Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-12-05, 07:28   #5221
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_kula Visa inlägg
För att byta ämne lite halvt.. Jag orkar inte klippa in siffror nu men ser det inte ut som att kvoten (antal covidpatienter på iva)/(antal covidpatienter på sjukhus totalt) är lägre nu än i våras?
Vad kan det bero på om det nu stämmer?
Något mindre allvarligt sjuka i allmänhet? Fler som får vård? Bättre vård vilket gör att färre hämnar på iva?
Skulle jag gissa så handlar det om att de patienter som låg i värsta riskgruppen redan drabbats, nu ser vi väl en generell smitta bland personer som inte ligger i någon riskgrupp, och som kan vårda sig själva i hemmet.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 08:10   #5222
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_kula Visa inlägg
Klart han har koll på det. När jag läser just det där mailet tänker jag mest att han skriver lite slarvigt och talspråkigt. Han kan mycket väl egentligen bara undra över modeller och illustrationer.



This, jag tolkar hans mail som att han är en person som har annat att göra än att spendera tid på att skriva välformulerade mail. Talspråk och direkt från tanke till tangentbordet utan att lägga värde på att filtrera.

Händer mig väldigt ofta när det är stressigt och man bollar med någon av kollegorna över mail att det ser snarlikt ut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 08:17   #5223
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Att rådfråga kollegor är ett tecken på intelligens, man antar att det kan vara så att andra kan bidra med insikt och fakta, att man inte vet allt själv. Att du ser det som en svaghet säger mer om dig än om honom...




Men herre gud vad ni har otur när ni tänker!
Dom diskuterar, för ett resonemang, bollar tankar, pratar om modelleringar. Inte fan säger Tegnell här i skrift att hans absoluta strategi är att herd immunity skall uppnås. Fan vad ni har svårt att läsa och inse vad andra personer pratar om, verkar som ni är dom autistiska som bara kan läsa text utan att kunna förstå vad personerna som skriver möjligtvis känner. En oförmåga att läsa av känslotillstånd, att inte kunna sätta sig in i andra personers tänkande, är vad som utmärker autister. Ni två verkar vara ett gott exempel.
Om det är intelligent att fråga om basala saker som en stackars Masters-student ska kunna när man själv ska vara i toppskiktet av spetskompetens bland 10 miljoner männsikor... ja då är det många som är intelligenta..

Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Så du tycker att världens första äkta pandemi i modern tid är direkt jämförbar med ishockey? Du gör verkligen skäl för din avatar...
Jaha, du vara bara ett dåligt troll eller synnerligen osmart.
Du kan inte förstå enkla analogier?
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 08:37   #5224
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Som sagt, alla studier (som jag sett iaf) visar att det absoluta flertalet bildar antikroppar.

Man vet helt enkelt inte varför så många sjukdomar varierar med säsong. Det finns tre "huvudteorier":

1. Vi är inomhus och närmare varandra.
2. Lägre nivåer av vitD och melatonin försämrar immunförsvaret.
3. Viruset överlever och sprider sig bättre i vinterklimatet, tex så har man sett att viruset trivs bättre i kalla näsor.

Men det skulle även kunna vara något helt annat. Många (flertalet?) forskare tror nu att även Corona är säsongsberoende, men för att veta säkert behövs längre period.
Det verkar som att du hade rätt och jag hade fel.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 09:33   #5225
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Det verkar som att du hade rätt och jag hade fel.
Stort att gå tillbaka och erkänna när man haft fel. Inte en egenskap som är vanlig i dagens samhälle.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 19:12   #5226
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
This, jag tolkar hans mail som att han är en person som har annat att göra än att spendera tid på att skriva välformulerade mail. Talspråk och direkt från tanke till tangentbordet utan att lägga värde på att filtrera.

Händer mig väldigt ofta när det är stressigt och man bollar med någon av kollegorna över mail att det ser snarlikt ut.
Jag skiter i uppbyggnaden och hur välskrivet hans mail är, sånt kan jag se mellan raderna att det knappast är viktigt (jag har t.ex. inte påpekat något angående hans språkbruk i sina mail, just för sådant inte direkt bevisar något om kompetens). Däremot så är det just knasigt att ställa frågor som man ska kunna alla dagar i veckan, och därmed inte ens behöva ställa (om man då uppenbarligen inte fattar grejerna).

T.ex. jag hade skrivit:

Hej G,
Undrar om du har koll på någon modell eller program för modellering av t.ex. flockimmunitet från din tid här eller om ni har något på KI vi skulle kunna använda.

Alternativt någon generell smittospridnings-modell.

P.s. märker nu att vi har naaaada sådant och vår planering på att bara "ta i trä" för att inte fågon någon smitta hit inte verkar funkat.

Mvh Tegis
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2020-12-05 klockan 19:17.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 19:20   #5227
kalle_kula
Registered User
 
kalle_kulas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 77
Min poäng High1ander var att den första frågan i det mailet kanske inte ens var en fråga från hans sida (även fast meningen avslutades med ett frågetecken).
kalle_kula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 19:26   #5228
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Tegnell inleder med att ledande hela sin mening med en frågesats.

Case closed.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 19:36   #5229
kalle_kula
Registered User
 
kalle_kulas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 77
Inte om ert "case" är huruvida Tegnell då kände till begreppet flockimmunitet eller inte..
kalle_kula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 19:40   #5230
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_kula Visa inlägg
Inte om ert "case" är huruvida Tegnell då kände till begreppet flockimmunitet eller inte..
Är väl långt värre om han inte ens vet vad begreppet är ?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 19:45   #5231
kalle_kula
Registered User
 
kalle_kulas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Är väl långt värre om han inte ens vet vad begreppet är ?
Pratar vi om samma sak fortfarande? Förstår inte riktigt fin poäng
kalle_kula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 19:45   #5232
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_kula Visa inlägg
Pratar vi om samma sak fortfarande? Förstår inte riktigt fin poäng
Nej antagligen inte :/ , jag som inte läst alla svar så har nog själv missförstått vad jag svarade på :/
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 22:50   #5233
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_kula Visa inlägg
Min poäng High1ander var att den första frågan i det mailet kanske inte ens var en fråga från hans sida (även fast meningen avslutades med ett frågetecken).
Det är en konstaterande fråga likt:

Solen måste vara en stjärna va, bara för vi kallar den för en sol så kan den väl fortfarande tillhöra "stjärnor"?

Dvs. han vill ha bekräftelse på det. Men det är fortfarande en sak man inte borde behöva en bekräftelse på, isf. borde man fråga mer specifikt om det är något man missar med just flockimmunitet.

Helhetsbilden av Tegnell är att han är en typisk byråkrat, bryr sig mer om "alla har rätt att få viruset, inte bara något för fattiga" osv. vågar hela tiden säga att "det kommer inte komma hit - vi har nått peaken" snack som mer tillhör en jävla politiker än en expert. Sen är det kanske inte lätt att säga flockimmunitet är målet när det är ett kontroversiellt beslut och då indirekt säger att man godtar spridning och död. Inte nog med det, man säger att man helst vill ha spridning och död, men under kontrollerad takt. Vilket kan vara svåra piller att s(v)älja även om det är bästa/enda pillret. Hursom, viljan att vägra erkänna fel och lyssna på andra experter hade varit en sak om deras strategi visat sig vara vinnande, men nu har det verkligen varit ett förlorarspår hela tiden jämfört med våra närmaste grannländer och ändå så "har man valt rätt strategi och inte gjort några fel"... Dvs. han känns mycket mer som någon som sitter där pga. byråkratiska krafter än någon som är där pga. det är Sveriges bästa epidemiolog.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2020-12-05 klockan 22:51.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-06, 20:56   #5234
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Rejäl kapning med antal doser i USA:

"The federal government has downgraded the quantity of coronavirus vaccine it projects it will distribute in December from 300 million to closer to 40 million doses, the Washington Post reported Saturday."

"Officials with both he Trump administration and the drugmakers said the reduction was due to a combination of raw material bottlenecks and manufacturing issues.

“There were a couple of our vaccine candidates that took significantly longer, in terms of failed batches, in terms of not having the purity we sought,” Paul Mango, deputy chief of staff for policy at the Department of Health and Human Services, told the Post. “We have cracked the code on these things but we’re two months behind on some of them.”"


https://thehill.com/policy/healthcar...romised-report
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 06:57   #5235
MaHil
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_kula Visa inlägg
För att byta ämne lite halvt.. Jag orkar inte klippa in siffror nu men ser det inte ut som att kvoten (antal covidpatienter på iva)/(antal covidpatienter på sjukhus totalt) är lägre nu än i våras?
Vad kan det bero på om det nu stämmer?
Något mindre allvarligt sjuka i allmänhet? Fler som får vård? Bättre vård vilket gör att färre hämnar på iva?
Fler kommer in tidigare än förut vilket gör att de inte blir kvar lika länge kanske ? De har ju även blivit bättre på att ta hand om covid.
MaHil är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)