Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-10, 07:52   #1
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
(Trolig) Bicepstendinit, aldrig bättre?

Hej på er,

Tränade ganska hårt under våren, 4-5 gånger i veckan med både styrketräning och crossfit. Började i somras med kraftiga smärtor i vad jag upplevde var vänster axel. Blev värre och värre, kunde knappt ta av mig tröjan själv, kunde inte lyfta min son etc.

Så jag pausade träningen, gick till en sjukgymnast som kände och klämde lite och fastslog att det var bicepssenan som var problemet. Genomgick 4 st stötvågsbehandlingar utan resultat. Fick därefter ett sjukgymnastikprogram som följdes i 6 veckor, detta också utan resultat. Fick sedan akupunktur för 3 veckor sedan, vilket faktiskt fick bort smärtan till stor del till min stora glädje.

Dock finns det inga tider förän efter jul, så jag bestämde mig för att prova gå till gymmet. Lo and behold, efter 2 pass på 30-40% vikter är jag tillbaka på ruta 0 och kan efter passet i morse inte lyfta armen över axelhöjd p.g.a smärtan.

Vad ska jag göra? Är det operation jag ska försöka få till? Har ni tips?

Tacksam för svar
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 14:28   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Tendinopatier brukar man sällan operera, de få opererade bicepstendinopatier som jag träffat har alla gjort en tenotomi, alltså att man kapar senan.
Jag skulle nog inte rekommendera operation i alla fall, utan fortsätt med fysioterapi och be om hjälp med råd kring belastning vid återgång till träning.

Var bor du? Ålder?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 19:51   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Senbesvär brukar generellt vara långvariga, och även rehabiliteringen tar tid. Inte jättebra evidens för att operera jämfört med riktad fysioterapi. Det kan ju också vara annat som gör ont än bicepssenan.

Jag undrar också var du bor.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 12:26   #4
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Tendinopatier brukar man sällan operera, de få opererade bicepstendinopatier som jag träffat har alla gjort en tenotomi, alltså att man kapar senan.
Jag skulle nog inte rekommendera operation i alla fall, utan fortsätt med fysioterapi och be om hjälp med råd kring belastning vid återgång till träning.

Var bor du? Ålder?
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Senbesvär brukar generellt vara långvariga, och även rehabiliteringen tar tid. Inte jättebra evidens för att operera jämfört med riktad fysioterapi. Det kan ju också vara annat som gör ont än bicepssenan.

Jag undrar också var du bor.
Jag bor i Skåne och är 29 år gammal.

Ni verkar veta vad ni pratar om, jag får väl helt enkelt fortsätta med de övningar jag fått även om jag inte känner att de träffar riktigt rätt.

Såklart svårt att säga, men tror ni att t.ex bänka eller militärpressa med endast stång kommer hjälpa, eller kommer det bara reta upp skadan i fråga? Det program jag fått har inte denna typen av övningar inkluderade.
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 21:07   #5
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Med endast stång säger inte så mycket när man inte vet riktigt vad ditt max är i vanliga fall, är det 50kg i bänk eller 150..
Just djupa bänkpressar borda kunna irritera senan i bottenläget, då den sträcks ut över axelleden, men är det tillräcklig låg belastning eller få repetitioner så kanske det inte gör någon skada.. Om du redan har en fysioterapeutkontakt så tycker jag du ska lyfta frågorna med denna, då han/hon har haft lyxen att även undersöka dig..
Angående axelpressar så är jag osäker, lämnar det till någon som kan det bättre än mig.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 10:05   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Vad har du fått för övningar? I övrigt:
https://www.styrkelabbet.se/axelsmarta-och-impingement/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 20:36   #7
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Med endast stång säger inte så mycket när man inte vet riktigt vad ditt max är i vanliga fall, är det 50kg i bänk eller 150..
Just djupa bänkpressar borda kunna irritera senan i bottenläget, då den sträcks ut över axelleden, men är det tillräcklig låg belastning eller få repetitioner så kanske det inte gör någon skada.. Om du redan har en fysioterapeutkontakt så tycker jag du ska lyfta frågorna med denna, då han/hon har haft lyxen att även undersöka dig..
Angående axelpressar så är jag osäker, lämnar det till någon som kan det bättre än mig.
Sant! Jag bara kände att den fysioterapeut jag fått inte har riktigt den förståelsen för styrketräning som jag önskat.

Troligt 1RM var i somras runt 85-90, testade aldrig men gjorde 5or på 75. Körde idag 6-8 reps, 5 set på 50 och det kändes bra, faktiskt ingen känning alls i senan! Har dock ändrat tekniken en del, jag hade förut en tendens att komma "högt" med stången (släppa axlarna uppåt öronen typ) och längre ut med armbågarna, men nu försöker jag att låta bli det och det känns mycket stabilare i hela lyftet.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Vad har du fått för övningar? I övrigt:
https://www.styrkelabbet.se/axelsmarta-och-impingement/
Ptja, vet inte riktigt vad de heter men ska försöka förklara. (Varning för usla förklaringar)
  • Ligga i childs pose och med armarna utsträckta och lyfta armen uppåt taket
    Ligga på rygg på en bänk med 2-4 kg hantel i handen och sträcka ut i nedre läget, och gå som en halvmåne längs med kroppen upp mot taket.
    Ligga på mage med armarna sträckta ovanför huvudet med 1-2 kg hantel, och föra armarna i horisontell led bak över rumpan, hela tiden med armarna utsträckta (typ, bröstsim fast ännu längre ROM?) och tillbaka igen.
    Stå i planka på sidan, släppa spänning i axeln och pressa upp igen.
    Ligga på rygg med skuldrorna bakåtdragna, en 2-3 kg hantel i handen som i hantelpress, och utföra hantelpress med endast axeln för att sedan återgå till utgångsläge.

Gjorde mitt bästa, hoppas du får en liten bild av det! Har själv lagt in facepulls, typ 3*15 med väldigt låg vikt som jag gillar att köra när jag gymmar. Något annat du rekommenderar?

Ska läsa igenom artikeln du länkade, tack för tipset!
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 20:48   #8
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Strikta långsamma tricepsextensions liggande med rak stång fixade samma problem för mig även om jag tror att annan stretch av armhåla/coracobrachialis/långa triceps kan funka
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 19:45   #9
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
Läst artikeln om axelskador och absolut intressant läsning. Kanske kan testa några av övningarna som exempelpersonen fick utföra och hoppas att det ger något.

Just nu är jag hopplöst förtvivlad eftersom ingenting verkar bli bättre, jag har lika ont som dagen jag gick till sjukgymnasten för första gången, den enda skillnaden är att jag har tappat 40% i alla lyft. Sa upp gymkortet idag efter att jag inte kunde lyfta grabben utan att få ont så att jag kved. Detta efter att jag kört 3*8 press med stången och superstrikt teknik enligt konstens alla regler, så axeln är uppenbarligen helt förstörd.

Har gjort allt vad sjukgymnasten bett mig göra, men det enda det gett mig är tusentalskronor i utebliven inkomst för besök på kliniken under arbetstid. Ursäkta för ranten, upppskattar den input jag fått väldigt mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Strikta långsamma tricepsextensions liggande med rak stång fixade samma problem för mig även om jag tror att annan stretch av armhåla/coracobrachialis/långa triceps kan funka
Utveckla gärna resonemanget till hur det påverkar Provade med kvastskaft innan och kunde knappt få bak armarna eftersom det klämde till i axeln när jag kom en bit bakåt. Kanske är tanken att man ska arbeta upp ROM genom smärtan?
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 20:39   #10
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Jag har haft bicepstendinos i ~10 år. Det som hjälpt mig är att undvika för hög volym med strikta pressar över huvudet, djupa pressar som dips och en jävla massa facepulls/utåtrotationer. Dagligen. Har man väl skaffat sig ett problem/skada så blir man aldrig av med den. Man lär sig bara hantera den.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 21:14   #11
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Jag har haft bicepstendinos i ~10 år. Det som hjälpt mig är att undvika för hög volym med strikta pressar över huvudet, djupa pressar som dips och en jävla massa facepulls/utåtrotationer. Dagligen. Har man väl skaffat sig ett problem/skada så blir man aldrig av med den. Man lär sig bara hantera den.
Åfan. Tråkigt att höra att det aldrig blir bättre. Känns tråkigt att det ska vara så enkelt att skada sig för livet, så smygande dessutom.

Tack för tipsen! Har en del träningspartners som också oroar sig för liknande problem efter att de sett hur det drabbade mig, så kommer definitivt dela med mig av detta till dem.

God jul på dig förresten!
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-28, 23:22   #12
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Jag har haft bicepstendinos i ~10 år. Det som hjälpt mig är att undvika för hög volym med strikta pressar över huvudet, djupa pressar som dips och en jävla massa facepulls/utåtrotationer. Dagligen. Har man väl skaffat sig ett problem/skada så blir man aldrig av med den. Man lär sig bara hantera den.
Förresten, har du någonsin fått kortisonsonspruta för detta? Min sjukgymnast ville boka in mig på det eftersom inget annat har fungerar, men i länken som Scratch89 visade står det att man kanske bör undvika detta eftersom det kan försvaga istället. Trots att jag inte planerar att fortsätta träna överkroppen så vill man inte riskera att göra det hela värre i onödan.
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-29, 08:14   #13
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Raesmus Visa inlägg
Jag bara kände att den fysioterapeut jag fått inte har riktigt den förståelsen för styrketräning som jag önskat.
Jag tror vi behöver det här citatet på en t-shirt.
Det börjar bli en vardag för de flesta på det här forumet.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-29, 15:45   #14
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Raesmus Visa inlägg
Förresten, har du någonsin fått kortisonsonspruta för detta? Min sjukgymnast ville boka in mig på det eftersom inget annat har fungerar, men i länken som Scratch89 visade står det att man kanske bör undvika detta eftersom det kan försvaga istället. Trots att jag inte planerar att fortsätta träna överkroppen så vill man inte riskera att göra det hela värre i onödan.
Nej, vill inte ha svagare senor eller snabba lösningar. Jag står hellre ut med smärtan jag orsakat mig själv och jobbar på att stärka dem istället samt undvika saker som sliter onödigt på dem.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-29, 15:58   #15
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Har man väl skaffat sig ett problem/skada så blir man aldrig av med den. Man lär sig bara hantera den.
Fast det där stämmer ju inte.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)