Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-29, 11:58   #1
KAR340
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 18
Lifehacks för att få vardagen att gå ihop

Hej!

Finns det någon i samma sits, --> I ett förhållande med småbarn i dagis och skola, två heltidsjobb, villa och någorlunda jämställt med hushållet. Någon av er som har några grymma lifehacks att dela med sig av för att få in träning och hälsosam kost i vardagen utan att det tar över all tid man har?
Jag är väldigt intresserad av träning och hälsosam mat och jag har lyckats att träna och äta bra i långa perioder, men det tar verkligen över allt och jag har ingen ork över till något annat. Det går bara inte ihop. Eller måste man vara beredd att lägga allt om man vill ha lite högre mål med sin träning? Jag menar man måste ju få tid till återhämtning också och ni som är i liknande sits vet ju att det är ganska svårt att ha tid och ork till allt ändå.
Är som sagt jättenyfiken på om någon har några supertips!
KAR340 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 12:19   #2
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Hemmagym.
Storkok

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 12:22   #3
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Alla jag känner som tränar och fått barn brukar komma till gymmet allt mer sällan och många inte alls sen.. Men det går nog att få ihop på något sätt

Önskar jag hade nå tips att ge, ska fråga någon och återkomma kanske
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 12:34   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Dom jag känner som har fått barn och ändå hållit träningen på samma nivå som innan har inte behövt arbeta med annat. :p
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 12:34   #5
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Alla jag känner som tränar och fått barn brukar komma till gymmet allt mer sällan och många inte alls sen.. Men det går nog att få ihop på något sätt

Önskar jag hade nå tips att ge, ska fråga någon och återkomma kanske
Det handlar nog inte om att man egentligen inte hinner men som förälder så blir man väldigt sparsam med den tid man har. Arbetar du heltid så vill du vara med ditt barn när du kommer hem. Det är lätt att man känner sig självisk annars också.

Ett lifehack är att du har en grym fru som kan allt.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 12:37   #6
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Det handlar nog inte om att man egentligen inte hinner men som förälder så blir man väldigt sparsam med den tid man har. Arbetar du heltid så vill du vara med ditt barn när du kommer hem.
+1 Jag har full förståelse för föräldrar som slutar träna helt.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 12:45   #7
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Hemmagym.
Storkok

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
tror också jag hade satsat på detta !
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 12:46   #8
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Det kan kanske bero på att jag har en ovanligt stöttande fru, det vet jag inte riktigt för jag har inte haft någon annan. Jag har inte haft problem att hinna träna under tiden jag varit förälder. Nu är barnen äldre så de är hellre med kompisar än med mig på kvällar så nu finns det absolut tid. Vill de att vi ska göra något speciellt så ställer jag in träningen den dagen helt enkelt.

Det är kyrkokör, konståkning, cheerleading, simning och allt möjligt de ska på men det hinns med. Min fru har veckopendlat ett halvår och jag har ändå hunnit träna utan problem. Jag har ärligt talat svårt att förstå hur folk inte hinner träna men det måste väl vara nåt fundamentalt som skiljer mitt liv från andra föräldrars, vet ej vad dock.

Jag snittar nog 18 träningsdagar per månad om man ser över hela året, helt utan stress.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2018-11-29 klockan 12:52.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 12:47   #9
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
+1 Jag har full förståelse för föräldrar som slutar träna helt.
Samtidigt så är det viktigt att ens barn får uppleva och se sina föräldrar träna.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 12:50   #10
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Det kan kanske bero på att jag har en ovanligt stöttande fru, det vet jag inte riktigt för jag har inte haft någon annan. Jag har inte haft problem att hinna träna under tiden jag varit förälder. Nu är barnen äldre så de är hellre med kompisar än med mig på kvällar så nu finns det absolut tid. Vill de att vi ska göra något speciellt så ställer jag in träningen den dagen helt enkelt.

Det är kyrkokör, konståkning, cheerleading, simning och allt möjligt de ska på men det hinns med. Min fru har veckopendlat ett halvår och jag har ändå hunnit träna utan problem. Jag har ärligt talat svårt att förstå hur folk inte hinner träna men det måste väl vara nåt fundamentalt som skiljer liv liv från andra föräldrars, vet ej vad dock.

Jag snittar nog 18 träningsdagar per månad om man ser över hela året, helt utan stress.
köp en lott och några röda rosor till din fru ! Sådan brudar växer nog inte på träd...ta vara på henne
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 12:52   #11
Papa Pepe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 66
Här är en pappa som tränar 4 dagar i veckan, minst.

Lifehack nr 1: träna på lunchrasten. Räcker inte tiden så se till att övertala arbetsgivaren att du ska ha en friskvårdstimme. Då kan du träna 3 st 80 minuterspass (lunchrast 60 min+20 min friskvård) i veckan. Oslagbart. Aldrig varit i bättre form än nu, som 38-årig småbarnspappa

Lifehack nr 2: Många gym har barnpassning där åtminstone min dotter stormtrivs. Ta med barn/barnen dit.

Diet är inga problem. Att laga bra mat är ju inte synonymt med att det måste vara äckligt. Man måste inte leva på torr kycklingfile och ris. Alla i familjen kan alltså äta maten du äter.
Papa Pepe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 13:19   #12
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Förutom det som har sagts så är mitt absolut bästa tips att träna på morgonen. Gå upp tidigt och gå upp samma tid varje dag.

Men börja gärna med att verkligen analysera vad ni/du lägger er tid på. Då blir det enklare att avgöra vad man kan förändra, så skriv ned en typisk dag, den kan se rätt annorlunda för olika personer.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 13:24   #13
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Tycker det svåraste är att när man väl har en stund över och kan träna är man ofta väldigt trött och faktiskt vill ha en stund med sin sambo också. Framåt 20 när jag landat är man inte alltid så sugen att ge sig av då jag lägger mig 22 för att ha en susning att orka upp på morgonen

Att träna på jobbet har jag fått till lite vad gäller löpning, inte toppen men bättre än inget i varje fall
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 13:25   #14
Taragon
Registered User
 
Taragons avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 481
Jag är i samma sits och mina bästa tips är

Ha ett rullande träningsschema och kör vissa pass hemma med tex chinsräcke och kettlebells.

Laga bra mat även till familjen men om det är svårt som när dom bara vill äta pannkaka och falukorv så får man försöka äta skitbra på de övriga målen som man har mer koll på, tex frukost och mellanmål.

Jag har 2 barn och har nog snittat 4 pass per vecka i 5 år nu.
Taragon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 13:41   #15
TräningFitness
Registered User
 
TräningFitnesss avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 37
Tips för att hinna träna: Gå upp tidigt och träna innan jobbet, träna på lunchrasten eller börja jobbet tidigare så att du hinner med ett pass direkt efter jobbet innan du ska hämta barnen på dagis/skola

Vad gäller mat, som nämnt så kan man laga mat som är nyttig men även god så att hela familjen kan äta det. Hitta recept och testa! Mycket beror på vad för typ av mat barnen är vana vid. Självklart ska de få njuta av ex. snabbmakaroner och falukorv men då kan du göra en egen variant av pasta till dig själv.
__________________
Träning behöver inte vara komplicerat

https://www.ezfitness.se/
TräningFitness är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)