Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-01, 19:35   #31
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Man kan använda en sån maskin till både flies, pressar eller något mellanting. Du verkar ha misstagit maskinen för en med fast rörelsebana.
Ah ok. Jag misstog den för en vanlig flyes maskin. My mistake. Jag hade ingen anting om att det fanns sådana träningsmaskiner.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 19:36   #32
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Ah ok. Jag misstog den för en vanlig flyes maskin. My mistake. Jag hade ingen anting om att det fanns sådana träningsmaskiner.
Jupp, finns på mitt gym, därför jag kände igen den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 23:59   #33
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Fast den här fungerar precis på samma sätt, fast utan balanseringen, utan krångla till det. Till 97%
Med balansering antar jag att du menar.
Är belastningskurvan likadan är den ju utmärkt. Problemet uppstår när man inte har någon sådan maskin.

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Funkar med ett par vanliga hantlar och att man kopplar antingen två ö öglor som man också håller i handen, eller om man he lt enkelt drar hakarna runt handtagen och kopplar i sig själva

Ser vingligt och tungt ut för att det är ett pers haha. Man kan köra med 5 kg i varje näve och 2.5 från varje sida, och om man kör strikt så blir man totalmos av typ 20 reps. Squeeze i toppen och stretch i botten osv.
Ja det finns nog både ett o två sätt som är bättre än hur jag gjorde. Jag höll både hantel och CC-handtag i samma hand och krånglade.

Det roliga med övningen är ju att man kan laborera med belastningskurvan lite hur man vill, särskilt om man har ställbara trissor. Vilket inte så många CCs har tyvärr.
Nu kan man ju iofs det i en vanlig cabel flyes också men då blir det mer att man måste välja, här får man en allt i ett lösning.


Ska nog ge mig på den igen tror jag bestämt.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-03, 08:47   #34
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Har senaste året, mest pga skador, kört lätta vikter, hög volym och stort fokus på kontakt etc. känns bra och träffar rätt muskel osv. MEN! jag har under den här perioden gått ner 1-2 kg samtidigt som formen har blivit markant sämre. Styrkan har dalat något jävulskt, givetvis beroende på att jag kör annorlunda men inte en chans att jag skulle vara I närheten av mina gamla vikter oavsett utförande.

Gick för ca 2 månader sedan (när jag vägde mig och såg vad som hänt) tillbaka till ett program likt det jag alltid kört efter. Medium antal set (ca 8-12 muskelgrupp), 4-15 reps, en kompromis mellan vikter och kontakt, inte löjligt lätta vikter men inte heller för tungt för att tappa kontakten. Men det viktigaste jaga progression. På 2 månader ser jag skillnad både på vågen och I spegeln, bättre form och mer muskler. och markant starkare.

Styrka = muskler är lika fel som styrka != muskler. Får du kontakt och träffar rätt muskel så är ökad styrka = mer muskler. Att köra för lätt med superkontakt och inte jaga progression funkar inte för mig I alla fall.
Har inte du skrivit tidigare att du tappade styrka men ökade i volym av att träna så? "Rundare muskler och mer symmetrisk" har jag för mig att jag läst. Kan ha varit angående något annat iofs.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 10:34   #35
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Har inte du skrivit tidigare att du tappade styrka men ökade i volym av att träna så? "Rundare muskler och mer symmetrisk" har jag för mig att jag läst. Kan ha varit angående något annat iofs.
Jo exakt, så tyckte jag det blev första månaderna, sedan vände det. Vet inte varför, tror tyngre träning behövs också, så en kombo är nog det bästa.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 14:13   #36
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Jag har lagt ner detta nu. Det funkar inte för mig. Tränar varje muskelgrupp en gång i veckan. Och det känns som att jag börjar om för varje gång det är bröst, bänkpress på schemat. Kan inte bli någon progression på bänkpress bara en gång i veckan. Idag t,ex var jag svagare än veckan innan. Och något SL-tjafs ger jag mig inte på.

Blir tillbaks till den gamla hederliga pumpträningen..men ska försöka köra tungt när jag känner kroppen klarar det.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 15:51   #37
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Jag har lagt ner detta nu. Det funkar inte för mig. Tränar varje muskelgrupp en gång i veckan. Och det känns som att jag börjar om för varje gång det är bröst, bänkpress på schemat. Kan inte bli någon progression på bänkpress bara en gång i veckan. Idag t,ex var jag svagare än veckan innan. Och något SL-tjafs ger jag mig inte på.

Blir tillbaks till den gamla hederliga pumpträningen..men ska försöka köra tungt när jag känner kroppen klarar det.
Varför så låg frekvens?

om du sänker både volymen och frekvensen så är det ju ganska svårt att öka
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 17:10   #38
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
Varför så låg frekvens?

om du sänker både volymen och frekvensen så är det ju ganska svårt att öka
+1

Det var exakt detta jag menade med att man inte kan ge svar utifrån infon som gavs i trådstarten, ingen info om periodisering, volym, frekvens, kost, övrig träning osv.

Ge lite mer info och skriv ner vad din "pumpträning" består av. Sen har det ju dessutom bara gått en vecka sen du startade tråden så det är ju så extremt kort utvärderingstid.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 18:05   #39
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
Varför så låg frekvens?

om du sänker både volymen och frekvensen så är det ju ganska svårt att öka
Behöver det verkligen inte vara, kan ofta vara det som behövs för att kroppen ska ”orka” öka.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 20:48   #40
rbn
Registered User
 
rbns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 339
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Jag har lagt ner detta nu. Det funkar inte för mig. Tränar varje muskelgrupp en gång i veckan. Och det känns som att jag börjar om för varje gång det är bröst, bänkpress på schemat. Kan inte bli någon progression på bänkpress bara en gång i veckan. Idag t,ex var jag svagare än veckan innan. Och något SL-tjafs ger jag mig inte på.

Blir tillbaks till den gamla hederliga pumpträningen..men ska försöka köra tungt när jag känner kroppen klarar det.
Du kommer inte prestera identiskt varje pass. Ibland kommer du vara aningen svagare, ibland aningen starkare, sålänge det inte är nån dramatisk försämring gör du antagligen inget fel. Ger du dig själv samma förutsättningar varje gång kommer du sakta öka, men med bänk en gång i veckan så kommer det ta tid.

Om nu bänk är något du vill satsa och bli bättre på så får du nog lägga mer tid på det, i alla fall öka frekvensen till 2 gånger i veckan, eller t o m 3. Lägg till ett par komplementövningar på det och ge det ett halvår.
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 21:10   #41
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
De kanske får tuttar från grenträningen, typ Conans hjul och stenlyftning.
Precis varför jag menade på att man säkert kan bygga bra pecs utan att kanske köra så mycket specifikt pecs.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 21:11   #42
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Jag har lagt ner detta nu. Det funkar inte för mig. Tränar varje muskelgrupp en gång i veckan. Och det känns som att jag börjar om för varje gång det är bröst, bänkpress på schemat. Kan inte bli någon progression på bänkpress bara en gång i veckan. Idag t,ex var jag svagare än veckan innan. Och något SL-tjafs ger jag mig inte på.

Blir tillbaks till den gamla hederliga pumpträningen..men ska försöka köra tungt när jag känner kroppen klarar det.
Du vill ha progression i bänkpress men inte något SL-tjafs?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)