Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-05, 06:00   #1
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Hur många gånger vaknar ni om natten?

Jag är lite nyfiken på hur andras sömn ser ut. Jag har nyligen slutat med sömnmedicin efter 10+ års användning (vanliga antihistaminer) då jag insåg att mitt behov av dom bara var rent psykiskt. I början sov jag som skit givetvis, men nu har det börjat stabiliseras någorlunda. Jag vaknar dock ganska många gånger under natten. Under första delen av natten är det med 90-120 minuters mellanrum, så jag verkar få in fulla sömncykler, men sen efter 3-4 sånna "varv" börjar jag vakna mer regelbundet med kortare mellanrum tills jag går upp.

Jag har som sagt inte sovit naturligt på väldigt länge, utan varit som en klubbad oxe på sömnmedicin hela nätterna igenom, så jag vet inte hur ett normalt sömnmönster ser ut. För mig är detta väldigt ovant, men det kanske är normalt? Jag lite nyfiken på hur det ser ut för er andra?

Jag vaknar ändå hyffsat utvilad, och är superpigg på förmiddagarna, men kraschar rätt hårt under eftermiddag/kväll. Har bra sömnrutiner för övrigt (fasta tider, mörklagt svalt rum, underviker skärmar en timme innan läggdags, avslappnande kvällsrutin, ZMA etc).
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 06:05   #2
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Hur gammal är du? Upplever generellt att sömnkvaliten tappat rejält en bit efter jag passerade 30 år. Brukade sova som en stock hela natten innan dess.

Tycker det finns olika nivåer av att vakna mellan sömncyklerna. Allt ifrån en nivå där man lätt blir störd av en partner brevid eller andra ljud och då verkligen vaknar till. Till att man verkligen är vaken i mellan och minns det nästa morgon. En bra natt, så minns jag inget av mina uppvaknanden i mellan men rätt övertygad att dom finns där. En dålig natt har jag 3-4 uppvaknande som jag i princip minns allihop. En sådan natt kan jag behöva ligga i sängen och sova 9h för att vara utvilad, en bra natt behövs bara 7h.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 06:08   #3
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Go with the flow.

Med det menar jag att du har bra rutiner. Det som kan ställa till det är övertänkande.

Mycket forskning inom psykologi pekar på att monitorering, ruminerande och grubblerier leder till mer monitorering, ruminerande och depression, som en ond cirkel osv, vilket börjar skapa symptom, som, i ditt fall, säkert gör det svårare att somna.

Metakognitiv terapi (MCT) handlar om att identifiera sådana tankemönster som leder till mer stress, ångest och, i vissa fall, depression eller oönskade saker.

Grundtanken inom MCT är att notera att tanken dök upp, den finns där, men inte aktivt försöka "fixa" den, genom att tänka på hur den kan lösas. Låt den vara där och lägg din attention, ditt fokus, på något annat.

Improving sleep with mindfulness and acceptance: A metacognitive model
of insomnia


https://www.med.upenn.edu/cbti/asset...ng%202012).pdf
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 06:10   #4
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
En sak, förutom MCT, som jag använt. Jag har länge gått upp och kissat varje gång jag vaknat, det blev liksom som en signal att vakna.

Nu lade jag några veckor på att träna bort den reflexen, så nu sover jag 8 timmar i sträck. Rätt sweet.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 06:32   #5
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Hur gammal är du? Upplever generellt att sömnkvaliten tappat rejält en bit efter jag passerade 30 år. Brukade sova som en stock hela natten innan dess.

Tycker det finns olika nivåer av att vakna mellan sömncyklerna. Allt ifrån en nivå där man lätt blir störd av en partner brevid eller andra ljud och då verkligen vaknar till. Till att man verkligen är vaken i mellan och minns det nästa morgon. En bra natt, så minns jag inget av mina uppvaknanden i mellan men rätt övertygad att dom finns där. En dålig natt har jag 3-4 uppvaknande som jag i princip minns allihop. En sådan natt kan jag behöva ligga i sängen och sova 9h för att vara utvilad, en bra natt behövs bara 7h.
Jag är 31. Att man sover mindre och får mindre djupsömn ju äldre man blir är ju välkänt inom forskningen, så jag förväntar mig inte att sova som ett barn, jag är mest nyfiken på om det är normalt att vakna såhär ofta. Jag minns alltid att jag vaknat, men samtidigt vaknar jag inte till så mycket att jag har några problem att somna om. Och det känns inte som att jag vaknar av yttre stimuli, jag sover ensam i ett en väldigt tyst lägenhet, det är mer som att hjärnan självmant väljer att vakna mellan varje cykel. Sen känns det som att jag bara får in 3-4 fulla sömncykler vilket jag tycker är väldigt lite

Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Go with the flow.

Med det menar jag att du har bra rutiner. Det som kan ställa till det är övertänkande.

Mycket forskning inom psykologi pekar på att monitorering, ruminerande och grubblerier leder till mer monitorering, ruminerande och depression, som en ond cirkel osv, vilket börjar skapa symptom, som, i ditt fall, säkert gör det svårare att somna.

Metakognitiv terapi (MCT) handlar om att identifiera sådana tankemönster som leder till mer stress, ångest och, i vissa fall, depression eller oönskade saker.

Grundtanken inom MCT är att notera att tanken dök upp, den finns där, men inte aktivt försöka "fixa" den, genom att tänka på hur den kan lösas. Låt den vara där och lägg din attention, ditt fokus, på något annat.

Improving sleep with mindfulness and acceptance: A metacognitive model
of insomnia


https://www.med.upenn.edu/cbti/asset...ng%202012).pdf
Jag tror du missförstår mig lite. Detta är inget jag går runt och grubblar över på något "negativt" sätt, det är mer nyfikenhet och allmänna funderingar, det är ju ändå något "nytt" för mig och jag tror på att konstruktivt försöka analysera saker som påverkar hälsa och välmående

Och jag håller helt med att om ältande och grubblerier enbart leder till negativa konsekvenser. Jag är väldigt vaksam över mina egna tankemönster, tillämpar mycket positivt tänkande, mindfulness, acceptans och mediterar både morgon och kväll, det där har varit en gamechanger för mig på mängder av sätt. Och att somna på kvällen är för övrigt inga som helst problem, det är just uppvaknandena jag funderar över, speciellt under senare delen av natten.

EDIT: väldigt intressant artikel för övrigt, ska läsa igenom noggrannare under dagen
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.

Senast redigerad av Duckfeathers den 2020-12-05 klockan 06:35.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 08:34   #6
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Sover i omgångar. Första är 3-4 timmar som jag sover djupt. Sen småsover jag till och från. Är ändå pigg på dagarna. Är den typ av människa som är uppe tidigt och gör nått, även om jag är ledig. Har svårt att såsa bort massa tid. Suttit nån timme med Autocad just nu innan vi ska äta frukost. Eldar lite och njuter av lugnet.

Senast redigerad av Starke75an den 2020-12-05 klockan 08:37.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 09:23   #7
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Jag passerade 30 i somras och det var med mindre än en månads marginal som jag började sova markant sämre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 09:23   #8
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Sover i omgångar. Första är 3-4 timmar som jag sover djupt. Sen småsover jag till och från. Är ändå pigg på dagarna. Är den typ av människa som är uppe tidigt och gör nått, även om jag är ledig. Har svårt att såsa bort massa tid. Suttit nån timme med Autocad just nu innan vi ska äta frukost. Eldar lite och njuter av lugnet.
Låter ganska likt mig. Djupsömn första delen av natten, sen småsovande och vaknar ändå pigg (förutom att jag bli slö på eftermiddag/kväll då). Läser på distans och har flextider, men jag är morgonmänniska och går ändå upp kl 5 alla dagar och gör något produktivt eller avkopplande. Gå till utegymmet, meditera, läsa etc. Är inte typen som någonsin skulle få för mig att såsa bort timtal framför netflix eller YT när jag kan göra något som faktiskt är givande.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 09:24   #9
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag passerade 30 i somras och det var med mindre än en månads marginal som jag började sova markant sämre.
Stress över att bli äldre kanske? 30-årskris är ju inte helt ovanligt
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 16:40   #10
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Låter ganska likt mig. Djupsömn första delen av natten, sen småsovande och vaknar ändå pigg (förutom att jag bli slö på eftermiddag/kväll då). Läser på distans och har flextider, men jag är morgonmänniska och går ändå upp kl 5 alla dagar och gör något produktivt eller avkopplande. Gå till utegymmet, meditera, läsa etc. Är inte typen som någonsin skulle få för mig att såsa bort timtal framför netflix eller YT när jag kan göra något som faktiskt är givande.
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Stress över att bli äldre kanske? 30-årskris är ju inte helt ovanligt
Ush vad du verkar stressa att du måste leva det optimala livet. Släpp optinojan lite är min första tanke när jag läser vad du skriver.

Själv sover jag för lite men när jag somnat så sover jag tills jag vaknar. Sova tills jag vaknar har nog med att göra att man konstant sover lite för lite och resultatet blir att man sover som klubbad säl när det väl är dags.

Du kanske ska prova bryta mönster eller liknande? Gå upp 06 varje morgon och gå och lägga dig när du blir trött runt 21-22 på kvällen? Sånt här måste man prova sig fram till vad som funerar bäst för en själv. Ibland måste man tvinga sig in i ett mönster tills det fungerar efter några veckor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 16:53   #11
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
0 gånger i normala fall sen kan man ha en sämre natt där man vaknar ett par gånger eller att sambon råkar sparka till en i sömnen.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 17:54   #12
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Jag tror du missförstår mig lite. Detta är inget jag går runt och grubblar över på något "negativt" sätt, det är mer nyfikenhet och allmänna funderingar, det är ju ändå något "nytt" för mig och jag tror på att konstruktivt försöka analysera saker som påverkar hälsa och välmående
Det kanske jag gjorde. Men även om det är ett positivt och konstruktivt sätt i din metakognitiva ansats, så kan du ju fundera på nedanstående om MCT. Det kanske är helt irrelevant.

Citat:
The CAS is thought to be caused, in part, by metacognitive beliefs that individuals hold about their thinking, such as the belief that worrying is useful for coping with threats and the belief that worrying is uncontrollable and dangerous. These positive and negative metacognitions give rise to extended negative thinking patterns that maintain awareness of threat and consequent emotional distress.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 18:08   #13
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 729
Vaknar väldigt sällan under natten! Men om jag vaknar är det runt klockan 5.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 18:18   #14
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Nästan aldrig på nätterna men däremot när det börjar bli morgon, kanske 4-5, även fast jag ska upp vid säg klockan 6.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 18:32   #15
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Ush vad du verkar stressa att du måste leva det optimala livet. Släpp optinojan lite är min första tanke när jag läser vad du skriver.

Själv sover jag för lite men när jag somnat så sover jag tills jag vaknar. Sova tills jag vaknar har nog med att göra att man konstant sover lite för lite och resultatet blir att man sover som klubbad säl när det väl är dags.

Du kanske ska prova bryta mönster eller liknande? Gå upp 06 varje morgon och gå och lägga dig när du blir trött runt 21-22 på kvällen? Sånt här måste man prova sig fram till vad som funerar bäst för en själv. Ibland måste man tvinga sig in i ett mönster tills det fungerar efter några veckor.
Är jag stressad och optinojjar om jag inte degar i timtal i tv-soffan? Jag har mött få människor i mitt liv som är så ostressade som mig. Jag är lugn, avslappnad och harmonisk, och strävar efter en allmänt zen-liknande mentalitet i livet. Jag tycker bara att livet är alldeles för dyrbart för att vilja lägga tid på någonting totalt meningslöst som inte ger mig någonting. Jag mår bra när jag ägnar mig åt att skapa konst, uppleva naturen, resa, umgås med dom jag älskar, träna, lära mig saker och gör sånt som känns meningsfullt för mig. Det innebär inte på något sätt att jag stressar eller nojjar över någonting.

Att man får tvinga sig in i mönster är jag medveten om och tanken på sikt är att jag ska börja laborera, både med längd och timing för min sömn. Ska ge det lite tid till så att jag är säker på att jag är "återställd" från att ha slutat med sömnmedicinen och sen testa förlänga sömnen med en kvart med två veckors mellanrum och se vilken längd som känns bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Det kanske jag gjorde. Men även om det är ett positivt och konstruktivt sätt i din metakognitiva ansats, så kan du ju fundera på nedanstående om MCT. Det kanske är helt irrelevant.
Jag är väldigt mån om att undvika ältande, oroande och onödigt analyserande. Jag är övertygad om att det inte är ett problem för mig, då jag har jobbat mycket på just det under många år nu. Jag brukade vara expert på just negativt ältande, men sen lärde jag mig om vikten av mindset och tankemönster. Numera kör jag stenhårt på acceptans, närvaro och att tänka positivt så långt det någonsin är möjligt Men sen är ju detta något där man aldrig blir fullärd så att säga, så jag kommer givetvis fortsätta jobba på det.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)