Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-03-29, 21:15   #46
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av South Visa inlägg
Imponerande pass! Har du någon tid på vilan eller efter känn?
Tack!
Kul att någon kollar och lämnar kommentar.

Jag antar att du menar vilan mellan set?

För basövningarna är det mellan 2-5 minuter. Beror helt och hållet på hur mycket folk som tränar den dagen. Är jag själv på ett rack vilar jag helst runt 2-3 minuter (och upp mot 4 min om det är en tung vecka), men ganska ofta är vi 3-4 pers som delar ett rack och då kan det gå mycket längre mellan seten.

Uppvärmningsset är ca. 1 min. Mindre övningar som dips, rodd, biceps, pressar över huvudet, 1-benlyft, mage, mm är oftast 2 minuter. Jag försöker vara strikt med vilotider med timer osv, men prestation går före så om jag inte känner mig redo så vilar jag längre.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2014-03-29 klockan 21:17.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 21:08   #47
South
Registered User
 
Souths avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 49
Ja precis menade seten, okej jag tänkte att när du kör sådana långa pass så måste man fan ha timer annars blir man ju kvar för allt . Jag tränar själv på kring 2 timmar per gång med ungefär samma tempo som du (Inte för att förväxlas med samma vikter ) och har börjat fundera på om det är lite väl långt. Men du motbevisar ju nu detta..

Häftigt grejer, fortsätt lägga upp dina pass, du har en prenumerant nu om inte annat!
__________________
Konsten att ledsna på livet och gör något åt det - En journal om att bli stor och förändra livet.

At the end, when your legs are tired and your arms are giving out, get angry. Get angry that you are tired and then hit it harder.
South är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 21:41   #48
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Ser ut som att du har ett välslipat och solitt upplägg i din träning, något jag inte klarar av att köra med då jag hela tiden anpassar mig till hur kroppen mår för dagen, på gott och ont dock. Försöker bli bättre på det, noterar hela tiden hur och vad som verkar ge mig bäst 'valuta för pengarna' så jag kan sätta mig vid ritbordet och dra ihop ett bra upplägg som är skräddarsytt för mig

Utförandet i böjen såg väl bra ut, lite grund kanske. Böjer du low-bar? Hur mycket ger bältet dig i kilon på stången? Vad tycker du om knävärmare rent generellt?
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-31, 00:44   #49
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av South Visa inlägg
Ja precis menade seten, okej jag tänkte att när du kör sådana långa pass så måste man fan ha timer annars blir man ju kvar för allt . Jag tränar själv på kring 2 timmar per gång med ungefär samma tempo som du (Inte för att förväxlas med samma vikter ) och har börjat fundera på om det är lite väl långt. Men du motbevisar ju nu detta..

Häftigt grejer, fortsätt lägga upp dina pass, du har en prenumerant nu om inte annat!
Långa pass är inte så farligt som många tror. Jag har dock märkt att det gör stor skillnad att hålla sig lugn och fokuserad hela tiden. Om man måste gorma, tagga till och psyka upp sig inför varje lyft lär det nog inte funka i längden. Jag tränar inte heller till fail. Snittar på 2 rep ifrån. Har också en shake med lite protein och en hel del snabba kolhydrater som jag börjar på halvvägs in.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Ser ut som att du har ett välslipat och solitt upplägg i din träning, något jag inte klarar av att köra med då jag hela tiden anpassar mig till hur kroppen mår för dagen, på gott och ont dock. Försöker bli bättre på det, noterar hela tiden hur och vad som verkar ge mig bäst 'valuta för pengarna' så jag kan sätta mig vid ritbordet och dra ihop ett bra upplägg som är skräddarsytt för mig

Utförandet i böjen såg väl bra ut, lite grund kanske. Böjer du low-bar? Hur mycket ger bältet dig i kilon på stången? Vad tycker du om knävärmare rent generellt?
Nja, jag hade väl velat att böjen skulle vara någon cm djupare men kollar man noga ser man att höftvecket är under knäna vilket är godkänt djup i SL.

På tal om mitt träningsupplägg så tycker jag att jag har fått hyffsad koll på hur jag ska lägga upp det. Problemet på senare tid har varit att jobba runt min höft som verkar sned. Har också svårt att tänka långsiktigt. Det är tävling i maj som jag tänkt ställa upp i (för erfarenhet, är långt ifrån stark gentemot de andra i klubben) och jag är osäker på hur jag ska lägga upp en toppning.

Så jag hörde av mig till Patrik Andersson (hurril) så får han agera coach ett tag. Börjar hans program om en vecka.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-31, 01:02   #50
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Glömde svara på dina frågor.

Jag kör low bar som tävlingsutförande, men har använt mycket high bar som komplement för att få upp styrkan i framsida lår.

Vet inte ang bältet. Eftersom jag inte har lärt mig använda det ordentligt än tror jag inte jag får ut några kilo ännu. Min rygg svankar bara mindre med bältet, så jag drog på det för att minska risk för skada.

SBD-knävärmarna är riktigt goa. Jag ska inte ljuga, de ger definitivt en studs i botten och hjälper knäna att peka åt rätt håll. Jag skulle gissa på att de ger mig 5 kg i böjen. Jag ser ingen nackdel med att träna med dom eftersom de får användas på tävling.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2014-03-31 klockan 01:06.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-31, 19:44   #51
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Besökte sjukgymnast idag för att undersöka mina besvär.

Varför min höft skiftar åt höger under knäböj hade hon inget direkt svar på förutom att jag troligtvis lade över mer vikt på höger ben. Min tolkning är att jag får jobba på perfekt utförande med lägre vikter och fortsätta med olika enbenslyft.

Ryggen trodde hon var en muskelsträckning. Vila och bakåtböjningar för ryggen lär räcka. Jag kommer alltså att vila till i alla fall fredag eller lördag då det blir ett lätt pass utan marklyft om jag känner mig återhämtad. Ryggresningar och goodmornings tillsammans med lätta raka marklyft kan nog vara en bra idé för att stärka upp ryggen.

Jag kommer också använda bälte mycket oftare framöver för att lära mig att stabilisera bålen bättre.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2014-03-31 klockan 19:45.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-07, 22:40   #52
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Team 9001: 8 veckors grundträning - V1D1


Total tid: strax under 3h

Uppvärmning, rörlighetsträning och prehab för hela kroppen 15-20 min
Utrullningar med skivstång 2x15
Foam roll bröstrygg 5 min
Ryggresningar 10 kg x 2 x 12

Böj, låg stångplacering, axelbred stans
70 kg x 8
82.5 kg x 6
bälte på
90 kg x 5
90 kg x 5
90 kg x 5
90 kg x 5

Utfall m hantel, bakåt från 2dm platå
10 kg x 10
10 kg x 10
10 kg x 10
10 kg x 10

Nedåtlutad hantelpress, neutralt grepp, 4s ner
15 kg x 8
15 kg x 8
15 kg x 8
15 kg x 8

Flyes
10 kg x 10
10 kg x 10
10 kg x 10

Marklyft
80 kg x 5
92.5 kg x 5
100 kg x 4
bälte på
107.5 kg x 4
107.5 kg x 4
107.5 kg x 4

Liggande ryggresningar 10x3

Kommentar
Första dagen på nya programmet från Team 9001; 4 dagars grundträning för styrkelyft. Tre av passen är helkropp och ett är endast överkropp. Hög frekvens och medelhög volym. Börjar med relativt låga vikter som kommer stiga efter hand som serie 2# närmar sig.
Överlag kändes det bra. Jag har gått in för att vara mer aktiv i vardagen vilket har gjort att ryggen känns bättre igen. Vet dock inte hur det kommer kännas vid slutet av veckan. Fick några små känningar när jag var lite oförsiktig under vissa lyft men annars var träningen helt smärtfri.
I övrigt kändes alla lyft bra teknikmässigt. Regelbunden träning med bälte sittandes ganska löst kan nog bli bra för att lära mig hålla bättre bålstabilitet. Jag började lätt på alla komplementövningar som utfall och pressarna så att jag övar in rätt utförande och har utrymme för ökningar framöver. Den nedutlutande hantelpressen med endast 15 kg blev ganska tung ändå pga den långsamma negativa fasen. Har sett att det blir mycket långsamma negativa i programmet. Skräckblandad förtjusning.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2014-04-07 klockan 22:46.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 20:09   #53
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Team 9001: 8 veckors grundträning - V1D2


Total tid: strax under 3h

Uppvärmning, prehab och aktivering för hela kroppen 15-20 min
Liggande väderkvarn 2 x 15
Plankan med händerna på balansbräda 2 x 90s
Pallof-Press 2 x 15
Enbens sätesbrygga 2 x15

Bänkpress, 2s dött stopp på pins i bröstnivå
55 kg x 8
60 kg x 6
65 kg x 5
67.5 kg x 5
67.5 kg x 5
67.5 kg x 5

Uppåtlutad bänkpress m stopp
45 kg x 6
50 kg x 6
55 kg x 6
55 kg x 6
55 kg x 6

Militärpress
30 kg x 6
37.5 kg x 5
42.5 kg x 5
42.5 kg x 5
42.5 kg x 5

Latsdrag, vertikalt m smalt neutralt grepp
60 kg x 8
60 kg x 8
60 kg x 8
60 kg x 8

Liggandes tricepextensioner bakom huvudet superset stångcurls
32.5 kg x 8 ss 32.5 kg x 6
32.5 kg x 8 ss 32.5 kg x 6
32.5 kg x 8 ss 32.5 kg x 6
32.5 kg x 8 ss 32.5 kg x 6

Kommentar
Överlag ett bra pass. Vikterna ser lätta upp på pappret men med all volym (speciellt med de högre repsen i seten upp till toppseten) och olika stopp och tempovarianter så är det tuffare än man tror.
Hade inte gjort lutande bänkpress på över ett halvår så stabiliteten var kass. Märkte också att jag måste jobba på axelrörligheten över huvudet då vissa pressar kändes lite konstiga och armarna inte såg vertikala ut på film.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 20:40   #54
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Team 9001: 8 veckors grundträning - V1D2


Total tid: strax under 3h

Uppvärmning, prehab och aktivering för hela kroppen 15-20 min


Lårcurl, ett ben 15kg x 2 x 15
Höftlyft mot stång 40kg x 3 x 10
Wall squat - prison style 3 x 6

Böj, hög stångplacering, bred stans, paus på låda, superset Lårcurl
55kg x 10
60 kg x 10 ss 50 kg x 8
65 kg x 8 ss 55 kg x 8
67.5 kg x 8 ss 55 kg x 8
67.5 kg x 8 ss 55 kg x 8

Marklyft, ryckgrepp, från 5 cm under knät
92.5 kg x 5
107.5 kg x 5
bälte på
115 kg x 4
115 kg x 4
115 kg x 4
115 kg x 4
115 kg x 4

Armhävningar, händerna på lådor för mer ROM, paus i botten
8 st
8 st
8 st
8 st

Uppåtlutande flyes, 5 sek ner
7.5 kg x 12
7.5 kg x 12
7.5 kg x 12

Hantellyft åt sidan för baksida axlar, på bänk, superset hantelshrugs
2 kg x 12 ss 30 kg x 8
2 kg x 12 ss 30 kg x 8
2 kg x 12 ss 30 kg x 8

Bulgarisk splitböj 2 x 20
Hollow rock holds 3 x 20 sek

Kommentar
Den varianten av böj var riktigt grisigt. Tog antagligen för bred stans på de första seten eftersom det knappt gick att ställa sig upp från botten. Noll tryck och fart. Drog in stansen till ca. 10cm bredare än vanligt och då gick det bättre. Fortfarande riktigt kämpigt att inte luta sig för mycket framåt på vägen upp och låta rumpan sticka iväg. Fick verkligen slita för att allt tryck skulle komma från benen.
Marken gick bra. Använde bälte på topsetten eftersom ryggen fortfarande inte är helt hundra. Satte ändå bältet ganska löst. Inga känningar i ryggen.
Resten av passet gick bra. Tog låga vikter och fokuserade på mycket kontakt och strikt form.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-12, 19:09   #55
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Team 9001: 8 veckors grundträning - V1D4


Total tid: ca 2.5h

Uppvärmning, prehab och aktivering för hela kroppen 15-20 min

Situps i brutalbänk Kroppsvikt x 15, 10, 8, 8
Ryggresning, statiskt med ett ben i taget 15 kg x 2 x 15sek
Enbens rakmark med kabel 10 kg x 2 x 15

Böj, 6-8s ner, 2s paus på pins, död start
50 kg x 6
62.5 kg x 5
70 kg x 4
70 kg x 4
70 kg x 4
70 kg x 4

Rakmark, från bockar 5 cm under knäna, 4s ner
82.5 kg x 6
87.5kg x 6
87.5kg x 6
87.5kg x 6
87.5kg x 6
87.5kg x 6

Bänkpress, medelbrett grepp, stopp
47.5 kg x 6
55 kg x 5
62.5 kg x 5
62.5 kg x 5
62.5 kg x 5
62.5 kg x 5

Bänkpress, nedåtlutat
52.5 kg x 6
55 kg x 6
62.5 kg x 6
65 kg x 6

Bänkrodd
42.5 kg x 7
42.5 kg x 7
42.5 kg x 7
42.5 kg x 7

Kommentar
Böjen med 8 sek ner och dödstopp var det mest spyfärdiga lyft jag någonsin gjort. Fick upp ett riktigt flås också eftersom man fick hålla andan i typ 10 sek under varje rep. Tufft men säkert väldigt bra. Bra tryck i övningen annars och ryggen kändes ok.
Rakmarken var inga konstigheter förutom att det blev svårt med greppet mot de sista repsen med all TUT. Tror ändå inte det blir några problem framöver, får bara greppa stången hårdare och längre in i handflatan.
Bänken var enkel och jag hade inga tendenser till att pressa snett. Bra framsteg på den fronten.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 20:16   #56
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Team 9001: 8 veckors grundträning - V2D1


Total tid: strax under 3h

Uppvärmning, rörlighetsträning och prehab för hela kroppen 15-20 min
Utrullningar med skivstång, på knän 2x15
Foam roll bröstrygg 5 min
Ryggresningar 15 kg x 2 x 10

Böj, hög stångplacering, stopp superset benspark, 0.5s i toppen, 3s ner
55 kg x 8 ss 35 kg x 10
67.5 kg x 6 ss 40 kg x 10
75 kg x 6 ss 45 kg x 10
75 kg x 6 ss 45 kg x 10
75 kg x 6 ss 45 kg x 10
75 kg x 6 ss 45 kg x 10

Nedåtlutad hantelpress, neutralt grepp, 4s ner
20 kg x 8
20 kg x 8
20 kg x 8
20 kg x 8

Marklyft
85 kg x 6
100 kg x 4
110 kg x 3
110 kg x 3
110 kg x 3

Stångrodd, från marken, medelbrett grepp
62.5 kg x 8
62.5 kg x 8
62.5 kg x 8
62.5 kg x 8

prehab för att stärka stabilisatorerna runt knät
Bulgarisk splitböj, m hantel 3 x 7.5 kg x 10
TKE's, 4# band 3 x 20 reps



Kommentar
Böjen kändes bra men när jag kollade på film såg de två sista setten tokiga ut. För mycket svank. Måste jobba hårdare på att få neutral rygg genom att spänna ut bålen och aktivera sidomusklerna på rumpan. Såg iaf en video av K-star om hur det ska åtgärdas så jag vet vad jag ska tänka på nästa gång. I övrigt fick jag bra tryck från benen och höften verkade inte sticka iväg uppåt för snabbt. Möjligtvis en rotation framåt av bäckenet på vissa reps, men ändå bättre än tidigare. Att supersetta med benspark gav en ordentlig pump, nästan outhärdligt. Kollade fel i schemat och gjorde även superset på de sista två seten i böjen.

Marklyft kändes riktigt bra. Enkelt och bra tryck. Fortsätter med dubbelt överhandsgrepp för att stärka min greppstyrka. Kommer övergå till kixat grepp när dubbelt överhand är för tungt.

För övrigt höll jag nere vilan mer än vanligt och siktade på 1.5-2 minuters vila mellan seten. Det gjorde själva lyftandet kortare men det blev ändå ett långt pass med all uppvärming och stretching efteråt.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2014-04-14 klockan 20:21.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 07:21   #57
Le Havre
Registered User
 
Le Havres avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 63
Stabila pass. Har kikat in här ett tag men nu när du både nämnde knästabilisering och K-star fick jag lust att kommentera:

Jag har en liknande böjstil men jag har nog en lite smalare stance och trycker ut höften mer så smalbenen hålls hyffsat vertikala. Problemet blir dock att knäna åker in vid tyngre vikter. De går från \ / till l l. K-star menar att ju mer fötterna är vinklade utåt ju större instabilitet skapas och knäna har lättare att falla in. Hur ser du på hans mantra att fötterna ska peka i stort sett rakt fram i böjen? Har du provat?
Le Havre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 20:16   #58
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Team 9001: 8 veckors grundträning - V2D2


Total tid: strax under 3h

Uppvärmning, prehab och aktivering för hela kroppen 15-20 min
Liggande väderkvarn 2 x 15
Plankan med händerna på balansbräda 2 x 90s
Pallof-Press 3# band x 2 x 15
Enbens sätesbrygga 2 x 15

Bänkpress, 2s dött stopp på pins i bröstnivå
55 kg x 8
60 kg x 6
65 kg x 5
70 kg x 5
70 kg x 5
70 kg x 5

Uppåtlutad bänkpress m stopp
45 kg x 6
50 kg x 6
55 kg x 6
55 kg x 6
55 kg x 6

Militärpress
30 kg x 6
37.5 kg x 5
42.5 kg x 5
42.5 kg x 5
42.5 kg x 5

Latsdrag, vertikalt m brett pronerat grepp
55 kg x 8
55 kg x 8
55 kg x 8
55 kg x 8

Liggandes tricepextensioner bakom huvudet superset stångcurls
35 kg x 8 ss 30 kg x 8
35 kg x 8 ss 30 kg x 8
37.5 kg x 8 ss 30 kg x 8
37.5 kg x 8 ss 30 kg x 8

Prehab för knästbilisatorer
Anderson step-ups 3 x 15 x 20 kg
Band TKE's 3#+4# Band x 2 x 12



Kommentar
Riktigt bra pass. Alla planerade vikter var enkla med bra bra tryck. Ända problemet med pinbänken var att vissa reps kom ner snett på pinsen med ena sidan före den andra. För nog bara ta det långsammare och hålla spänningen lite bättre nästa gång. Fick också mycket bättre stabilitet i den uppåtlutade bänkpressen gentemot förra veckan. Pressarna över huvudet kändes också bra. Gällde bara att inte ta för många reps i rad utan nytt andetag och få in ordentligt med luft i buken.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 20:29   #59
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Le Havre Visa inlägg
Stabila pass. Har kikat in här ett tag men nu när du både nämnde knästabilisering och K-star fick jag lust att kommentera:

Jag har en liknande böjstil men jag har nog en lite smalare stance och trycker ut höften mer så smalbenen hålls hyffsat vertikala. Problemet blir dock att knäna åker in vid tyngre vikter. De går från \ / till l l. K-star menar att ju mer fötterna är vinklade utåt ju större instabilitet skapas och knäna har lättare att falla in. Hur ser du på hans mantra att fötterna ska peka i stort sett rakt fram i böjen? Har du provat?
Om du menar min böjstil som i senaste filmen så är inte den särskilt representativ. Vanligtvis böjer jag inte med hög stångplacering som jag gör där utan har stången lägre ner och sitter således längre bak för mer lutning i överkroppen och mer vertikala smalben.

Jag har provat att ha fötterna pekandes mer rakt fram men det ledde till att det blev svårare att spänna rumpan och då även höften och ländryggen. Jag fick helt enkelt en tendens att svanka mer (vilket redan är ett litet problem). Jag har iaf bättre tryck från benen med fötterna pekandes rakt fram men stabiliteten runt höften och magen blir lite sämre.

K-stars argument för att ha fötterna pekandes rakt fram samtidigt som knäna trycks ut i sidled för att skapa "hip torque" blev ett ganska hett ämne för ett tag sedan. En held del framstående coacher (bl.a. en av kinas OL tränare, om jag minns rätt) tyckte hans argument för "hip torque" var rent BS. Någon känd sjukgymnast i USA fick in en massa crossfittare med knäproblem, och när han kollade på deras böjstil var det just att knäna pekade mer utåt än fötterna.

Jag kan ha fel, men jag ser inget problem med att smalbenen går från att vara \ / på vägen ner till l l på vägen upp. Smalbenen behöver inte peka utåt på vägen upp, det viktiga verkar bara vara att knäna inte trillar inåt. Dan Green har också uttalat sig om detta. Han hade sett ryska Konstantin Pozdeev som böjde långt mer än honom och anammade lite av hans stil (knäna rakt fram. Dan verkar trycka ut knäna kraftigt på vägen ner för att sedan i botten dra in dom så att de pekar mer i linje med stortån eller rakt fram. Han sa att han fick bättre kraft från quadriceps på så sätt.

Så summa summarum köper jag inte K-stars "hip torque" helt och hållet men all hans prehab med specifik stretching of MFR har funkat bra för mig.

Artiklarna:

Diskussionen kring "knees out"
http://www.lift.net/2013/11/08/knees...isk-of-injury/

Punkt 9 för Dan Green och knäna ut
http://www.jtsstrength.com/articles/...t-of-westside/
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2014-04-15 klockan 20:36.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-17, 21:41   #60
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Team 9001: 8 veckors grundträning - V2D3


Total tid: strax under 3h

Uppvärmning, prehab och aktivering för hela kroppen 15-20 min

Hängande knälyft 2 x 15
Höftlyft mot stång 42.5 kg x 3 x 10
Wall squat - prison style 3 x 6

Böj, hög stångplacering, bred stans, paus på låda, superset Lårcurl

60 kg x 8 ss 50 kg x 8
65 kg x 8 ss 50 kg x 8
70 kg x 6 ss 50 kg x 8
70 kg x 6 ss 50 kg x 8
70 kg x 6 ss 50 kg x 8
70 kg x 6 ss 55 kg x 8

Marklyft, ryckgrepp, från 5 cm under knät
90 kg x 7
105 kg x 6
remmar på
112.5 kg x 5
bälte på
115 kg x 4
117.5 kg x 4
117.5 kg x 4
117.5 kg x 4
117.5 kg x 4
117.5 kg x 4

Armhävningar
7.5 kg x 10
7.5 kg x 8
7.5 kg x 8
7.5 kg x 8

Uppåtlutande flyes, 5 sek ner
10 kg x 10
10 kg x 10
10 kg x 10

Hantellyft åt sidan för baksida axlar, på bänk, superset hantelshrugs
3 kg x 12 ss 32.5 kg x 6
3 kg x 12 ss 32.5 kg x 6
3 kg x 12 ss 32.5 kg x 6


Kommentar
Bra pass. Satte mig längre bak i böjen till låda så att vinklarna blev samma som när jag böjer vanligt. Kändes mycket bättre än förra veckan. Det var enklare att få kraft från benen och bäckenet tippade inte lika mycket framåt som förut när jag skulle ställa mig upp från botten. Överlag stabilare lyft.

Marklyften kändes också bra. Fick något litet hugg nere i vänstra sidan på ländryggen (samma ställe som innan) när jag oförsiktigt lastade på vikt på stången. Därefter fick det bli bälte och då kändes det bra igen.

Resten av passet är inte mycket att kommentera. Det gick som det planerat med högre vikter än förra veckan.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)