Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur förhålla sig till narkotika?
Hårdare straff på både bruk och försäljning 387 24.35%
Hårdare straff för försäljning 108 6.80%
Samma lagar och "moral" som nu 98 6.17%
Legalisera lättare droger typ marijuana 567 35.68%
Legalisera flera lättare droger 147 9.25%
Legalisera all privat användning av narkotika 215 13.53%
Tycker att sisu är rätt pantad 67 4.22%
Antal röster: 1589. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-01, 10:37   #31
Onigiri
Registered User
 
Onigiris avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Narnia
Inlägg: 2 417
Jag tycker att kan alkohol vara lagligt kan lika gärna lättare droger vara lagligt, eller?
__________________
TELL THEM
Onigiri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 10:40   #32
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av von huff Visa inlägg
Det var ett skäm.Jag tror starkt på att anvädningen skulle blir mer utbredd, kanske det skulle bli bra i den meningen att slkohol användningen skulle minska men annars finns det inga positiva effekter som jag ser.Du är för en legaliseringFår man fråga varför ifall det är så?
Därför att man har sett positiva effekter i länder där man har avkriminaliserat, fler och fler börjar följa efter så i framtiden har vi antagligen ett större underlag. Idag blev t.ex. ett antal droger avkriminaliserade för eget bruk i Tjeckien.

Jag tror ingen tjänar på att personer spärras in för att dom påträffas med några doser av valfri drog. Ge dom vård som behöver vård, låt resten själva välja vad dom vill stoppa i sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 10:43   #33
von huff
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 5 114
Citat:
Ursprungligen postat av BillyButt Visa inlägg
Vilka skador leder det till?
Utan att använda wikipedia så har några halvbekanta råkat ur för psykoser och två är riktigt slutkörda i huvudet8talsvårigheter, ingen koncentartion).
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 10:43   #34
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Jag förespråkar verkligen att saker som man upptäcker är farliga och direkt skadar människor skall övervägas att förbjudas. Allt handlar väl i slutändan om risk mot nyttoeffekt. Nyttoeffekten på narkotika anser jag vara extremt liten samtidigt som risken är skyhög.
Nu var det förvisso inte dig jag frågade, men ok. Det blir mycket som ska förbjudas då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 10:47   #35
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Citat:
Ursprungligen postat av lingonplockarN Visa inlägg
Tycker inte man behöver gå så långt som att legalisera allting, men minskade straff för lättare droger vore vettigt. På det sättet vinner alla; svenssons får fortsätta hata allt dödsknark, och de som vill bruka droger behöver inte vara rädda att få prickar i register osv. för att de köpt en 3a grönt.
Tycker du man är något exeptionellt som använder droger? Är Svenssons dumma i huvudet? Det är 2 frågor som jag spontant frågar då jag läser ditt inlägg.
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 10:47   #36
von huff
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 5 114
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Därför att man har sett positiva effekter i länder där man har avkriminaliserat, fler och fler börjar följa efter så i framtiden har vi antagligen ett större underlag. Idag blev t.ex. ett antal droger avkriminaliserade för eget bruk i Tjeckien.

Jag tror ingen tjänar på att personer spärras in för att dom påträffas med några doser av valfri drog. Ge dom vård som behöver vård, låt resten själva välja vad dom vill stoppa i sig.
Vilka är som positiva effekterna?frågar av ren nyfikenhet
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 10:47   #37
BillyButt
14 Tum slak.
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av von huff Visa inlägg
Utan att använda wikipedia så har några halvbekanta råkat ur för psykoser och två är riktigt slutkörda i huvudet8talsvårigheter, ingen koncentartion).
Och hur vet du att dessa symptom är haschrelaterade?
BillyButt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 10:49   #38
von huff
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 5 114
Citat:
Ursprungligen postat av BillyButt Visa inlägg
Och hur vet du att dessa symptom är haschrelaterade?
För att dessa personer använder mycket lite alkohol och inga andra droger, vilket jag är säker på.
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 10:50   #39
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av von huff Visa inlägg
Vilka är som positiva effekterna?frågar av ren nyfikenhet
http://www.scientificamerican.com/ar...riminalization
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 10:52   #40
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Citat:
Ursprungligen postat av BillyButt Visa inlägg
Och hur vet du att dessa symptom är haschrelaterade?
Detta är inte nån vetenskaplig fakta men väl fakta. När jag jobbade med narkomaner så de som hade "endast" ett cannabismissbruk hade alla fått psykoser av sitt missbruk och därför sökt vård.

Hur är det annars i Sverige? KAn man bli "tvångsvårdad"? I Finland får man endast vård om man är frivillig...
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 10:52   #41
lingonplockarN
Registered User
 
lingonplockarNs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 460
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Tycker du man är något exeptionellt som använder droger?
Nej. Var fick du det ifrån?

Citat:
Är Svenssons dumma i huvudet?
Nej, det har jag inte heller sagt. Men vissa "svenssons" låter sig påverkas lite för mycket av vad de läser på aftonbladet istället för att bilda sig en egen åsikt baserad på fakta.
lingonplockarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 10:55   #42
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Citat:
Ursprungligen postat av lingonplockarN Visa inlägg
Nej. Var fick du det ifrån?



Nej, det har jag inte heller sagt. Men vissa "svenssons" låter sig påverkas lite för mycket av vad de läser på aftonbladet istället för att bilda sig en egen åsikt baserad på fakta.
Fick det från att jag tolkade att du tycker att Svenssons är pantade.

Vilken fakta?
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 10:57   #43
BillyButt
14 Tum slak.
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av von huff Visa inlägg
För att dessa personer använder mycket lite alkohol och inga andra droger, vilket jag är säker på.
Jag tror att det beror på något annat. Ingen jag känner som röker, vilket är ganska många, har inte drabbats av varken psykoser eller har talsvårigheter.
BillyButt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 11:10   #44
lingonplockarN
Registered User
 
lingonplockarNs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 460
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Fick det från att jag tolkade att du tycker att Svenssons är pantade.

Vilken fakta?
Jag tycker inte alla svenssons är pantade.

Vi kan ta som exempel drogen cannabis. Cannabis är mindre fysiskt farligt än alkohol, det är legaliserat i flertalet länder osv osv. Men ändå ser man på drogen som om den vore döden för att man läste på aftonbladet att det var "nån" som fick en psykos. Typ.
lingonplockarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 11:16   #45
D Andersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 320
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ca...ga_3770187.svd


Cannabis är den absolut vanligaste narkotikan i Sverige och en rad vetenskapliga studier visar att det långtifrån är en harmlös drog. Det framgår av den rapport som publiceras idag, en genomgång av svensk och internationell forskning till och med år 2008.

Jan Ramström, psykiater och narkotikaexpert, har på Folk- hälsoinstitutets uppdrag upp- daterat tidigare kartläggningar med de senaste fem årens forskningsrön om skador på grund av cannabis.

–Cannabis hör till de narkotiska preparat som i störst utsträckning ger upphov till psykisk sjukdom, det framstår ännu tydligare än tidigare, säger Jan Ramström.

Men att röka hasch och marijuana kan också leda till psykologiska och psykosociala skador. Det är speciellt förödande för en tonåring som är mitt i sin mognadsprocess och identitetsutveckling, framhåller Jan Ramström i sin rapport.

–Den akuta effekten uppstår redan efter en enstaka berusning. Minne, uppmärksamhet och koncentration påverkas liksom förmågan att analysera och genomföra komplexa tankeoperationer. Allt fler fynd tyder på att ton-åringar som röker dagligen under längre tid, riskerar att dessa skador blir bestående även när de slutar röka. Det beror på att människans hjärna inte är fullt utvecklad förrän i 22-års- åldern, säger Jan Ramström.

Genomgången av det vetenskapliga materialet visar också:

• Det finns ett starkt samband mellan cannabis och psykiska sjukdomar, som schizofreni och andra psykoser. Det är en majoritet av världens ledande forskare nu ense om, enligt Ramström. Cannabis kan utlösa en latent sjukdom, förvärra en befintlig men också orsaka den psykiska störningen.

• Depressioner och maniska tillstånd kan utlösas av cannabis, liksom ångest och självmordsbeteende.

• Cannabisrökning kan orsaka ett akut, djupgående förvirringstillstånd som kan vara några timmar till några dygn. Personen kan förlora orienteringsförmågan, minnet och känslan av den egna identiteten.

• En person som röker cannabis löper cirka 10 procent risk att någon gång få en cannabis- utlöst psykos som ofta kräver sjukhusvård. Psykosen kan vara i några dygn upp till några veckor. Om missbruket fortsätter kan psykosen fortsätta under mycket lång tid.

• Den som kör bil efter cannabisrökning har tre till sju gånger större risk att orsaka en trafik-olycka än den som kör opåverkad.

• Vissa grupper är mer sårbara för skadeverkningar av cannabis: tonåringar, det ofödda barnet om mamman röker samt personer med benägenhet för psykiska störningar.

–Problemet är att det ofta inte går att säga på förhand hur skör en ungdom är för att utveckla skador och inte heller vilka exakta doser som krävs för att skador ska uppstå. Men vi vet att preparaten är mycket starkare idag, säger Nils Stenström.

Senare forskningsstudier som Ramström redovisar, ger också belägg för att cannabis fungerar som inkörsport till andra illegala droger.

–Det mycket oroande att spridningen till unga av cannabis och propaganda på internet ökar samtidigt som polisen uppger att Sverige blivit självförsörjande av en mycket starkt marijuana. Ju tidigare du börjar och ju starkare doser, desto större blir skadorna, säger Jan Ramström.
__________________
“Peace will come when the Arabs will love their children more than they hate us" - Golda Meir, 1957
D Andersson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)