Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-06-19, 07:20   #7516
DieErste
Registered User
 
DieErstes avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 651
Citat:
Ursprungligen postat av Mags Visa inlägg
Hej kolo, jag är i en aning knepig situation. Jag har deffat i 120 dagar (gått ner 10 kg drygt), skrivit mina tentor och har nu åkt tillbaka till föräldrahemmet...

Det känns som att det kommer bli lite kaos av det här, jag är så van vid att räkna vad jag äter, så de senaste två dagarna har jag troligtvis ätit alldeles för lite energi, och protein, men vem fan vet - jag har lärt mig hur svårt det är att känna sånt.

Min plan var att deffa ca 3 kg till, sen successivt höja till balans. Kan man göra det (på ett smidigt sätt) utan att räkna kalorier? 120 dagar är ganska länge, bör man vara försiktig? Vill ju inte gå upp i fettvikt, men inte heller ovetande tokdeffa.
kan du inte räkna nu menar du?
__________________
Påbörjad Journal
DieErste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 08:56   #7517
Knatcharn
Registered User
 
Knatcharns avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 531
Citat:
Ursprungligen postat av Mags Visa inlägg
Hej kolo, jag är i en aning knepig situation. Jag har deffat i 120 dagar (gått ner 10 kg drygt), skrivit mina tentor och har nu åkt tillbaka till föräldrahemmet...

Det känns som att det kommer bli lite kaos av det här, jag är så van vid att räkna vad jag äter, så de senaste två dagarna har jag troligtvis ätit alldeles för lite energi, och protein, men vem fan vet - jag har lärt mig hur svårt det är att känna sånt.

Min plan var att deffa ca 3 kg till, sen successivt höja till balans. Kan man göra det (på ett smidigt sätt) utan att räkna kalorier? 120 dagar är ganska länge, bör man vara försiktig? Vill ju inte gå upp i fettvikt, men inte heller ovetande tokdeffa.
Ja, jag deffar utan att räkna. Du har väl kvar i minnet hur du åt innan? Ögonmåtta ungefär likadant och väg dig. Går inte medianvikten per vecka nedåt så äter du lite mindre.

Annars kan du bara träna och äta lagom mycket och ta tag i deffen när du får tillfälle. På sommaren kan det ju vara skönt att pausa från sådant.
Knatcharn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 09:22   #7518
amazona
Registered User
 
amazonas avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 18
Behöver lite hjälpsamma råd kring min nuvarande viktminskning. Det är nämligen så att jag sammanlagt har dietat ca 11 veckor som jag hållt ganska bra. Har gått ner ca 7kg (ca -0,5kg/vecka) och 6cm i midjan. Mitt mål vid början av dieten var dock att den skulle fortgå 20 veckor, alltså har jag 9,5 veckor kvar.

Nu till min fundering. Till en början räknade jag inte alls kalorier utan strävade bara att äta hälsosamt och proteinrikt med mindre kolhydrater och då långsamma varianter, vilket verkar ha gett bra resultat. Jag åt runt 5 mål om dagen.

För två veckor sedan fick jag dock ett "ryck" efter studenten (där jag tryckte i mig en massa skit) och beslutade mig för att köra på en vecka utan kolhydrater, vilket jag ersatte med dietnudlar. Motivationen blev dock lidande och nu har jag ändrat strategi och börjat räkna kalorier med målet att ligga på ett -500kcal underskott.

Jag undrar dock hur denna övergång under dieten kommer att påverka min viktnedgång? Jag har läst att lågkaloridieter kan påverka ämnesomsättningen negativt (och leda till jojo-bantning). Jag är därför rädd för en viktplatå nu när jag ökat på kalorierna. Eftersom att jag inte räknade kalorierna förut kan jag inte uppskatta mitt dagliga kcalintag men jag tror uppskattningsvis att jag kommer öka med 500 kcal till 1600kcal dagligen från mitt ursprungliga intag.

Egentligen är det ju bara att avvakta och se ifall viktnedgången stannar av. Dock är min förhoppning att jag ska kunna fortsatta resten av dieten med ett 500kcal underskott då jag upplever det som mindre svårt och lättare att genomföra. Tycker ni jag ska ta en paus och låta ämnesomsättningen balanseras ifall jag inte går ner? Eller vad kan man göra ifall viktnedgången stannar av pga ökat kaloriintag, dock fortf underskott?

Tacksam för svar då allt känns förvirrande.

F.ö så tränar jag 4-5 ggr vecka styrkepass (core pass eller bodypump) kombinerat med spinning eller trappmaskin 45min.

Är 177cm och väger 61,5kg, mitt midjemått är 67,5cm jag är 20 år och tjej. Har tränat regelbundet med pass i 2.5mån så har ingen stor andel muskelmassa.
amazona är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 09:28   #7519
Mickee
Registered User
 
Mickees avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Varberg
Inlägg: 6 168
Deff 2014

Sista dagen på deffen idag.

Datum: 6 Januari -> 19 Juni

Vikt, Start -> Idag
87,2 kg -> 79,4 kg = -7,8 kg

Vikt, Högsta -> Lägsta
87,9 kg -> 79,0 kg = -8,9 kg

Vikt, Medel första veckan -> Medel sista veckan
86,84 kg -> 80,0 kg = -6,84 kg

Midja (navel)
91,5 cm -> 85 cm = -6,5 cm

Midja (under revbenen)
86 cm -> 80 cm = -6 cm


Sista invägningsdagen imorgon med andra ord. Ska försöka knäppa lite bilder.

Testade att gå en långsammare deff detta året med lärdomen att det är behagligt men dumt om man har så mycket fett som jag hade. Skulle egentligen behöva tappa 5 kg till iaf för att nå mitt mål visuellt.

Men men.. Eftersom det bara är en "hobbydeff" tänker jag inte fortsätta den under sommaren.
För sommaren är till för att äta och dricka gott
__________________
Journal: Jodå, så att...
Instagram: Mickeee90
170-122,5-220
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 11:16   #7520
Mags
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av DieErste Visa inlägg
kan du inte räkna nu menar du?
Mja, det blir ju lite krångligt, mamma och pappa brukar laga middagen. Och en masa pajer etc.

Skulle visserligen kunna räkna resten och sen bara grovt uppskatta middagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Knatcharn Visa inlägg
Ja, jag deffar utan att räkna. Du har väl kvar i minnet hur du åt innan? Ögonmåtta ungefär likadant och väg dig. Går inte medianvikten per vecka nedåt så äter du lite mindre.

Annars kan du bara träna och äta lagom mycket och ta tag i deffen när du får tillfälle. På sommaren kan det ju vara skönt att pausa från sådant.
Jaså... funkar det bra? Känns som jag skulle variera jättemycket om jag åt på känsla.

Ja, du kanske har rätt angående att det vore på sin plats att pausa... men då kommer nästa fråga: Är det lätt hänt att gå upp en massa, med tanke på att jag deffat i drygt 17 veckor?
Mags är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 11:25   #7521
Knatcharn
Registered User
 
Knatcharns avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 531
Citat:
Ursprungligen postat av Mags Visa inlägg
Mja, det blir ju lite krångligt, mamma och pappa brukar laga middagen. Och en masa pajer etc.

Skulle visserligen kunna räkna resten och sen bara grovt uppskatta middagen.



Jaså... funkar det bra? Känns som jag skulle variera jättemycket om jag åt på känsla.

Ja, du kanske har rätt angående att det vore på sin plats att pausa... men då kommer nästa fråga: Är det lätt hänt att gå upp en massa, med tanke på att jag deffat i drygt 17 veckor?
Det beror ju självklart på vad du äter om du går upp mycket igen, om du äter ungefär som innan så blir det ju ingen större viktskillnad.

Det funkar bra för mig att inte räkna men det gäller att äta ungefär samma mängder hela tiden. Antagligen får man bättre resultat av att räkna på allt men det känns lite överdrivet.
Knatcharn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 11:25   #7522
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Mags Visa inlägg
Mja, det blir ju lite krångligt, mamma och pappa brukar laga middagen. Och en masa pajer etc.

Skulle visserligen kunna räkna resten och sen bara grovt uppskatta middagen.



Jaså... funkar det bra? Känns som jag skulle variera jättemycket om jag åt på känsla.

Ja, du kanske har rätt angående att det vore på sin plats att pausa... men då kommer nästa fråga: Är det lätt hänt att gå upp en massa, med tanke på att jag deffat i drygt 17 veckor?
Om du äter enligt "tallriksmodellen" (1/3 grönsaker, 1/3 kolhydratsrik mat, 1/3 proteinrik mat) och äter dig lagom mätt så kommer du nog stå still i vikt. Det brukar jag göra, och jag tror du har lite bättre "bli smal"-gener än jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 19:55   #7523
DieErste
Registered User
 
DieErstes avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 651
Vore kul att höra lite hur ni ska göra nu på
Midsommar? Är det en ätardag på G eller matlådor/kör på som vanligt?
__________________
Påbörjad Journal
DieErste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 20:12   #7524
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Hatar midsommarmaten så kör på som vanligt.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 20:17   #7525
DieErste
Registered User
 
DieErstes avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 651
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Hatar midsommarmaten så kör på som vanligt.
Ja Samma här tänkte jag säga men köttbullarna och gräddtårtan är Nice (:

Har dock laddat upp med matlådor inför resan ned mot kusten
__________________
Påbörjad Journal
DieErste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-20, 16:22   #7526
toomas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 296
Snart 14 veckors deff avklarad, vet inte hur länge till jag ska fortsätta men ska ner nått kilo mer tror jag. Lite fuskljus på bilden till höger, men det funkar

Vikt innan: ca 81,5 kg
Vikt efter: ca 71,5 kg

toomas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-20, 16:34   #7527
Bryggare
Registered User
 
Bryggares avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Hemma
Inlägg: 105
Ser grymt ut toomas.
Bryggare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-20, 16:48   #7528
Animalisk
Registered User
 
Animalisks avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Västerås
Inlägg: 1 265
toomas, snyggt som fan.
__________________
En Gammal Journal
Jag är inte bara viktig, jag är överviktig!
If you are training to failure, you are training to fail. Dr. Terry Todd
Animalisk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-20, 17:54   #7529
Mouline
Mästerbantaren
 
Moulines avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 5 983
Citat:
Ursprungligen postat av DieErste Visa inlägg
Vore kul att höra lite hur ni ska göra nu på
Midsommar? Är det en ätardag på G eller matlådor/kör på som vanligt?
matlåda m sprit: 800g kassler 500g isbergssallad 300g gurka tomat etc. kvargsås på kyckling buljong å sircha! å 10+ bärs ~ 2800 kcal -200 kcal
__________________
Mouline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-21, 15:53   #7530
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Nästan två veckors platå....
Jag har senaste dagarna, förutom gymmet, promenerat över 30km sprungit 17 och cyklat 27...
Har intagit 2000kcal (200g protein ungefär) per dag.
Så nu ska det väl vara fan om jag inte får slut på den här jävla platån....

Fingers crossed.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)