Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-23, 10:40   #31
Word
Registered User
 
Words avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 131
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Fast de flesta som tränar efter liknande schema har ju det resonemanget.
Frågan är hur många som kör 15-21 set bröst/triceps eller rygg/biceps per pass två gånger i veckan. Tre-split är ju vanligt men inte ofta man hör folk som tränar 6-gånger i veckan och kör 30-42 set där triceps/biceps används.

Det kan däremot passa mer vältränade individer, men då är studien på gränsen till värdelös eftersom det enda som krävdes av testpersonerna var två års styrketräning - om jag inte minns fel.

Senast redigerad av Word den 2015-05-23 klockan 10:44.
Word är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 12:36   #32
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Men för i helvete

bild

De förväntade sig alltså att efter 5 tricepsövningar (till fail dessutom) lägga till två små fjuttiga isolationsövningar för triceps och få ännu mer gensvar. Löjligt.
Det är ett bra upplägg om man ska svara på den här frågan. Om de hade gjort motsatsen, dvs typ 3 set pressar och sen isolation och konstaterat att isolationen gav bättre resultat så hade jag slängt studien i papperskorgen. No shit, vettig volym ger mer än tramsvolym, liksom. Hade inte sagt något om isolation, egentligen. Med det här upplägget svarar man ju på frågan "Givet att volymen i basövningarna är ordentlig, får man ut något mer av att pumpa biceps" och svaret blev "nej". Bra, intressant resultat.
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 15:04   #33
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Det är ett bra upplägg om man ska svara på den här frågan. Om de hade gjort motsatsen, dvs typ 3 set pressar och sen isolation och konstaterat att isolationen gav bättre resultat så hade jag slängt studien i papperskorgen. No shit, vettig volym ger mer än tramsvolym, liksom. Hade inte sagt något om isolation, egentligen. Med det här upplägget svarar man ju på frågan "Givet att volymen i basövningarna är ordentlig, får man ut något mer av att pumpa biceps" och svaret blev "nej". Bra, intressant resultat.
Jag hade hellre sett att man kört ett typiskt program som är uppbyggt kring bänk/mark/knäböj. Kanske ett styrkelyftsprogram. Sen att man kollar om mer komplement ger nåt som t.ex. lite mer stångrodd, chins, armar etc. ger nåt.

Hade varit mer intressant då jag redan vet att mer än 8-ish set till fail per muskelgrupp inte ger så mycket.

Fast det jag reagerade på var deras slutsats. Att isolationsövningar inte ger nåt utöver basövningar. Det behöver inte vara så.

Kör du lite mer lagom volym på basövningarna säg stångrodd och chins och ger ryggen tillräckligt med pisk för att växa maximalt men inte nödvändigtvis tillräckligt för biceps eftersom biceps används sekundärt.

I de fallen kan det nog vara bättre att köra isolationsövningar för biceps utöver detta i stället för att köra mer chins och rodd som skulle träna ryggen ännu mer.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 14:29   #34
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Background:

The present study’s aim was to compare the changes in muscle performance and anthropometric measures in trained women performing RT programs composed only of MJ exercises or programmes that involve the addition of SJ exercises.

Methods:

Seventeen trained women were randomised to MJ or MJ+SJ. Both groups performed the same MJ exercises following a nonlinear periodisation model for 8 weeks. The only difference was that the MJ+SJ group also performed SJ exercises. The participants were tested for 10 repetition maximum (10 RM), flexed arm circumference, and both biceps and triceps skinfold.

Results:

Both groups significantly increased 10 RM load for the bench press (12.6% MJ and 9.2% MJ+SJ), triceps (15.6% MJ and 17.9% MJ+SJ), pull down (9.8% MJ and 8.3% MJ+SJ), biceps (14.0% MJ and 13.0% MJ+SJ), leg press (15.2% MJ and 12.8% MJ+SJ) and knee extension (10.2% MJ and 9.1% MJ+SJ). The decreases in triceps (−5.1% MJ and −5.3% MJ+SJ) and biceps (−6.5% MJ and −5.7% MJ+SJ) skinfolds were also significant as were the increases in arm circumference (1.47% MJ and 1.58% MJ+SJ). In all tests there was nothing significantly different between groups.

Conclusions:

The use of SJ exercises as a complement to a RT programme containing MJ exercises brings no additional benefit to trained women.
Effects of Adding Single Joint Exercises to a Resistance Training Programme in Trained Women. Sports 2018, 6(4), 160.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 19:39   #35
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Detta går emot min egen erfarenhet. Jag tränade mina första ca två år utan några specifika armövningar. Men när jag började köra ett par triceps- och bicepsövningar märkte jag att armarna växte i volym. Och konstigt vore ju annat tycker jag.

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-11-29 klockan 19:41.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 21:58   #36
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Before and after 8 weeks of training, the participants were tested for 10 repetition maximum (10RM). Flexed arm circumference and triceps and biceps skinfold thickness were also measured. Both groups significantly decreased biceps (-3.60% for MJ and -3.55% for MJ + SJ) and triceps skinfold (-3.05% for MJ and -2.98% for MJ + SJ), with no significant difference between them.
Det går inte att luta sig tillbaks bara för den här typen av studier säger något utifrån 8 veckors träning utan över tid räcker inte basövningarna till för att utveckla individuella muskler muskler maximalt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 22:03   #37
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Personligen känns det som att isolation definitivt krävs för mellersta axlar, triceps långa huvud samt för biceps.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 14:55   #38
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Personligen känns det som att isolation definitivt krävs för mellersta axlar, triceps långa huvud samt för biceps.
Definitivt, eller mja, biceps beror på om man kör vertikala drag med ett supinerat grepp eller inte, sen har vi mage och vader på det.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 14:59   #39
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Definitivt, eller mja, biceps beror på om man kör vertikala drag med ett supinerat grepp eller inte, sen har vi mage och vader på det.
Det beror på hur mycket man aktiverar bicps i draget, inte vilket grepp man har. Även om det är lättare att göra just det med suprinerat grepp.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 07:43   #40
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det går inte att luta sig tillbaks bara för den här typen av studier säger något utifrån 8 veckors träning utan över tid räcker inte basövningarna till för att utveckla individuella muskler muskler maximalt.
Ta till exempel knäböj och benpress för quadriceps som exempel, hur vet du att de övningarna inte skulle utveckla quadriceps lika mycket som om man även skulle inkludera benspark i sitt träningsschema? Finns det god evidens för detta eller är det praktisk erfarenhet som gör att du uttalar dig så tvärsäkert?

Senast redigerad av sydskaningen den 2019-02-19 klockan 07:46.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 17:09   #41
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Ta till exempel knäböj och benpress för quadriceps som exempel, hur vet du att de övningarna inte skulle utveckla quadriceps lika mycket som om man även skulle inkludera benspark i sitt träningsschema? Finns det god evidens för detta eller är det praktisk erfarenhet som gör att du uttalar dig så tvärsäkert?
Kan nog tänka mig att det helt enkelt blir för jobbigt att köra slut på tex quads med enbart böj om man är vältränad. Om det enbart är den muskeln man är ute efter att träna blir det lättare att lägga till benspark än att lägga till ännu mer böj eller benpress.
Ett för hårt böjpass kan då gå ut över resterande träning, eller att det tar för lång tid.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 21:26   #42
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Ta till exempel knäböj och benpress för quadriceps som exempel, hur vet du att de övningarna inte skulle utveckla quadriceps lika mycket som om man även skulle inkludera benspark i sitt träningsschema? Finns det god evidens för detta eller är det praktisk erfarenhet som gör att du uttalar dig så tvärsäkert?
Nu beror det en aning på vilken muskel du observerar men generellt är det svårt att att träffsäkerheten och möjligheten att fila på individuella muskler enbart med basövningar. Nu säger jag inte att de inte behövs för de gör det men kanske inte i den omfattningen vissa vill påskina.

Mycket handlar om erfarenhet och av vad jag sett och upplevt i min omgivning.

Det som behöver läggas på minnet är att mycket styrs av genetiken men jag har dock inte sett någon byggare under mina år som enbart använder basövningar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 11:23   #43
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av anders the peak Visa inlägg
nu beror det en aning på vilken muskel du observerar men generellt är det svårt att att träffsäkerheten och möjligheten att fila på individuella muskler enbart med basövningar. Nu säger jag inte att de inte behövs för de gör det men kanske inte i den omfattningen vissa vill påskina.

Mycket handlar om erfarenhet och av vad jag sett och upplevt i min omgivning.

Det som behöver läggas på minnet är att mycket styrs av genetiken men jag har dock inte sett någon byggare under mina år som enbart använder basövningar.
+1
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 10:10   #44
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu beror det en aning på vilken muskel du observerar men generellt är det svårt att att träffsäkerheten och möjligheten att fila på individuella muskler enbart med basövningar. Nu säger jag inte att de inte behövs för de gör det men kanske inte i den omfattningen vissa vill påskina.

Mycket handlar om erfarenhet och av vad jag sett och upplevt i min omgivning.

Det som behöver läggas på minnet är att mycket styrs av genetiken men jag har dock inte sett någon byggare under mina år som enbart använder basövningar.
Jag tror att det tom är ovanligt att styrkelyftare bara använder basövningar. Nu tränar jag inte på en utpräglag styrkeklubb men de starka lyftare jag sett genom åren har även kört typiska body building övningar.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 10:21   #45
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Att det krävs specialövningar för att utveckla alla muskler maximalt känns ju inte direkt märkligt, vi har massor av muskler och alla är helt enkelt inte llika viktiga för att prestera.

Att specialövningar blir en bra idé för att prestera maximalt känns inte heller helt märkligt, handlar väl om att identifiera svagheter och hur man fixar dem.

Det betyder ju dock inte att varenda nyburgare behöver koncentrationscurls minst lika mycket som marklyft.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)