Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-04, 18:15   #1
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Har Dick Harrison och andra män ensamrätt på historien?

Hej!
Jag pratar förstås om succeframgångsserien Drottningarna på Tv4.

På något sätt har en historiker - DIck Harrison (en gråhårig man) - som inte varit en del av produktionen, fått sätt agendan och kritiserat dokumentären!


Citat:
Serien ”Drottningarna” är inte någon konventionell dokumentär – den är snabb, fartfylld, gestaltande. Vissa avsnitt tar sig friheter med de historiska sammanhangen. Experterna som medverkar är inte den vanliga uppsättningen och de har inte heller den framtoning vi är vana vid att se på teve.
Bara för att kvinnliga forskare tar sig friheter med vetenskapen historia borde väl inte det lyftas i allmänna tidningar?
Citat:
. Harrisons dominans befäster bilden av hur en ”Historisk Expert” ska se ut och uppträda: en äldre pretentiös herre som aldrig darrar på manschetten.
Citat:
Medierna stipulerar vad som är forskningsresultat med tillräckligt hög status för att synas. Ett handfull redaktörer i historiska ämnen (och ja, jag tror att det har viss betydelse att de flesta är män)
och jag tror att My hamnar på pudelns kärna här:
Citat:
Serien ”Drottningarna” berättar en historia om kvinnor med makt som inte ber om ursäkt för sig. Är det det som provocerar?
https://www.gp.se/kultur/kultur/varf...tet-1.36536660

Jag säger mer historieforskning som inte nödvändigtvis är sann, men främjar en aktuell nuvarande snäll politisk inriktning!
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 18:25   #2
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Hämtar popcornen, börja inte utan mig! Vilken spännande tråd!
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 18:27   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Sämsta jävla trådstarten i kvinnaminne.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 18:40   #4
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Sämsta jävla trådstarten i kvinnaminne.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 18:55   #5
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Det nappar nog någon snart skulle jag tro
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 19:07   #6
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Var en av de löjligaste debattartiklar jag läst, fokusera på faktafelen istället för hittepå.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 19:27   #7
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Det märkliga är att det verkar snarare vara Dick Harrisons fru, Katarina Harrison Lindbergh, som kritiserat programmet*, medan Dick Harrison mest verkar ha hållit med.

...Men henne går det såklart inte att rikta ett personangrepp emot för då faller hela premissen om den kvinnohatande mannen som kritiker.

*https://katarinaharrisonlindbergh.wo...eforfalskning/
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 22:17   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Om en man kritiserar en kvinna så är det givetvis alltid för att han är kvinnohatare.

Om en man berömmer en kvinna, då är det antingen för att han försöker manipulera henne till att vinna hennes gillande, eller ett uttryck för att han ser sig som överlägsen henne och därmed är i position att bedöma huruvida hon förtjänar beröm eller ej. Båda är såklart också tecken på kvinnohat.

Om en man låter bli att säga något överhuvudtaget till en kvinna, då är det för att han inte anser att kvinnor duger att prata med, vilket givetvis räknas som kvinnohat.

Vad en man än gör är det kvinnohat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-05, 02:17   #9
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Om en man kritiserar en kvinna så är det givetvis alltid för att han är kvinnohatare.

Om en man berömmer en kvinna, då är det antingen för att han försöker manipulera henne till att vinna hennes gillande, eller ett uttryck för att han ser sig som överlägsen henne och därmed är i position att bedöma huruvida hon förtjänar beröm eller ej. Båda är såklart också tecken på kvinnohat.

Om en man låter bli att säga något överhuvudtaget till en kvinna, då är det för att han inte anser att kvinnor duger att prata med, vilket givetvis räknas som kvinnohat.

Vad en man än gör är det kvinnohat.
Tycker du överdriver och inte ser helhetsaspekten, män kan faktiskt konvertera sig till kvinnor, vilket är en självklarhet om de verkligen vill vara solidariska och inte fortsätta stödja det patriarkala förtrycket. Synd bara att din lilla mansplaining inte kunde ta med det alternativet.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-05, 05:59   #10
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Är det representation av annat än vita personer i serien? Annars vill jag inte se den.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-05, 15:43   #11
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Jag säger mer historieforskning som inte nödvändigtvis är sann, men främjar en aktuell nuvarande snäll politisk inriktning!
Jag tycker att TV4 tabbar sig grovt genom att inte skilja mellan dokumentär och fiktion (att publicera fiktion och kalla den dokumentär är ju liksom ... lögn) och man kunde ha en intressant diskussion hur de har tänkt och vad som är lämpligt och olämpligt i historieskildringar, men sedan läste jag till slut och insåg att det visst bara var en dålig trollning. Snark.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-05, 15:44   #12
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tycker att TV4 tabbar sig grovt genom att inte skilja mellan dokumentär och fiktion (att publicera fiktion och kalla den dokumentär är ju liksom ... lögn) och man kunde ha en intressant diskussion hur de har tänkt och vad som är lämpligt och olämpligt i historieskildringar, men sedan läste jag till slut och insåg att det visst bara var en dålig trollning. Snark.
Det kunde du enkelt sett genom att enbart kolla användarnamnet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-05, 16:12   #13
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Lustigt att Dick Harrison kritiserar, han är själv väldigt förtjust i att dramatisera historia. Snustorrt ska det vara
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-05, 16:45   #14
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Lustigt att Dick Harrison kritiserar, han är själv väldigt förtjust i att dramatisera historia. Snustorrt ska det vara
Jag gissar att han kanske inte var målgruppen för intriger och skvaller i historisk skrud.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-05, 18:04   #15
lördagsgrogg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 30
1. Nej.

2. TV4.

3. Diskussion är bra. Publicitet vill alla som gör något ha.

4. Oh Dick. Fråga vadsomhelst och du får att totalitärt svar.

5. Snakes will snake. I alla trådar och forum. Man får lära sig att ignorera.

6. Historia. Blir bara roligare och roligare ju äldre jag blir. Hoppas på att bli omnämnd i nästa grundskolebok.

7. Diskussionsforum. Fan vet, alla misstror varandra för mycket. Personliga åsikter tas för professionella inlägg.

8. Konspirationsteorier. Bara en. AI har nått singularitet. Lever och frodas på internet. Redan sedan 2011.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)