Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-31, 16:04   #16
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Ser vingligt och oskönt ut
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 17:27   #17
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Har senaste året, mest pga skador, kört lätta vikter, hög volym och stort fokus på kontakt etc. känns bra och träffar rätt muskel osv. MEN! jag har under den här perioden gått ner 1-2 kg samtidigt som formen har blivit markant sämre. Styrkan har dalat något jävulskt, givetvis beroende på att jag kör annorlunda men inte en chans att jag skulle vara I närheten av mina gamla vikter oavsett utförande.

Gick för ca 2 månader sedan (när jag vägde mig och såg vad som hänt) tillbaka till ett program likt det jag alltid kört efter. Medium antal set (ca 8-12 muskelgrupp), 4-15 reps, en kompromis mellan vikter och kontakt, inte löjligt lätta vikter men inte heller för tungt för att tappa kontakten. Men det viktigaste jaga progression. På 2 månader ser jag skillnad både på vågen och I spegeln, bättre form och mer muskler. och markant starkare.

Styrka = muskler är lika fel som styrka != muskler. Får du kontakt och träffar rätt muskel så är ökad styrka = mer muskler. Att köra för lätt med superkontakt och inte jaga progression funkar inte för mig I alla fall.
Problemet är att ofta ser man folk som i tex stångrodd står med ryggen i 80 graders vinkel och kör superstrikt men ibland får man lite tumma på teknikenoch lite momentum skadar ej om man vill starkare.Nån form av mellanväg tror jag är bäst. Enklaste sättet för hypertrofi är att höjja vikterna altså bli starkare, andra sätt är tex öka antalet set och dropsets osv.

Jag har exakt samma erfarenhet som Mats J i denna fråga
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 17:34   #18
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Strongman kör väl inte mycket bröst överhuvudtaget och de har oftast väl utvecklad muskelatur i området.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 17:42   #19
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Strongman kör väl inte mycket bröst överhuvudtaget och de har oftast väl utvecklad muskelatur i området.
De kanske får tuttar från grenträningen, typ Conans hjul och stenlyftning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 19:03   #20
rbn
Registered User
 
rbns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 339
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Inga konstigheter. Han menar att han egentligen inte tror på att styrka = hypertrofi, men nu är han beredd att ge det en chans. Så egentligen stämmer "hypertrofi är målet", men nu tänkte han pröva att nå hypertrofi genom att bara öka vikten, så "progression är målet", "fokus är på vikt" och "kommer inte jaga pump eller kontakt" kommer nu ett tag vara det han prövar för att nå hypertrofi.
Ah, ja det verkar rimligare. Läste för hastigt för att hinna förstå.

Kvarstår dock att han inte ska skita i kontakt med muskeln. Jag gick ganska snabbt från 100 -> 120kg i bänkpress genom att gå sakta ner och verkligen försöka hålla mind-to-muscle med bröstet och se till att jag träffade just detta. Många som bara "tar i" tenderar att ha en träffpunkt som skiljer >1 dm mellan lyft till lyft och kopplar in väldigt mycket axlar mm när det blir för tungt.

Senast redigerad av rbn den 2018-10-31 klockan 19:05.
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 01:17   #21
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
En formidabel övning, mycket bättre än så blir det inte!
Pezruleshaakon visade mig den för ett antal år sedan, men lade ner för att den tyvärr var lite för bökig med utrustningen jag hade tillgång till och för instabil för vad mina axlar tyckte om då.

Med de där handtagen såg smarta ut!
Tänker att även kettle bells med fäste för karbinhake skulle kunna bara bra för att få vikten mer centrerad runt handen och därmed lite mer stabilitet.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 06:05   #22
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
En formidabel övning, mycket bättre än så blir det inte!
Pezruleshaakon visade mig den för ett antal år sedan, men lade ner för att den tyvärr var lite för bökig med utrustningen jag hade tillgång till och för instabil för vad mina axlar tyckte om då.

Med de där handtagen såg smarta ut!
Tänker att även kettle bells med fäste för karbinhake skulle kunna bara bra för att få vikten mer centrerad runt handen och därmed lite mer stabilitet.
Fast den här fungerar precis på samma sätt, fast utan balanseringen, utan krångla till det. Till 97%
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 11:13   #23
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Fast den här fungerar precis på samma sätt, fast utan balanseringen, utan krångla till det. Till 97%
Nej, övningarna fungerar och känns helt olika. Glöm inte att övningen som Rikard visade också innehåller ett pressmoment, som helt saknas i maskinen du lagt bild på. Fördelen med pressövningen som Rikard tipsade om är att man kan få en maximal kontraktion i hela rörelsemomentet. I vanlig bänkpress är det egentligen bara maximal kontraktion när överarmsbenen pekar utåt, parallellt med golvet. Visst, muskeln utsätts också för belastning längre upp, men eftersom man begränsas av vikten man kan pressa från botten när ens överarmar är parallella med golvet så kommer vikten egentligen bli för lätt. Och när överarmsbenen pekar rakt upp, perpendikulärt mot golvet så kommer det nästan inte finnas någon belastning alls på brösten. I olika flyes varianter, som exempelvis den du lagt bild på så är belastningsprofilen helt annorlunda. Där begränsas man istället av vikten man klarar av att hålla när överarmarna är raka framför kroppen, till priset av att belastningen egentligen blir för lätt när överarmarna pekar ut mot sidan. Med Rikards övning kan man alltså uppnå maximal kontraktion i hela rörelsemomentet oavsett överarmens position.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 11:18   #24
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Ska maxa, sen köra den ett tag, sen maxa igen. Men handlederna vill inte bänka riktigt än
Bra! Skall bli riktigt kul att se resultatet av det.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 11:46   #25
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Liggande pullover och incline hybridpress är det enda man behöver.

*sträcker ut hakan*
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 11:55   #26
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Nej, övningarna fungerar och känns helt olika. Glöm inte att övningen som Rikard visade också innehåller ett pressmoment, som helt saknas i maskinen du lagt bild på. Fördelen med pressövningen som Rikard tipsade om är att man kan få en maximal kontraktion i hela rörelsemomentet. I vanlig bänkpress är det egentligen bara maximal kontraktion när överarmsbenen pekar utåt, parallellt med golvet. Visst, muskeln utsätts också för belastning längre upp, men eftersom man begränsas av vikten man kan pressa från botten när ens överarmar är parallella med golvet så kommer vikten egentligen bli för lätt. Och när överarmsbenen pekar rakt upp, perpendikulärt mot golvet så kommer det nästan inte finnas någon belastning alls på brösten. I olika flyes varianter, som exempelvis den du lagt bild på så är belastningsprofilen helt annorlunda. Där begränsas man istället av vikten man klarar av att hålla när överarmarna är raka framför kroppen, till priset av att belastningen egentligen blir för lätt när överarmarna pekar ut mot sidan. Med Rikards övning kan man alltså uppnå maximal kontraktion i hela rörelsemomentet oavsett överarmens position.
Det stämmer dåligt med vad den här maskinen gör momenten blir de samma förutom balansakten.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 11:57   #27
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
En formidabel övning, mycket bättre än så blir det inte!
Pezruleshaakon visade mig den för ett antal år sedan, men lade ner för att den tyvärr var lite för bökig med utrustningen jag hade tillgång till och för instabil för vad mina axlar tyckte om då.

Med de där handtagen såg smarta ut!
Tänker att även kettle bells med fäste för karbinhake skulle kunna bara bra för att få vikten mer centrerad runt handen och därmed lite mer stabilitet.
Funkar med ett par vanliga hantlar och att man kopplar antingen två ö öglor som man också håller i handen, eller om man he lt enkelt drar hakarna runt handtagen och kopplar i sig själva

Ser vingligt och tungt ut för att det är ett pers haha. Man kan köra med 5 kg i varje näve och 2.5 från varje sida, och om man kör strikt så blir man totalmos av typ 20 reps. Squeeze i toppen och stretch i botten osv.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 14:06   #28
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det stämmer dåligt med vad den här maskinen gör momenten blir de samma förutom balansakten.
Det har jag svårt att se. Kan du förklara mer?

Antingen så har jag missat något eller så har du missat något.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 18:20   #29
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Det har jag svårt att se. Kan du förklara mer?

Antingen så har jag missat något eller så har du missat något.
Det har du gjort David att man kan mixtra med rörelsebanan även i den här maskinen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 18:26   #30
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Det har jag svårt att se. Kan du förklara mer?

Antingen så har jag missat något eller så har du missat något.
Man kan använda en sån maskin till både flies, pressar eller något mellanting. Du verkar ha misstagit maskinen för en med fast rörelsebana.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)