Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-27, 15:20   #11086
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Härligt! Fortfarande gott om tid tills sommaren
Tack! Beachkroppen är bara en bonus, har ju hybris och tyckte min form på 120+ var bra också. Främst är det hälsan och efter det att ligga runt 105kg om jag i framtiden får lust att köra någon serietävling
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2019-03-27 klockan 15:21.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 11:58   #11087
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Bara två invägningar förra veckan men de visade i alla fall 90,0 kg. Bör fixa sub 90 kg tills nästa vecka, enda som hindrar mig är om jag skulle glömma bort helt att väga mig...
... eller om jag var väldigt tömd under dessa två invägningar. 90,8 kg blev medelvikten, 90,5 kg om man istället vänder sig till medianen(hade en invägning som drog upp snittet rejält).

Får istället ställa in siktet på sub 90 kg tills 13/4 då jag ska springa ett lopp.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-01, 14:26   #11088
ghettobird
Registered User
 
ghettobirds avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 28
Ligger själv och pendlar runt 90 strecket. 89.8-91.5
Har haft lite mycket av det goda på helgen tyvärr.
Men nu är det nya tag.
ghettobird är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-01, 14:59   #11089
sailaways
Registered User
 
sailawayss avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 150
Jag väger 88 kg på 182 cm och måste ta tag i det nu... Tänker köra med lättmjölk som enda intag. Och tuggummi, pepsi max etc

Senast redigerad av sailaways den 2019-04-01 klockan 15:03.
sailaways är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-01, 15:00   #11090
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Ok. Protein i form av pulver mestadels? Eller också kött?
Mestadels mat. Vilket mestadels var kyckling, fisk, ägg, kvarg och "vegankött".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-01, 15:23   #11091
sailaways
Registered User
 
sailawayss avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 150
Hur vanligt är det med små och stora ätstörningar? Kolozzeum har väl sin andel
sailaways är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 07:23   #11092
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av sailaways Visa inlägg
Hur vanligt är det med små och stora ätstörningar? Kolozzeum har väl sin andel
Finns säkert någon uppskattning om du googlar. Jag känner ingen med dessa problem men då består min umgängeskrets också till största del av folk som Svensson-tränar utan att lägga ned hela sin själ i det.

Hur ställer ni er till viktuppgång och viktnedgång över ett år? Tycker att det är lite knepigt. Å ena sidan har jag inga problem rent estetiskt med att väga mer under vinterhalvåret, framförallt då jag såklart även blir lite starkare. Samtidigt känns det inte som någon skitbra trend att deffa 7-8 kg varje vår. Det är liksom lite för många kilon för att det ska ses som en småsak att göra på årlig basis, även om det inte är jättetufft att gå ned till målvikten. Jag tror inte att det kommer att bli lika många plus-kilon i år men hittills har utvecklingen följt ett tydligt mönster.

Anledningen till frågan är att jag provade min löparväst utan tröja på igår Hade sett framför mig att se en tränad människa med tydlig marinsoldat-look i spegeln. Istället såg jag en Svensson som precis börjat ta tag i sitt liv efter en månadslång festperiod på Mallis. Sen gick jag tillbaka i journalen och såg att jag vägde två kg mindre vid samma period i fjol. Så nu har jag fått ett litet wake-up call...
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 16:15   #11093
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Är man skadad om man ligger på 80kg på 182.5 cm och funderar att deffa ned från 10% till 7-8%? Finns det någon generell siffra för vad som påverkar sexdrift osv? Hade varit mycket trevligt att hålla sig runt det nuvarande kroppsfettet efter en längre tids bulk.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 17:25   #11094
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är man skadad om man ligger på 80kg på 182.5 cm och funderar att deffa ned från 10% till 7-8%? Finns det någon generell siffra för vad som påverkar sexdrift osv? Hade varit mycket trevligt att hålla sig runt det nuvarande kroppsfettet efter en längre tids bulk.
Skadad enligt gemene man är du ju redan under 20% så vafan. Med det sagt så hade jag testat, du kan ju alltid avbryta.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 09:50   #11095
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Det har börjat att vända lite. 90,0 i lördags och 90,0 i morse. Det finns nog en liten chans att jag når en medelvikt sub 90 pannor innan helgen. Har dock varit ganska svag på sistone och igår tog jag några steg mot ICA-butiken för att köpa godis innan jag stannade, tänkte till och fortsatte hemåt. Inte första gången det händer heller. Har fortfarande det där farliga tänket att jag "förtjänar att gå ned i vikt" även om jag intar lite godis. Det har jag ju fått bevis på några gånger om inte fungerar
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 12:54   #11096
KralligK
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 4
Hur långt är det rimligt att promenera varje dag under deff utan att det påverkar styrketräningen negativt?

Jag har börjat med 2,5km-3km per dag. Bör jag öka?

I övrigt är jag helt stillasittande hemma.
KralligK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 15:29   #11097
Starman
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 24
Hej! Jag har en fråga angående kalori intag!

I dagsläget kör jag styrketräning. Måndag, Tisdag, Torsdag & Lördag. Jag håller mig till bra kost men är orolig att jag ligger på ett för litet kalori intag.

En dag kan se ut så här.

Frukost: 1 dl fiber havregrynsgröt, en skvätt lätt mjölk.

Lunch: 2 kokta ägg, 1 Banan/äpple, Starnutrition Whey - 80 (en skopa/halv dl).

Efter träning: Kvarg och lite bär som jag mixar (1 glas), 2 kokta ägg.

Middag: 1 kyckling bröstfile och 1,2 dl fullkornsris. Eller Fullkornspasta och (nöt)köttfärsås. (Lägger alltid till brocoli, paprika eller annat nyttigt).

Kvällsmat: Casein 1 dl med 1 skivad banan i. Ibland kör jag bara på lite kvarg och en skål med lätt mjölk och havregryn i.

Jag kör med en app som heter LifeSum. I den har jag lagt till min vikt på 155 kg och längd på 181 cm. Nu står det att jag har ätit 835 Kcal, Bränt ca 600 Kcal och har 3104 kcal kvar att få i mig :o

Jag är ingen expert på kalorier men ska jag verkligen äta så mycket? Att gå ner i vikt handlar väl mycket om att minska portionerna och äta rätt. Tidigare veckorna har jag typ bara fått i mig kring 1500 - 2000 kcal.

Varför står det att jag ska äta så mycket kalorier?
Starman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 19:32   #11098
Ciirree
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 82
Tappade 1,7 kg första veckan men känslan var inget vidare.

Har gått igenom flera deffar under åren och första veckan har alltid varit den med flest kilon bort (p.g.a all vätska som släpper antar jag).

Jag är inte en sådan som tror allt ska försvinna första veckan eller att veckorna ska bli lätta. Men utav erfarenhet brukar det synas ganska väl första veckan på grund av ovanstående men inte den här gången. Kanske får räkna om.

Senast redigerad av Ciirree den 2019-04-09 klockan 19:35.
Ciirree är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 06:46   #11099
ghettobird
Registered User
 
ghettobirds avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Starman Visa inlägg
Hej! Jag har en fråga angående kalori intag!

I dagsläget kör jag styrketräning. Måndag, Tisdag, Torsdag & Lördag. Jag håller mig till bra kost men är orolig att jag ligger på ett för litet kalori intag.

En dag kan se ut så här.

Frukost: 1 dl fiber havregrynsgröt, en skvätt lätt mjölk.

Lunch: 2 kokta ägg, 1 Banan/äpple, Starnutrition Whey - 80 (en skopa/halv dl).

Efter träning: Kvarg och lite bär som jag mixar (1 glas), 2 kokta ägg.

Middag: 1 kyckling bröstfile och 1,2 dl fullkornsris. Eller Fullkornspasta och (nöt)köttfärsås. (Lägger alltid till brocoli, paprika eller annat nyttigt).

Kvällsmat: Casein 1 dl med 1 skivad banan i. Ibland kör jag bara på lite kvarg och en skål med lätt mjölk och havregryn i.

Jag kör med en app som heter LifeSum. I den har jag lagt till min vikt på 155 kg och längd på 181 cm. Nu står det att jag har ätit 835 Kcal, Bränt ca 600 Kcal och har 3104 kcal kvar att få i mig :o

Jag är ingen expert på kalorier men ska jag verkligen äta så mycket? Att gå ner i vikt handlar väl mycket om att minska portionerna och äta rätt. Tidigare veckorna har jag typ bara fått i mig kring 1500 - 2000 kcal.

Varför står det att jag ska äta så mycket kalorier?

Kan se på rak arm att det där är mer en 800kcal.
Möjligt du missförstått något i appen?
Rekommenderar att läsa
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

"Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

Är du kraftigt överviktig, dvs har mer kroppsfett än genomsnittspersonen, stämmer inte uträkningen lika bra längre; den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är något lägre än vad uträkningen ger."
ghettobird är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 07:22   #11100
Starman
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av ghettobird Visa inlägg
Kan se på rak arm att det där är mer en 800kcal.
Möjligt du missförstått något i appen?
Rekommenderar att läsa
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

"Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

Är du kraftigt överviktig, dvs har mer kroppsfett än genomsnittspersonen, stämmer inte uträkningen lika bra längre; den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är något lägre än vad uträkningen ger."

Det jag skrev hur en dag kan se ut är självklart mer än 800 Kcal men det vara bara hur en vanlig dag ser ut.

Igår fick jag i mig 1861 kcal och står att jag har 1774 kcal kvar, och bränt 682 kcal på gymmet. Dessutom körde jag ett ryggpass och i appen lifesum står det att jag bränner 682 på 60 min ett medel/tungt överkropps pass.

Min kompis provade life sum appen och han väger 86 och vi testade bara för skoj skull och för han visade dig sig (om han nu skulle gå ner i vikt) att han skulle äta ca 1800 kcal, även när han lade till samma styrke pass som mig så fick han bara att han brände ca 300 kcal.


Jag pratade med en som använder samma app och han menade på att jag väger mycket, alltså 155 kg jag har med andra ord en större "tank" att fylla än vad min kompis som väger 86 kg har. Enligt han som använder samma app så förbränner jag också mer än en person som väger betydligt mindre än mig.

Det sista jag vill är att göra något fel, jag vill verkligen göra skillnad nu och jag tar detta på största allvar, och det har jag gjort flera veckor nu och även gått ned några kilon men i den längre längden vill jag hitta en perfekt balans med kost och träning så har bokat en tid hos en dietist
Starman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)