Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-14, 13:02   #1
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
vilopuls/nattpuls?

Är vilopuls samma som nattpulsen?
Jag ser på min klocka att nattpulsen sjunker månad för månad, hur ska man tolka det?

Är det samma som vilopuls så betyder ju det att min kondition blir bättre och bättre.

November 2018 innan jag satsade massa på kondition så låg den på 63, i början av året på 57, nu är den nere på 49-50.

men om jag sitter på en stol och skriver på datorn som nu,,ligger den på 69.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 13:22   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Är vilopuls samma som nattpulsen?
Jag ser på min klocka att nattpulsen sjunker månad för månad, hur ska man tolka det?

Är det samma som vilopuls så betyder ju det att min kondition blir bättre och bättre.

November 2018 innan jag satsade massa på kondition så låg den på 63, i början av året på 57, nu är den nere på 49-50.

men om jag sitter på en stol och skriver på datorn som nu,,ligger den på 69.
Det kvittar hur du mäter, bara du mäter likadant varje gång så du kan se hur vilopulsen ändras.

På natten är pulsen som lägst då man ligger och sover.

När du ligger i sängen i horisontalläge på morgonen är pulsen några slag högre.

Ifall du sätter dig upp på sängkanten är pulsen ytterligare nåt slag högre.

Ifall du går upp och pinkar och sätter dig vid köksbordet är pulsen ytterligare nåt slag högre.

Ifall du sitter utan ryggstöd är pulsen nåt slag högre.

Ifall du står upp är pulsen nåt slag högre (än om du sitter ned).

Ifall då käkar nånting så kommer pulsen vara lite förhöjd nån timme, beroende på hur mycket och vad du ätit.

Ifall du dricker nåt med koffein kommer pulsen vara förhöjd i ett antal timmar.

Ifall du är fysiskt aktiv så kommer pulsen vara förhöjd ett tag efter.


Mät varje morgon då du sitter på sängkanten innan du käkat nån frukost så kan du kalla detta din vilopuls. Alternativt kan du mäta innan du klivit ur sängen. Det kvittar. Gör lika varje dag bara om du vill använda det till nåt vettigt.

Det finns ingen typ av fasta gränser (precis som för maxpuls) som säger att man bör ha en vilopuls under 50 för att vara riktigt vältränad. En person kan ha 60 i vilopuls och en annan kan ha 50, och det går inte att dra några slutsatser om vem som är mest vältränad utifrån detta.

Typiskt så sjunker vilopulsen ju bättre kondition man har. Men jag är inte säker på att det är ett helt linjärt samband. Dvs om du förbättrar dig på 10k från 55 till 50min under en månads träning och din vilopuls sjunkit med 5 slag under denna månad så betyder inte det nödvändigtvis att du kommer springa ytterligare 5min snabbare på milen bara för att du en månad senare sänkt din vilopuls ytterligare 5 slag.

Den största nytta man har av att ha koll på vilopulsen tror jag är att det är en hyfsad indikator på hur återhämtad man är i kroppen och om man möjligtvis håller på att bli sjuk. Dvs ifall man konstant legat på en vilopuls mellan 55 och 60 under en månads tid och så har man helt plötsligt 70 i vilopuls en morgon utan att man förändrat hur man mäter, så kan man ana att man antingen håller på att bli sjuk eller att man kanske inte är återhämtad från tidigare träning.

Hur som helst kommer ett pass i vad som i vanliga fall är pratfart helt plötsligt kännas som ett tröskelpass ifall dagsformen blivit uppfuckad av någon anledning (sjukdom dålig återhämtning etc).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 13:42   #3
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
ok, det är natt pulsen jag kollat, garmin så ser jag ju sista 4h när jag vaknar.

så då får jag vara nöjd, inatt 49slag och i november 63 slag.
dock så har jag svårt att bedöma träningspassen, jag har absolut bättre kondition nu, på en 10 gradig skala har jag gått får 1 till 2

Ingen annan klappar ju en på axeln så då får man göra det själv

Och jättetack för utlägget!
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 13:46   #4
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Det sista du skrev om ovanligt hög träningspuls har jag använt mig av mycket på träning av hästar, det funkar skitbra, är pulsen 10 slag högre efter att skrittat(gått) 300m så körde jag aldrig tuffa pass.
så nu noterar jag min puls efter uppvärmning, svårt utom på rullband, men går man i 6km/h i 5 min varje gång så kommer man se när man är sjuk.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 14:03   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Det sista du skrev om ovanligt hög träningspuls har jag använt mig av mycket på träning av hästar, det funkar skitbra, är pulsen 10 slag högre efter att skrittat(gått) 300m så körde jag aldrig tuffa pass.
så nu noterar jag min puls efter uppvärmning, svårt utom på rullband, men går man i 6km/h i 5 min varje gång så kommer man se när man är sjuk.
Varför inte bara kika på vilopulsen (morgonpulsen) istället för att titta på "uppvärmningspulsen"? Som du själv antyder kan det vara lite svårt att få uppvärmningen exakt lika varje gång, medans hela poängen med vilopulsen är att man inte har en massa variabler som gör att resultatet kan variera.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 14:14   #6
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Varför inte bara kika på vilopulsen (morgonpulsen) istället för att titta på "uppvärmningspulsen"? Som du själv antyder kan det vara lite svårt att få uppvärmningen exakt lika varje gång, medans hela poängen med vilopulsen är att man inte har en massa variabler som gör att resultatet kan variera.
Absolut
Men varför inte båda?
Man kan ju fått någon skit under dagen som inte syns på nattpulsen?

Jag menar inte att skippa träningen om pulsen efter uppvärmningen är högre men man kanske inte ska köra ett mördarpass den dagen, eller om man gör det och inte riktigt orkar så kanske man kan veta varför.

Tränar man varje dag så är det inte hela världen om jag avbryter dagens pass och kör ett löppass på onsdagen istället för planerat på tisdagen, jag kör kanske då ett gympass istället.

Skulle sen pulsen vara helt normal dagen efter så är det bara fram med pannbenet.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 16:42   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Absolut
Men varför inte båda?
Tycker man det är så viktigt så varför inte. Själv har jag aldrig brytt mig särskilt mycket om att hålla koll på vilopulsen. Och definitivt inte att jag orkat hålla ordning på två olika värden.

Men anledningen till att öht inte använda sig av "uppvärmningspulsen" är ju alltså att det är så många faktorer som påverkar som man inte har riktig koll på. Dvs även saker som förändrar pulsen men inte gör att träningen kommer kännas ovanligt jobbig vid en viss intensitet. Tex vad man åt till lunch, hur länge sedan man åt, hur länge sedan man drack kaffe/te, ifall man varit ovanligt mycket fysiskt aktiv innan träningen, etc. Så jag kan tänka mig att man kan ha större fluktuation på pulsen vid ett sådant upplägg utan att det egentligen tyder på nånting.

En grej som kan vara intressant att titta på (fast inte i exakt detta syfte) är att se hur snabbt pulsen går ned efter en arbetsinsats. Jag har ibland kört backintervaller baserat på detta.

Då har jag till att börja med haft koll på att då jag springer lugna distanspass så har jag en puls på 130-145 ungefär. Sedan har jag sprungit 60s uppför min backe och siktat på att ta mig till dit jag vet att det är 250m. Sedan har jag stannat och pustat några andetag och så gått tillbaka ner på totalt 2,5 eller om det var 3min. I slutet av arbetsintervallen har jag legat över tröskelpuls (kanske 170 med en tröskelpuls kring 165) och efter de tre minuterna av gåvila har jag kommit ner under 145. Då jag kört detta ett par varv så har jag fått högre och högre puls i toppen på backen efter att ha sprungit de där 250m på 60s. Jag har då varit tvungen att ta i såpass mycket att jag nog legat upp mot 5% från maxpuls (kanske uppåt 185 med en maxpuls på 195). Jag har också fått svårare och svårare att hinna få ner pulsen under 145 innan de tre minuterna har gått.

Jag har för mig att jag siktat på att göra 15 sådana backintervaller (eller var det kanske 10). Men ifall pulsen inte kom under 145 två gånger i rad på tre minuter så avbröt jag eftersom det var ett tecken på att återhämtningen inte hunnit med. Dvs ifall pulsen bara kom ner till 146 efter 6:e intervallen så sprang jag ändå en till. Men ifall pulsen efter den 7:e då bara kom ner till 148 så packade jag ihop (Kom pulsen ned till 144 efter den 7:e så var det bara att köra på). Jag avbröt också ifall jag inte klarade att ta mig hela vägen upp till 250m på 60s.

Ett ganska tufft pass, men som jag upplevt det så var det hyfsat enkelt att inte gå över gränsen ifall jag höll mig inom de ramarna. Syftet med det passet var då alltså dels backlöpning med allt vad det innebär och dels VO2max-träning. Men eftersom löpningen är i uppförsbacke så blir det inte samma hårda fotisättningar som ifall man springer såpass fort på platt mark. Dvs inte lika slitsamt.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-02-14 klockan 16:47.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 20:27   #8
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
ja det sista använder jag mig av med.
jag har kör 4 min intervaller med 3 min vila och när pulsen inte går ner till 130 så kör jag bara 1 intervall till
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 05:02   #9
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Så länge du kan mäta pulsen så var glad för det.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 11:25   #10
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
Om man har låg vilopuls (relativt till sina egna värden), kan man se det som att man lever hyfsat stressfritt då?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 11:28   #11
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Om man har låg vilopuls (relativt till sina egna värden), kan man se det som att man lever hyfsat stressfritt då?
Hur menar du?

Om du har lägre vilopuls denna vecka jämfört med senaste månaden (och du inte har skaffat dig bättre kondition) så kanske du är lite mindre stressad denna vecka.

Eller så är det nån annan faktor än just stress. Men du är rimligen i lite bättre slag i alla fall skulle jag säga.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 09:02   #12
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Om man har låg vilopuls (relativt till sina egna värden), kan man se det som att man lever hyfsat stressfritt då?
NEJ. Må hända anektodiskt. Men frun är sjukskriven för just stress hon har naturligt låg vilopuls (45-50 trots otränad) med under den senaste dagarna har hon vissa mornar haft 37-38 (verifierat både genom pulsmätning och manuellt genom tidtagning och räkning)

Som ytterligare parantes till detta så åkte hon för ett par år sedan in med ambulans och akut smärta (de hade lyckats punkter gallgången på henne vid en operation) och då, helt utan smärtlindring och i stressat tillstånd hade hon en puls på 50, vilket förvånade läkaren ganska rejält.

Som sagt bara en enskild person, men det är fortfarande någon slags bevis att det på individ nivå inte finns någon garant för puls vs stress.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)