Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-24, 11:09   #16
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
AB helt klart av skatteskäl. Att det är mer admin är sant, men du kan betala en redovisningsbyrå 3-4000 om året för att sköta detta åt dig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-24, 11:17   #17
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 702
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
AB helt klart av skatteskäl. Att det är mer admin är sant, men du kan betala en redovisningsbyrå 3-4000 om året för att sköta detta åt dig.
Ja det får nog bli så.

Min tanke var väll att köra EF första året för att se om det blir något av detta då EF är billigare och enklare att stara och driva samt att lägga ner. Om det sedan faktiskt rullar på tänkte jag omvandla till AB i januari 2022.

Att lägga ner ett AB om 1-2 år är krångligare och EF tänkte jag kunde vara ett bra sätt att testa idén.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-24, 11:19   #18
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Ja det får nog bli så.

Min tanke var väll att köra EF första året för att se om det blir något av detta då EF är billigare och enklare att stara och driva samt att lägga ner. Om det sedan faktiskt rullar på tänkte jag omvandla till AB i januari 2022.

Att lägga ner ett AB om 1-2 år är krångligare och EF tänkte jag kunde vara ett bra sätt att testa idén.
Ingen dum idé. En EF startar du på en timme med BankID.
Jag drev eget ett tag mellan studier och jobb. Var enkelt både att starta och att avveckla.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 09:41   #19
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 702
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Ingen dum idé. En EF startar du på en timme med BankID.
Jag drev eget ett tag mellan studier och jobb. Var enkelt både att starta och att avveckla.
Precis, det går snabbt och mindra admin.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 16:34   #20
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 702
Det blev AB. Wish me good luck hahaha
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 18:02   #21
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Har enskild. Gör har gjort jobb åt min arbetsgivare. AB är lite mer noggrant med bokföringen.
Ingen skillnad med bokföringskraven. Skall följa BFL oberoende av bolagsform. Dock är det K2 i AB mot sannolikt K1 i den presumtiva enskilda firman.

Instämmer i allt som skrivits map skattefördelar. Ta aktieutdelning (och ingen lön) med schablon och om du bygger upp ett starkt EK och inte behöver pengarna och uppfyller förutsätttningarna så kan du lägga bolaget i träda och ta återstoden efter schablonsmässiga utdelningar som utdelning på okvalificerade andelar enligt 5:25-principen. Blir då bara bolagsskatt med årets bolagsskatt under de år det renderas, därefter 25 % på hela resterande inkråmet från EK.
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.

Senast redigerad av hultman den 2020-11-27 klockan 18:04.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 18:08   #22
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Ingen skillnad med bokföringskraven. Skall följa BFL oberoende av bolagsform. Dock är det K2 i AB mot sannolikt K1 i den presumtiva enskilda firman.

Instämmer i allt som skrivits map skattefördelar. Ta aktieutdelning (och ingen lön) med schablon och om du bygger upp ett starkt EK och inte behöver pengarna och uppfyller förutsätttningarna så kan du lägga bolaget i träda och ta återstoden efter schablonsmässiga utdelningar som utdelning på okvalificerade andelar enligt 5:25-principen. Blir då bara bolagsskatt med årets bolagsskatt under de år det renderas, därefter 25 % på hela resterande inkråmet från EK.
Fan har du varit

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 05:35   #23
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Ingen skillnad med bokföringskraven. Skall följa BFL oberoende av bolagsform. Dock är det K2 i AB mot sannolikt K1 i den presumtiva enskilda firman.

Instämmer i allt som skrivits map skattefördelar. Ta aktieutdelning (och ingen lön) med schablon och om du bygger upp ett starkt EK och inte behöver pengarna och uppfyller förutsätttningarna så kan du lägga bolaget i träda och ta återstoden efter schablonsmässiga utdelningar som utdelning på okvalificerade andelar enligt 5:25-principen. Blir då bara bolagsskatt med årets bolagsskatt under de år det renderas, därefter 25 % på hela resterande inkråmet från EK.
Menade enklare. Inte mindre noggrant.

https://www.foretagarna.se/foretagar...enskild-firma/
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 13:36   #24
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Jag kör EF. Vad jag förstått är de skattemässiga fördelarna med utdelning i AB lägre än man tror pga 3:12, och de kommer bli än lägre då hela utdelningsprincipen är under utredning och det är på förslag att allt ska skattas med samma % som lön i framtiden.

EF har däremot lägre skatt pga nedsatta egenavgifter. Även möjlighet till periodiseringsfond och expansionsfond för de år man överstiger gränsen för statlig inkomstskatt.

Med det sagt är det viktigaste vad du ska göra i företaget. Om du kommer ligga ute med mycket pengar antingen till kunder eller för dina inköp, kan AB vara att föredra om allt går åt helvete. Du själv är inte juridisk person för bolaget och kan undvika personlig konkurs om en kund drar ut på betalning och sabbar din verksamhet.

AB också fördelaktigt om du ska ha anställda. Du har också möjlighet att permittera dig själv, något som vi med EF gick miste om under coronakrisen. Du kan också ge dig själv friskvårdsbidrag som anställd, t.ex.

För mig passar EF. Jag ligger aldrig ute med stora pengar åt en kund, jag har ingen kontorslokal som kostar pengar. Jag har i princip inga utgifter alls och min tjänst är mig själv. Min företagsförsäkring kostar 125 spänn i månaden. Jag skattar drygt 38-42% på ex moms inkomsten, beroende på hur nära gränsen för statlig skatt jag kommer. Allt efter skatten är mitt och jag är fri att ta ut det eller låta det ligga helt hur jag vill.


Hultman får gärna skriva mer detaljerat om ABs fördelar, blir intresserad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2020-11-28 klockan 13:44.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 13:56   #25
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag kan ha missat något väsentligt men jag tyckte att det var löjligt enkelt att skaffa ett AB. Nu köpte jag förvisso ett existerande bolag så slapp allt som har med uppstartsadministration att göra, men bokföringen är inte direkt rocket science (man fattar verkligen hur alla ekonomitanter har tid att fika hela dagarna sas) och 25000 kr är ju inget att oja sig över. Jag säger AB.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 18:36   #26
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag kan ha missat något väsentligt men jag tyckte att det var löjligt enkelt att skaffa ett AB. Nu köpte jag förvisso ett existerande bolag så slapp allt som har med uppstartsadministration att göra, men bokföringen är inte direkt rocket science (man fattar verkligen hur alla ekonomitanter har tid att fika hela dagarna sas) och 25000 kr är ju inget att oja sig över. Jag säger AB.
Väldigt länge sedan nu men det företag jag/vi startade i Sverige krävde 100 000kr för att göras till AB, vi var nära men vi hade aldrig de pengarna. Men AB blir juridisk person etc så det finns väl mest bara fördelar med det.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 08:05   #27
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Man kan bli personligt ansvarig i ett AB. Även för skulder.


Det är lite löjligt faktiskt hur lätt det är att starta AB.

Går att använda som riskhantering hos dåliga beställare

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 11:42   #28
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 702
Men om vi bortser från det personliga asvaret då det inte blir ett stort problem för mig. Kommer inte investera några större summor och kommer därför inte ha några skulder direkt.

Om vi bara kollar skattemässigt så förstår jag att AB är mer fördelaktigt då jag har en lön som överstiger brytpunkten (eller vad det nu heter).

Men då har jag 2 frågor:

1. Hur går beskattningen till om man har EF och jobb? Slänger dem ihop lönen och intäkterna från EF och så beskattas allt samtidigt? Eller beskattas lön och intäkter från EF helt separat? eller är det nån konstig mix som ökar beskattningen på lönen på något sätt? Med mix menar jag t ex:

a) egenavgifter dras från intäkter frånEF
b) överskott läggs på lönen från jobbet och man betalar en jävla massa skatt för nu är man långt över brytpunkten.

2. Kan någon kunnig förklara för mig HUR mycket mer fördelaktigt AB är? Om jag tjänar 600 000 kr från mitt jobb och 400 000 kr från företaget - hur mycket mer kan man få ut om man har AB? Eller hur mycket bättre är det skattemässigt? Eller är det så att skillnaden är minimal?
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 15:04   #29
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 702
Vet inte om jag räknar helt rätt i mitt exempel ovan, men det är bara förmånligare upp till en viss summa med AB, dvs. utdelning upp till en viss gräns beskattas med 20%. Därefter med 50%. SÅ ska man hålla sig inom gränsen kan jag plocka ut 140 000 kr efter skatt i utdelning i exemlet ovan.

Med EF får man plocka ut 160 000 kr efter alla skatter.

Det blir förvisso något kvar i AB då man inte plockar ut allt pga. 50% skatt och i EF blir inget kvar om man plockar ut allt.

Men i det stora hela känns det relativt snarlikt såvida man kanske inte drar in 1 mille eller mer i bolaget?
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 15:13   #30
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Om du kommer tjäna grova pengar bör du skaffa ett upplägg utomlands, typ Cypern.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)