Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-20, 02:23   #46
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Nej, betalningsplanen är på 5 år om det inte finns beaktansvärda skäl att bestämma en kortare tid. Vid ändringsbeslut kan tiden bestämmas till högst 7 år. (34 & 51 § § Skuldsaneringslagen).
det har jag aldrig hört något om, även min handläggare säger att normala tiden är 5 år men kan kortas ner till 3 beroende på omständigheter. Om någon har 5 och det sen blir 7 år så måste det personen ha undanhållit uppgifter om ändrad inkomst eller på något annat vis försökt undanhålla information om att man tex kan betala mer varje månad
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 05:57   #47
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Jackman Visa inlägg
Jag fick beviljat på 3 år så Oktober 2021 så har jag inga skulder kvar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackman Visa inlägg
Jag har 3 barn under 10 år. Beslutet överklagades och skickades till jurist som godkände direkt med motiveringen att alla ha rätt att söka rättslig hjälp av advokat oavsett om man har ekonomi för det eller inte samt att skulden till advokaten var en fjutt i havet sett till den sammanlagda skuldbilden. 3 veckor har gått efter det beslutet och ingen har överklagat vidare så det är fastställt
Bra att det ges en möjlighet till comeback för dig! Med tre små barn så har du mycket att kämpa för och av det lilla du har skrivit i denna tråd så låter det som att du har läget under kontroll nu. Det kommer att gå bra för dig skall du se.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 10:55   #48
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Jackman Visa inlägg
det har jag aldrig hört något om, även min handläggare säger att normala tiden är 5 år men kan kortas ner till 3 beroende på omständigheter. Om någon har 5 och det sen blir 7 år så måste det personen ha undanhållit uppgifter om ändrad inkomst eller på något annat vis försökt undanhålla information om att man tex kan betala mer varje månad
Det är i så fall handläggarens egen tolkning eller någon utarbetad inofficiell praxis. Varken i lagen eller i propositionen finns det någon nedre gräns.
Betalningsplanen kan förlängas bland annat av att betalningarna misskötts, betalningsutrymmet väsentligen förbättrats eller att gäldenären lämnat felaktiga uppgifter.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 17:23   #49
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Det är i så fall handläggarens egen tolkning eller någon utarbetad inofficiell praxis. Varken i lagen eller i propositionen finns det någon nedre gräns.
Betalningsplanen kan förlängas bland annat av att betalningarna misskötts, betalningsutrymmet väsentligen förbättrats eller att gäldenären lämnat felaktiga uppgifter.
Om man inte meddelar ändrade uppgifter och undanhåller det så det är borgenärerna som kommer med uppgifterna då kan planen förlängas. Men en plan startar aldrig med mer än 5 år, men den kan förlängas om man inte meddelar nya uppgifter gällande inkomst. Sagt av en Jurist på KFM idag
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 17:33   #50
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Jackman Visa inlägg
Om man inte meddelar ändrade uppgifter och undanhåller det så det är borgenärerna som kommer med uppgifterna då kan planen förlängas. Men en plan startar aldrig med mer än 5 år, men den kan förlängas om man inte meddelar nya uppgifter gällande inkomst. Sagt av en Jurist på KFM idag
Ja, juristen har rätt och har svarat helt i linje med det jag skrivit.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)