Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-04, 08:51   #16
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Jag själv tillhör delvis kulturbranschen, även om jag livnär mig mest genom sport-kultur. Jag personligen har som sagt inte haft några problem med att man stängt ner även om min ekonomi tar rejäla smällar av sådant (och ersättningen är nära 0) men andra "jobb" får permittera osv... Däremot så är det jävligt dumt och farligt att signalera som stat just att man ska ge men inget få. Det är ju som näringslivtoppen sa "vafan får man för pengarna?". Det är isf. en helt rimlig grej att fråga sig, varför bidra om man inte får något tillbaka när man väl behöver (som sagt, hade varit en bra grej att slippa betala skatt under en period t.ex.).

Sen håller jag med om att kulturgrejer är redan "bidragstagande", men så är det ju även med sjukvård, skola och omsorg. Med samma retorik där så skulle man kunna säga "lärare för stängda skolor behöver inga pengar, de är ju bidragstagare ändå"...

Man får ju också lite skylla sig själv om man inte är med i diverse A-kassor eller liknande, eller att man hela tiden tror sitt lallarjobb (för det är trots allt kultur, även det jag gör) är så viktigt i kriser. Att stå på en scen och brööla är en lyx, riktig vård av en doktor är inte lyx, det är ett grundbehov.

Hade ju varit intressant om alla frilansare sket i att komma tillbaka till frilansyrkena. I princip skulle isf. inget fotas i hela landet, mycket om inte det mesta av SVTs sändningar skulle inte kunna göras då en stor del i kedjan av deras produktioner är frilansare, osv... Men signalen är att så länge man gör t.ex. sådana jobb utan att driva AB så är man körd. Har även vänner som kör AB men tagit ut för lite pengar för de varit sparsamma, så då får de ändå ingen ersättning...
Jodå, då hade arbetsgivarna utlyst fasta tjänster med lön i paritet med utbudet och så var det inte mer med det. Frilansare brukar oftast ha någon förskönad blick över vad de bridrar med till samhället, men oftast är det inte mer att de är en billigare kostnad än att anställa någon.

Håller dock inte med om signalen. Ser det mer som att om du arbete med sådant som anses lyxkonsumtion (så som kultur är) så är du inte först i kön att få stöd. Om det kommer som en chock nu så.. välkommen till världen.

Om man sen tycker att det är fruktansvärt att man betalar skatt, och nu inte får något tillbaka och då undrar "vafan får jag för blablabla" så är man nog rätt trångsynt och egocentriskt, då man utan större problem konsumerat det som skattepengarna går till - utan att reflektera över det.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!

Senast redigerad av Snubben den 2020-12-04 klockan 08:53.
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 08:59   #17
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Bara att kolla på slöseriombudsmannen om man vill få upp blodtrycket lite.

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 10:03   #18
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Han är ju musikalartist, det är en del av privatteater -scenen som bedrivs helt kommersiellt. Detta är ju inte "finkultur". Bidragen han pratar om är ju stöd som ex våra stora exportbolag får ta emot utan att folk raljerar om "hur ska vi ta hand om Scania".
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 10:39   #19
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Alltså både markoolio, Batra, måns möller med flera är väl miljonärer?

Tycker många kulturmänniskor klarar sig bra.


Ska vi stödja alla skitdåliga alkissnickare också som inte får nya uppdrag?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 10:49   #20
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
En stor del av skatten betalas som tribut. Med skatt som tribut blir det lite konstigt att fråga "vad får jag för det?" själva grejen med tribut är att det är något man är ålagd att betala utan att få något för det men straffas om man inte gör det.

Hade man kallat skatt för vad det är, tribut, så hade man undvikit den frågan.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 11:18   #21
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Du ska bidra till staten med skatter, sen ska staten få avgöra fritt om ditt jobb är värdigt att få något tillbaka i svåra tider.
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Jag själv tillhör delvis kulturbranschen, även om jag livnär mig mest genom sport-kultur.Sen håller jag med om att kulturgrejer är redan "bidragstagande", men så är det ju även med sjukvård, skola och omsorg. Med samma retorik där så skulle man kunna säga "lärare för stängda skolor behöver inga pengar, de är ju bidragstagare ändå"...
Om det är någon bransch som är född med silversked i mun så är det väl just kulturbranschen. Inte nog med att det är en bidragsbransch i vanliga fall trots att det saknar samhällsnytta utan nu under pandemin så har man t.o.m. öronmärkt miljarder i så kallade kulturbidrag. Mig veterligen så har ingen annan bransch belönats med en sådan guldkalv.

Sedan håller jag med om att företagarhatet är djupt rotad i den svenska välfärden. I en tid när frilans har börjat bli norm så framstår det som orimligt att du faller utanför skyddsnäten för att du driver en enskild firma.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 12:16   #22
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jodå, då hade arbetsgivarna utlyst fasta tjänster med lön i paritet med utbudet och så var det inte mer med det. Frilansare brukar oftast ha någon förskönad blick över vad de bridrar med till samhället, men oftast är det inte mer att de är en billigare kostnad än att anställa någon.

Håller dock inte med om signalen. Ser det mer som att om du arbete med sådant som anses lyxkonsumtion (så som kultur är) så är du inte först i kön att få stöd. Om det kommer som en chock nu så.. välkommen till världen.

Om man sen tycker att det är fruktansvärt att man betalar skatt, och nu inte får något tillbaka och då undrar "vafan får jag för blablabla" så är man nog rätt trångsynt och egocentriskt, då man utan större problem konsumerat det som skattepengarna går till - utan att reflektera över det.
Biltillverkning eller lastbilstillverkning är inte lyxkonsumtion? Sport är inte lyxkonsumtion? Finns massor av företag och industrier som skyddas trots de verkligen är lyxkonsumtion. Bidrag eller skattelättnader borde vara i proportion till vad man bidragit/skattat tidigare. Det som är grejen nu är inte att det är lyxkonsumtion man bestraffar, utan en företagandeform.

Frilansare handlar mest om att kunna jobba på flera olika ställen samtidigt, där det är svårt för ett företag att motivera kostnaden för heltidstjänst på något som bara behövs sporadiskt. Rent krasst så har både SVT och SR massor av frilansare/tillsvidare anställningar där de sparkar efter 6 månader, detta har dom trots att som företag har de i princip garanterade fasta intäkter och borde kunna utan problem lista ut sina kostnader. Men inte ens dom med sin finansiering kan lösa sådant eller vara god förebild, då blir det löjligt att tro resten av arbetsmarknaden kan sådant bättre. Med det sagt så säger jag inte att målet för alla är att vara "fast anställda", jag har erbjudits fast anställning på diverse ställen men föredrar att jobba som frilansare. Hade jag däremot varit en sjukling eller familjefar så hade jag nog valt fast anställning.

Att fråga vad man får för pengarna handlar mest normalt sett om praktiskt effektivitet, dvs. att de bara inte slösas bort. Men nu är det mer, "varför bidra, när man till och med förbjuds att kunna jobba och bidra?" svaret har helt enkelt varit: Nej, din företagsform är för dålig för att ge stöd åt. Att du bidrar till samhället innan och troligtvis efteråt är skitsamma, det måste stå AB på din företagsform för att vi ska tycka du är värdig stöd.

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Staten behöver inte bra pr, den tar din skatt ändå. Tror du missförstått något.

Skickat från BÖJRACKET
Staten behöver bra PR. Annars får man just skatteflykter eller helt enkelt att medborgare lämnar landet.


Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Om det är någon bransch som är född med silversked i mun så är det väl just kulturbranschen. Inte nog med att det är en bidragsbransch i vanliga fall trots att det saknar samhällsnytta utan nu under pandemin så har man t.o.m. öronmärkt miljarder i så kallade kulturbidrag. Mig veterligen så har ingen annan bransch belönats med en sådan guldkalv.

Sedan håller jag med om att företagarhatet är djupt rotad i den svenska välfärden. I en tid när frilans har börjat bli norm så framstår det som orimligt att du faller utanför skyddsnäten för att du driver en enskild firma.
Jag håller med om att kulturare har silversked normalt sett. Men det ändrar som sagt inte hur man pissar på just företagarformen som är väldigt vanlig inom den branschen.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 12:28   #23
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Har vi kommit till läget att vi gör trådar om vad enskilda idioter säger? "Gångbart". Vi kör 20.000 trådar till då?

Också bra palmface att hata på kulturarbetare och i nästa andetag slå på Netflix.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 18:50   #24
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Jag själv tillhör delvis kulturbranschen, även om jag livnär mig mest genom sport-kultur. Jag personligen har som sagt inte haft några problem med att man stängt ner även om min ekonomi tar rejäla smällar av sådant (och ersättningen är nära 0) men andra "jobb" får permittera osv... Däremot så är det jävligt dumt och farligt att signalera som stat just att man ska ge men inget få. Det är ju som näringslivtoppen sa "vafan får man för pengarna?". Det är isf. en helt rimlig grej att fråga sig, varför bidra om man inte får något tillbaka när man väl behöver (som sagt, hade varit en bra grej att slippa betala skatt under en period t.ex.).

Sen håller jag med om att kulturgrejer är redan "bidragstagande", men så är det ju även med sjukvård, skola och omsorg. Med samma retorik där så skulle man kunna säga "lärare för stängda skolor behöver inga pengar, de är ju bidragstagare ändå"...

Man får ju också lite skylla sig själv om man inte är med i diverse A-kassor eller liknande, eller att man hela tiden tror sitt lallarjobb (för det är trots allt kultur, även det jag gör) är så viktigt i kriser. Att stå på en scen och brööla är en lyx, riktig vård av en doktor är inte lyx, det är ett grundbehov.

Hade ju varit intressant om alla frilansare sket i att komma tillbaka till frilansyrkena. I princip skulle isf. inget fotas i hela landet, mycket om inte det mesta av SVTs sändningar skulle inte kunna göras då en stor del i kedjan av deras produktioner är frilansare, osv... Men signalen är att så länge man gör t.ex. sådana jobb utan att driva AB så är man körd. Har även vänner som kör AB men tagit ut för lite pengar för de varit sparsamma, så då får de ändå ingen ersättning...
Vårdpersonal skapar något av värde. Hälso- och sjukvård är en grundpelare av ett samhälle.

Kultur skapar vi alla. Inget av värde sker av så kallad statlig kultur.

Kulturarbetare kan ersättas med en 18-åring som spelar TV-spel framför en kamera och säger halvrasistiska saker. Och det drar mer folk.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 18:53   #25
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Har vi kommit till läget att vi gör trådar om vad enskilda idioter säger? "Gångbart". Vi kör 20.000 trådar till då?

Också bra palmface att hata på kulturarbetare och i nästa andetag slå på Netflix.
Netflix står på egna ben och är inte utsugare av skattepengar.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 07:51   #26
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Väljer man att arbeta som gycklare så kan man inte räkna med kontinuerlig lön för ens möda.

Då kanske man får tvätta toaletter vid behov, så som vanligt folk får göra.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 08:29   #27
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Vi kan ge dom en applåd någon decemberkväll också
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 15:56   #28
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Netflix står på egna ben och är inte utsugare av skattepengar.
Filmarbetare på produktioner som senare hamnar på Netflix, är inte anställda av Netflix utan frilansar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 16:16   #29
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Väljer man att arbeta som gycklare så kan man inte räkna med kontinuerlig lön för ens möda.

Då kanske man får tvätta toaletter vid behov, så som vanligt folk får göra.
Håller med.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 16:38   #30
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Väljer man att arbeta som gycklare så kan man inte räkna med kontinuerlig lön för ens möda.

Då kanske man får tvätta toaletter vid behov, så som vanligt folk får göra.
Lustigt det där hur "kultur" i olika former konsumeras som om det vore mat medan de som producerar den föraktas och väntas svälta.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)