Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-09, 16:58   #16
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Exakt samma styrketest som på mönstringen, alltså. Intressant. Och ganska logiskt egentligen. Duger det för landets försvar torde det duga för landets poliskår, liksom.

Gissar att det fysiska arbetsprovet (att cykla på motionscykel) också är upplagt exakt som det på mönstringen då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 17:07   #17
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Samma som när man mönstrade

Cykel, typ marklyftliknande grej som man ska dra, tester på en dator
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Exakt samma styrketest som på mönstringen, alltså. Intressant. Och ganska logiskt egentligen. Duger det för landets försvar torde det duga för landets poliskår, liksom.

Gissar att det fysiska arbetsprovet (att cykla på motionscykel) också är upplagt exakt som det på mönstringen då.
Jag skrev ju det precis?

Jag har varit uppe i Stockholm på tester och jag vet.

Både försvaret och polisen delar lokaler och det finns inga separat för polisen; det är samma.

Själva utrustningen ser ju exakt ut som när man mönstrade också, cyklarna kanske var något nya men isokai-maskinen såg sig lik ut.

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-12-09 klockan 17:09.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 17:09   #18
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag skrev ju det precis?

Jag har varit uppe i Stockholm på tester och jag vet.

Både försvaret och polisen delar lokaler och det finns inga separat för polisen; det är samma.
Fattar inte hur jag kunde missa det, sorry.

Får man en bedömning från 1-9 också? Hur mycket måste polisen ha?

Minns att jag hade:
9 i arbetskapacitet.
6 i styrka.
4 i "psyke" eller vad det hette.
3 i ledarskap.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 17:20   #19
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Exakt samma test? Vill minnas att jag fick:
Cykling :6
Styrka: 4
Psykolog: 3

Minns att psykologen frågade om jag gillade att dricka öl och om jag verkligen ville göra lumpen varpå jag svarade nej. Helt otroligt att jag lyckades få 3.

Då hade du ett mer än jag Dio, minns inget av det andra så kanske har glömt.

Just det ja, datortestet. Det var ju vidrigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.

Senast redigerad av Lafayette den 2018-12-09 klockan 17:23.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 17:34   #20
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Då hade du ett mer än jag Dio, minns inget av det andra så kanske har glömt.
Jag förstår dock nästan inte hur man inte kunde få en nia på cykeltestet just vid det tillfället då jag gjorde det. Innan vi började så berättade instruktören att det stegvis skulle bli tyngre att cykla, och att ens siffra beror på när man hoppar av (hoppar man av i sista fasen får man alltså en nia). Men han berättade också att varje fas var kortare än den förra. Började man tycka att femman var jobbig t ex kunde man alltid tänka "jag behöver stå ut ännu kortare tid än förra fasen". Bara detta var sjukt peppande. En annan grej instruktören gjorde var att säga "nu är det en minut kvar till nästa fas", "nu är det 30 sekunder kvar", osv, vilket också gjorde en sjukt pepp. Man tänkte "jag kan ju inte hoppa av nu".

Men jag har förstått av vad andra berättat att alla inte hade lika motiverande instruktörer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg

Just det ja, datortestet. Det var ju vidrigt.
Just det, det ja. Det fick jag 7 på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2018-12-09 klockan 17:41.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 20:37   #21
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Enligt länken skulle man ha 5 av 9 på cykeltestet och 6 av 9 på styrketestet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 21:29   #22
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Psykologen är annorlunda än på mönstringen, mycket mera seriös och märks att de jobbar med "vuxna" människor och inte trötta 18 åringar som ska rycka in. Jag har hört folk som varit mönster människor som blivit kuggade bara för att psykologen tror att man ljuger.

Sen gäller det att ha bra svar på saker och ting också, hon frågade mig när jag var arg senast eller när jag grät senast jag typ hade ingen aning så jag ljög ihop något om att jag var arg på en kollega för 5 år sen (typ) men jag tror hon fattade att jag bara ljög.

Andra saker var jag helt ärlig på som jag inte tror hon köpte heller.

Cykeltestet är väldigt enkelt, lika så styrkan. Cykeltestet handlar ju ganska så mycket om benstyrka och uthållighet, inte så mycket kondition.

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-12-09 klockan 21:32.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 08:22   #23
Fultjack
Registered User
 
Fultjacks avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Boden
Inlägg: 3 224
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Psykologen är annorlunda än på mönstringen, mycket mera seriös och märks att de jobbar med "vuxna" människor och inte trötta 18 åringar som ska rycka in. Jag har hört folk som varit mönster människor som blivit kuggade bara för att psykologen tror att man ljuger.

Sen gäller det att ha bra svar på saker och ting också, hon frågade mig när jag var arg senast eller när jag grät senast jag typ hade ingen aning så jag ljög ihop något om att jag var arg på en kollega för 5 år sen (typ) men jag tror hon fattade att jag bara ljög.

Andra saker var jag helt ärlig på som jag inte tror hon köpte heller.

Cykeltestet är väldigt enkelt, lika så styrkan. Cykeltestet handlar ju ganska så mycket om benstyrka och uthållighet, inte så mycket kondition.
Jag var också ner och gjorde testerna i slutet på oktober. Styrketesten var inga problem som sagt om man är lite tränad, ändå failade en del på cykeltestet vilket för mig är obegripligt då du bara ska klara en femma. Tyvärr fick inte fortsätta längre än så för att se var man hamnar, under 5 = underkänd, över 5 = godkänd.
Styrketestet drog jag en 9a på trots att jag har ryggproblem som gör att jag knappt kan lyfta en stång från marken.

Svårigheten med testerna är snarare kunskaps/logiskt tänkte/IQ-test samt psykologen.

Vi var bara 2 st av 25-30 pers som gick helg vägen.
__________________
6:a CBB+178cm LP 2008
7:a FitnessFive Ystad 2009
Lic. Personlig Tränare
Lic. Fystränare
Blogg: http://mixedcorner.shapemeup.se/
Fultjack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 08:46   #24
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Var det inte tal om att dessutom ändra dessa tester och göra så att man endast behövde klara dessa krav NÄR man tog examen från utbildningen. Detta låter ju dock galet, att sänka krav oavsett vad det rör i ett yrke som Polis är ju skrämmande kan jag tycka. Att sedan yla över högre löner när kraven sänks blir ju än märkligare...
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 10:03   #25
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
För er som har ställt frågan om vilka tester som utförs.

Medicinsk och psykologisk prövning.

Teoretiskt test och personlighetstest.

Synskärpeundersökning och färgseendeundersökning

Hörselundersökning

EKG-undersökning samt puls- och blodtrycksmätning


Fysiskt arbetsprov

Citat:
Vid prövningen hos Rekryteringsmyndigheten kommer din kondition och styrka att mätas. Det görs med hjälp av ergometercykel respektive via ett ISOKAI-test. Simtestet gör du innan prövningen.
Simtestet gör man på valfri simhall innan man åker för att göra resterande tester. Det bör inte vara svårt, så länge man kan simma.

Konditionstestet utförs på en så kallad ergometercykel var motståndet höjs konstant i ca 12 minuter.

Styrketestet benämns som ISOKAI-testet och går ut på att man i princip gör ett marklyft - men - där man fortsätter med stången upp till hakan.

- Som sagt, det jag är mest orolig över är konditionstestet.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 13:33   #26
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Var det inte tal om att dessutom ändra dessa tester och göra så att man endast behövde klara dessa krav NÄR man tog examen från utbildningen. Detta låter ju dock galet, att sänka krav oavsett vad det rör i ett yrke som Polis är ju skrämmande kan jag tycka. Att sedan yla över högre löner när kraven sänks blir ju än märkligare...
Kanske har du blandat ihop det med körkortskravet?
Man måste ha b-körkort för att kunna ta examen, men man behöver inte ha det för att få påbörja utbildningen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 14:01   #27
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kanske har du blandat ihop det med körkortskravet?
Man måste ha b-körkort för att kunna ta examen, men man behöver inte ha det för att få påbörja utbildningen.
Fullt möjligt, men är ganska säker på att det även handlade om de fysiska kraven då man ansåg att det ju "kvittade" vilken form man hade när man började utan det viktiga var formen när man gick ut i arbete.

Men stor brasklapp om att jag kan ha fel...lika sjukt dock med körkort! borde väl vara krav på minst 5 års körvana eller dyl när man är polis. Kul att någon rookie som haft körkort i 2 månader ska dra iväg på en biljakt eller dyl
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 14:08   #28
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Fullt möjligt, men är ganska säker på att det även handlade om de fysiska kraven då man ansåg att det ju "kvittade" vilken form man hade när man började utan det viktiga var formen när man gick ut i arbete.

Men stor brasklapp om att jag kan ha fel...lika sjukt dock med körkort! borde väl vara krav på minst 5 års körvana eller dyl när man är polis. Kul att någon rookie som haft körkort i 2 månader ska dra iväg på en biljakt eller dyl
Jag skulle gissa på att ifall man har en tjänst som kräver nån mer avancerad bilkörning än "vanlig vardagskörning" så får man också adekvat utbildning i detta. Men detta kanske inte sker under den vanliga polisutbildningen, utan i nån utbildning man får gå efter att ha jobbat ett tag. Dvs att de inte sätter nyexade nybörjare till att preja bankrånare av vägen i hundranittio knyck.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 14:55   #29
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag skulle gissa på att ifall man har en tjänst som kräver nån mer avancerad bilkörning än "vanlig vardagskörning" så får man också adekvat utbildning i detta. Men detta kanske inte sker under den vanliga polisutbildningen, utan i nån utbildning man får gå efter att ha jobbat ett tag. Dvs att de inte sätter nyexade nybörjare till att preja bankrånare av vägen i hundranittio knyck.
Rätt säker på att speciell bilkörning vid utryckning ingår i grundutbildningen.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 16:52   #30
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Rätt säker på att speciell bilkörning vid utryckning ingår i grundutbildningen.
Hur kan det ingå där ifall man inte behöver ha körkort förrän man tar examen?

EDIT: Jag blev tvungen att googla. Jag hade blandat ihop det. Man kan alltså bli antagen till polisutbildnignen utan att ha körkort, men man är tvungen att ha körkort då man påbörjar utbildningen.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-12-10 klockan 16:54.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)