Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-03, 18:31   #1
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Unhappy Hur ska vi ta hand om våra kulturarbetare?

Jag tänker förstås på Philip Jalmelid, som kanske behöver flytta från sitt lyxhus, lämna tillbaka den dyra leasingbilen, och kanske till och med söka jobb(!).
Citat:
En bolagsvila skall ju också betalas, några tusen hos revisorn och att bryta kontraktet på leasingbilen kostar skjortan. Ett alternativ kan ju vara att söka ett annat jobb. Ett vanligt jobb. Men det är ju många andra som söker jobb och behöver det mer än jag.
Citat:
Nej, det gör jag inte. Samhället skiter i mig! I oss. Så nej! Jag tänker inte lugna ner mig.

Nu när både min sambo och jag har fått avslag så undrar jag bara: Varför i helvete skall vi betala skatt? Om inte vi får någon hjälp, inte får arbeta och inte räknas.
https://www.expressen.se/kultur/ide/...ljer-vara-hem/

Varför finns ingen konstnärssktatt så att vi kan försörja vuxna män som Philip så att han kan ha sin lyxvilla och lyxhustru?
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 19:02   #2
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Vad vi i branschen gör för samhällsnytta för folks mentala hälsa har de i alla fall inte tid med.
Känner att teaterskådisen har en skev idé, möjligen hybris, över hans bidrag till Sverige och alla teaterbesökare..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 20:54   #3
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 170
Han får väl göra som alla andra som blir arbetslösa .Försöka hitta nåt nytt jobb .Vården behöver kanske lokalvårdare
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 20:55   #4
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Lev inte över dina tillgångar, oavsett läget i världen.

Och ja, lite överskattande av sitt egna bidrag till våran mentala hälsa.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 20:56   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Stackare!
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 21:02   #6
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Philip Jalmelid
Vi har inget riktigt jobb.
Där slog han huvudet på spiken.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 21:22   #7
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 170
Går ju alltid kontakta tv och fråga om en dokusåpa med familjen Jalmelid är intressant
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 22:05   #8
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Han har väl en poäng eller två men det är också få förunnat att kunna leva i en villa på Värmdö - särskilt som bidragstagare.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 22:42   #9
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Förstår inte riktigt, om man jobbar med såna yrken (som också är välbetalda) eller har egen firma eller ja ingen fast anställning med säkerhet så måste man väl vara beredd på att saker kan hända så att man inte får en inkomst och behöver då spara undan så att man klarar sig när det väl händer?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 22:43   #10
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
men det är också få förunnat att kunna leva i en villa på Värmdö - särskilt som bidragstagare.
Rätt många förunnat att göra det faktiskt

https://www.hvbguiden.se/hvb-ovriga-...a-vardhem/6652

https://www.hvbguiden.se/hvb-ovriga-...n-appelbo/1094
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 23:20   #11
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Så för att summera:

Du ska bidra till staten med skatter, sen ska staten få avgöra fritt om ditt jobb är värdigt att få något tillbaka i svåra tider.

Varför stanna där, för att få barnbidrag så måste man vara fattig och får inte tjäna mer än 25K månaden.

Jag tycker inte att man nödvändigt borde få massa bidrag som företagare, däremot lättnader nu när staten fuckar upp ens levebröd, ens normalt sett helt lagliga levebröd.

Det är liksom inte bra PR för staten och laglydiga skattebetalande arbetare att säga: Jobba och betala skatt, men förvänta er inget tillbaka när vi förbjuder er att jobba. - Självklart vill vi också att ni är kvar och underhåller oss sen när skiten är över.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2020-12-03 klockan 23:28.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 00:15   #12
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Så för att summera:

Du ska bidra till staten med skatter, sen ska staten få avgöra fritt om ditt jobb är värdigt att få något tillbaka i svåra tider.

Varför stanna där, för att få barnbidrag så måste man vara fattig och får inte tjäna mer än 25K månaden.

Jag tycker inte att man nödvändigt borde få massa bidrag som företagare, däremot lättnader nu när staten fuckar upp ens levebröd, ens normalt sett helt lagliga levebröd.

Det är liksom inte bra PR för staten och laglydiga skattebetalande arbetare att säga: Jobba och betala skatt, men förvänta er inget tillbaka när vi förbjuder er att jobba. - Självklart vill vi också att ni är kvar och underhåller oss sen när skiten är över.
Visst har du en poäng men här har vi någon som levt på bidragsberoende verksamhet.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 00:32   #13
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Visst har du en poäng men här har vi någon som levt på bidragsberoende verksamhet.
Jag själv tillhör delvis kulturbranschen, även om jag livnär mig mest genom sport-kultur. Jag personligen har som sagt inte haft några problem med att man stängt ner även om min ekonomi tar rejäla smällar av sådant (och ersättningen är nära 0) men andra "jobb" får permittera osv... Däremot så är det jävligt dumt och farligt att signalera som stat just att man ska ge men inget få. Det är ju som näringslivtoppen sa "vafan får man för pengarna?". Det är isf. en helt rimlig grej att fråga sig, varför bidra om man inte får något tillbaka när man väl behöver (som sagt, hade varit en bra grej att slippa betala skatt under en period t.ex.).

Sen håller jag med om att kulturgrejer är redan "bidragstagande", men så är det ju även med sjukvård, skola och omsorg. Med samma retorik där så skulle man kunna säga "lärare för stängda skolor behöver inga pengar, de är ju bidragstagare ändå"...

Man får ju också lite skylla sig själv om man inte är med i diverse A-kassor eller liknande, eller att man hela tiden tror sitt lallarjobb (för det är trots allt kultur, även det jag gör) är så viktigt i kriser. Att stå på en scen och brööla är en lyx, riktig vård av en doktor är inte lyx, det är ett grundbehov.

Hade ju varit intressant om alla frilansare sket i att komma tillbaka till frilansyrkena. I princip skulle isf. inget fotas i hela landet, mycket om inte det mesta av SVTs sändningar skulle inte kunna göras då en stor del i kedjan av deras produktioner är frilansare, osv... Men signalen är att så länge man gör t.ex. sådana jobb utan att driva AB så är man körd. Har även vänner som kör AB men tagit ut för lite pengar för de varit sparsamma, så då får de ändå ingen ersättning...
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2020-12-04 klockan 00:42.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 08:22   #14
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Staten behöver inte bra pr, den tar din skatt ändå. Tror du missförstått något.

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 08:30   #15
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 612
Svaret är naturligtvis handhjärtan.

Till Philip Jalmelid vill jag bara säga; var inte rädd!
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)