Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-29, 01:53   #16
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Är ju självklart att sakerna ska lämnas tillbaka, om något så vill vi ju inte ha museum som visar diversity eller t.ex. afrikanska klenoder, vill man se sånt finns Discovery eller Palmyra. Ett museum ska ju bara visa sitt lands grejer och utesluta allt annat... :/

Jag kan förstå att man vill få hem "sin konst" om man knappt har någon egen (för att all stals), men annars så är det väl schysst att ha "sin konst" på världsarenan om föremålen inte bara ligger och skräpar i ett arkiv i Louvren. Jag tänker mest på vad som ger mest effekt av att bevara/sprida sin konsthistoria. Vart ska man dra gränsen, ska britterna kräva tillbaka saker från jänkarna för att de tog dit x-y-z i god tro att jänkarna inte skulle bryta sig loss?
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 08:41   #17
kelk
Living life in peace
 
kelks avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 815
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Är ju självklart att sakerna ska lämnas tillbaka, om något så vill vi ju inte ha museum som visar diversity eller t.ex. afrikanska klenoder, vill man se sånt finns Discovery eller Palmyra. Ett museum ska ju bara visa sitt lands grejer och utesluta allt annat... :/

Jag kan förstå att man vill få hem "sin konst" om man knappt har någon egen (för att all stals), men annars så är det väl schysst att ha "sin konst" på världsarenan om föremålen inte bara ligger och skräpar i ett arkiv i Louvren. Jag tänker mest på vad som ger mest effekt av att bevara/sprida sin konsthistoria. Vart ska man dra gränsen, ska britterna kräva tillbaka saker från jänkarna för att de tog dit x-y-z i god tro att jänkarna inte skulle bryta sig loss?
Fan heller att vi ska lämna tillbaks Palmyra, det ska finnas kvar i Årsta!
kelk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 10:09   #18
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Att frivilligt lämna tillbaka saker låter ju som en klok idé men om prylarna verkligen kommer "hem" eller inte beror ju också på styret i det land man lämnar tillbaka prylarna till. Är det ett land med väl utvecklad demokrati och statliga museum där sakerna kan visas upp eller på annat sätt komma folket till godo så känns det som en god tanke. Är det däremot en diktatur som förtrycker och svälter sitt folk, då känns det inte lika lockande att skicka tillbaka saker som bara hamnar på väggarna i diktatorns slott, eller säljs och hamnar i diktatorns plånbok. Finns också gott om splittrade länder med olika grupperingar/stammar och inbland inbördeskrig. Vem är den rättmätige mottagaren då?
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 11:02   #19
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
Citat:
Ursprungligen postat av derko Visa inlägg
De kan få tillbaka sin konst samtidigt som västvärlden får tillbaka allt bistånd vi skickat till dem.
Nej det är våra självsvåldliga politiker som gett det där så du får ta upp det med dem.

Politikerna får i sin tur begära tillbaka pengarna men då det är gåvor så kan de säga lol nej, ge oss mera!
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 11:13   #20
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Plasttiger, varför skriver du "vi" när du syftar på en afrikan när du själv är arab?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 13:43   #21
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Är ju självklart att sakerna ska lämnas tillbaka, om något så vill vi ju inte ha museum som visar diversity eller t.ex. afrikanska klenoder, vill man se sånt finns Discovery eller Palmyra. Ett museum ska ju bara visa sitt lands grejer och utesluta allt annat... :/

Jag kan förstå att man vill få hem "sin konst" om man knappt har någon egen (för att all stals), men annars så är det väl schysst att ha "sin konst" på världsarenan om föremålen inte bara ligger och skräpar i ett arkiv i Louvren. Jag tänker mest på vad som ger mest effekt av att bevara/sprida sin konsthistoria. Vart ska man dra gränsen, ska britterna kräva tillbaka saker från jänkarna för att de tog dit x-y-z i god tro att jänkarna inte skulle bryta sig loss?
Jag hör vad du säger, men gränsdragningen kan väl vara så enkel att om föremålet 1) kan bevisas rimligen vara stulet eller taget med våld, samt 2) om den förra ägaren (eller det närmaste man kommer) vill ha tillbaka föremålet, då kan man väl ge tillbaka föremålet? Såvitt jag ser det så tar det här bort ditt dilemma. Om t ex en person från Södermalm vill ha tillbaka sin farfars farfars plogblad som finns i ett museum på Djurgården så ska personen få tillbaka det, men om någon krona från en Zulu-kung finns i ett museum i New York och ingen vill ha tillbaka det, då får den stanna.

Sen måste man naturligtvis ha någon kommission som ser till att det sker rätt och riktigt till, så inte random afrikan bara kan gå in i valfritt museum och välja och vraka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 16:13   #22
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag hör vad du säger, men gränsdragningen kan väl vara så enkel att om föremålet 1) kan bevisas rimligen vara stulet eller taget med våld, samt 2) om den förra ägaren (eller det närmaste man kommer) vill ha tillbaka föremålet, då kan man väl ge tillbaka föremålet? Såvitt jag ser det så tar det här bort ditt dilemma. Om t ex en person från Södermalm vill ha tillbaka sin farfars farfars plogblad som finns i ett museum på Djurgården så ska personen få tillbaka det, men om någon krona från en Zulu-kung finns i ett museum i New York och ingen vill ha tillbaka det, då får den stanna.

Sen måste man naturligtvis ha någon kommission som ser till att det sker rätt och riktigt till, så inte random afrikan bara kan gå in i valfritt museum och välja och vraka.
Finns väl nästan hur många rustningar och vapen som helst på diverse museum som hamnat där pga. konflikter, där vinnaren eller till och med förloraren sparat lite. Ta t.ex. andra världskriget, ska Tyskarna få tillbaka pansarvagnar som hamnat i Frankrike, eller flygplan som hamnat i England? Om vi hittar ett vikingasvärd i Turkiet ska det då lämnas tillbaka? Troligtvis så blir det bara en klassisk "ja, vi elaka vita västerlänningar ska lämna tillbaka det vi stulit", men det som ni andra "icke-västerländska" tagit i expansion mot andra länder/nationer är skitsamma...

Det är en sak om det är saker som är "nutid", dvs. så man gjort med t.ex. stölder som Nazi-Tyskland gjorde, sånt ska självklart lämnas tillbaka om man kan lista ut vem som ska ha det. Men är det 100+ år gammalt känns det lite "preskriberat".
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2020-10-29 klockan 16:15.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 16:19   #23
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Borde Turkiet lämna tillbaks Konstantinopel och omgivande Europeisk mark samt Cypern? Javisst.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 16:21   #24
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Finns väl nästan hur många rustningar och vapen som helst på diverse museum som hamnat där pga. konflikter, där vinnaren eller till och med förloraren sparat lite. Ta t.ex. andra världskriget, ska Tyskarna få tillbaka pansarvagnar som hamnat i Frankrike, eller flygplan som hamnat i England? Om vi hittar ett vikingasvärd i Turkiet ska det då lämnas tillbaka? Troligtvis så blir det bara en klassisk "ja, vi elaka vita västerlänningar ska lämna tillbaka det vi stulit", men det som ni andra "icke-västerländska" tagit i expansion mot andra länder/nationer är skitsamma...

Det är en sak om det är saker som är "nutid", dvs. så man gjort med t.ex. stölder som Nazi-Tyskland gjorde, sånt ska självklart lämnas tillbaka om man kan lista ut vem som ska ha det. Men är det 100+ år gammalt känns det lite "preskriberat".
Som jag sa, om inte ”ägarna” vill ha tillbaka grejerna så är det ju inget problem. Såvitt jag vet bryr sig inte tyskarna om att få tillbaka föremålen i de franska museerna? Men om de gör det så tycker jag de ska få tillbaka dem.

Jag tror det finns tillräckligt många utlänningar som är coola med att muséer i främmande länder har deras grejer för att inte muséerna ska bli nästan tomma.

Och om muséerna blir nästan tomma... Ja, det vore ju tråkigt, men det vore inte hela världen heller.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 17:15   #25
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Som jag sa, om inte ”ägarna” vill ha tillbaka grejerna så är det ju inget problem. Såvitt jag vet bryr sig inte tyskarna om att få tillbaka föremålen i de franska museerna? Men om de gör det så tycker jag de ska få tillbaka dem.

Jag tror det finns tillräckligt många utlänningar som är coola med att muséer i främmande länder har deras grejer för att inte muséerna ska bli nästan tomma.

Och om muséerna blir nästan tomma... Ja, det vore ju tråkigt, men det vore inte hela världen heller.
Om Kongo vill ha tillbaka sina krukor men inte får det... Ja, det vore ju tråkigt, men det vore inte hela världen heller.
Köttis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 17:35   #26
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Om Kongo vill ha tillbaka sina krukor men inte får det... Ja, det vore ju tråkigt, men det vore inte hela världen heller.
Nä, men jag tycker det är mer av världen än att muséet stänger.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-30, 03:18   #27
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Här kan man man se lite av vad som fanns på det nedbrunna National museet i Brasilien, grejer från hela världen, Afrika också. Museer i världen brukar vara välsorterade och det skulle inte förvåna mig om det ser lika ut i Afrika, grejer från hela världen. Ingen aning. Men det är inte helt On-T.

https://en.wikipedia.org/wiki/National_Museum_of_Brazil

Maps:

Senast redigerad av Hemi den 2020-10-30 klockan 03:20.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-30, 03:46   #28
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Som jag sa, om inte ”ägarna” vill ha tillbaka grejerna så är det ju inget problem. Såvitt jag vet bryr sig inte tyskarna om att få tillbaka föremålen i de franska museerna? Men om de gör det så tycker jag de ska få tillbaka dem.

Jag tror det finns tillräckligt många utlänningar som är coola med att muséer i främmande länder har deras grejer för att inte muséerna ska bli nästan tomma.

Och om muséerna blir nästan tomma... Ja, det vore ju tråkigt, men det vore inte hela världen heller.
Så rent krasst, ska alltså fransmännen skicka tillbaka pansarvagnar och annat skräp som är resultatet från tyskarnas invasions-krig om Tyskland eller någon tysk ber om det? Poängen är att jag kan typ köpa det om fransmännen vill ha tillbaka något från "felaktiga" kriget tyskarna starta, däremot ska tyskarna inte kunna kräva något från fransmännen. Sen om de vill vara schyssta så får varsin sida göra som de vill, men tycker det är som sagt lite stört om de som först blivit angripna sen ska skicka tillbaka det lilla skit man har kvar från "när de blev attackerade".

Spelar det någon roll vem som ber om det, är det t.ex. Göbels släktingar som ber om att få tillbaka hans medaljer som kanske finns på museum i England, ska det då skickas tillbaka? Jag tror liksom det är lite risk för att man kommer kräva tillbaka rena skitsaker om man lagligt gör krav på "skicka tillbaka där det kommer ifrån", bästa är nog att vädja till goodwill/PR.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)