Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-05-24, 08:37   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Bra kost -> större hjärna

Citat:
Objective

To investigate the relation of diet quality with structural brain tissue volumes and focal vascular lesions in a dementia-free population.

Methods

From the population-based Rotterdam Study, 4,447 participants underwent dietary assessment and brain MRI scanning between 2005 and 2015. We excluded participants with an implausible energy intake, prevalent dementia, or cortical infarcts, leaving 4,213 participants for the current analysis. A diet quality score (0–14) was calculated reflecting adherence to Dutch dietary guidelines. Brain MRI was performed to obtain information on brain tissue volumes, white matter lesion volume, lacunes, and cerebral microbleeds. The associations of diet quality score and separate food groups with brain structures were assessed using multivariable linear and logistic regression.

Results

We found that better diet quality related to larger brain volume, gray matter volume, white matter volume, and hippocampal volume. Diet quality was not associated with white matter lesion volume, lacunes, or microbleeds. High intake of vegetables, fruit, whole grains, nuts, dairy, and fish and low intake of sugar-containing beverages were associated with larger brain volumes.

Conclusions

A better diet quality is associated with larger brain tissue volumes. These results suggest that the effect of nutrition on neurodegeneration may act via brain structure. More research, in particular longitudinal research, is needed to unravel direct vs indirect effects between diet quality and brain health.
Better diet quality relates to larger brain tissue volumes. Neurology, May 16, 2018.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 17:48   #2
Bra
Registered User
 
Bras avatar
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 54
Om man bortser från upplevelser och vad man har lärt sig, finns det då nåt samband mellan stor hjärna och smarthet? Lättare att lära sig osv. Kan tänka mig att det är möjligt i alla fall, men att det är en droppe i havet jämfört mot hur ens hjärna är organiserad. Tänker på en dator på femtitalet jämfört mot en smartphone. Men man kan ju också jämföra en iphone mot dagens största superdatorer.

Vem har störst huvud här? Hehe
Mäter 60 cm men tror det är mest ben och köttfärs, inge coola grejer.
Bra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 18:08   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Bra Visa inlägg
Om man bortser från upplevelser och vad man har lärt sig, finns det då nåt samband mellan stor hjärna och smarthet?
Kolla i djurriket. Kan även använda logiken med att en stor dator oftast är bättre än en mindre. Men finns ju såklart undantag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 20:22   #4
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Bra Visa inlägg
Om man bortser från upplevelser och vad man har lärt sig, finns det då nåt samband mellan stor hjärna och smarthet? Lättare att lära sig osv. Kan tänka mig att det är möjligt i alla fall, men att det är en droppe i havet jämfört mot hur ens hjärna är organiserad. Tänker på en dator på femtitalet jämfört mot en smartphone. Men man kan ju också jämföra en iphone mot dagens största superdatorer.

Vem har störst huvud här? Hehe
Mäter 60 cm men tror det är mest ben och köttfärs, inge coola grejer.
Ja, förmodligen. Men kom ihåg att inte påtala att män har 10% större hjärnor än kvinnor!
https://neuroscience.stanford.edu/ne...ke-you-smarter
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 19:48   #5
Masterpan
Registered User
 
Masterpans avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 564
Var det justerat för övrig livsstil? Bra kostvanor brukar väl annars hänga ihop med aktiv livsstil, som man vet motverkar hjärnatrofi.
Masterpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-30, 14:57   #6
Vakten
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 149
Kommer en undernärd (fel-närd) hjärna signalera genom vanliga hunger känslor att mera mat krävs fastän kaloribehovet redan är täckt? Det skulle förklara varför en del överviktiga personer påstår att de känner hunger när de nyss har ätit.
Vakten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-30, 15:37   #7
Krampus
Jag kan en rolig historia.....
 
Krampuss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Kwontario
Inlägg: 10 486
Järngainz!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Jag gillar Krampus. Kraftfullt, men ändå lite halvbögigt.
Krampus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)