Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-12-04, 16:36   #13366
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Köpte en liten, liten post NIO precis nu.
Varför? Palantir, Tesla, Lemonade, FEAC kunde varit lite roligare kanske
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 16:58   #13367
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Tesla är 20-25% av min portfölj redan.
Är inte så insatt i övriga EV-aktier. NIO hade gått ner lite. Vi pratar alltså innehav med 0,2% av portföljen eller nåt.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 14:46   #13368
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Var på möte med banken idag. Dom hade absolut inget vettigt att komma med. "Vi får inte rådgiva i aktier" - Men du kan köpa den här fonden med 1,54% förvaltningsavgift...

Så nu vänder jag mig till kolozzeum istället

Jag har 900k att investera. Jag behöver inte pengarna i den närmaste framtiden. Men om det går bra så vill jag gärna ta ut vinst för att renovera på huset.

Vad bör jag köpa? Aktier, Globala fonder, Fondrobot typ Lysa?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 14:54   #13369
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Var på möte med banken idag. Dom hade absolut inget vettigt att komma med. "Vi får inte rådgiva i aktier" - Men du kan köpa den här fonden med 1,54% förvaltningsavgift...

Så nu vänder jag mig till kolozzeum istället

Jag har 900k att investera. Jag behöver inte pengarna i den närmaste framtiden. Men om det går bra så vill jag gärna ta ut vinst för att renovera på huset.

Vad bör jag köpa? Aktier, Globala fonder, Fondrobot typ Lysa?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
När tänkte du renovera huset? Är det inom de kommande 0-2 eller 0-3 åren är det kanske smartast att lägga den summan på banken och investera resten.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 14:55   #13370
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Om du inte är så intresserad av att läsa om enskilda bolag och bygga din egna portfölj så tror jag att fondrobotar kan vara bra. Jag har inte använt dem själv, men tror att de frågar efter din riskbenägenhet vilket såklart är en viktig del i ekvationen.

Globala fonder är lite för dålig avkastning tycker jag, så det blir sista valet. Tror fondrobotar överpresterar där.

Att ta bankers råd på deras fonder är inte ens värt att överväga
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2020-12-17 klockan 14:56.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 15:00   #13371
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
När tänkte du renovera huset? Är det inom de kommande 0-2 eller 0-3 åren är det kanske smartast att lägga den summan på banken och investera resten.
Kontenuerligt

Nä men jag tänkte att man kunde använda säg 50-100k per år på olika projekt. Om man lyckas att få den avkastningen. Det motsvarar väl 5-10%

Sen så har jag ju vanlig lön också. Så jag behöver ju inte göra så. Men jag vill hellre använda avkastning till projekt än att pengarna ska växa genom ränta på ränta effekt.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 15:09   #13372
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Om du inte är så intresserad av att läsa om enskilda bolag och bygga din egna portfölj så tror jag att fondrobotar kan vara bra. Jag har inte använt dem själv, men tror att de frågar efter din riskbenägenhet vilket såklart är en viktig del i ekvationen.

Globala fonder är lite för dålig avkastning tycker jag, så det blir sista valet. Tror fondrobotar överpresterar där.

Att ta bankers råd på deras fonder är inte ens värt att överväga
Just nu lutar jag åt att köpa lite aktier och sätta ihop en egen portfölj. Tänkte mig stora poster i amerikanska tech bolag. Plus lite fonder.

Eller är det för ensidigt?



Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 15:14   #13373
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Kontenuerligt

Nä men jag tänkte att man kunde använda säg 50-100k per år på olika projekt. Om man lyckas att få den avkastningen. Det motsvarar väl 5-10%

Sen så har jag ju vanlig lön också. Så jag behöver ju inte göra så. Men jag vill hellre använda avkastning till projekt än att pengarna ska växa genom ränta på ränta effekt.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Hur mycket kan du spara per år från lönen?

Om jag hade varit du hade jag investerat kanske 50% av dina 900k nu och sedan spridit ut resterande 50% månatligen under 2-4 år.
Det som blir kvar av månadslönen som kan användas för investeringar hamnat i samma pott som de 450k du inte investerar på en gång och kan användas som antingen renoveringspengar eller för att läggas in på börsen i framtiden.

Skulle det komma en stor nedgång på börsen är det en stor fördel om man sitter på en summa pengar utanför börsen som man kan använda för att köpa in sig under nedgången och när börsen börjar klättra igen.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 15:18   #13374
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Hur mycket kan du spara per år från lönen?



Om jag hade varit du hade jag investerat kanske 50% av dina 900k nu och sedan spridit ut resterande 50% månatligen under 2-4 år.

Det som blir kvar av månadslönen som kan användas för investeringar hamnat i samma pott som de 450k du inte investerar på en gång och kan användas som antingen renoveringspengar eller för att läggas in på börsen i framtiden.



Skulle det komma en stor nedgång på börsen är det en stor fördel om man sitter på en summa pengar utanför börsen som man kan använda för att köpa in sig under nedgången och när börsen börjar klättra igen.
Kan nog spara 30-50k på ett år.

FOMO gör nog att jag kommer gå in med allt på en gång. Är lite för feg/seg för att försöka pricka svängningar på börsen.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 15:22   #13375
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Just nu lutar jag åt att köpa lite aktier och sätta ihop en egen portfölj. Tänkte mig stora poster i amerikanska tech bolag. Plus lite fonder.

Eller är det för ensidigt?



Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Det bestämmer du själv, det beror på hur mycket diversifierad du vill vara.

Amerikanska techbolag tror jag är en bra investering generellt om du väljer ok bolag.

Vill du vara mer diversifierad så lägger du ävem en del pengar i den näst bästa branschen du tror på.

Eller om du lägger en ansenlig del i diversifierade fonder också, som har innehav i lite annat än tech.

Tänk även på valutarisken om du har det mesta i USD.
USD/SEK har gått ner över 10% i år, det påverkar ju avkastningen.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 15:24   #13376
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Hur mycket kan du spara per år från lönen?

Om jag hade varit du hade jag investerat kanske 50% av dina 900k nu och sedan spridit ut resterande 50% månatligen under 2-4 år.
Det som blir kvar av månadslönen som kan användas för investeringar hamnat i samma pott som de 450k du inte investerar på en gång och kan användas som antingen renoveringspengar eller för att läggas in på börsen i framtiden.

Skulle det komma en stor nedgång på börsen är det en stor fördel om man sitter på en summa pengar utanför börsen som man kan använda för att köpa in sig under nedgången och när börsen börjar klättra igen.
Att försöka timea börsen brukar inte ge mer avkastning på längre sikt än att man kör in allt på en gång och låter pengarna jobba. Det är ju en kostnad att gå miste om uppgång också.

Det kan däremot vara en idé om man "inte har råd" att förlora alla pengar i en krasch. Så det är alltså att spela det safe, med förmodad mindre avkastning som kostnad för den säkerheten.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 15:25   #13377
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Har ni några aktier som ni tror på inför 2021? Släng ut lite bollar så har jag lite att fundera på under julhelgen

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 15:32   #13378
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Har ni några aktier som ni tror på inför 2021? Släng ut lite bollar så har jag lite att fundera på under julhelgen

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Jag kommer att lägga ut en årsrapport för min portfölj 1 januari här, där alla mina innehav och fördelning framgår. Då får du lite tips om bolag som funkat 2020 i alla fall
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 20:14   #13379
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Kan nog spara 30-50k på ett år.

FOMO gör nog att jag kommer gå in med allt på en gång. Är lite för feg/seg för att försöka pricka svängningar på börsen.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Inget fel med det heller som jag antyder i svaret på citatet nedanför. Det är lite av en smaksak men jag hade personligen gillat att sitta på lite kapital utanför börsen för att kunna sprida ut det en del.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Att försöka timea börsen brukar inte ge mer avkastning på längre sikt än att man kör in allt på en gång och låter pengarna jobba. Det är ju en kostnad att gå miste om uppgång också.

Det kan däremot vara en idé om man "inte har råd" att förlora alla pengar i en krasch. Så det är alltså att spela det safe, med förmodad mindre avkastning som kostnad för den säkerheten.
Stämmer. Det här med dollar cost averaging har jag hört olika saker om och jag vet inte exakt vad jag ska tro men det finns säkerligen någon studie som kan bekräfta eller dementera det.


Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Har ni några aktier som ni tror på inför 2021? Släng ut lite bollar så har jag lite att fundera på under julhelgen

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Jag ska fortsätta med mina aktieanalyser som jag till största del får ifrån siffrorna hos Börsdata.se (oumbärlig sida ur analysperspektiv i min mening) och fylla på om jag hittar bra företag via den.

Dessa har jag idag och är vad jag tror på framöver men jag kommer fylla på nästa vecka med lite fler företag.

Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-18, 06:10   #13380
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Hade en orimligt bra dag jämfört med index igår, upp 2,4% totalt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)