Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-31, 06:05   #1
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Bänkpress och hantelpress för hypertrofi

Har gått in i lite av en platå. Funderar på att göra endast två övningar för bröst och axlar nu en tid. Progression ska vara målet. PB ska slås i någon mening varje pass. Om det nu så är tyngre vikt, fler reps eller set.

Tror inte riktigt på det här med styrka=hypertrofi. Men jag är beredd att prova och utvärdera. Fokus kommer vara på vikt hela tiden. Utförandet får komma i hand. Kommer inte jaga någon pump eller kontakt. Hantelpressarna ska vara med lite lutning så det lär även ta lite på lite övre bröst?

Målet är hypertrofi. Alla pressmuskler ska bli större. Det jag funderar på är tricepsträningen. Har redan hyffsade armar. Vet inte hur de ska tränas under tiden. Någon provat detta upplägg?
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 06:57   #2
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Har gått in i lite av en platå. Funderar på att göra endast två övningar för bröst och axlar nu en tid. Progression ska vara målet. PB ska slås i någon mening varje pass. Om det nu så är tyngre vikt, fler reps eller set.

Tror inte riktigt på det här med styrka=hypertrofi. Men jag är beredd att prova och utvärdera. Fokus kommer vara på vikt hela tiden. Utförandet får komma i hand. Kommer inte jaga någon pump eller kontakt. Hantelpressarna ska vara med lite lutning så det lär även ta lite på lite övre bröst?

Målet är hypertrofi. Alla pressmuskler ska bli större. Det jag funderar på är tricepsträningen. Har redan hyffsade armar. Vet inte hur de ska tränas under tiden. Någon provat detta upplägg?
Vilket upplägg? Att träna bara 2 övningar bröst och försöka göra det bättre varje pass?

det finns väl oändliga med varianter på ett sånt "upplägg"?

Senast redigerad av Pokkes den 2018-10-31 klockan 06:59.
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 08:22   #3
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Att du ska köra två övningar säger så extremt lite så det går ju inte ens att spekulera kring svar.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 08:25   #4
rbn
Registered User
 
rbns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 339
Jag kör bänkpress 2-3 ggr i veckan som enda bröstövning så visst kan man köra så, men det finns flera saker som jag inte förstår i ditt inlägg.

"Progression är målet, hypertrofi är målet, fokus är på vikt, 'tror inte på styrka=hypertrofi', kommer inte jaga pump eller kontakt"?

Du verkar spreta åt alla håll här. Om målet endast är hypertrofi, dvs att muskeln ska växa, är förmodligen "lättare" vikt med just pump och kontakt att föredra.

Är fokus på vikten, som i att bli stark, så är det vikten du bör fokusera på. Repsintervall 1-6 t ex där du försöker öka din 1/3/4/5rm då och då. Tycker dock inte du ska "skita i pump och kontakt". Det var först när jag lärde mig koppla in och trycka med bröstet som jag blev betydligt starkare i bänken.
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 09:39   #5
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Men det är ju vad så många tjatar om, starkare=större. Och jag har kört fast som sagt med mitt gamla träningssätt. Så tänkte varför inte...något SL program går då aldrig på. Det här blir mitt hemsnickrade schema. Resten av kroppen ska tränas enligt kroppsbyggnings-metodiken. Jaja..får se hur det går. Kan uppdatera här om någon månad
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 09:54   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av rbn Visa inlägg
Jag kör bänkpress 2-3 ggr i veckan som enda bröstövning så visst kan man köra så, men det finns flera saker som jag inte förstår i ditt inlägg.

"Progression är målet, hypertrofi är målet, fokus är på vikt, 'tror inte på styrka=hypertrofi', kommer inte jaga pump eller kontakt"?

Du verkar spreta åt alla håll här. Om målet endast är hypertrofi, dvs att muskeln ska växa, är förmodligen "lättare" vikt med just pump och kontakt att föredra.

Är fokus på vikten, som i att bli stark, så är det vikten du bör fokusera på. Repsintervall 1-6 t ex där du försöker öka din 1/3/4/5rm då och då. Tycker dock inte du ska "skita i pump och kontakt". Det var först när jag lärde mig koppla in och trycka med bröstet som jag blev betydligt starkare i bänken.
Inga konstigheter. Han menar att han egentligen inte tror på att styrka = hypertrofi, men nu är han beredd att ge det en chans. Så egentligen stämmer "hypertrofi är målet", men nu tänkte han pröva att nå hypertrofi genom att bara öka vikten, så "progression är målet", "fokus är på vikt" och "kommer inte jaga pump eller kontakt" kommer nu ett tag vara det han prövar för att nå hypertrofi.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 09:59   #7
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Kör den här istället: https://www.instagram.com/p/BjuPuo5h...d=2teu70hbw1nv
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 10:51   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Muskelmassa och på vilket sätt muskeln stimuleras att växa varierar över tid. Kontakt är viktigt för att rätt muskel ska arbeta. Tunga vikter fungerar kortsiktigt men oftast missar personen målmuskeln. Ett annat råd som jag kan ge är att inte krångla till det, Typ Rikards konstruktion, utan försök hitta ett mindre antal övningar som passar den egna kroppskonstruktionen.

Jämför dig inte för mycket med andra alla har olika förutsättningar och preparat innanför västen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 11:28   #9
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Har senaste året, mest pga skador, kört lätta vikter, hög volym och stort fokus på kontakt etc. känns bra och träffar rätt muskel osv. MEN! jag har under den här perioden gått ner 1-2 kg samtidigt som formen har blivit markant sämre. Styrkan har dalat något jävulskt, givetvis beroende på att jag kör annorlunda men inte en chans att jag skulle vara I närheten av mina gamla vikter oavsett utförande.

Gick för ca 2 månader sedan (när jag vägde mig och såg vad som hänt) tillbaka till ett program likt det jag alltid kört efter. Medium antal set (ca 8-12 muskelgrupp), 4-15 reps, en kompromis mellan vikter och kontakt, inte löjligt lätta vikter men inte heller för tungt för att tappa kontakten. Men det viktigaste jaga progression. På 2 månader ser jag skillnad både på vågen och I spegeln, bättre form och mer muskler. och markant starkare.

Styrka = muskler är lika fel som styrka != muskler. Får du kontakt och träffar rätt muskel så är ökad styrka = mer muskler. Att köra för lätt med superkontakt och inte jaga progression funkar inte för mig I alla fall.

Senast redigerad av Mats J den 2018-10-31 klockan 11:32.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 12:04   #10
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Fokus kommer vara på vikt hela tiden. Utförandet får komma i hand.
Det där är ett recept för att skada sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Vet inte hur de ska tränas under tiden.
Någon övning som tränar det långa huvudet genom dess fulla rörelsebana, som t.ex. liggande runt huvudet eller där du har armbågen fixerad ovanför huvudet.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 12:45   #11
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Brutal övning! Maximal kontraktion i hela rörelsen! Jag tror det är svårt att hitta en bättre övning. Jag har funderat på att köpa in sådana remmar för fotanklar, som jag ska fästa på underarmarna medan jag kör hantellpress i kabelmaskinen. Den enda nackdelen är att folk runtom en kommer tro att man är dum i huvudet
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 13:03   #12
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Brutal övning! Maximal kontraktion i hela rörelsen! Jag tror det är svårt att hitta en bättre övning. Jag har funderat på att köpa in sådana remmar för fotanklar, som jag ska fästa på underarmarna medan jag kör hantellpress i kabelmaskinen. Den enda nackdelen är att folk runtom en kommer tro att man är dum i huvudet
Ja den är fan sjukt överlägsen. Du kan annars ta valfria remmar och hålla i nävarna tillsammans med hantlarna. Gäller bara att nypa ihop nävarna lite
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 13:36   #13
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Ja den är fan sjukt överlägsen. Du kan annars ta valfria remmar och hålla i nävarna tillsammans med hantlarna. Gäller bara att nypa ihop nävarna lite
Har du börjat träna den för din bänkmaxning än? Eller vilket alternativ valde du?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 14:36   #14
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Platåer är bra, då fokuserar man mer på teknik ett tag. Skitsamma i siffrorna.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 15:06   #15
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Har du börjat träna den för din bänkmaxning än? Eller vilket alternativ valde du?
Ska maxa, sen köra den ett tag, sen maxa igen. Men handlederna vill inte bänka riktigt än
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)