Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-30, 09:45   #211
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Skriver lite till när jag ändå är igång. Jag har "bemästrat" elevated planche leans 5x35s, men steget från det till tuck planche tycker jag är enormt stort... i Foundation har de ju bouncing planche lean emellan, men mina fötter är inte så förtjusta i den varianten. Någon som har något bra mellansteg? I GMB snackar de om att köra en crane / supported tuck planche och testa att bara ta bort ett ben åt gången, t.ex.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 11:18   #212
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Skriver lite till när jag ändå är igång. Jag har "bemästrat" elevated planche leans 5x35s, men steget från det till tuck planche tycker jag är enormt stort... i Foundation har de ju bouncing planche lean emellan, men mina fötter är inte så förtjusta i den varianten. Någon som har något bra mellansteg? I GMB snackar de om att köra en crane / supported tuck planche och testa att bara ta bort ett ben åt gången, t.ex.
Jag gör just nu en tucked planche där jag vilar knäna mot underarmarna/armbågarna. Funkar faktiskt bra. Sen är tanken att börja sträcka ett ben i taget bakåt när jag är stark nog. Just nu ger handlederna upp först, av smärta mestadels. Det kanske är en variant för dig också tills du kan göra tucked planche utan stöd?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 12:04   #213
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Jag gör just nu en tucked planche där jag vilar knäna mot underarmarna/armbågarna. Funkar faktiskt bra. Sen är tanken att börja sträcka ett ben i taget bakåt när jag är stark nog. Just nu ger handlederna upp först, av smärta mestadels. Det kanske är en variant för dig också tills du kan göra tucked planche utan stöd?
Tack för tipset. Jo det är väl, om jag inte missuppfattar dig, övningen som kallas "crane" på vissa ställen (till skillnad mot Crow position där man har böjda armbågar) eller "advanced frog stand" i Foundation. Den klarar jag av, men jag har dock inte provat 5x30 sekunder eller något sådant. Men precis, den varianten där man i alla fall släpper ett ben i taget från armarna, växelvis, är den jag har funderat på. Har dock ej testat att sträcka benet helt bak utan bara få den innanför knäet istället. Jobbigt som fan ändå
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 12:26   #214
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Tack för tipset. Jo det är väl, om jag inte missuppfattar dig, övningen som kallas "crane" på vissa ställen (till skillnad mot Crow position där man har böjda armbågar) eller "advanced frog stand" i Foundation. Den klarar jag av, men jag har dock inte provat 5x30 sekunder eller något sådant. Men precis, den varianten där man i alla fall släpper ett ben i taget från armarna, växelvis, är den jag har funderat på. Har dock ej testat att sträcka benet helt bak utan bara få den innanför knäet istället. Jobbigt som fan ändå
Advanced frog stand känner jag igen. Jag jobbar på att bemästra den, eller gjorde i alla fall tills jag bestämde mig för att variera mig med lite byggarträning istället. En bra start är ju bara att släppa ett ben i taget, även böjt och se hur det går, sen börja sträcka det osv. Jag kör positionen med både benen emot 3x30 sek, när det känns bekvämt höjer jag till 5x30 och därefter ger jag mig nog på att släppa med benen.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 12:30   #215
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Advanced frog stand känner jag igen. Jag jobbar på att bemästra den, eller gjorde i alla fall tills jag bestämde mig för att variera mig med lite byggarträning istället. En bra start är ju bara att släppa ett ben i taget, även böjt och se hur det går, sen börja sträcka det osv. Jag kör positionen med både benen emot 3x30 sek, när det känns bekvämt höjer jag till 5x30 och därefter ger jag mig nog på att släppa med benen.
Nice. Jag får väl ge mig på den och börja jobba på det sättet. Måste bara passa in det i träningsschemat. Jag vill inte heller släppa elevated planche leans, då det känns som en ganska fundamental övning för serratusstyrka också. Den är ju jobbig som bara den när man gör rätt, och man kan ju alltid luta sig ännu mer framåt.

Jag testade tuck planche med ett starkt gummiband under fötterna och då fungerade det ju att lyfta upp till en position som kanske kändes som 70 % av ansträngningsgraden av en elevated planche lean, men föredrar nog att köra varianten med ett ben i taget istället.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 14:53   #216
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Jag nöter på att bara lyfta benen från golvet. alltså en tucked version men extremt ihopkrupen.
Har gett ganska bra stykeutveckling i handleder och axlar känns det som. Det är mycket lättare att köra planchevarianter med stöd för benen nu.
Klarar att hålla positionen i bilden 9-10 sekunder (efter 4 övningstillfällen, sen jag första gången lyckades få fötterna att lätta från golvet)

Frogstand/crowstand klarar jag stå i flera minuter. Så den känns inte som den ger så mycket längre.

Måste ha handtag dock annars går det inte. Har kommit upp och klarat hålla en halv till en sekund med händerna direkt på golvet.

Edit... baaaah bilden gick inte att ladda upp..

Edit 2: provar detta då
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2016-11-30 klockan 15:03.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 15:12   #217
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Kanske inte "riktig" tucked planche. Men jag tror (och det känns som) att denna övning ändå ger en hel del. Blodådrorna på mina biceps och undermar ser ut som de ska explodera när jag kör den. Och jag är inte särskilt vaskluär annars ;-)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 20:33   #218
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Gött! Det borde väl ändå räknas som en tucked planche tycker jag, även om det går att få kroppen mer i linje, men det kommer
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 20:40   #219
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Gött! Det borde väl ändå räknas som en tucked planche tycker jag, även om det går att få kroppen mer i linje, men det kommer
Det trorjag säkert! Step by step
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 07:21   #220
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Ett tips för adv frogstand är att inte "vila" för mycket med knäna mot armbågarna, utan att aktivt försöka lyfta höften högre upp. När jag körde enligt building the gymnastic body så rekommenderade de att fixa en minut innan man gick vidare till tuck planche.
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 07:29   #221
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jo, förstår hur du menar. Just den kombinationen ser jag dock inte som ett tjuvhopp, då den jobbar helt andra delar än PE2 och dylika varianter. Den varianten finns ju dock ej som progression i Foundation manna. Ibland kollar jag på typ GMB och dylikt för att hämta lite inspiration.

Men om det är du på bilden utförandes en L-sit så bör du väl ha kommit en bit på PE2 i alla fall?
Haha det är en gammal bild ;-)
Och angående pe2 så är det mest höftböjarna som är klena, men det kommer förhoppningsvis så småningom om!
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 08:42   #222
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Spunken Visa inlägg
Ett tips för adv frogstand är att inte "vila" för mycket med knäna mot armbågarna, utan att aktivt försöka lyfta höften högre upp. När jag körde enligt building the gymnastic body så rekommenderade de att fixa en minut innan man gick vidare till tuck planche.
Bra tips, ska jobba på det!
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 08:53   #223
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Spunken Visa inlägg
Ett tips för adv frogstand är att inte "vila" för mycket med knäna mot armbågarna, utan att aktivt försöka lyfta höften högre upp. När jag körde enligt building the gymnastic body så rekommenderade de att fixa en minut innan man gick vidare till tuck planche.
Det var ju ett bra tips, annars känns övningen för passiv på något sätt. Ska testa din variant.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 18:36   #224
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Bra tips, ska jobba på det!
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det var ju ett bra tips, annars känns övningen för passiv på något sätt. Ska testa din variant.
Ta inte i för kung och fosterland det första ni gör bara, utan öka gradvis.
Har någon av er läst building the gymnastic body? Finns bra upplägg på hur länge och hur många set man ska köra för att jobba sig upp mot en minut.
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 11:13   #225
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Jag nöter på att bara lyfta benen från golvet. alltså en tucked version men extremt ihopkrupen.
Har gett ganska bra stykeutveckling i handleder och axlar känns det som. Det är mycket lättare att köra planchevarianter med stöd för benen nu.
Klarar att hålla positionen i bilden 9-10 sekunder (efter 4 övningstillfällen, sen jag första gången lyckades få fötterna att lätta från golvet)

Frogstand/crowstand klarar jag stå i flera minuter. Så den känns inte som den ger så mycket längre.

Måste ha handtag dock annars går det inte. Har kommit upp och klarat hålla en halv till en sekund med händerna direkt på golvet.

Edit... baaaah bilden gick inte att ladda upp..

Edit 2: provar detta då
Hur är det nu egentligen med rotationen av armbågarna? Ska man sträva efter att ha "framsidan" (cubital fossa) rakt fram eller bör man låta det sköta sig självt och bara se till så att man har raka armar? Kollar man runt lite på bilder på elitgymnaster så finns det ju en viss variation i rotation mellan olika personen, detta verkar gälla både för golv och ringar.

Anledningen att jag frågar är att jag har samma armbågsrotationen som du har på filmen och kommer inte ihåg vad t.ex. Sommer säger angående "korrekt" rotation.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)