Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-21, 14:14   #91
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Spunken, har du ett specifikt slutmål att uppnå med Foundation m.m.? De riktigt avancerade ringövningarna typ iron cross, maltese och dylikt eller något annat?
Inget konkret, vill klara en press till handstående någon gång. Annars tränar jag mest för att bli starkare till klättringen. Jag tror att den här typen at träning är den som kommer hålla mig i bäst form genom hela livet

Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Är "Mastery" att man klarar övningen strikt med angivna sets x reps (eller hold time) en gång och att det då är dags att gå vidare eller ska man (om man uppnår mastertry "innan") ändå fortsätta med den övningen resten av den tänkta tidsperioden och därefter gå till nästa progressionssteg.
Klarar du mastery är du Good to go till nästa progression!
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 15:06   #92
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det låter som ett mäktigt mål Jag kör på själv och ser hur långt jag kommer i princip. I det här fallet är verkligen resan lika kul som målet i mitt tycke.

För övrigt är ju en av de vuxna "hobbygymnasterna" som visas på hemsidan en svensk vid namn Mats Trane, som började träna sent i sitt vuxna liv, nu är 52 år och klarar t.ex. L-sit till handstand och dylikt. Imponerande.

Beemel, precis, du kan testa masterymålet direkt, vilket är samma som det man uppnår eller ska uppnå vid vecka 11 om man följer deras templates. Vecka 12 är ju en deloadvecka (var 4e vecka) innan man börjar på nästa. Klarar man det inte, men kanske någorlunda, så kan man ju testa sig på vecka 5 eller vecka 9 och se om det passar bättre om man inte vill börja från början.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 15:13   #93
Fliptones
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 188
Termy, har du ett sånt där PM till mig med mån tro?
Fliptones är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 06:48   #94
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Har precis beställt ett par Ringar och "parabars".
Ska bli skoj att testa och se hur svag man faktiskt är i till exempel dips i ringar. Klarar i dagsläget ungefär 30 stycken (inte ner så långt som händerna i närheten av axlarna, men ändå väl under 90 grader i armbågsleden) i dipsställning. Så min förhoppning är att efter några veckors träning åtminstone fixa en 5-10 reps.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2016-06-22 klockan 06:53.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 08:43   #95
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Har precis beställt ett par Ringar och "parabars".
Ska bli skoj att testa och se hur svag man faktiskt är i till exempel dips i ringar. Klarar i dagsläget ungefär 30 stycken (inte ner så långt som händerna i närheten av axlarna, men ändå väl under 90 grader i armbågsleden) i dipsställning. Så min förhoppning är att efter några veckors träning åtminstone fixa en 5-10 reps.
Nice. Sådana där parabars finns inte i någon höj/sänkbar version? Det ser ut som att det skulle vara svårt att komma ned i en riktigt djup dip även med böjda knän. Vanliga gåbarrar och dylikt finns ju men de är ju ganska otympliga och kostar minst trippelt så mycket.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 09:44   #96
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Nice. Sådana där parabars finns inte i någon höj/sänkbar version? Det ser ut som att det skulle vara svårt att komma ned i en riktigt djup dip även med böjda knän. Vanliga gåbarrar och dylikt finns ju men de är ju ganska otympliga och kostar minst trippelt så mycket.
Finns säker, men inte vad jag hittat, har inte letat så mycket dock.
Jag tänkte mig att man kan ställa dem på någon form av (stabila)upphöjningar om man vill ha mer höjd.
För som du säger de är kanske lite i minsta laget för dips. Får väl se när jag får dem (ska levereras i morgon).
Kommer nog använda dem ganska mycket till "jump throughs" med någon form av hinder, att "hoppa över" på lagom höjd. Kommer nog bli en hel del L-sits och dylikt också. Sen får det ge sig med tiden vad mer för skoj man kan använda dem till.
Inverse rows (med olika bredd) lär ju funka bra i dem.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 11:54   #97
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Hur mycket tror ni det sliter på kroppen att "leka" i ringar?
Alltså inte pressa sig till några maxreps eller max tider. Bara prova lite grejer hänga och snurra och se vad man kan hitta på. Prova hur långt man kan komma i olika ställningar. Gunga kroppen upp så högt jag klarar mot tuck plache, tuck front lever o.s.v.

Detta jämfört med att strikt träna sets och reps.

Tänkte att allmän lek skulle vara bra för kroppskontroll och balans men inte slita lika hårt på musklerna.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 12:04   #98
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Kör korta sessioner om du vill, men sluta så fort du känner av någonting annat än utmattning i muskler. Det är alltid lederna som först tar stryk i ringträning, och ofta p.g.a. otillräcklig förberedelse med superenkla övningar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 17:10   #99
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Fan, kul att få sin ribbstol levererad till dörren också ser det ut som att någon spelat brännboll med paketet. Helt itu på två ställen.

Beemel det beror ju lite på övningarna, om det är sådant som belastar muskler mer än ligament och senor. I böckerna finns det ju förberedande övningar så som false grip hangs för att stärka upp det falska greppet inför muscle ups och dylika övningar. Tucked front levers och sådant går ju bra att köra från början också. Allting måste ju inte alltid vara strukturerat osv utan klart man får leka runt lite också ^^ Där kan man säkert få mer inspiration från typ Ido Portal än Coach Sommers.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 19:12   #100
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Första lekstunden i ringarna till ända. Provade dips och l-sit i ringarna.... satan vad mina armar skakade och for omkring =)
Klarade 7 fulldjupa dips. Skulle nog klarat fler men valde att börja lugnt.
L sit försöket såg säkert för jävligt ograciöst och skakigt ut och ingen direkt höjd på benen (parallella med marken som max) men ett par sekunder så hängde jag i något som man säkert skulle kunna lura någon var en L-sit.

Parabarsen var ok. Lite lite för låga för full rom dips. Men jag tror jag kan hitta på mycket annat skoj med dem.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 19:26   #101
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Om du knappt klarar l-sit och skakar som självaste fan så är supportträning på sin plats. Triceps kommer brinna av det, vill jag lova, och efteråt märker du snabbt om lederna behöver stärkas.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-24, 08:03   #102
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Supportträning verkar ge snabba resultat.=)
Hängde med raka armar (något ut från kroppen) i 5x30 sekunder. Tyckte att kontrollen vid både dips och L-sit var kraftigt förbättrad efter det, fortfarande skakigt men mer "vibrationer" än stora skakningar.
Kände dock ingenting direkt i triceps men trapsen... god damn...
Provade att göra lite omvända shrugs galet jobbigt.

Riktigt bra att ha en spegel framför sig när man hänger så man kan kika på sin hållning och axlarnas position.

Lite blåsor på fingrarna nu =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-24, 08:29   #103
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Supportträning verkar ge snabba resultat.=)
Hängde med raka armar (något ut från kroppen) i 5x30 sekunder. Tyckte att kontrollen vid både dips och L-sit var kraftigt förbättrad efter det, fortfarande skakigt men mer "vibrationer" än stora skakningar.
Kände dock ingenting direkt i triceps men trapsen... god damn...
Provade att göra lite omvända shrugs galet jobbigt.

Riktigt bra att ha en spegel framför sig när man hänger så man kan kika på sin hållning och axlarnas position.

Lite blåsor på fingrarna nu =)
Kul som fan eller hur? ^^

När du säger supportträning, menar du likt rSPT/SE1 i Rings 1-boken? (sidan 56), "Ring Support Hold". Två viktiga punkter de betonar där är att ha helt raka armbågar (mkt träning av brachialis då för att förhindra hyperextension armbåge) samt att underarmarna inte nuddar vid ringarna.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-24, 14:50   #104
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Kul som fan eller hur? ^^

När du säger supportträning, menar du likt rSPT/SE1 i Rings 1-boken? (sidan 56), "Ring Support Hold". Två viktiga punkter de betonar där är att ha helt raka armbågar (mkt träning av brachialis då för att förhindra hyperextension armbåge) samt att underarmarna inte nuddar vid ringarna.
Exakt så!
Hade ringarna ganska lågt så efter 30 sekunder sänkte jag ner fötterna genom att relativt kontrollerat sära på armarna mer (tänk på väg mot "stora korset") fötterna tog i marken när armarna var ungefär 35-40 grader från kroppen, och så långt kändes det som jag hade hyfsad kontroll. Ska om några veckor prova att vinkla ut armarna och sedan se om jag kan vända tillbaka innan fötterna tar i golvet.=)

Och ja det var skoj, men jobbigt =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-24, 15:12   #105
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Finns ett miniklipp på instagram (beemelversusgravity) med vad jag menar med relativt kontrollerad nedstigning =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2016-06-24 klockan 15:20.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)