det är nytt, PP fiber har tillverkats sedan 50-talet. Har du sett någon annons som säger att fågel är 100% köttfri?
Nej inte än. Dock vet jag de som kallar sig vegetarianer som äter fågel för "det är ju inte kött." Och som sagt jag försvarar inte om de skulle räkna det annorlunda och särskilja plast och en del "plaster" utan påpekar bara att det kan ju bara någon byråkratigrej att det här räknas som plast och det här räknas som övriga kompositmaterial lite som mitt exempel på hur de ofta särskiljer plast och bakelit även om jag anser att bakelit även den är en slags plast. Sedan lite fult att kalla det för nytt om det är en gammal grej det håller jag med om.
__________________
#fuckreumatism #fuckfunkofobi
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 13:31   #48
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag försöker hitta en snygg "sportvattenflaska" av glas med lite tätare munstycke. I stålvarianterna verkar det finnas både "wide mouth cap" och "sport cap" som är lite tätare, men i glas har jag inte lyckats hitta någon liknande ännu. Tips?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 14:27   #49
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Gearhead85 Visa inlägg
påpekar bara att det kan ju bara någon byråkratigrej att det här räknas som plast och det här räknas som övriga kompositmaterial lite som mitt exempel på hur de ofta särskiljer plast och bakelit även om jag anser att bakelit även den är en slags plast. Sedan lite fult att kalla det för nytt om det är en gammal grej det håller jag med om.
Som att säga att en bit järn är metallfri. Vadå särskiljer plast och bakelit, vem gör det? På vilka grunder? Hur kan man "anse" att bakelit inte är plast, det är plast. Vad är den magiska plasten som kallas plast, PVC, PET, HDPE, LDPE? Blir förbannad.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 14:52   #50
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Slutar ni äta kvarg och annan mat som levereras i plast?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 15:14   #51
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 587
Vad är det som inte levereras i plast?

Även om man köper grönsaker eller frukt så stoppar man in dessa i plastpåsar...
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 15:18   #52
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
I vanlig ordning väntar jag på att gudiol eller nån annan drar upp några vettiga praktiska riktlinjer.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 16:38   #53
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Den här gamla artikeln om att maximera BPA kan kanske vara intressant:

https://www.svd.se/skyhoga-halter-av...es-konservdiet
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 16:43   #54
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
I vanlig ordning väntar jag på att gudiol eller nån annan drar upp några vettiga praktiska riktlinjer.
Det har du fått. Diska matlådan/shakern ett par gånger med varmt vatten och diskmedel. Det som kan lossna, kommer att lossna. Varmt vatten är ett utmärkt lösningsmedel för en myriad av ämnen. Med diskmedlet kommer du också att laka ut de mer fettlösliga ämnena ur plasten.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 19:26   #55
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det har du fått. Diska matlådan/shakern ett par gånger med varmt vatten och diskmedel. Det som kan lossna, kommer att lossna. Varmt vatten är ett utmärkt lösningsmedel för en myriad av ämnen. Med diskmedlet kommer du också att laka ut de mer fettlösliga ämnena ur plasten.
Har du något bevis på det? Har även hört motsatsen, att plasten släpper ifrån mer när den blir gammal. Dock även det utan bevis.

Snabb googling:

https://www.sciencedaily.com/release...0130092108.htm

The UC researchers found that the amount of BPA released from new and used polycarbonate drinking bottles was the same -- both in quantity and speed of release -- into cool or temperate water.

However, drastically higher levels of BPA were released once the bottles were briefly exposed to boiling water.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 19:39   #56
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Har du något bevis på det? Har även hört motsatsen, att plasten släpper ifrån mer när den blir gammal. Dock även det utan bevis.

Snabb googling:

https://www.sciencedaily.com/release...0130092108.htm

The UC researchers found that the amount of BPA released from new and used polycarbonate drinking bottles was the same -- both in quantity and speed of release -- into cool or temperate water.

However, drastically higher levels of BPA were released once the bottles were briefly exposed to boiling water.
Man kan ju dock fråga sig om flaskorna någonsin blev diskade:
Citat:
All bottles were subjected to seven days of testing designed to simulate normal usage during backpacking, mountaineering and other outdoor adventure activities.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 19:57   #57
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Man kan ju dock fråga sig om flaskorna någonsin blev diskade:
Framgår inte, inte heller hur gamla flaskorna var.

Belcher's team analyzed used polycarbonate water bottles from a local climbing gym and purchased new bottles of the same brand from an outdoor retail supplier.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 20:26   #58
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Har du något bevis på det? Har även hört motsatsen, att plasten släpper ifrån mer när den blir gammal. Dock även det utan bevis.

Snabb googling:

https://www.sciencedaily.com/release...0130092108.htm

The UC researchers found that the amount of BPA released from new and used polycarbonate drinking bottles was the same -- both in quantity and speed of release -- into cool or temperate water.

However, drastically higher levels of BPA were released once the bottles were briefly exposed to boiling water.
Använd inte pollykarbonatflaska.
Min matlåda är PP ( pollypropylen ), min shaker är PP, mina vattenflaskor är PE-LD och PE-HD ( påollyetytylen ). Finns ingen bisfenol med där.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 21:05   #59
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Använd inte pollykarbonatflaska.
Min matlåda är PP ( pollypropylen ), min shaker är PP, mina vattenflaskor är PE-LD och PE-HD ( påollyetytylen ). Finns ingen bisfenol med där.
Så dessa är fria från hormonhärmande substanser?
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-05, 11:54   #60
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Så dessa är fria från hormonhärmande substanser?
Tabell 2 rad 3 (PP) här.Detta gäller icke stressat material, alltså inte utsatt för värme, UV-strålning etc. Stress skall, enligt dessa forskare iaf, öka mängden som läcker från materialet.

I EDC-2: The Endocrine Society’s Second Scientific Statement on Endocrine-Disrupting Chemicals så nämns bara en studie studie som involverar polypropylene.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)