Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-14, 11:36   #1
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Har livsmedelsverket fel? Biotin...

Länk:

https://www.livsmedelsverket.se/livs...idanter/biotin

"Det finns inga nordiska rekommendationer för hur mycket biotin vi behöver. En blandad kost ger i genomsnitt 40 mikrogram biotin per dag."

Jag sitter och kollar på listor över biotin och förstår inte hur en blandad kost kan ge i genomsnitt 40 mikrogram per dag. Vad missar jag? Av det jag hittar så verkar det otroligt svårt att komma upp i 40 mikrogram per dag såvida man inte lever på kycklinglever.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 14:50   #2
Tisu
Registered User
 
Tisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 460
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Länk:

https://www.livsmedelsverket.se/livs...idanter/biotin

"Det finns inga nordiska rekommendationer för hur mycket biotin vi behöver. En blandad kost ger i genomsnitt 40 mikrogram biotin per dag."

Jag sitter och kollar på listor över biotin och förstår inte hur en blandad kost kan ge i genomsnitt 40 mikrogram per dag. Vad missar jag? Av det jag hittar så verkar det otroligt svårt att komma upp i 40 mikrogram per dag såvida man inte lever på kycklinglever.
Två ägg så är man i mål
__________________
Tjockis going down
Tisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 19:53   #3
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av Tisu Visa inlägg
Två ägg så är man i mål
2 ägg ger 20 mikrogram, vilket är hälften av vad som påstås och att snitta 14 ägg i veckan är väldigt mycket.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 20:04   #4
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
2 ägg ger 20 mikrogram, vilket är hälften av vad som påstås och att snitta 14 ägg i veckan är väldigt mycket.
Jag äter 7 ägg varje dag Måndag till Fredag. Jag äter dock inte som snittbefolkningen.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 20:19   #5
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Livsmedelsverkets bedömning är troligast att biotinbrist är helt osannolikt och därför inte intressant. En helt felaktig kost ger säkert snabbare andra bristsjukdomar än biotinbrist.

Du ska nog basera ditt energiintag på råa ägg under lång tid för att något ska hända.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 20:25   #6
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Livsmedelsverkets bedömning är troligast att biotinbrist är helt osannolikt och därför inte intressant. En helt felaktig kost ger säkert snabbare andra bristsjukdomar än biotinbrist.

Du ska nog basera ditt energiintag på råa ägg under lång tid för att något ska hända.
Jo, så är det säkert. Poängen var väl mer att de skriver att gemene man får i sig 40 mikrogram om dagen, vilket jag inte förstår.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 09:33   #7
Tisu
Registered User
 
Tisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 460
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
2 ägg ger 20 mikrogram, vilket är hälften av vad som påstås och att snitta 14 ägg i veckan är väldigt mycket.
Citat:
Table 2. Some Food Sources of Biotin (47, 48)
Food Serving Biotin (μg)
Yeast 1 packet (7 grams) 1.4-14
Bread, whole-wheat 1 slice 0.02-6
Egg, cooked 1 large 13-25
Cheese, cheddar 1 ounce 0.4-2
Liver, cooked 3 ounces* 27-35
Pork, cooked 3 ounces* 2-4
Salmon, cooked 3 ounces* 4-5
Avocado 1 whole 2-6
Raspberries 1 cup 0.2-2
Cauliflower, raw 1 cup 0.2-4
- https://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/biotin

14 ägg i veckan är inte så mycket.
__________________
Tjockis going down
Tisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 10:08   #8
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 616
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Länk:

https://www.livsmedelsverket.se/livs...idanter/biotin

"Det finns inga nordiska rekommendationer för hur mycket biotin vi behöver. En blandad kost ger i genomsnitt 40 mikrogram biotin per dag."

Jag sitter och kollar på listor över biotin och förstår inte hur en blandad kost kan ge i genomsnitt 40 mikrogram per dag. Vad missar jag? Av det jag hittar så verkar det otroligt svårt att komma upp i 40 mikrogram per dag såvida man inte lever på kycklinglever.
Så tycker jag det är med livsmedelsverket i allmänhet. Kolla RDI på samtliga vitaminer och mineraler som vi behöver. Jag lovar att det är en mycket liten andel av befolkningen som når upp till RDI på alla näringsämnen.

Men till livsmedelsverkets försvar så menar de nog inte att under RDI är samma sak som brist. Jag tror de menar att om man äter blandat så får man inte BRIST, vilket inte är samma sak som att man inte når RDI.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 11:05   #9
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Länk:

https://www.livsmedelsverket.se/livs...idanter/biotin

"Det finns inga nordiska rekommendationer för hur mycket biotin vi behöver. En blandad kost ger i genomsnitt 40 mikrogram biotin per dag."

Jag sitter och kollar på listor över biotin och förstår inte hur en blandad kost kan ge i genomsnitt 40 mikrogram per dag. Vad missar jag? Av det jag hittar så verkar det otroligt svårt att komma upp i 40 mikrogram per dag såvida man inte lever på kycklinglever.
Gissar att man baserar sig på de här studierna

https://efsa.onlinelibrary.wiley.com...efsa.2014.3580

3.2. Dietary intakes Estimates of biotin intakes in children and adolescents, adults and older adults from five EU countries (Austria, Germany, Hungary, Ireland and Latvia, data collected between 2003 and 2010) are provided in Appendices B, C and D, respectively. Values were calculated from individual consumption data collected from dietary history, three-/four-day dietary records, or 24-hour recall, combined with analytical data from food composition tables. Dietary intake data are prone to reporting errors and there is a varying degree of under-reporting in different surveys (Merten et al., 2011). Although the differences in methodologies have an impact on the accuracy of between-country comparisons, the data presented give an overview of the biotin intake in a number of European countries.

In young children aged 1–4 years, median intakes ranged from 19 to 28 µg/day. A median biotin intake of 19 µg/day was observed in Irish boys and girls (IUNA, online-a). Median biotin intakes of 25 µg/day and 28 µg/day were observed in German girls and boys, respectively (DGE, 2012).

In boys and girls aged 5–12 years, mean/median intakes ranged from 19 to 38 µg/day. Median intakes ranged from 19 to 24 µg/day in Ireland (boys and girls, 5–12 years), and were reported to be 36 µg/day in girls and 38 µg/day in boys in Germany (6–11 years), while mean intakes ranged from 30 to 35 µg/day in Austria (boys and girls, 7–12 years). In adolescent boys and girls aged 13–19 years, mean/median intakes ranged from 17 to 64 µg/day. Median intakes ranged from 17 to 27 µg/day in Ireland (boys and girls, 13–19 years) and were reported to be 36 µg/day in girls and 45 µg/day in boys (15–19 years, determined by 24-hour recall) or 50 µg/day in girls and 64 µg/day in boys (12–17 years, using dietary history over four weeks) in Germany. Mean intakes ranged from 31 to 47 µg/day in Austria (boys and girls, 13–19 years).

In adult men and women below about 65 years, mean/median intakes ranged from 26 to 50 µg/day. Data from Germany and Ireland indicated median intakes between 40 and 48 µg/day in men and between 29 and 42 µg/day in women, while mean intakes were observed to range between 33 and 50 µg/day in men and 26 and 43 µg/day in women in Hungary and Austria, and between 34 and 45 µg/day for both sexes in Latvia.

In older adult men and women, mean/median intakes ranged from 24 to 43 µg/day. Median intakes between 36 and 43 µg/day in men and 32 and 39 µg/day in women were observed in Germany and Ireland and mean intakes of 29 to 34 µg/day in men and 24 to 34 µg/day in women were reported in Hungary and Austria.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)