Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-09, 12:16   #31
ventilation
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 100
Synd att dom inte hade med en tredje grupp som inte tränade någon kondition alls.
ventilation är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 12:21   #32
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation Visa inlägg
Synd att dom inte hade med en tredje grupp som inte tränade någon kondition alls.
Att cykla 30 minuter på 55% av V02max 2 ggr i veckan är i stort sett samma sak som att inte träna kondition alls.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 12:33   #33
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation Visa inlägg
Synd att dom inte hade med en tredje grupp som inte tränade någon kondition alls.
Det finns det andra studier som har.

Fyfe JJ, Bartlett JD, Hanson ED, Stepto NK, Bishop DJ. Endurance Training Intensity Does Not Mediate Interference to Maximal Lower-Body Strength Gain during Short-Term Concurrent Training. Frontiers in Physiology. 2016;7:487. doi:10.3389/fphys.2016.00487. Fulltext.

Utdrag ur diskussionen:
"This is the first investigation to compare the effects of HIT and work-matched MICT on adaptations to maximal strength, CMJ performance, and lean mass when performed concurrently with RT. The main findings of this study were that, compared with RT performed alone, concurrent training incorporating either HIT or work-matched MICT cycling similarly attenuated maximal lower-body strength development and improvements in peak CMJ force and power, while increases in lower-body lean mass were attenuated with concurrent training incorporating HIT, but not MICT." (moderate-intensity continuous training)

De olika protokollen står i exakt detalj i fulltexten.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 13:15   #34
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Att cykla 30 minuter på 55% av V02max 2 ggr i veckan är i stort sett samma sak som att inte träna kondition alls.
Håller med det är väldigt lite och att det ska påverka hypertrofin verkar inte troligt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 13:21   #35
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Jag landsvägscyklar 60-90 minuter efter varje styrketräningspass månad 3-9 och har inte märkt någon försämrad muskeltillväxt. Tycker jag håller mig mer lean dessa månader - även fast samma viktuppgångstakt.

Nu senaste månaderna har jag dock hållit mig viktstabil och tycker det känns lättare att recompa (förlora fett men bygga muskler) med cykligen. Hade jag försökt recompa på vintern utan någon kardio tror jag (!) det varit svårare. Kanske provar i vinter.

Cyklar ganska lugnt. Podcast/musiklyssnande. Inte riktigt transporttempo dock utan helt klart jobbigare. Pushar inte sönder varje runda liksom. Tyvärr ingen puls- eller wattmätare. Både styrketräningen och cyklingen sker helt fastande (14-18 tim) så tömmer rejält med glykogen. Efteråt (när jag äter) känns som alla kolhydrater jag stoppar i mig bara försvinner/sugs upp. Känns som jag kan fuska lite med kalorierna. (Broscience?) :P

Senast redigerad av 1x0 den 2017-08-09 klockan 13:28.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 13:39   #36
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Jag landsvägscyklar 60-90 minuter efter varje styrketräningspass månad 3-9 och har inte märkt någon försämrad muskeltillväxt. Tycker jag håller mig mer lean dessa månader - även fast samma viktuppgångstakt.

Nu senaste månaderna har jag dock hållit mig viktstabil och tycker det känns lättare att recompa (förlora fett men bygga muskler) med cykligen. Hade jag försökt recompa på vintern utan någon kardio tror jag (!) det varit svårare. Kanske provar i vinter.

Cyklar ganska lugnt. Podcast/musiklyssnande. Inte riktigt transporttempo dock utan helt klart jobbigare. Pushar inte sönder varje runda liksom. Tyvärr ingen puls- eller wattmätare. Både styrketräningen och cyklingen sker helt fastande (14-18 tim) så tömmer rejält med glykogen. Efteråt (när jag äter) känns som alla kolhydrater jag stoppar i mig bara försvinner/sugs upp. Känns som jag kan fuska lite med kalorierna. (Broscience?) :P
Det är ju omöjligt att mäta på sig själv, hur vet du vad du skulle kunnat öka i muskelmassa om du gjort saker annorlunda? Svaret är ju givetvis att du inte vet, och inte kommer veta förens du provat.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 13:58   #37
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Tänker sökt på alla tävlande i mens physique som kör "30 min trappa" efter sitt armar/vader styrkepass.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 14:01   #38
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Det är ju omöjligt att mäta på sig själv, hur vet du vad du skulle kunnat öka i muskelmassa om du gjort saker annorlunda? Svaret är ju givetvis att du inte vet, och inte kommer veta förens du provat.
Jag "provar" ju under vintern. Bulk utan cykling efter styrketräning. Under sommaren bulk med cykling efteråt.
Men ja - håller med om att det är omöjligt att mäta själv. Eller? Håller koll på kroppsmått och går framåt i bra takt även under sommaren (med cyklingen).
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 22:55   #39
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag undrar om inte doping kan ta bort den försämrade hypertrofi-effekten av konditionsträning efter lyftandet?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 23:12   #40
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Jag "provar" ju under vintern. Bulk utan cykling efter styrketräning. Under sommaren bulk med cykling efteråt.
Men ja - håller med om att det är omöjligt att mäta själv. Eller? Håller koll på kroppsmått och går framåt i bra takt även under sommaren (med cyklingen).
Även om du mäter och ser att du ökat 5 cm på armarna så kan du ju omöjligt svara på om du med ett annat sätt att göra det på, hade ökat 6 cm eller 7 eller 8 eller 9 eller 11.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 05:17   #41
1911
Registered User
 
1911s avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag undrar om inte doping kan ta bort den försämrade hypertrofi-effekten av konditionsträning efter lyftandet?
Problemet i studien är väl just att hormonutsöndring sker som inte är hypertrofiskt opti pga cardioträning. Smäller man då i sig doping och ändrar kroppens hormonbalans blir det ju annorlunda ja.
1911 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 08:50   #42
ilikeu
When I move U move
 
ilikeus avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 445
Gäller det all typ av kondition? Eller är det just cykling ?
ilikeu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 08:57   #43
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Cykling har i tidigare studier visats ha minst negativt påverkande effekt. Löpning är mycket "värre".
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 09:16   #44
ilikeu
When I move U move
 
ilikeus avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 445
Tackar. Blir cykling efteråt då
ilikeu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 11:26   #45
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Står ju tom. i abstract:
Citat:
There were no interaction effects (time × group) for CSA, 1RM, or VO2max.

Detta kan de ju givetvis säga:
Citat:
The data suggest that significant improvement of CSA and strength can be expected with progressive resistance training with subsequent endurance exercise performed immediately or on a different day.

Allt efter första meningen här är ju bara trams som är inkonsistent med första meningen:
Citat:
The data suggest that no interaction effect was observed
in any of the outcome measures. However, moderate
intensity cycling exercise immediately after upper-body
resistance training influences the magnitude of muscle
hypertrophy and relative value of CSA changes due to
systemic factors; this effect was not observed if cycling
and resistance training were performed on separate days.
These results suggest that timing of endurance training
could alter the degree of muscular growth induced by
resistance training.
Om an är intresserad så kan det vara värt att läsa på om interaction och simple effects (ibland kallas det även simple main effects).
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)