Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-05-02, 22:17   #1
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Coach, hur viktigt?

Nu är det såhär att jag har funderingar på att tävla i CBB om något år, så jag är lite nyfiken på hur viktigt det är att ha en coach.

Vad ska en coach göra åt en? Hålla koll på ens diet och peppa? Hjälpa med poseringen osv. ? Vad bör ens coach kunna, veta och göra för att vara en riktig "coach"?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-02, 22:23   #2
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
menar du under tävlingen?

Då är det mest att hålla kolla på allt så du kan fokusera på det du ska göra.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 06:40   #3
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Smörja in med färg tycker jag är det som är viktigast.
Sen är det självklart så att många kan få nojor på dagen D (få för sig det ena och det andra som avviker från planen) pga dieten och nervositeten och då kan det behövas nån som både är kunnig och vid sina sinnes fulla bruk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 07:55   #4
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Tränare/coach - hjälper till med träningen, övningsutförande, styr träningsupplägg, håller något så när koll på symetri

Dietcoach - lägger upp dieten inklusive träning och justerar vartefter

Tävlingscoach - sista förberedelserna och är med på tävlingsdagen samt sköter det runtomkring.

Tänker man göra en satsning på att tävla så tjänar man enormt på att ha någon att i alla fall bolla träningsidéer med för att få en struktur och det är nog bara inom styrketräning och löpning som folk tycker det är normalt att lägga upp träningsprogram själv.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-12, 17:16   #5
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Okej, tackar. Just den psykologiska biten som skrämmer mig. Under dieten och sista veckorna/dagarna blir det antagligen väldigt mycket som sitter i huvudet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 22:34   #6
1992_08
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 703
Fan vad kul med tävlings satsning ! Du har ju en riktigt harmonisk å tilltalande form, Keep it that way !
1992_08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 00:17   #7
biffen669
Registered User
 
biffen669s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 60
Jag coachar några adepters till tävlingscenen. Jag anser att du bör anlita en Coach om du har seriösa tävlingsplaner så fort du kan. Så får du det stöd och den djupare kunskapen som de flesta saknar. Samt du bör anlita en brutalt ärlig Coach som inte är en "ryggdunkare". Jag har inga problem alls att kalla mina adepters för tjocka eller beniga! Försök hitta en Coach som kan följa dig hela vägen fram till scenen. Se till att han/hon har den fulla kompetens som krävs för att Coacha någon fram till scenen. Coachen bör kunna träningsupplägg, kost, dieter, posering, vara lyhörd och se till att DU utvecklas maximalt och pushar dig och din kropp till nivåer som du aldrig skulle gjort själv. Fördel är ju om Coachen har ett brett nätverk också. Jag är god vän med några domare inom denna sport. Så jag får information vad DE vill se och inte vad den där killen på forumet som säger att gör si och så. Det är domarna som dömer och placerar dig. Inte någon annan! Samt att låter mina domarvänner kolla mina adepters fysik och posering. Så man kan sträva efter att göra det bästa av sin tävling!
__________________
En god lärare är bättre än en hylla full av böcker....
Sponsrad av Delta Gym & Tjabba Thai Stockholm
biffen669 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 20:18   #8
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av biffen669 Visa inlägg
Jag coachar några adepters till tävlingscenen. Jag anser att du bör anlita en Coach om du har seriösa tävlingsplaner så fort du kan. Så får du det stöd och den djupare kunskapen som de flesta saknar. Samt du bör anlita en brutalt ärlig Coach som inte är en "ryggdunkare". Jag har inga problem alls att kalla mina adepters för tjocka eller beniga! Försök hitta en Coach som kan följa dig hela vägen fram till scenen. Se till att han/hon har den fulla kompetens som krävs för att Coacha någon fram till scenen. Coachen bör kunna träningsupplägg, kost, dieter, posering, vara lyhörd och se till att DU utvecklas maximalt och pushar dig och din kropp till nivåer som du aldrig skulle gjort själv. Fördel är ju om Coachen har ett brett nätverk också. Jag är god vän med några domare inom denna sport. Så jag får information vad DE vill se och inte vad den där killen på forumet som säger att gör si och så. Det är domarna som dömer och placerar dig. Inte någon annan! Samt att låter mina domarvänner kolla mina adepters fysik och posering. Så man kan sträva efter att göra det bästa av sin tävling!
Okej för att vara ärlig, men att kalla sina adepter för beniga och tjocka känns inte för mig som riktigt vad man behöver höra under sin första tävlingsdiet. Ska man göra det bör man enligt mig ha en klart djupare relation. Nej ärlighet i all ära, men bara för att man ska vara ärlig behöver man knappast sätta griller i huvudet i dem man hjälper.
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 20:42   #9
dupper
Lennart, Sir
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Växjö
Inlägg: 588
Hur bör man gå till väga för att skaffa en coach?
dupper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 21:13   #10
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Okej för att vara ärlig, men att kalla sina adepter för beniga och tjocka känns inte för mig som riktigt vad man behöver höra under sin första tävlingsdiet. Ska man göra det bör man enligt mig ha en klart djupare relation. Nej ärlighet i all ära, men bara för att man ska vara ärlig behöver man knappast sätta griller i huvudet i dem man hjälper.
+1 på det.

Det finns ingen som helst anledning att uttrycka sig på det viset. Man kan vara ärlig utan att vara nedsättande, konstruktiv kritik är bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av dupper Visa inlägg
Hur bör man gå till väga för att skaffa en coach?
Finns det någon på ditt gym som har tävlingserfarenhet? Börja med att fråga där.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 16:07   #11
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Jag skrev detta inlägg på min blogg när jag presenterade min nya coach för mina läsare!

"Det är svårt att vara sin egen doktor"


Även om jag känner att jag har hyffsad koll på hur man kör chins, dips, hinderbana och roddmaskin är det svårt att själv avgöra vilka misstag man gör samt vad man behöver förbättra respektive undvika för att bli en så komplett fitnesstävlande som möjligt. Visst kan man be någon filma ens pass och sedan analysera vad som var bra och dåligt teknik/utförandemässigt men det tar enormt mycket tid och det är inte heller det lättaste att själv kritisk granska sin egen prestation. Förutom detta så får du inte heller den mentala biten som en duktig coach ger dig vilket inte ska glömmas bort då väldigt, väldigt mycket sitter i huvudet på en tävlande.

Att ha en duktig coach är en förutsättning för att lyckas och helst ska coachen veta vad han pratar om och även själv ha tävlingserfarenhet. Det är precis dessa kriterier och preferenser folk går på när de anlitar mig som deras coach men att vara sin egen coach är lika dåligt som att vara sin egen doktor.

Det är därför med stor glädje som jag idag kan presentera Ako Rahim som min nya coach. Ako som själv har vunnit Sm Guld i just Athletic Fitness kommer vara ansvarig för min satsning mot Decembercupen 2010.

Jag känner mig i väldigt trygga händer och kommer nu satsa 110% på att göra en så bra debuttävling i Athletic Fitness som möjligt. Med min vilja av stål och Akos erfarenhet är jag övertygad om att det kommer gå riktigt bra.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 18:22   #12
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Trodde du skulle köra CBB? Eller blir det AF på DC och CBB på lucia?
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 21:48   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Jag känner mig i väldigt trygga händer och kommer nu satsa 110% på att göra en så bra debuttävling i Athletic Fitness som möjligt. Med min vilja av stål och Akos erfarenhet är jag övertygad om att det kommer gå riktigt bra.
Det kanske är det här som du behöver "att känna dig i trygga händer" och då brukar det gå bra..

Fast Ako själv är ett genetiskt freak som kan träna hur fel som helst och få suveräna resultat. Han har lite kusiner som har samma gener. De tittar på träningsutrustningen och växer så att det knakar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 22:28   #14
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Jo Ako är GRYM! Dessutom något av ett underbarn när det kommer till chins och dips i princip. Svårt att hitta någon som är bättre på sporten... Ska bli kul att se om han är lika bra på att lära ut
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 08:39   #15
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Jo Ako är GRYM! Dessutom något av ett underbarn när det kommer till chins och dips i princip. Svårt att hitta någon som är bättre på sporten... Ska bli kul att se om han är lika bra på att lära ut
Han kommer mer fungera som mental rådgivare och "coach".

Övningsutförande, programupplägg med mera sköter jag men tar såklart inputs från honom.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)