Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-26, 09:57   #181
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
En medeltida Trebuchet (tänk katapult 2.0) kunde hiva iväg stenar på 75-100kg 200m.

Det är information jag anser passar in i tråden.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 10:01   #182
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Jag byggde en trebuchet som hivade iväg blykulor i storlek av en lite större spelkula runt 25-30m. Också information som passade in i tråden.

Montering av hjul ökade kastlängden avsevärt samt att skiten inte bröt sönder sig själv vid varje kast. Vilket säkert är uppenbart för alla google ninjas här men inte var så självklart när man var 14.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 10:02   #183
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag är rätt säker på att jag skulle kunna hiva iväg en trebuchet ett hundratal meter. Speciellt ifall jag fått i mig ett par lördagsgroggar innan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 10:54   #184
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Jag kastade en lördagsgrogg närmare kilometern en gång när jag var 5 år gammal. Vill jag minnas.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 11:02   #185
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Är tvek på att han sylar en golfklubba 140 m också. Antingen har lördagsgrogg väldigt korta ben eller så är ögonmåttet dåligt.
Han hade dock inget måttband och stegade upp det. Jag skickar också en golfklubba 140 meter med tomtesteg.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 11:16   #186
Isanningensnamn
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 15
Jag tänkte också svara på världsrekord kastet i stöveln, starkt jobbat
Isanningensnamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 11:27   #187
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 728
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag kastade en lördagsgrogg närmare kilometern en gång när jag var 5 år gammal. Vill jag minnas.
Vrängde iväg lördagsgrogg typ 2.5 km när jag var 3. Han höll i en 5 kg varpa också
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 11:47   #188
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Själv kastade jag slägga 175 meter, tror ni jag har chans på OS?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 12:00   #189
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
https://recordsetter.com/world-recor...golf-club/6857
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 12:03   #190
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Är världsrekordet ca 70 meter? Då låter hans 140 meter ännu rimligare.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 15:33   #191
muddler
Lekfarbror
 
muddlers avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Värmdö
Inlägg: 7 717
__________________
Triceps är en förkrümpt hästsko

Träning och grejer

Muddler läser ferdinand!
muddler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 10:27   #192
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
350*5 är sjuka grejer. Men innan vi börjar jämföra med SL-rekord och eliten inom SL så ska man vara ärlig med vad det handlar om.

Det här är en OL-stång som är betydligt mjukare än en SL-stång. Detta gör att du lyfter mer helt enkelt. Du kommer upp ett par cm av stångens svikt innan vikterna lämnar golvet. Skillnaden blir mer påtaglig ju mer vikt du har på stången. När du dessutom "turklastar" så blir effekten ännu större. Alla styrkelyftare vet att det är "fusk" med OL-stång och turklastning.

När man dessutom studsar upp stången mellan repsen (istället för död start för varje lyft) så "fuskar" man vidare.

Med det sagt så är det naturligtvis sjukt starkt av Daniel. Jag kan dock störa mig på när man börjar jämföra med rekord osv och inte ha koll på skillnaden i förutsättningarna. Om nån stark styrkelyftare skulle kasta nån "konstig" diskus långt som fan så skulle nog diskuskastarna reagera på att, visst det är bra, men jämför inte med en riktig diskus.

Sen är det definitivt inget konstigt att atleter i kraftsporter såsom exempelvis diskus eller kula är minst lika stark som eliten inom styrkelyft. Ofta starkare. Det är ju sporter som ger betydligt större ära och pengar. Jag hade alla dagar i veckan hellre varit världsmästare i diskus än i styrkelyft. Hade jag haft den styrkan hade jag valt diskus.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3

Senast redigerad av Landström den 2020-01-27 klockan 10:29.
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 10:38   #193
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
350*5 är sjuka grejer. Men innan vi börjar jämföra med SL-rekord och eliten inom SL så ska man vara ärlig med vad det handlar om.

Det här är en OL-stång som är betydligt mjukare än en SL-stång. Detta gör att du lyfter mer helt enkelt. Du kommer upp ett par cm av stångens svikt innan vikterna lämnar golvet. Skillnaden blir mer påtaglig ju mer vikt du har på stången. När du dessutom "turklastar" så blir effekten ännu större. Alla styrkelyftare vet att det är "fusk" med OL-stång och turklastning.

När man dessutom studsar upp stången mellan repsen (istället för död start för varje lyft) så "fuskar" man vidare.

Med det sagt så är det naturligtvis sjukt starkt av Daniel. Jag kan dock störa mig på när man börjar jämföra med rekord osv och inte ha koll på skillnaden i förutsättningarna. Om nån stark styrkelyftare skulle kasta nån "konstig" diskus långt som fan så skulle nog diskuskastarna reagera på att, visst det är bra, men jämför inte med en riktig diskus.

Sen är det definitivt inget konstigt att atleter i kraftsporter såsom exempelvis diskus eller kula är minst lika stark som eliten inom styrkelyft. Ofta starkare. Det är ju sporter som ger betydligt större ära och pengar. Jag hade alla dagar i veckan hellre varit världsmästare i diskus än i styrkelyft. Hade jag haft den styrkan hade jag valt diskus.
Bra inlägg. Inget jag hade tänkt på innan, fast det ju egentligen bprde varit uppenbart.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 11:19   #194
milax
Registered User
 
milaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: DEADBEEF
Inlägg: 277
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Sen är det definitivt inget konstigt att atleter i kraftsporter såsom exempelvis diskus eller kula är minst lika stark som eliten inom styrkelyft. Ofta starkare. Det är ju sporter som ger betydligt större ära och pengar. Jag hade alla dagar i veckan hellre varit världsmästare i diskus än i styrkelyft. Hade jag haft den styrkan hade jag valt diskus.
Bra inlägg!

Sedan är det lite taskigt om man tänker på hur många det är som lyfter jämfört med hur många det är som kastar diskus (å andra sidan vet alla skillnaden på diskus och kula, men "ingen" vet skillnaden på tyngdlyftning och styrkelyft)...

Fast det är väl som att jämföra hockey och innebandy kanske!?
milax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 12:04   #195
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Det finns starka atleter i många sporter jo. Spjutkastaren är hyffsade i studsbänk, amerikanske fotbollsspelare gör ofta bra resultat, minns inte vem men en nhl-spelare bänkade 200kg. Det är väl egentligen inte så konstigt då dessa har tränat hela livet och haft möjlighet att satsa på träningen. 350x5 är trots allt mer än starkt
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)